×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 5 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
امام جمعه دشتستان:امروزِ آرمان قدس پویا‌تر از همیشه و اسرائیل رسواتر از همیشه است

به گزارش سایت پایگاه خبری تحلیلی برازجان سلام؛آیین عبادی سیاسی نماز جمعه برازجان مورخه ۱۴۰۲/۰۸/۲۶ توسط حجهالاسلام والمسلمین حسن مصلح امام جمعه دشتستان اقامه گردید.

گزیده ای از خطبه اول به شرح زیر اشاره می گردد:

– مقدمات تزکیه :

۱- مجالست با خوبان
۲- ترک مجالست با نااهلان
۳- کنترل گوش و چشم
۴- بهره گیری از مشورت مربیان و مشاوران امین

۵- کسب روزی حلال :

– ارزش روزی حلال
بنابر روایاتی که از پیامبر اعظم (ص) و امامان معصوم (ع) رسیده، بر همه لازم است در راه به دست آوردن «درآمد حلال» تلاش کنند و از بیکاری و تنبلی و حرام خواری جدّاً بپرهیزند.

پیامبر گرامی اسلام (ص) می فرماید:
«طَلَبَ الحَلالِ فَریضَهٌ عَلی کُلِّ مُسلِمٍ وَ مُسِْلِمَهٍُ؛به دنبال روزی حلال رفتن، بر هر مرد و زن مسلمان لازم است».

و نیز از وی روایت شده که: «خدا دوست می دارد که بنده اش را در راه کسب حلال در رنج و زحمت ببیند».

و نیز می فرماید:

«اَلکادُّ لِعِیالِهِ کَالْمُجاهدِ فی سَبیلِ الله؛ کسی که برای اداره زندگی خانواده اش تلاش می کند، مانند کسی است که در راه خدا جهاد می کند». در حدیث دیگر پیامبر اکرم (ص) فرمود:

«إنَّ اللهَ یُبْغِضُ الشّابَّ الفارِغ؛جوان بیکار، مورد خشم خداوند است».

و می فرماید: «انسان سالم و بیکاری که نه مشغول کارهای دنیایی و نه مشغول کارهای آخرتی باشد، مورد خشم پروردگار است».

ابن عبّاس می گوید، هر گاه پیامبر (ص) از شخصی خوشش می آمد، از شغل او می پرسید. اگر می گفتند او شغلی ندارد، می فرمود: از چشم من افتاد. وقتی از آن حضرت، علت آن را می پرسیدند، می فرمود:

مؤمن اگر دارای شغلی نباشد، با دین فروشی زندگی خودش را اداره می کند.

انس بن مالک می گوید: روزی که رسول خدا (ص) از غزوه تبوک باز می گشت، سوربن معاذ انصاری، (یا سعد انصاری) به استقبال آن حضرت شتافت و با پیامبر (ص) دست داد. حضرت فرمود: چه باعث شده که دست هایت این گونه سفت و پینه بسته باشد؟ جواب داد: با بیل برای کسب نفقه خانواده ام کار می کنم. حضرت دست وی را بوسید و فرمود: این دست هرگز آتش جهنّم را حسّ نمی کند.

بنابراین با اینکه روزی رسان خداوند متعال است: إنَّ الله هُوَ الرَّزّاق و خود روزی را تقسیم و تقدیر می کند، امّا همه موظفند منبع درآمدی حلال داشته باشند؛ زیرا خداوند به وسیله اسباب روزی می دهد.

بندگان خدا باید به دنبال کسب حلال باشند و شغلی را پیشه خود سازد.

امام صادق (ع) می فرماید: «به دنبال روزی حلال رفتن را رها نکن؛ زیرا این در تقویت دینت مؤثر است.

گزیده‌ای از خطبه دوم به شرح زیر اشاره می گردد:

۱️⃣ سنت های فراموش شده

۱- روضه های خانگی
۲- جلسات قرآن خانگی
۳- تعلیم و تعلم قرآن کریم
۴- گفتن اذان در خانه
۵- اقامه نماز به جماعت
۶- اقامه نماز صبح در مسجد و جماعت
۷- حضور و اقامه نماز در مسجد

۱- امام صادق (ع): «مَنْ وَقَّرَ مَسْجِداً، لَقِیَ اللهُ یوْمَ یلْقاهُ ضاحِکاً مُسْتَبْشِراً وَ اَعْطاهُ اللهُ کِتابَهُ بِیمینِهِ»

کسی که حرمت مسجد را نگه دارد، خدا را شادان و خندان ملاقات خواهد کرد و پرونده اعمالش را به دست راست او خواهند داد. (جامع احادیث الشیعه، ج ۴، ص ۵۵۹)

۲- امام باقر (ع): «تَعاهَدُوا نِعالَکُم عِنْدَ اَبْوابِ مَساجِدِکُم»
پیش از ورود به مسجد کفشهای خود را (از جهت آلودگی و نجاست) وارسی نمایید. (وسائل، ج۳، ص۵۰۴)

۳- رسول‌الله (ص): «لاتَجْعَلُوا الْمَساجِدَ طُرُقاً حَتّی تُصَلّوا فِیها رَکْعَتَینِ»
مساجد را معبر و گذرگاه خود قرار ندهید و تا دو رکعت نماز (مانند نماز تحیت) در آن نخوانید از آن خارج نشوید. (الفقیه، ج ۲، ص ۱۹۴)

۴- امیرالمومنین (ع): «اَلجَلسهُ فی‌الجامع‌‌ِ خَیرٌلی مِنَ ‌الجَلسهِ‌ فی‌الجَنّهِ‌، لأَنَّ الجنَّهَ فیها رِضی نَفسی وَ الجامِعُ فیهِ ر‌ِضی ربّی»
جلوس من در مسجد از سکونت در بهشت برایم بهتر است، زیرا اقامت من در بهشت موجب خوشنودی من است، اما بودن من در مسجد موجب رضا و خوشنودی خداست. (وسائل، ج۳، ص ۴۸۲)

۵- رسول‌الله (ص): «المَسجُد غریبٌ فیما بینَ قومٍ لایُصَلُّونَ فیهِ إنَّ الله تعالی لا یَنظُرُ اِلَیهِم یَومَ‌القیامَه»
مسجد در میان مردمی که در آن نماز نمی‌‌خوانند غریب است و خداوند در روز قیامت نظر رحمت خود را از آنها دریغ خواهد کرد. (بحار، ج ۷۸، ص ۱۱۵)

۶- رسول‌الله (ص): «کُلُ جُلوسٍ فِی المَسجِدِ لَغوٌ إلّا ثَلاثَهً: قِراءَهُ مُصَلٍّ أو ذِکرُاللهِ أو سائلٌ عَن عِلمٍ»
هر جلوسی در مسجد جز برای این سه چیز لغو و تباه است: نماز خواندن یا ذکر خدا گفتن یا فرا گرفتن علوم و معارف الهی. (بحار، ج ۷۷، ص۸۶)

۷- امام صادق (ع): «قال اللهُ تبارکَ و تعالی اِنَّ بُیُوتِی فِی الْأَرْضِ اَلْمَسَاجِدُ، فَطُوبَی لِعَبْدٍ تَطَهَّرَ فِی بَیْتِهِ ثُمَّ زَارَنِی فِی بَیْتِی أَلا إِنَّ عَلَی‌الْمَزُورِ کَرَامَهَ الزَّائِرِ»

خدای تبارک و تعالی می‌فرماید: مساجد خانه‌‌های من در زمین‌‌اند، خوشا به حال بنده‌‌ای که در خانه‌‌اش خود را طاهر کند (وضو بگیرد) و بعد مرا در خانه‌ام زیارت کند، اینجا دیگر بر میزبان است که مهمان خود را گرامی بدارد. (ثواب‌الاعمال، ص ۶۹)

۸- رسول‌الله (ص): «مَنْ مَشی إلی مَسْجِدٍ مِنْ مَساجِدِ اللّهِ، فَلَهُ بِکُلِ خُطْوَهٍ خَطاها حَتّی یَرْجِعَ إلی مَنْزِلِهِ، عَشْرُ حَسَناتٍ، وَ مُحِیَ عَنْهُ عَشْرُ سَیِّئاتٍ، وَ رُفِعَ لَهُ عَشْرُ دَرَجاتٍ»

۲️⃣ 5 جمادی الاول: میلاد حضرت زینب (سلام الله علیها)

حضرت زینب (سلام الله علیها)، القاب زیادی دارند از جمله: (عقیله بنی هاشم: بانوی خردمند بنی هاشم)؛ (کَعبَهُ الرّزایا: قبله رنج‌ها)؛ (نائِبَهُ الزَهراء(سلام الله علیها): جانشین و نماینده حضرت زهرا)؛ (نائِبَهُ الحُسَین(علیهم السلام): جانشین و نماینده امام حسین)؛ (مَلیکَهُ الدُنیا)؛ (عالِمَهُ غَیرَ مُعَلِّمَه: دانای بی آموزگار)؛ (فَهِمَه غَیرَ مُفَهِّمَه: فهمیده بدون فهماننده)؛ (عَدیلَهُ الخامِس مِن اَهلِ الکَساء: همتای پنجمین نفر از اهل کساء)؛ (کَفیلَهُ السَجّاد: سرپرست امام سجاد(علیه السلام)؛ (سِرُّ أبیها: راز پدرش امام علی (علیه السلام)؛ (الصِدِّیقَهُ الصُغری: صدیقه کوچک)؛ (عابِدهُ آلِ عَلى: پارسای خاندان امام علی(علیه السلام)؛ (بَطِلَهُ کَربَلاء: قهرمان کربلا)؛ (عَظیمَهُ بَلواها: بانویی که امتحانش بزرگ بود)؛ (الباکِیه: بانوی گریان)؛ (سَلیلهُ الزَهراء: خلاصه حضرت زهرا)؛ (امینه اللّه: امانت‌ دار الهی)؛ (آیَهُ مِن آیاتِ اللّه: نشانه ای از نشانه ‌های خدا)؛ (مَظلُومَهُ وَحِیدَه: ستمدیده تنها)؛ (صابِرَهُ مُحتَسِبَه: صبور برای خداوند).

او به دلیل اینکه مصایب فراوان دید، «امّ المصائب» نامیده شد؛ مصیبت درگذشت جدّش پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله و سلم)، مصیبت درگذشت مادرش زهرا (سلام الله علیها) و رنج‏هاى او، محنت‏هاى پدرش امیر مؤمنان على (علیه السلام) و مصیبت کشته شدن او، محنت و شهادت برادرش حسن (علیه السلام) و مصیبت بزرگ شهادت برادرش حسین (علیه السلام) را از ابتدا تا انتها، شاهد بود و از کربلا به اسارت برده شد.

او در وقار و شخصیت همچون خدیجه (سلام الله علیها) در حیاء و عفّت، مانند مادرش فاطمه (سلام الله علیها) در شیوایی و رسایی بیان، چون پدرش علی (علیه السلام) در حلم و صبر انقلابی همانند برادرش حسن (علیه السلام) و در شجاعت و قوّت قلب مانند برادرش حسین(علیه السلام) بود.

۳️⃣ 5 جمادی الأول روز پرستار

سالروز میلاد بانوی مهربانی را به خاطر تمام آن محنت ها و زحمت ها در راه پرستاری و پاسداری از اسلام، روز پرستار نامیده اند که سرمشق این سفیدبالان فرشته گون (پرستاران)، به حق شیرزن حسینی اسلام، زینب کبرا باشد.

پرستاران، این حرفه را به عنوان علم و هنر تلقی می کنند. پرستاران ایران اسلامی به راستی همیشه در برهه های سخت و حساس، پشتیبان و آرامش بخش جامعه بوده اند و حرفه سخت و حساسشان آنها را همیشه شایسته بهترین ها کرده است امید که شاهد ارج نهادن هرچه بیشتر به این نخبگان دلسوز باشیم.

پیامبر اعظم فرمودند: «مَنْ سَعی لِمَریضٍ فِی حاجَهٍ قَضاها أوْ لَمْ یقْضِیها خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ کَیوْمٍ وَلَدَتْهُ اُمُّه؛ هرکس برای برآوردن نیاز مریضی بکوشد ـ برآورده شود یا نشود ـ مانند روزی که از مادرش زاده شده از گناهان بیرون می آید».

۴️⃣ هفته بسیج گرامی باد.

با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل (ره) و شهدای بسیجی، بسیج با نگاه بنیانگذار کبیر انقلاب به منظور حفظ انقلاب نوپا تا به رساندن این امانت به منجی عالم بشریت در نظام جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد،
هفته بسیج بهانه‌ای به منظور نشان‌دادن عملکرد صادقانه و بی‌منت و خالصانه بسیج در همه عرصه هاست.

امروزه تفکر بسیجی در تمام جامعه و در بین اقشار مختلف مردم و مسؤولان وجود دارد که همین امر سبب اقتدار و سربلندی نظام جمهوری اسلامی ایران شده و این نهاد ارزشمند مردمی در تمامی افتخارات نظام جمهوری اسلامی سهیم بوده و بسیجیان در همه عرصه‌های علمی و فکری همواره الگو و پیش‌گام بوده اند، بسیج، پیشرو در خدمت و امید آفرینی در جامعه است به طوری که هر جا کشور نیاز به تفکر و پشتکار بسیج داشت، بسیج با تمام نیرو قبل از همه در صحنه‌ها حاضر بوده و برای رفع مشکلات و دغدغه‌های مردم تلاش کرده است.

بسیج مظهر قدرت مردمی نظام و مظهر عشق و ارادت به نظام، انقلاب و رهبری است در این شرایط حساس تاریخی با داشتن روحیه و تفکر بسیجی می‌توان به تمام مشکلات جامعه فائق شویم، چرا که بسیج با داشتن همین روحیه توانسته در تمام صحنه‌های انقلاب حضور داشته و به‌ عنوان سینه ستبر ملت ایران در برابر هجمه‌های مختلف دشمنان ایستادگی و مقاومت کرده و توطئه‌های دشمنان را نقش بر آب کند.

اکنون هدف دشمن در جنگ ترکیبی، متزلزل کردن ایمان و اعتقادات ملت و در مرحله بعدی جداسازی مردم از نظام است.

دشمن هویت این نظام را نشانه گرفته است، مقابله و دشمنی جبهه استکبار با این انقلاب اسلامی ایران طبیعی است، چون دشمن می‌خواهد بر جهان سلطه داشته باشد.

ایران اسلامی همچنان در مبارزه با استکبار جهانی است ما باید نقاط ضعف دشمن را شناسایی کنیم و مسائل اصلی و محوری را بشناسیم و در عرصه‌های مختلف به آنها بپردازیم.

ما باید از طریق تبیین دستاورد‌ها و تشریح نقشه‌های شوم دشمن، در این جنگ ترکیبی و شناختی، بصیرت‌افزایی، روشنگری و امید آفرینی نماییم.

مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم بر جهاد امیدآفرینی اشاره کرد و گفت: برای تحقق این راهبرد، باید تمام ظرفیت‌های مردمی و دستگاه‌های اجرایی بسیج شوند و روحیه امید در ابعاد مختلف در سطح جامعه تزریق و پمپاژ شود.

۵️⃣ دعوت برای تجمع حمایت از کودکان مظلوم غزه و فلسطین

«اُذِنَ لِلَّذین یُقاتَلونَ بِأنَّهُم ظُلِموا و إنَّ اللهَ عَلی نَصرِهِم لَقَدیر»

«به کسانی که جنگ بر آنان تحمیل گردیده، اجازه جهاد داده شده است؛ چرا که مورد ستم قرار گرفته اند؛ و خدا بر یاری آنها تواناست.» (سوره مبارکه حج آیه ۳۹)

از ملت شریف ایران اسلامی در سراسر کشور، علی‌الخصوص در شهرستان دشتستان دعوت می شود تا در حمایت از زنان، کودکان و مردم مظلوم فلسطین، همگام با همه آزادگان و وجدان‌های آگاه جهان برای اعلام انزجار از جنایات رژیم صهیونیستی و کشتار ددمنشانه مزدوران این حکومت فاسد و غاصب و همچنین محکومیت حمایت‌های بی‌دریغ حکام غربی و در رأس آنها آمریکای جنایتکار از رژیم غصب صهیونیستی درخواست می شود تا در اجتماع روز شنبه ۲۷ آبان ماه شرکت فرمایند و ضمن بستن پیمان مجدد با مردم مظلوم غزه، حمایت همه ‌جانبه خود را از مبارزات غیرتمندانه آنان اعلام دارد.

گرچه تاکنون رژیم صهیونیستی از هیچ جنایتی دریغ نکرده، حرمت‌شکنی مسجدالاقصی را روا داشته و خون‌های فراوان از کودکان و زنان و مردان سرزمین فلسطین را بر زمین ریخته و مردم غزه را به آوارگی کشانده؛ اما ملت فلسطین زنده تر از قبل، آرمان قدس پویا‌تر از همیشه و اسرائیل رسواتر از همه دوران عمر خود بوده و هرگز نخواهد توانست تفکر مقاومت و آزادگی را که در سلول به سلول نسل نوین فلسطین ریشه دوانیده از بین ببرد؛ چرا که آنان امروز مصمم تر از دیروزند و به یاری خداوند متعال و حمایت ملت‌های مسلمان و آزاده جهان بر این دشمن جنایتکار پیروز خواهند شد.

✅ برنامه های جانبی نماز جمعه برازجان مورخه (۱۴۰۲/۰۸/۲۶)….

آیین عبادی سیاسی نماز جمعه برازجان مورخه (۱۴۰۲/۰۸/۲۶) توسط حجه الاسلام حسن مصلح امام جمعه دشتستان اقامه گردید.

در نماز جمعه این هفته برازجان برنامه های جانبی ذیل انجام گرفت:

۱) سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه توسط آقای مجتبی عباسی رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان دشتستان به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی

۲) برپایی ایستگاه صلواتی توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات شهرستان دشتستان جهت پذیرایی از نمازگزاران جمعه

۳) برپایی ایستگاه سلامت توسط شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان و انجام تست فشار خون

۴) ساماندهی وسایل نقلیه نمازگزاران توسط پایگاه مقاومت بسیج موسی بن جعفر (ع)

۵) برپایی میز خدمت با حضور رؤسای ادارات راه و شهرسازی، راهداری، حمل و نقل جاده ای، فنی و حرفه ای و کتابخانه‌های عمومی شهرستان جهت پاسخگویی به سوالات نمازگزاران

۶) برپایی نمایشگاه فروش کتاب به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی

۷) برپایی ایستگاه کمک به ملت مظلوم فلسطین توسط اداره کمیته امداد امام خمینی (ره) برازجان

۸) اهدای لوح سپاس به خیرین گرانقدر که در توسعه حرم مطهر اهل البیت (ع) با ستاد بازسازی عتبات عالیات شهرستان دشتستان همکاری و مساعدت مالی نموده اند توسط امام جمعه دشتستان و مدیر ستاد بازسازی عتبات عالیات شهرستان

۹) تجلیل از دانش آموزان برگزیده مسابقه پیام جمعه توسط حجت الاسلام مصلح امام جمعه و سرهنگ بناری فرمانده سپاه حضرت جواد الائمه (ع) شهرستان دشتستان

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.