×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 9 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
امام جمعه دشتستان: زیرساخت های لازم جهت استفاده از ظرفیت های گردشگری شهرستان ایجاد گردد

سایت پایگاه خبری تحلیلی برازجان خبری تحلیلی برازجان سلام ؛ در خطبه دوم نماز جمعه برازجان مورخه ۱۴۰۲/۰۸/۱۹ مطرح شد…

آیین عبادی سیاسی نماز جمعه برازجان مورخه ۱۴۰۲/۰۸/۱۹ توسط حجهالاسلام والمسلمین حسن مصلح امام جمعه دشتستان اقامه گردید.

گزیده ای از خطبه اول به شرح زیر اشاره می گردد:

– مقدمات تزکیه :
۱- مجالست با خوبان
۲- ترک مجالست با نااهلان
۳- کنترل گوش و چشم

۴- بهره گیری از مربی و مشاور :

مشاوره یعنی بهره گیری از حاصل اندیشه های مولد و ارزشمند و استفاده از تجارب مفید، موثر و پربرکت متفکران صاحب نظر، کارشناسان بصیر و متعهد و عالمان عاقل و عامل در گسترده دانش افزایی، هدایت پذیری، انتخاب روشن ترین راهها و اتخاذ بهترین و موثرترین روشها در فرآیند تنظیم برنامه ها و فعالیت های فردی و حیات اجتماعی و رسیدن به ( فلاح ) و رستگاری و عاقبت به خیر.

همه انسانها در هر مرتبه و مقامی که باشند ، از هر پایه تحصیلی ، مدارج علمی ، تخصصی که برخوردار باشند ، پدران و مادران ، معلمان و مربیان ، استادان و متخصصان و همه مشاوران به رغم داشتن کوله باری از تجارب فردی ، اجتماعی و حرفه ای در زندگی هدفمند و پویای خود ، همیشه نیازمند شور و مشورت با صاحبان اندیشه و خرد هستند. به سخن دیگر ، احساس نیاز به مشورت در انسان از نشانه های خرد گرایی و کمال و تحول مطلوب شخصیت است از این رو انسان های عاقل و اندیشمند بیش از دیگران خود را نیازمند مشورت می بینند و آنان که به کمال عقلانی میاندیشند ، همواره دوست می دارند که از منبع عقل و دانش و تجارب ارزشمند عقلا و خردورزان ، متخصصان و مشاوران بهره مند شوند .

اندیشمندان بصیر همواره فرآیند مشاوره را بهترین فرصت برای دانش افزایی ، تغذیه اطلاعاتی و استفاده بهینه از ثمر اندوخته های فکری و تجربی هوشمندان فطری و اعتلای قـدرت عـضـلانـی می دانند .

از نظر متفکران اسلامی ، انسان دارای عقل ( مطبوع ) و عقل ( مسموع ) است عقل مطبوع انسان امری فطری و عقل مسموع ، امری اکتسابی است که از طریق یادگیری و بهره مندی از نظریات اهل عقل و تجربه حاصل می شود . بعد فطری عقل در حالت اولیه آن به صورت بالقوه است و به تدریج در تعامل با محیط اجتماعی و اکتساب های محیطی به مرتبه عقل بالفعل که کمال آن است می رسد . از مهمترین عوامل ترقی عقل آدمی از مرتبه بالقوه به مرتبه فعلیت و کمال ، اندیشیدن و مطالعه ، یادگیری از الگو ها ، مصاحبت و مشاورت با صاحبان عقل و علم و تجربه در امور دین و تقوا و حیات هدفمند دنیاست . امام علی ( ع ) می فرماید :

حق علی العاقل ان یزید الی رائه رای العقلاء و یضمم الی علمه علوم الحکماء. بر شخص عاقل لازم است که نظریه وآراء خردمندان را به رای خود بیفزایند و از دانش دانشمندان استفاده کنند.

آری شخص عاقل و هوشمند مدام در اندیشه دانش افزایی و آشنایی با معارف نو است و از اندوخته های علمی و تجارب دیگران بهره می گیرد و انسان اندک دان ، اما مغرور ، با عجب و غرور بیجا غالباً نسبت به دانش افزایی و بهره گیری از تجارب با ارزش اهل علم و نظر احساس بی نیازی می کند و یا می خواهد همه چیز را خودش تجربه کند ، حال آنکه هرگز چنین فرصت و توفیقی در حیات محدود خود نخواهد داشت .

بنابراین دانش افزایی از طریق مطالعه و رایزنی و مشورت و بهره گیری از مشاوره با دیگران از ویژگی های اهل خرد و صاحبان عقل و اندیشه برتر است . مولا علی السلام در تاکید این امر مهم می فرماید : حق علی العاقل ان یستدیم الا ستر شاد و یترک الا ستبداد . برای شخص عاقل و خردمند شایسته است که همواره با بهره گیری از علوم و تجارب دیگران در صدد هدایت و رشد و تعالی خود باشد و هرگز دچار استبداد و خود رای نگردد.

گزیده‌ای از خطبه دوم به شرح زیر اشاره می گردد:

۱️⃣ سنت های فراموش شده

۱- روضه های خانگی
۲- جلسات قرآن خانگی
۳- تعلیم و تعلم قرآن کریم
۴- گفتن اذان در خانه
۵- اقامه نماز به جماعت
۶- اقامه نماز صبح در مسجد و جماعت

۷- حضور و اقامه نماز در مسجد

بر اساس روایات اهل‌ البیت (ع) خداوند اثرات ویژه‌ای برای مساجد قرار داده است تا علاوه بر اقامه نماز جماعت، از ثمرات معنوی بسیار خداوند در این زمینه بهره‌مند شوند، اما مسئله‌ای که در اینجا لازم است عنوان شود، عدم اقبال شایسته و بایسته و نوع نگاه انسانها به مساجد است که می‌تواند ناشی از دلایل متعددی باشد.

– فضیلت مساجد در روایات :

۱ـ رسول‌الله (ص): «اَلمَساجِدُ مَجالِسُ الأنبیاء علی‌السلام»
مساجد، محفل انبیا (ع) است. (مستدرک، ج ۳، ص ۳۶۳)

۲ـ رسول‌الله (ص): «الْمَساجِدُ بُیوتُ الْمُتَّقین»
مساجد، خانه پرهیزگاران است. (مستدرک، ج ۳، ۳۶۳)

۳ـ رسول‌الله (ص): «اَلمَساجِدُ سُوقٌ مِنْ اَسْواقِ الـآخِرَهِ، قِراها اَلْمَغْفِرَهُ وَ تُحْفَتُها الْجَنَّهُ»
مساجد بازاری از بازارهای آخرت هستند، پذیرایی آن مغفرت و تحفه‌اش بهشت است. (مستدرک، ج ۳، ص۳۶۱)

۴ـ رسول‌الله (ص): «مَنْ کانَتِ الْمَساجِدُ بَیتَهُ ضَمِنَ اللهُ لَهُ الرَّوحَ وَ الرّاحَهَ وَ الْجَوازَ عَلَی الصّراطِ»
کسی که مسجد خانه او باشد (مرتب به مسجد تردد کند) خداوند، آسایش و کامیابی او و عبور از صراط را برایش ضمانت کرده است. (مستدرک، ج ۳، ص ۳۶۳)

۵ـ امام باقر (ع): «مَن بَنی مَسجِداً ولَو مِثلَ مَفحَص‌ِ قَطاهٍ بَنَی‌‌اللّهُ‏ لَهُ بَیتاً ‌فِی‌الجَنَّهِ»
کسی‌ که یک مسجد بنا کند ـ هرچند کوچک باشد ـ خداوند یک خانه در بهشت برای او بنا می‌کند. (وسائل، ج ۳، ص ۴۸۶)

۲️⃣ 24 آبان روز کتاب و کتابخوانی (رسالت پرورش نسلی مهربان با یار مهربان)

گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، ضرورت رشد و تعالی جامعه است. در این میان، ایجاد رغبت و عادت به مطالعه و کتابخوانی در کودکان و نوجوانان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ازاین رو، تلاش برای ایجاد عادت به مطالعه باید از اولویت‌های مهم کارگزاران فرهنگی باشد که با کودکان و نوجوانان سر و کار دارند.

مطالعه، راهی برای شناخت و تشخیص الگوهاست. کودکان و نوجوانان برای موفقیت در زندگی، به الگوهای رفتاری درستی نیازمندند. وجود حس همانندسازی در کودکان و نوجوانان و نیاز آنها به الگوهای رفتاری، ایجاب می‌کند که به الگوهای شایسته‌ای دسترسی داشته باشند تا بدین وسیله شخصیت و رفتار خود را تشکیل دهند؛ الگوهایی که با کتاب معرفی می‌شوند، در شکل دادن به شخصیت کودکان و نوجوانان نقش مهمی را ایفا می‌کنند. در این زمینه، مطالعه زندگی نامه دانشمندان و فرزانگان دینی و ملی بسیار اثرگذار است.

باید کتاب خواندن را در خانواده ترویج کرد. برای نمونه، بهتر است یک ساعت مشترک را برای مطالعه با خانواده اختصاص داد. هدیه کردن کتاب در شکوفایی علاقه به کتاب گام مهمی است.

۳️⃣ 21 آبان ماه: سالروز شهادت پدر اقتدار موشکى ایران

۲۱ آبان ماه، سالروز شهادت شهداى جهاد خودکفایى است. پرچمدار این قافله شهیدان، سردار مخلص اسلام، حاج حسن طهرانى مقدم بود. این سردار دانشمند و متقى که همچنان مجهول القدر است؛ پدر اقتدار موشکى ایران است.

امام خامنه‌اى در پیام شهادت و دیگر بیانات و پیام‌هایشان، از شهید طهرانى‌مقدم با این اوصاف یاد کردند:

– پیشتاز عناصر ممتاز سازمان جهاد خودکفایى‌
– سردار عالیقدر
– دانشمند برجسته‌
– پارساى بى‌ادعا
– برخوردار از اخلاص سرشار
– داراى همت والا و بلند
– نگاه به افق‌هاى خیلى بلند
– برجسته در مدیریت؛ مدیریت طبیعى

۴️⃣ غزه مظلوم و مقتدر: توانمندی جبهه مقاومت در جنگ غزه

غزه به خط مقدم و نماد جبهه مقاومت تبدیل شده و این موضوع در سخنان دبیر کل حکیم و شجاع حزب‌الله مورد توجه و تأکید قرار گرفته است. سخنان اخیر سید‌حسن نصرالله هشدار صریحی به رژیم اشغالگر قدس مخابره کرده است. این هشدارها را می‌توان به شرح زیر تبیین کرد:

* توان مقاومت گسترده‌تر از حد تصور دشمن است و صرفا در حد بازدارندگی نیست.

* بازخوانی حماسه‌آفرینی‌های حزب الله لبنان در جنگ ۳۳روزه، به‌وضوح نشان می‌دهد قدرت میدانی، اطلاعاتی و رصدگری مقاومت منحصر به فرد و برهم‌زننده تعادل و محاسبات دشمن است

* خطوط قرمز جبهه مقاومت در سخنرانی دبیر‌کل حزب الله لبنان به‌صورتی آشکار مطرح شده است، یکی پایان جنگ و دیگری پیروزی حماس در غزه.

* جبهه مقاومت هرگز مشت خود را برای دشمن صهیونیستی باز نمی‌کند و راه‌کنش‌های میدانی و محیطی خود را به‌صراحت اعلام نخواهد کرد که این یکی از قواعد اصلی نبرد است‌.

* جبهه مقاومت یقین دارد که رژیم اشغالگر قدس بازنده این نبرد خواهد بود و فلسطین و نوار غزه، پیروز این معادله قلمداد می‌شوند. در این موضوع کمترین شبهه‌ای وجود ندارد.

– راهبردهای حکیمانه مقاومت فلسطین در جنگ اراده‌ها بر علیه صهیونیسم

– مقاومت فلسطین چه کرد و اکنون چه می‌کند؟

راهبرد مقاومت، سردکردن جنگ و تثبیت موفقیتش است. او فراتر از آن‎چه را که می‌خواست به‌دست آورد:

مقاومت دو هدف عمده داشت:

۱- «افسانه بازدارندگی اسراییل» شکست و دکترین بن گورین در بازدارندگی و هشداردهندگی و کشاندن جنگ به قلمرو خارج از سرزمین‌های اشغالی را برای همیشه درهم شکست.

۲- هویت طوفان‌الاقصی فلسطینی ماند

– در کنار مقاومت فلسطین جبهه مقاومت در منطقه چه می‌کند؟

۱. مقاومت غزه و حفظ هویت فلسطینی آن

۲. درگیرسازی صهیونیست‌ها در شمال و جنوب فلسطین با حزب‌ الله و انصارالله یمن با حفظ ابهام در واکنش و تحلیل‌ناپذیری برای دشمن.

۳. فشار بر آمریکا به‌عنوان اتاق طراحی و فرماندهی صهیونیست‌ها با محوریت مقاومت سوریه، عراق و یمن.

۴. بیدارسازی امت اسلامی و مردم غرب.

– راهبرد اتاق عملیات مشترک مقاومت در مرحله جدید چیست؟

اگر با طوفان‌الاقصی حیثیتی از ستون نظامی و امنیتی اسراییل چیزی باقی نماند حالا هدف مقاومت ستون اقتصادی اشغالگران است. «بستن راه صدور نفت و ارزاق به سرزمین‌های اشغالی توسط دولت‌های اسلامی». روزهای سخت و دشوار اما سرشار از پیروزی در راه است. انشاالله

۵️⃣ ظرفیت های گردشگری شهرستان

ادامه بحث ظرفیت های گردشگری شهرستان: داشتن طبیعت زیبا، تاریخ کهن، آثار تاریخی و …

– لازمه جذب مسافر و گردشگر:

۱- فراهم نمودن زیرساخت های مورد نیاز اعم از مسافرخانه و مهمانپذیر و پارک های سرسبز زیبا و جذاب و امکانات بهداشتی برای مسافران

۲- معرفی بیشتر و بهتر شهرستان

۳- اصلاح جاده ورودی که شهر برازجان را به حاشیه کشانده است.

۴- تعطیلی خانه مبله هایی که بدون مجوز و غیرقانونی و به دور از نظارت فعالیت دارند.

۶⃣ دعوت به همکاری مردم در اجرای طرح غربالگری سلامت خانواده ها با مراجعه فعالان بهداشتی به منازل : اعم از دیابت و فشارخون که گام بسیار مهمی است در جهت پیشگیری از بیماری‌های مزمن و کاهش هزینه های درمان

#نمازجمعه

✅ برنامه های جانبی نماز جمعه برازجان مورخه (۱۴۰۲/۰۸/۱۹)

آیین عبادی سیاسی نماز جمعه برازجان مورخه (۱۴۰۲/۰۸/۱۹) توسط حجه الاسلام حسن مصلح امام جمعه دشتستان اقامه گردید.

در نماز جمعه این هفته برازجان برنامه های جانبی ذیل انجام گرفت:

۱) سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه توسط حجت الاسلام ابراهیم شهسوار با موضوع قیام ملت فلسطین

۲) برپایی ایستگاه صلواتی توسط موکب سادات بنی فاطمه و گروه جهادی امیرالمؤمنین علیهم السلام جهت پذیرایی از نمازگزاران جمعه

۳) برپایی ایستگاه سلامت توسط مرکز بهداشت امام رضا (ع) و انجام تست فشار خون

۴) برپایی میز خدمت با حضور مدیران و کارشناسان ادارات برق برازجان ، برق نواحی دشتستان، آبفا، تعزیرات حکومتی و شورای حل اختلاف جهت پاسخگویی به سوالات نمازگزاران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.