×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 5 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
امام جمعه دشتستان:طرح جوانی جمعیت و تشویق فرزندآوری با این هزینه های نجومی سازگاری ندارد

به گزارش سایت پایگاه خبری تحلیلی برازجان سلام: آیین عبادی سیاسی نماز جمعه برازجان مورخه ۱۴۰۲/۱۰/۰۱ توسط حجته الاسلام والمسلمین حسن مصلح امام جمعه دشتستان اقامه گردید.

گزیده ای از خطبه اول به شرح زیر اشاره می گردد:

– مقدمات تزکیه و خودسازی:
۱- مجالست با خوبان
۲- ترک مجالست با نااهلان
۳- کنترل گوش و چشم
۴- بهره گیری از مشورت مربیان و مشاوران امین
۵- کسب روزی حلال
۶- اجتناب از کسب حرام

– اموری که موجب زیاد شدن برکت در زندگی می‌شود:
۱. ایمان و تقوا
۲. رعایت انصاف و عدالت
۳. پرداخت زکات
۴. زن، مایه برکت زندگی
۵. شستن دست‌ها و وضو گرفتن قبل از غذا

۶. راضی به رضای خدا بودن
حضرت صادق(ع) فرمود: «ألَا وَ اِنَّ لِکُلِّ امْرِیءٍ رِزْقاً هُوَ یَأتِیهِ لَا مَحَالَهَ فَمَنْ رَضِیَ بِهِ بُورِکَ لَهُ وَ وَسِعَهُ وَ مَنْ لَمْ یَرْضَ بِهِ لَمْ یُبَارَکْ لَهُ فِیهِ وَ لَمْ یَسَعُهُ؛ هشیار باش که برای هر کسی روزی می‌باشد که حتماً به آن می‌رسد، پس کسی که به آن روزی راضی باشد برایش مبارک می‌گردد و توسعه می‌یابد، و کسی که به آن راضی نباشد نه برکت می‌کند و نه وسعت می‌یابد.»

۷. نسیه و قرض‌دادن
رسول خدا(ص) فرمود: «ثَلَاثٌ فِیهِنَّ الْبَرَکَهُ: اَلْبَیْعُ اِلَی اَجَلٍ وَ الْمُقَارَضَهُ وَ اِخْلَاطُ الْبُرِّ بِالشَّعِیرِ لِلْبَیْتِ لَا لِلْبَیْعِ؛ سه کار باعث جلب برکت در زندگی می‌شود: فروش جنس به صورت مدت‌دار (نسیه)، قرض دادن و مخلوط کردن گندم با جو برای مصرف در خانه، نه برای فروش (که ظاهراً کنایه از ساده‌زیستی در زندگی است).»

۸ . وزن‌کردن اجناس
رسول اکرم(ص) فرمود: «کِیلُوا طَعَامَکُمْ، فَاِنَّ الْبَرَکَهَ فِی الطَّعَامِ الْمَکِیلِ؛ مواد غذایی خود را کیل و وزن کنید که برکت در غذای کیل شده است.»

۹. مداراکردن با مردم
رسول خدا(ص) می‌فرمود: «اِنَّ فِی الرِّفْقِ الزِّیَادَهُ وَ الْبَرَکَهُ وَ مَنْ یَحْرَمُ الرِّفْقَ یَحْرُمُ الْخَیْرَ؛ مدارا کردن با مردم، باعث زیادی و برکت می‌شود و کسی که محروم از مدارا است، از خیر و برکت محروم می‌شود.»

۱۰. صدقه‌ دادن
امام صادق (ع) می‌فرماید: «الصَّدَقَهُ تَقْضِی الدِّیْنَ وَ تَخْلُفُ بِالْبَرَکَهِ؛ صدقه دادن، بدهى را ادا مى کند و برکت مى آورد. »

۱۱. سلام‌کردن هنگام ورود به منزل
پیامبر اسلام (ص) فرمود: « إذا دَخَلَ أحَدُکُم بَیتَهُ فَلْیُسَلِّمْ ؛ فإنَّهُ یَنزِلُهُ البَرکَهُ ، و تُؤنِسُهُ الملائکهُ؛ هرگاه یکى از شما وارد خانه خود شد ، سلام کند ؛ زیرا سلام بر آن برکت فرود مى آورد و فرشتگان با آن انس مى گیرند .»

۱۲. سحرخیزی
پیامبر اکرم (ص) در روایتی خطاب به حضرت علی(ع) فرموده است: «یَا عَلِیُّ! اِنَّ اللهَ بَارَکَ لِاُمَّتِی فِی بُکُورِهَا؛ ای علی! خداوند صبحگاهان را برای اُمت من مایه برکت قرار داده است.»

همچنین رسول خدا (ص) در دعای خودشان برای امت خود، از خداوند چنین درخواست می‌کند: «اللّهُمَّ بَارِکْ لِاُمَّتِی فِی بُکُورِهَا؛ خدایا! صبحگاهان را برای امت من مبارک فرما.» و حضرت علی (ع) فرموده است: «بَاکِرُوا فَالْبَرَکَهُ فِی الْمُبَاکَرَهِ؛ صبح‌دم در پی کسب و کار باشید که برکت در صبح‌خیزی است.»

گزیده‌ای از خطبه دوم به شرح زیر اشاره می گردد:

۱️⃣ سنت های فراموش شده

۱- روضه های خانگی
۲- جلسات قرآن خانگی
۳- تعلیم و تعلم قرآن کریم
۴- گفتن اذان در خانه
۵- اقامه نماز به جماعت
۶- اقامه نماز صبح در مسجد و جماعت
۷- حضور و اقامه نماز در مسجد
۸- هم نشینی با دانشمندان

۹- اصلاح ذات بین
برقراری صلح بین مردم، همواره مورد تاکید معصومین (ع) قرار داشته است. پیامبر (ص) در این رابطه می فرمایند: «اصلاح بین دو نفر، ثواب شب قدر را به همراه دارد».
همچنین امام علی(ع) می فرماید: «اصلاح بین مردم از تمام نمازها و روزه ها برتر است». امام صادق (ع) نیز می فرماید: «اصلاح بین مردم، صدقه اى است که خدا آن را دوست دارد».
معصومین (ع) برقراری صلح و آشتی بین مردم را هم ردیف جهاد فى سبیل اللّه می دانند؛ که علاوه بر تاثیر در روابط افراد، سبب انسجام جامعه شده، که خود عاملی در راستای پیروزى و اقتدار جامعه است.
اصلاح ذات بین، نقطه مقابل سخن چینى و سعایت است. در این کار، فرد مى کوشد با سخنان خود، به اختلاف بین دو نفر پایان داده و اختلاف را به صلح و صفا تبدیل کند. این صفت، یکى از فضایل مهم اخلاقى است که در آیات قرآن و روایات اسلامى به آن اشاره شده است. ما در اینجا به بیان بخشى از روایات مهمى که در این زمینه رسیده، مى پردازیم:

۱ـ رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) در حدیثى می فرمایند: «مَنْ مَشى فى صُلْح بَیْنَ اِثْنَیْن صَلّى عَلَیْهِ مَلائِکَهُ اللّهِ حَتّى یَرْجِعَ وَ اُعْطِىَ ثَوابَ لَیْلَهِ الْقَدْرِ»؛ (کسى که در طریق اصلاح میان دو نفر گام بردارد، فرشتگان آسمان بر او درود مى فرستند، تا زمانى که باز گردد، و ثواب شب قدر به او داده مى شود).

۲ـ امیرمؤمنان على (علیه السلام) در آخرین توصیه ها به فرزندان گرامى اش امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) می فرماید: (اصلاح ذات البین را ترک نکنید)، «فَاِنِّى سَمِعْتُ جَدَّکُما (صلى الله علیه وآله) یَقُولُ صَلاحُ ذاتِ الْبِینِ اَفْضَلُ مِنْ عامَّهِ الصَّلاهِ وَ الصِّیامِ»؛ (اصلاح در میان مردم از تمام نمازها و روزه ها برتر است).

۳ـ رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) در حدیثی می فرمایند: «اَلا اُخْبِرُکُمْ بِاَفْضَلِ مِنْ دَرَجَهِ الصِّیامِ وَ الصَّلاهِ وَالصَّدَقَهِ اِصْلاحُ ذاتِ البینِ فَاِنَّ فِسادَ ذاتِ البینِ هِىَ الْحالِقَهُ»؛ (آیا به شما خبر بدهم از چیزى که از روزه و نماز و صدقه برتر است، آن اصلاح میان مردم است، زیرا فساد میان مردم همه چیز را از بین مى برد).

۴ـ امام صادق (علیه السلام) فرمود: «صَدَقَهٌ یُحِبُّها اللّهُ اِصْلاحُ بَیْنَ النّاسِ اِذا تَفاسَدُوا وَ تَقارُبُ بَیْنَهُمْ اِذا تَباعَدُوا»؛ (صدقه اى که خدا آن را دوست دارد اصلاح در میان مردم است هنگامى که روابط آنها خراب شود، و نزدیک ساختن آنها به یک دیگر است. هنگامى آنها از یکدیگر دور شوند).

۵ـ امام صادق (علیه السلام) در حدیثى به «مفضل بن عمر» می فرماید: «اِذا رَاَیْتَ بَیْنَ اِثْنَیْنِ مِنْ شِیْعَتِنا مُنازِعَهً فَاَفْتَدْها مِنْ مالِى»؛ (هنگامى که میان دو نفر از شیعیان من نزاعى دیدى [بر سر امور مالى و مانند آن] با مال من، در میان آنها صلح و سازش برقرار ساز).

بر همین اساس یکى از اصحاب امام صادق (علیه السلام) به نام «ابو حنیفه سابق الحج» مى گوید: بین من و دامادم بر سر میراثى نزاعى در گرفت، مفضّل از آن جا مى گذشت، کمى ایستاد سپس گفت: هر دو به منزل من بیایید، ما آنجا رفتیم و با چهارصد درهم، اختلاف بین ما را حل کرد، سپس گفت: بدانید این از مال من نبود بلکه از اموال امام صادق (علیه السلام) بود که دستور فرموده هرگاه اختلافى در بین شیعیان واقع شد بوسیله دارایی امام آنها را صلح دهم.

۲️⃣ دو‌شنبه ۴ دی تولد حضرت مسیح

– حضرت عیسى علیه السلام، از پیامبران بزرگ الهى‌

یکى از انبیاى برجسته الهى که خداوند در قرآن کریم، بارها و بارها به زندگى و رفتارش اشاره مى‌کند و در دنیاى کنونى نیز از انبیایى است که بیشترین پیرو را دارند، عیسى علیه السلام است. تبیین نگاه اسلام به حضرت مسیح و مادر طاهره‌اش حضرت مریم که الگوی اهل ایمان است (تحریم:۱۲)، و همچنین معرفی تطبیقی دشمنان ایشان که و توضیح این حقیقت که آن حضرت با دو جریان طاغوتی در ستیز بود و علاوه بر استکبار سلسله رومیان، با جریان عالمان منحرف یهود مبارزه‌ای نفس‌گیر داشت، مى‌تواند به تعامل مسیحیان و مسلمانان کمک کند.

۳️⃣ چهارشنبه ۱۳ جمادی الثانی: رحلت حضرت ام البنین و تکریم مادران و همسران شهدا

این بانوی بزرگوار با ورودش به ‌منزل امام علی (ع) در پرستاری از فرزندان حضرت زهرا (س) چیزی کم نگذاشت و در کنار انجام وظایف همسری و مادری، همه خصایص یک بانوی تراز مکتب الهی را در وجود خود متجلی ساخت تا آنجا که برای همیشه تاریخ همسران و مادران شهدا، درس صبر و ایستادگی، ایثار و تبعیت از ولایت را از حضرت ام‌البنین (سلام‌الله‌علیها) هدیه گرفته‌اند.

مادران و همسران شهدا، سربازان گمنامی هستند که صبورانه راه عزیزان خود را ادامه داده‌اند. این عزیزان همان نیمه پنهان ماه هستند که در حقیقت نیمه روشن آنها شهدا بودند. در ارزش‌گذاری مقام بانوان و همسران شهدا، صرفاً جایگاه شهدا را می‌توان برای آنها قائل شد.

تربیت پیروان صالح و راستین برای انقلاب اسلامی مرهون نقش‌آفرینی مادران شهدا است، از این رو مادران صبور شهدا، ام‌البنین‌های عصر حاضر در ایران اسلامی هستند. سیره و روش حضرت ام‌البنین (س) که مزین به ‌دو ویژگی مهم صبر و فداکاری است الگوی ارزنده‌ای برای زنان جامعه امروز ما است تا برای تربیت نسل آینده از این مرام ماندگار پیروی کنند.

۴️⃣ انتخابات مظهر قدرت ملی

یازدهم اسفندماه موعد انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی است. انتخاباتی که از همان روزهای اول سال مورد توجه رهبر حکیم انقلاب اسلامی قرار گرفت و ایشان از ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ به آن اشاره کرده و دیدگاه‌های خود را در مناسبت‌های گوناگون مطرح کرده‌اند که آخرین آن، ۲۵آبان ماه و در دیدار با اعضای محترم شورای نگهبان بود. به نظر می‌رسد بهترین دستمایه برای تحلیل‌های دقیق و واقع‌بینانه، توجه به جان کلام امام جامعه و حرکت بر همان ممشا و روش است:
این انتخابات خیلی مهم است.
انتخابات می‌تواند مظهر قوّت ملّی باشد.
اگر انتخابات درست برگزار نشود:
ضعف کشور و
ضعف ملّت را نشان می‌دهد؛
ضعف دولت را،
ضعف مسئولین را،
ضعف آحاد مردم را و
ضعف کشور را نشان می‌دهد.
هر چه ما ضعیف بشویم، تهاجم و فشار دشمنان ما بیشتر خواهد شد.
اگر می‌خواهید جلوی فشار دشمن گرفته بشود، باید قوی بشویم.
یکی از ابزارهای مهمّ قوّتِ کشور همین انتخابات است
مسئولانی که مرتبط هستند از همین حالا ــ البتّه میدانم که دنبال کرده‌اند ــ
راهبرد مشارکت را،
راهبرد امنیّت انتخابات را،
راهبرد سلامت انتخابات را،
راهبرد رقابت انتخابات را مشخّص کنند؛
انتخابات خوبِ سالمِ با مشارکت بالایی ان‌شاء‌الله در آخر سال داشته باشیم.

۵️⃣ گرانی و افزایش ۴۰ درصدی قیمت شیر مغایر با طرح جوانی جمعیت است

هفته پیش با کمبود شیر خشک مواجه بودیم که در خطبه ها مطرح شد و عده ای از نمایندگان نیز از این وضعیت انتقاد کردند توقع این بود مشکل خانواده ها حل شود اما متاسفانه در فاصله همین یک ماه به یک باره شیر خشک از ۷۳ هزار تومان به ۹۰ هزار تومان رسید. حالا که اعلام کردند مشکل شیر خشک با سهمیه بندی حل شده است. قیمت شیر خشک از ۹۰ هزار تومان، به ۱۴۰ هزار تومان افزایش یافت!؟ با این گرانی ها چطور توقع افزایش جمعیت و فرزندآوری را از مردم دارید! در حالی که با بی توجهی به وضع درآمد کارگر و کارمند، یکباره شیر خشک و اقلام دیگر مورد نیاز خانواده ها را گران می‌کنید؟

برنامه های جانبی نماز جمعه برازجان مورخه (۱۴۰۲/۱۰/۰۱) بدین شرح اعلام شد

آیین عبادی سیاسی نماز جمعه برازجان مورخه (۱۴۰۲/۱۰/۰۱) توسط حجته الاسلام حسن مصلح امام جمعه دشتستان اقامه گردید.

۱) سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه توسط آقای اشکان معصومی رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دشتستان به مناسبت هفته پژوهش و فناوری

۲) برپایی میز خدمت با حضور مدیران ادارات آموزش و پرورش ، تامین اجتماعی، جمعیت هلال احمر و کتابخانه‌های عمومی شهرستان جهت پاسخگویی به سوالات نمازگزاران

۳) برپایی ایستگاه کمک به ملت مظلوم فلسطین توسط اداره کمیته امداد امام خمینی (ره) برازجان

۴) برپایی مهد آدینه با همکاری معاونت خواهران ستاد نماز جمعه برازجان

۵) ساماندهی وسایل نقلیه نمازگزاران توسط پایگاه مقاومت بسیج ثارالله

۶) برپایی ایستگاه فروش کتاب سیره شهدای گرانقدر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.