×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
امام جمعه دشتستان: برازجان به یک آرامستان بزرگ و در دسترس نیاز ضروری دارد

به گزارش سایت پایگاه خبری تحلیلی برازجان سلام؛ آیین عبادی سیاسی نماز جمعه برازجان مورخه ۱۴۰۲/۱۲/۰۴ توسط حجهالاسلام والمسلمین حسن مصلح امام جمعه دشتستان اقامه گردید.

گزیده ای از خطبه اول به شرح زیر اشاره می گردد:

– مقدمات تزکیه و خودسازی:
۱- مجالست با خوبان
۲- ترک مجالست با نااهلان
۳- کنترل گوش و چشم
۴- بهره گیری از مشورت مربیان و مشاوران امین
۵- کسب روزی حلال
۶- اجتناب از کسب حرام
۷- محاسبه نفس
۸- وعظ و موعظه

– زندگی گذشتگان

یکی دیگر از موعظه گران «زندگی گذشتگان» است. به عبارت بهتر زندگی در هر دوره ای برای دوره بعد از آن یک موعظه به حساب می آید چنانکه حضرت علی (علیه السّلام) می فرمایند: (واتعظوا بمن کان قبلکم قبل ان یتعظ بکم من بعدکم) : از آنهایی که قبل از شما بوده اند پند بگیرید پیش از آنکه آنها که بعد از شما هستند از شما پند بگیرند.» اگر در اینجا معنی موعظه را همانگونه که گذشت تشویق و ترغیب کردن به انجام نیکی ها و ترک بدیها در نظر بگیریم از این روایت در می یابیم که چه خوب است اگر از اعمال گذشتگانمان بهترین ها را برگیریم و آنچه که شایسته و مایه سعادت و پیشرفت است انجام دهیم و از آنچه که مایه ضرر و زیان آنها شده بپرهیزیم.

شهرهای ویران که از گذشتگان بر جای مانده از آن جهت که یادآور زندگی گذشتگان است، مایه پند همگان است. چنان که امیرالمؤمنین (علیه السّلام) فرموده اند: (ولئن تعرفتها فی الدیار الخاویه و الربوع الخالیه لتجدنها من حسن تذکیرک و بلاغ موعظتک) : اگر دنیا را از روی شهرهای ویران شده و خانه های درهم فرو ریخته بشناسی آن را یادآورنده ای نیکو و واعظی گویا خواهی یافت.

– بررسی و تامل در آثار گذشتگان

به یقین قرآن مجید، یک کتاب تاریخى نیست؛ اما به دلایل مختلفى بحث هاى تاریخى فراوانى دارد؛ چرا که مسائل تربیتى مخصوصاً در سطح اجتماع، نمى تواند از مباحث مربوط به تاریخ گذشتگان جدا باشد؛ زیرا تاریخ بزرگترین آزمایشگاه زندگى است، و محک بسیار خوبى براى روشن ساختن ارزش هاى مکاتب اجتماعى و اقتصادى و سیاسى و جداسازى حقایق از اوهام به شمار مى رود.

هنرنمایى بزرگ تاریخ این است که مسائل فکرى و عقلانى را در لباس محسوس نشان مى دهد و کمک بزرگى به فهم صحیح ارزش هاى انسانى مى کند، عاقبت ظلم و ستمگرى و خودکامگى به کجا مى کشد؟ و نتیجه اختلاف و پراکندگى کدام است؟ و اینکه پایان تعصب و لجاجت و تک روى و بى اعتنایى به واقعیت ها چگونه رقم مى خورد؟ همه از جمله مسائلى است که به وسیله تاریخ به دست مى آید.

به همین دلیل مى توان گفت تاریخ همان آب حیات است که مى تواند به انسان عمر طولانى دهد؛ زیرا مطالعه تاریخ پیشینیان محصول هزاران سال تجربیات انسان هاى گذشته را در اختیار نسل امروز و فردا مى گذارد. قرآن مجید در یک جمله کوتاه به این حقیقت مهم اشاره مى کند و مى فرماید: «لَقَدْ کَانَ فِى قَصَصِهِمْ عِبْرَهٌ لِأُوْلِى الاَْلْبَابِ مَا کَانَ حَدِیثاً یُفْتَرَى وَلَکِنْ تَصْدِیقَ الَّذِی بَیْنَ یَدَیْهِ وَتَفْصِیلَ کُلِّ شَىْء وَهُدًى وَرَحْمَهً لِّقَوْم یُؤْمِنُونَ»؛ (به راستى در سرگذشت آنها عبرتى براى صاحبان اندیشه بود. اینها داستان دروغین نبود؛ بلکه [وحى آسمانى است، و] با کتب آسمانى پیشین هماهنگ است؛ و در آن است شرح هر چیزى [که مایه سعادت انسان است]؛ و هدایت و رحمتى است براى گروهى که ایمان مى آورند).

جالب این که قرآن این سخن را بعد از داستان پر ماجرا و بسیار عبرت انگیز حضرت یوسف(علیه السلام)، که در ابعاد مختلف مسائل تربیتى قابل استفاده و نتیجه گیرى است بیان مى کند.

قرآن در جاى دیگر، داستان ها و سرگذشت هاى پیشینیان را سبب بیدارى اندیشه ها بر مى شمرد و مى گوید: «فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ»؛ (این داستانها را [براى آنها] بازگو کن، شاید بیندیشند [و بیدار شوند]).

در جاى دیگر بیان سرگذشت پیامبران پیشین را مایه ثبات قلب و تقویت اراده پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) و بیدارى و آگاهى مؤمنان شمرده و مى فرماید: «وَکُلاّ نَقُصُّ عَلَیْکَ مِنْ أَنْبَاءِ الرُّسُلِ مَا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤَادَکَ وَجَاءَکَ فِی هَذِهِ الْحَقُّ وَمَوْعِظَهٌ وَذِکْرَى لِلْمُؤْمِنِینَ»؛ (ما از سرگذشت هاى همه پیامبران براى تو شرح مى دهیم، تا بوسیله آن، قلبت را آرامش بخشیم؛ [و اراده ات قوى گردد] و در این [اخبار و سرگذشت ها،] براى تو حقّ آمده و براى مؤمنان موعظه و تذکّرى است).

و درباره داستان حضرت نوح(علیه السلام) مى گوید: «وَلَقَدْ تَرَکْنَاهَا آیَهً فَهَلْ مِنْ مُدَّکِر»؛ (ما این ماجرا را به عنوان نشانه اى در میان امت ها باقى گذاردیم؛ آیا کسى هست که پند گیرد؟)

و بالاخره درباره آثارى که از پیشینیان باقى مانده است در یک تعبیر زنده و زیبا چنین مى گوید: «أَفَلَمْ یَسِیرُوا فِى الاَْرْضِ فَتَکُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ یَعْقِلُونَ بِهَا أَوْ آذَانٌ یَسْمَعُونَ بِهَا فَإِنَّهَا لاَ تَعْمَى الاَْبْصَارُ وَلَکِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِى فِى الصُّدُورِ»؛ (آیا آنان در زمین سیر نکردند، تا دل هایى داشته باشند که [حقیقت را] با آن درک کنند؛ یا گوش هایى که با آن [نداى حق را] بشنوند؟! زیرا [بسیار مى شود که] چشم هاى ظاهر نابینا نمى شود، بلکه دل هایى که در سینه ها است کور مى شود).

به این ترتیب نه تنها تفصیل تاریخ، بلکه آثار تاریخى خاموش بازمانده از پیشینیان نیز، چشم دل را بینا و گوش جان را شنوا مى سازد.

گزیده‌ای از خطبه دوم به شرح زیر اشاره می گردد:

۱️⃣ 15 شعبان میلاد با سعادت حضرت ولی عصر ارواحناله الفداءو عجل الله تعالی فرجه الشریف

امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف وارث همه انبیا و اولیا و عصاره فضیلت های همه آنهاست.

ایام حمل و ولادت او چون تولد حضرت ابراهیم علیه السلام و موسی علیه السلام مخفیانه بود.

امامت او مانند نبوت حضرت عیسی علیه السلام و یحیی علیه السلام و امامت امام جواد علیه السلام و امام هادی علیه السلام در کودکی آغاز شد.

عمر او چون حیات حضرت آدم علیه السلام، نوح علیه السلام و خضر علیه السلام طولانی است.

غیبت او همانند غیبت حضرت ادریس علیه السلام و صالح علیه السلام و ابراهیم علیه السلام و یوسف علیه السلام و موسی علیه السلام است.

جوان زیستی ایشان به حضرت یونس علیه السلام شبیه است.

صبر او بر تنهایی و مشکلات عصر غیبت، چون صبر حضرت ایوب علیه السلام است.

۲️⃣ 15 شعبان روز سربازان گمنام امام زمان علیه السلام و لزوم قدردانی از آنها

این هفته به نام سربازان گمنام امام زمان (عج) نامگذاری شده است و این مجاهدان خاموش در راه حراست از انقلاب اسلامی تلاش می‌کنند، بدون آنکه نامشان جایی مطرح باشد.

سربازان گمنام امام زمان (عج) شبانه روز در مسؤولیت خود از اقشار مختلف دفع بلا می‌کنند و امنیت را برای ما به ارمغان می‌آورند و اقتدار و صلابت امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مرهون خون شهدا و مجاهدت‌های شبانه روزی سربازان گمنام و بی ادعا در وزارت اطلاعات است.

۳️⃣ هشتم اسفند سالروز تاسیس امور تربیتی و آغاز هفته تربیت اسلامی بر همه مربیان و معاونان پرورشی مبارک باد

در سالهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی، نهاد «امور تربیتی» با هدف گسترش و تعمیق ارزشهای انقلاب اسلامی در نظام آموزش و پرورش کشور شروع به شکل گیری کرد و بر همین اساس شهیدان رجایی و باهنر در دوران تصدی وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۵۹ شمسی اقدام به تاسیس ستادهای امور تربیتی در مدارس کردند تا دانش آموزان را به ارزشهای اسلامی ترغیب کنند.

هشتم اسفند ماه سال یک هزار و سیصد و پنجاه و نه هجری شمسی، «ستاد امور تربیتی» در مدارس کشور به همّت شهیدان رجائی و باهنر تأسیس شد.

استمرار و بقای هر جامعه مستلزم آن است که مجموعه باورها، ارزش ها، رفتارها، دانش ها و مهارت های آن به نسل های جدید انتقال یابد. مهم ترین وسیله این انتقال آموزش و پرورش است و مدرسه مهم ترین واسطه انتقال دانش و مهارت فنی است بر همین اساس در دوره نخست وزیری شهید رجایی و در دوران تصدّی شهید باهنر در وزارت آموزش و پرورش آن ها به تأسیس ستادهای امور تربیتی در مدارس کشور اقدام کردند تا فرهنگ اسلامی را گسترش دهند و دانش آموزان را به حرمت نهادن و عمل به ارزش های اسلامی ترغیب کنند.

پاسداری از ارزش های اسلامی و دستاوردهای انقلاب، برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی بین عملکرد عوامل تربیتی، توجّه جدی به نقش معلمان در فعالیت های تربیتی و توجه به نقش دانش آموزان در فعالیت های تربیتی از جمله اهداف ستادهای امور تربیتی است.

در جمهوری اسلامی ایران هشتم اسفند ماه روز «امور تربیتی و تربیت اسلامی»، نامگذاری شده است.

۴️⃣ دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه «قرآن»

۱- انقلاب اسلامی قرآن را از حاشیه و مجالس ختم به عرصه زندگی و از ساحت فردی به ساحت اجتماعی کشاند.

۲- انقلاب اسلامی قرآن را از کنج خانه‌ها به عرصه جهانی آورد.

۳- عینیت یافتن قرآن در عرصه سیاست دشمن را به قرآن سوزی واداشت.

۴- جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که قانون اساسی آن بر مبنای قرآن است.

۵- جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که شرط رهبری در آن قابلیت تفسیر قرآن کریم است.

۶- بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تنها در ایران قریب ۲۰۰ میلیون نسخه قرآن کریم‌طبع و نشر شده است.

۷- جمهوری اسلامی علمدار جریان ترجمه و تفسیر در جهان است.

۸- انقلاب اسلامی قرآن را پرتیراژترین کتاب جهان کرد.

۹- انقلاب اسلامی با بازگشت به قرآن مایه عزت مسلمین شد.

۱۰- پیشرفت‌های جمهوری اسلامی پس از انقلاب اسلامی در سایه توجه به مفاهیم و آموزه‌های قرآنی است.

۱۱- تأسیس رادیو قرآن، تأسیس شبکه تلویزیونی قرآن و ایجاد حداقل ۴۰۰ سایت قرآنی از برکات توجه انقلاب اسلامی به قرآن است.

۱۲- احداث دارالقرآن در مراکز استان‌ها و شهر‌های بزرگ.

۱۳- راه‌اندازی صد‌ها موسسه قرآنی از دستاور‌های قرآنی در حوزه تعلیم و تربیت است.

۱۴- تأسیس دانشگاه قرآن و دانشکده‌های قرآنی از برکات قرآنی انقلاب اسلامی است.

۱۵- بزرگ‌ترین و پردامنه‌ترین تفسیر قرآن تاریخ پس از پیروزی انقلاب اسلامی تألیف شد.

۱۶- پرمخاطب‌ترین سریال‌های تلویزیونی در جهان اسلام را صداوسیمای جمهوری اسلامی بر اساس قصص قرآن ساخت.

۱۷- به برکت انقلاب اسلامی مسابقات بین‌المللی قرآن در ایران تأسیس و به بزرگ‌ترین رویداد قرآنی جهان تبدیل شد.

۱۸- عطش فهم قرآن در اثر پیروزی انقلاب اسلامی ترجمه قرآن به ۱۳۰ زبان زنده دنیا را موجب شد.

۱۹- راه‌اندازی نمایشگاه سالانه بین‌المللی قرآن کریم پدیده و منحصربه‌فرد جهانی و مولود انقلاب اسلامی است.

۲۰- پس از انقلاب تاکنون ۳۷ هزار عنوان کتاب قرآنی چاپ و نشر شده است.

۲۱- حفظ قرآن که پیش از انقلاب پدیده‌ای بسیار نادر و استثنایی بود امروز امری رایج شد و ده‌ها هزار نفر را دربرمی گیرد.

۲۲- ایران اسلامی تنها کشوری است که قوانین آن از جهت انطباق با قرآن کنترل می‌شود و قوانین مغایر قرآن لغو می‌شود.

۲۳- روخوانی جمعی چندین میلیونی قرآن کریم در ماه رمضان پدیده منحصربه‌فرد جمهوری اسلامی ایران است.

۲۴- انقلاب اسلامی پرچم‌دار تشکیل­حاکمیت بر­مبنای قرآن کریم است.

۲۵- بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی توجه جدی به قرآن است.

۲۶- مبنای آرمان‌های انقلاب قرآن است.

۲۷- قرآن در جوامع اسلامی و ایران قبل از انقلاب در عرض بوده، ولی پس از انقلاب اسلامی قرآن فرا نهاد و در رأس امور است. امری راهبردی است.

۲۸- فعالیت‌های قرآنی را همه کشور‌های اسلامی دارند، گسترش فرهنگ قرآنی خاص جمهوری اسلامی است. (سیاست‌ها؛ روح قوانین، آرمان‌های انقلاب، مبتنی برقرآن است)

۲۹- انقلاب اسلامی قرآن را مردمی کرده و به داخل جامعه وزندگی مردم برده است. (رشد جدی مؤسسات مردمی و فعالیت‌های مردمی..)

۳۰- انقلاب اسلامی، با عبور از مقدمات و فاز ظاهری فعالیت‌های قرآنی (روخوانی، چاپ قرآن و…)، اصالت را به تدبر و مفاهیم و عمل و رفتار قرآنی داد.

۳۱- قرآن و رهبری قرآنی عامل جدی وحدت بین شیعه و سنی در سطح ملی و جهانی است.

۳۲- بیداری اسلامی منبعث از پیام قرآنی انقلاب اسلامی است.

۵️⃣ مجلس تراز انقلاب اسلامی

از تأثیرات غیرقابل انکار مشارکت حداکثری در انتخابات می توان بر تأمین امنیت ملی نام برد. نقش مردم در این راستا بی‌بدیل و بی‌همتا است.

رأی مردم از جنبه‌های مختلف داخلی و خارجی دارای ارزش‌ است:

۱- هر قدر مشارکت سیاسی و حضور مردم پررنگ‌تر باشد، جمهوریّت و اسلامیّت نظام تقویت می‌شود و به تأمین امنیت داخلی این مرز وبوم کمک می‌کند.

۲- مشارکت حداکثری می‌تواند شاخصی برای بالارفتن امنیت بین المللی ایران عزیز باشد و قدرت چانه‌زنی‌های سیاسی را بالا ببرد.

۳- رأی بالای مردم در انتخابات، برای دشمنان پیام انسجام و همراهی ملی را ارسال می‌کند.

۴- خلق حماسه ملّی در انتخابات، نشان‌دهنده حساسیت ملّت نسبت به سرنوشت خود و کشورشان است.

به طور کلی، مشارکت حداکثری و حضور گسترده مردم در انتخابات، مایه عزّت و اقتدار ملی بوده و از شاخصه‌های رشد ملّی محسوب می‌شود.

۶️⃣ مشکل آرامستان شهر برازجان

به گفته متولیان آرامگاه شهر برازجان ظرفیتش تکمیل است و دیگر زمین خالی برای دفن اموات ندارد

لذا مسؤولان محترم شهر اعم از فرمانداری، شورا و شهرداری باید برای دفن اموات شهروندان تدبیر و چاره اندیشی کنند

چه در مکانی که قبلا تعیین و برای آماده سازی آن چند میلیارد هزینه شده است و چه در جایی که مقتضی و مورد اتفاق مدیران شهرستان باشد، در هر صورت شهر بزرگ ما به یک آرامستان بزرگ و در دسترس نیاز ضروری دارد که باید هر چه زودتر تعیین تکلیف شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.