×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
امام جمعه دشتستان: افزایش بی‌رویه قیمت کالاها بر سایر خدمات دولت سایه انداخته است

در خطبه دوم نماز جمعه برازجان مورخه ۱۴۰۲/۰۳/۱۲ مطرح شد:

امام جمعه دشتستان: افزایش بی‌رویه قیمت کالاها بر سایر خدمات دولت

آیین عبادی سیاسی نماز جمعه برازجان مورخه ۱۴۰۲/۰۳/۱۲ توسط حجهالاسلام والمسلمین حسن مصلح امام جمعه دشتستان اقامه گردید.

گزیده ای از خطبه اول به شرح زیر اشاره می گردد:

– سنت های الهی در تدبیر جوامع

۲- سنت‌های مقید و مشروطی که مخصوص اهل باطل است. این سنت‌ها را می‌توان تحت هشت عنوان «زیادت ضلالت»،«تزیین اعمال»، «املاء و استدراج»، «امهال»، «شکست از دشمنان»، «ابتلا به مصائب»، «تسلط مجرمان و مُترَفان» و«استیصال» ذکر کرد. ابتدائاً به هر‌ یک از این سنت‌ها اشاره‌ای می‌کنیم و سپس نکته‌ای در ‌باب تزاحم بعضی از آنها خواهیم گفت:
الف‌) زیادت ضلالت
ب) تزیین اعمال

ج) املاء و استدراج: این سنت که می‌توان آن را یکی از مصادیق سنت «زیادت ضلالت» و امداد اهل باطل در‌ جهت باطل هم قلمداد کرد، بدین‌ معناست که خدای متعالی بر نعمت‌های مادی و دنیوی اهل باطل می‌افزاید، تا فریفته و مغرور گردند و در راه خود پابرجاتر و استوارتر شوند و بر کفر و کفران و ظلم و عصیان خود بیفزایند و استحقاق عذاب و عقاب بزرگ‌تر و دردناک‌تری را بیابند:

«وَلا یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّما نُمْلِی لَهُمْ خَیْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلِی لَهُمْ لِیَزْدادُوا إِثْماً وَلَهُمْ عَذابٌ مُهِینٌ» (آل‌عمران، ۱۷۸)؛ «کسانی که کفر ورزیدند مپندارند که مهلتی که به آنان می‌دهیم برایشان خوب است؛ فقط مهلتشان می‌دهیم تا گناهشان بیشتر [شود] و عذابی خوارکننده دارند».

«فَلَمّا نَسُوا ما ذُکِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَیْهِمْ أَبْوابَ کُلِّ شَیْءٍ حَتّی إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَهً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ * فَقُطِعَ دابِرُ الْقَوْمِ الَّذِینَ ظَلَمُوا» (انعام، ۴۴ و ۴۵)؛ «همین‌که آنچه را به یادشان آورده بودند [بدان پندشان داده بودند] به ‌فراموشی سپردند، درهای همه‌چیز را بر آنان گشودیم؛ و چون به آنچه یافته بودند شادمان شدند، ناگهان بگرفتیمشان و یک‌باره درمانده و نومید شدند* و گروهی که ستم می‌کردند ریشه‌کن شدند».

«ثُمَّ بَدَّلْنا مَکانَ السَّیِّئَهِ الْحَسَنَهَ حَتّی عَفَوْا وَقالُوا قَدْ مَسَّ آباءَنَا الضَّرّاءُ وَالسَّرّاءُ فَأَخَذْناهُمْ بَغْتَهً وَهُمْ لا یَشْعُرُونَ» (اعراف، ۹۵)؛ «آن‌گاه به‌جای بدی نیکی آوردیم تا ‌اینکه برآسودند و گفتند: «سختی و گشایش [فقط] به پدران ما [می‌] رسید». پس ناگهان بگرفتیمشان، در‌حالی‌که بی‌خبر بودند».

«وَالَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیْثُ لا یَعْلَمُونَ * وَأُمْلِی لَهُمْ إِنَّ کَیْدِی مَتِینٌ» (اعراف،‌۱۸۲ و ۱۸۳)؛ «کسانی را که نشانه‌‌های ما را دروغ می‌شمارند از جایی که ندانند آهسته‌آهسته می‌گیریم* و مهلتشان دهیم که نیرنگ م نبسیار استوار است».

«وَلَقَدِ اسْتُهْزِئَ بِرُسُلٍ مِنْ قَبْلِکَ فَأَمْلَیْتُ لِلَّذِینَ کَفَرُوا ثُمَّ أَخَذْتُهُمْ فَکَیْفَ کَانَ عِقَابِ» (رعد، ۳۲)؛ «و مردم به رسولان پیش از تو هم استهزای بسیار کردند من هم به کافران مهلت دادم آن‌گاه ایشان را به عقوبت گرفته و با چه عقاب سخت به کیفر رسانید)»؛

«فَذَرْنِی وَمَنْ یُکَذِّبُ بِهذَا الْحَدِیثِ سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیْثُ لا یَعْلَمُونَ * وَأُمْلِی لَهُمْ إِنَّ کَیْدِی مَتِینٌ» (قلم، ۴۴ و ۴۵)؛ «مرا با آن‌که این گفتار را دروغ می‌شمارد واگذار. آهسته‌آهسته از جایی که ندانند خواهیمشان گرفت*و مهلتشان دهیم که نیرنگم بسی استوار است»..

۱- ۱۴ خردادماه سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی (ره)

– اصول و مبانی فکری امام خمینی (ره) :

۱. انس با قرآن کریم؛

۲. اعلم بودن نسبت به فقها و علمای زمان و جامعیت در فقاهت، فلسفه، عرفان، اصول و آگاهی‌های سیاسی و اجتماعی و مظهر نوآوری علمی در فقه و اصول و فلسفه و اخلاق؛

۳. توجه به اهمیت اخلاق و تهذیب نفس. امام خطاب به روحانیون فرمودند: «اگر ما مهذّب باشیم خواهیم توانست هستی خود را در خدمت اسلام و نظام اسلامی قرار دهیم. ولی اگر مهذّب نباشیم آنچه که داریم در خدمت قرار نخواهد گرفت و چه بسا که در جهت عکس هم قرار گیرد.»؛

۴. مداومت بر نماز و ذکر تا آخرین لحظات عمر؛

۵. جامعیت صفات و ویژگی‌های ممتاز:
«بسیار عاقل، دوراندیش، حکیم، آدم‌شناس، تیزبین، حلیم، متین، آینده‌نگر»؛

۶. مؤانست و مداومت بر ادعیه خصوصاً دعای کمیل و مناجات شعبانیه؛ «یک بار از ایشان سؤال کردم که در میان دعاهای معروف، به کدامیک از آنها بیشتر اُنس یا اعتقاد دارید؟ ایشان بعد از تأمّلی فرمودند: «دعای کمیل و مناجات شعبانیه». وقتی که شما به این دو دعا مراجعه می‌کنید… در این دو دعا و مناجات، حالت استغفار و انابه و استغاثه و تضرّع به پروردگار را به شکل عاشقانه‌ی آن مشاهده می‌کنید» (۱۳۶۸/۱۲/۱۰)

۷. صراحت و شجاعت در اعلام مواضع و اجتناب از ملاحظه‌کاری و رودربایستی؛

۸. رعایت سادگی در عین توجه به آراستگی ظاهری (نعلین‌های همیشه واکس‌زده و تمیز و مرتب بودن همیشگیِ عمامه و لباس‌ها)؛

۹. نظم و انضباط، رعایت دقیق برنامه‌ها و نظم امور روزمره؛

۱۰. التزام به ورزش روزانه. روزی ۳ بار هر بار ۲۰ دقیقه راه رفتن در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی؛

۱۱. تدیّن و تقوا از دوران جوانی؛

۱۲. آزاداندیشی و اعتقاد به اجتهاد مستمر و پویا با التزام به مبانی و روش فقه سنتی؛

۱۳. تکامل مدام، حرکت و رشد مداوم. «در ده سال پس از پیروزی انقلاب تا ارتحال ایشان هر سال ماه رمضان ملاقات‌ها را تعطیل می‌کردند، بعد از ماه رمضان که به حضورشان می‌رسیدیم به‌طور محسوس معلوم بود ایشان در این یک ماه نورانی‌تر شده‌اند. یعنی در آن سن بین هشتاد تا نود سالگی هم تقید به عبادات، آثار خود را در ایشان به‌وضوح آشکار می‌کرد.»؛

۱۴. ابتکار عمل حتی در سنین بالای هشتاد سالگی در تصمیمات و هدایت انقلاب و نظام؛

۱۵. اعتقاد راسخ و عملی به پیروزی خون بر شمشمیر؛

۱۶. اعتماد و اعتقاد حقیقی و صادقانه به مردم؛

۱۷. اصرار و پافشاری در اعلام و پیگیری آرمان‌ها؛
«آرمانهای بزرگی که امام رحمه‌الله‌علیه بیان می‌کردند، عبارت بود از: مبارزه با استکبار جهانی، حفظ اعتدال قاطع در خط «نه شرقی و نه غربی»، اصرار فراوان بر استقلال حقیقی و همه‌جانبه‌ی ملّت ـ خودکفایی به‌معنای کامل ـ پافشاری فراوان و تمام نشدنی بر حفظ اصول دینی و شرع و فقه اسلامی، ایجاد وحدت و همبستگی،‌ توجه به ملّتهای مسلمان و مظلوم دنیا، عزّت بخشیدن به اسلام و ملّتهای اسلامی و مرعوب نشدن در مقابل قدرتهای جهانی، ایجاد قسط و عدل در جامعه‌ی اسلامی، حمایت بی‌دریغ و همیشگی از مستضعفان و محرومان و قشرهای پایین جامعه و لزوم پرداختن به آنها. همه‌ی ما شاهد بودیم که امام در این خطوط، مصرّانه و بدون تعلّل، حرکتش را ادامه داد. ما باید راه و اعمال صالح و حرکت مداوم او را دنبال کنیم.» (۱۳۶۸/۰۳/۱۶)

۱۸. اقدام و عمل بر اساس تکلیف و وظیفه. امام خمینی رحمه‌الله‌علیه: «هر وقتی که من هر چیزی را احساس کردم وظیفه است آن را انجام دادم خدای متعال خودش جور آورد، یعنی خاصیت من کان لله کان الله له همین است.»؛

۱۹. پیروزی یعنی عمل به تکلیف، زیرا موفقیت در ادای تکلیف است نه لزوماً به نتیجه رسیدن اقدامی که بر اساس تکلیف صورت گرفته است.

۲- ۱۴ خرداد سالروز انتخاب امام خامنه‌اى به رهبرى انقلاب اسلامی

امام خمینی (ره): من آقاى خامنه‌اى را بزرگ کردم؛ (صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۲۰۰) (کسى) که آواى دعوت او به صلاح و سداد در گوش مسلمین جهان طنین‌انداز است؛ سربازى فداکار در جبهه جنگ و معلمى آموزنده در محراب و خطیبى توانا در جمعه و جماعات و راهنمایى دلسوز در صحنه انقلاب، متعهد و مبارز در خط مستقیم اسلام و عالم به دین سیاست. (صحیفه امام، ج ۱۴، ص ۵۰۴) شما اگر گمان بکنید که در تمام دنیا، (در بین) رئیس‌جمهورها و سلاطین و امثال این‌ها، (مى‌توانید) یک نفر را مثل آقاى خامنه‌اى پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار و بناى قلبى‌اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمى‌کنید. من ایشان را سال‌هاى طولانى مى‌شناسم و در آن زمانى که اول نهضت بود، ایشان وارد بود و به اطراف براى رساندن پیام‌ها تشریف مى‌بردند و بعد از این هم که این انقلاب به اوج خودش رسید، ایشان همه‌جا حاضر واقعه بود تا آخر و حالا هم هست. (او) یک نعمتى (است که) خدا به ما داده (است). (صحیفه امام، ج ۱۷، ص ۲۷۲)

۳- سالگرد حماسه ۱۵ خرداد؛ (حلقه وصل نهضت‌های ملت ایران)

انقلاب اسلامی در عین حالی که ادامه تحولات نهضت‌های پیشین همچون نهضت تنباکو، انقلاب مشروطه، نهضت ملی‌شدن نفت و قیام پانزده خرداد بوده است، اما اهداف و ارزش‌های مد نظر آن، از بسیاری جهات گسترده‌تر و متکامل‌‌تر است. ضمن‌ اینکه هر یک از این نهضت‌ها و حرکت‌ها نیز گستره اهداف مشابهی نداشتند؛ چنانکه جریان تحریم تنباکو صرفاً بر قطع ید سلطه بیگانه و لغو امتیاز، متمرکز بود و تغییرات نظام سیاسی در این نهضت مدنظر نبود.

در نهضت مشروطه نیز حفظ نظام سلطنت به شکل مشروط مطابق با قانون اساسی و اسلام مورد تأکید بود. نهضت ملی‌شدن نفت هم بر قطع دست بیگانگان از منابع ملی ایران تأکید داشت.

در همه این جریان‌ها، بنا به مصالح و مقتضیاتی که وجود داشت اهداف مذکور در همان چهارچوب نظام سیاسی پیشین دنبال می‌شد. اما در قیام ۱۵ خرداد تحولی هم در «اهداف مبارزه» و هم در «روش مبارزه» اتفاق می‌افتد که بر همین اساس، حضرت امام خمینی (ره) آن را مبدأ انقلاب اسلامی دانسته‌اند و به نوعی اصول و ارزش‌های بنیادین اسلامی و ملی همه نهضت‌های پیشین را در صورت‌بندی نظام سیاسی جدیدی تداوم بخشید. آنچه در این سیر بلوغ و تکامل باید با دقت و تیزبینی مورد توجه قرار گیرد، نقش هویت شیعی و جریان مرجعیت شیعه در این تداوم است.

۴- راهکارهای نهادینه‌سازی فرهنگ عفاف و حجاب درجامعه

فرهنگ دینی ساختار اصلی جامعه اسلامی را تشکیل می‌دهد که اثر آن در رفتار فردی و اجتماعی مردم هویدا می‌شود. نوعی از این رفتارها که جنبه بیرونی دارند، آثار گسترده‌تر و عمیق‌تری در جامعه دارند و از این رو پیامبراکرم (ص) چنین هشدار می‌دهند: «گناه، هرگاه پنهانی انجام شود، فقط انجام‌دهنده آن، زیان دیده است، و اگر آشکارا انجام شود و با آن مقابله نشود، به همگان زیان می‌رساند»

نهادینه‌سازی فرهنگ عفاف و حجاب به‌عنوان یکی از ضرورت‌های باورهای دینی مستلزم برنامه‌ریزی صحیح در سه حوزه فرد، خانواده و جامعه و در سه مرحله نهادینه‌سازی (تعمیق)، گسترش فرهنگ (ترویج) و حفظ و پاسداری از باورهای ترویج شده (تحفیظ)، با استفاده از ابزار و شیوه‌های کاملاً مدرن و مؤثر به فعالیت پرداخت.

برای اجرایی و عملیاتی‌شدن هر یک از این مراحل، به حرکت جمعی و پویا در نهادهای فرهنگی – اعم از خصوصی و دولتی – نیاز است که اگر این هم‌سویی و هم‌پوشانی در سطح فراگیر صورت نگیرد، نتیجه مطلوب بدست نمی‌آید. بنابراین، جهت نهادینه‌سازی، گسترش و حفظ فرهنگ عفاف و حجاب باید از همه توانایی‌ها، اختیارات و امکانات موجود در نهادهای کشور بهره گرفت. آموزش و پرورش، حوزه‌ها، دانشگاه‌ها، نهادهای اقتصادی و فرهنگی و حتی بهداشتی کشور در رسیدن به هدف مورد نظر نقش بسزایی دارند.

۵- جهاد تبیین از نگاه رهبری

– چرا جنگ نرم است؟
امروز چالش دشمن با جبهه ی حق آسان نیست، کار دشواری است؛ لذاست که به جنگ نرم متوسل می شوند و همه تلاش خودشان را می کنند که ذهنیات را خراب کنند؛ این به خاطر قدرت و قوت ما است … دشمن هم به شدت در حال تلاش است، به شدت در حال اثرگذاری و نفوذ است. (بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری – ۹ اسفند ۱۴۰۰)

۶- لزوم نظارت و کنترل قیمت کالاها در بازار

گاهی احساس می شود که بازار رها شده است. در زمینه نظارت بر بازار دولت وظیفه ای دارد. مسؤولان اجرایی وظیفه ای دارند و وظیفه شان این است که بر تامین کالاهای اساسی و مایحتاج مردم نظارت دقیق داشته باشند و اینکه اقلام ضروری و حیاتی عادلانه و درست در بین مردم توزیع شود.

بحمدالله در کشورمان کمبود نداریم اما شیوه توزیع درست نیست. مدیران و سیستم اجرایی تکلیف و وظیفه دارند و حقوق می گیرند بابت اینکه بر اینها نظارت کنند.

امروز نباید مدیران مسؤول در ادارات جهاد و صمت و تعزیرات منتظر بنشینند مردم گزارش دهند یا شکایت کنند، باید خودشان در بازار بچرخند و اجناس را ببینند و قیمت ها را کنترل و نظارت کنند، گزارش دادن مردم یکی از راه های رسیدگی به این مسئله است. راه بهترش این است که خودشان وارد میدان شوند.

متاسفانه افزایش بی‌رویه قیمت کالاها بر سایر خدمات دولت سایه انداخته و شیرینی اقداماتی چون، توفیق دولت در کنترل کرونا، کاهش نقدینگی، صفرشدن استقراض از بانک مرکزی و رشد پایه پولی، فعال‌شدن دیپلماسی اقتصادی کشور، بیمه‌شدن پنج‌ و نیم میلیون از محرومان جامعه، حضور فعال مسؤولان در بین مردم، کمتر به چشم آمده است.

برنامه های جانبی نماز جمعه برازجان مورخه (۱۴۰۲/۰۳/۱۲)

آیین عبادی سیاسی نماز جمعه برازجان مورخه (۱۴۰۲/۰۳/۱۲) توسط حجه الاسلام والمسلمین حسن مصلح امام جمعه دشتستان اقامه گردید.

در نماز جمعه این هفته برازجان برنامه های جانبی ذیل انجام گرفت:

۱) سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه توسط حجت الاسلام حسین احمدپور برازجانی با موضوع مکتب امام خمینی (ره)

۲) دیدار مردمی و بدون واسطه مسؤولین شهرستان از جمله حجت الاسلام مصلح امام جمعه دشتستان، دکتر رضایی نماینده مردم در مجلس و دکتر بنافی فرماندار با نمازگزاران جمعه و پاسخگویی به سئوالات ایشان

۳) برپایی ایستگاه صلواتی توسط ستاد نمازجمعه جهت پذیرایی از نمازگزاران به مناسبت سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره)

۴) برگزاری میز خدمت نماز جمعه با حضور مدیران ادارات راه و شهرسازی، راهداری، حمل و نقل جاده ای، زندان و تعزیرات حکومتی شهرستان جهت پاسخگویی به سوالات نمازگزاران

۵) سخنرانی بین الصلاتین دکتر ابراهیم رضایی نماینده شریف مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی به مناسبت سالگرد آغاز بکار مجلس یازدهم و ارائه گزارش عملکرد

۶) برپایی ایستگاه پاسخگویی به احکام و مشاوره توسط مبلغات مدرسه علمیه حضرت رقیه (س) برازجان

۷) ساماندهی وسایل نقلیه نمازگزاران توسط پایگاه مقاومت بسیج شهید باهنر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.