×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
امام جمعه موقت برازجان: هفته دولت فرصتی برای تبیین دستاورد های دولت مردمی و انقلابی و نقد منصفانه و پرهیز از سیاه نمایی است

به گزارش سایت پایگاه خبری تحلیلی برازجان سلام؛آیین عبادی سیاسی نماز جمعه برازجان مورخه ۱۴۰۱/۰۵/۲۸ توسط حجهالاسلام ابوذر شاد امام جمعه موقت برازجان اقامه گردید.

خطبه دوم این هفته به شرح زیر اشاره می گردد:

۱️⃣ جمعه ۲۸ مرداد مصادف با سالروز کوتادی آمریکای جنایتکار علیه دولت مصدق و برگرداندن محمدرضا به قدرت.

کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ یکی از مهم‌ترین حوادث تاریخ معاصر کشورمان و سر منشاء بسیاری از حوادث تلخ تاریخی این سرزمین به حساب می‌آید. این کودتا، چرخش و انتقال قدرت از دولتی ملی به دولتی دست نشانده را نشان می‌دهد. با پیروزی کودتای ۲۸ مرداد، ایالات متحده و انگلیس به اهداف کوتاه ‌مدت خود رسیدند و با براندازی دولت قانونی ایران و بازگرداندن محمدرضا شاه سلطه خود را در ایران تحکیم کردند.

دولت مصدق پس از آنکه نفت ایران را با کمک مجلس و خصوصاً آیت‌ الله کاشانی از دست انگلیسی‌ها خارج کرد، به دلیل پذیرش این رویکرد که در مقابل دشمنی انگلیس، باید در عرصه بین‌الملل پشتیبان داشته باشد، به آمریکایی‌ها اعتماد کرد. پس از عهدشکنی آمریکا و توطئه کودتا، دولت ملی ایران جای خود را به رژیمی خودکامه و مستبد داد که نتیجه آن تسلط آمریکا بر منابع نفتی کشورمان و قرار گرفتن ایران در زمره متحدان منطقه ای آمریکا در خاورمیانه بود.

🔸 اهداف کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲

کودتای ۲۸ مرداد چند هدف عمده داشت. اولین هدف، انتقال سلطه از انگلیس به آمریکا بود. این کار در بعد سیاسی از طریق کودتا، در بعد اقتصادی از طریق تصرف نفت و در بعد فرهنگی با تأسیس بنیاد‌ها و انجمن‌های فرهنگی متعدد و گماردن عوامل آمریکایی در رأس آنها صورت گرفت. هدف بعدی، تضعیف روحانیت و گروه‌های اسلامی مبارز و به طور کلی اسلام‌زدایی از ایران بود.

۲️⃣ یکشنبه ۳۰ مردادماه مصادف با روز جهانی بزرگداشت مسجد.

در مردادماه سال ۱۳۴۸ در چنین روزی مسجدالاقصی که قبله اول مسلمین جهان است توسط صهیونیست ها به آتش کشیده شد.

در آن سالیان حدود ۵۳ سال قبل یک جریان مسیحی صهیونیستی در آمریکا شکل گرفته که اعتقاد داشت ویرانی مسجدالاقصی و ساخت معبد سوم سلیمان شرط ظهور حضرت مسیح (ع) است و الان ظهور نمی کند. بر پایه این اعتقاد مسجدالاقصی توسط اشغالگران صهیونیست به آتش کشیده شد.

🔹 مسجد طراز انقلاب اسلامی از منظر مقام معظم رهبری:

منظور از مسجد طراز اسلامی، رسیدن به مسجدی بر اساس قاعده و روش صدر اسلام است.

۱- مسجد، کانون عبادت

نام مسجد یادآور بندگی در برابر پروردگار متعال است. مسجد، جایگاه سجده است و سجده اوج عبادت و بندگی انسان برای خدا: «السُّجودُ مُنتَهَی العِبَادَه مِن بَنی آدَم» و مسجد جایگاه عبادت خالصانه است: «وَ اَنَّ المَساجِدَ لِلّهِ فَلا تَدعُو مَعَ اللَّهِ أَحَدا» ؛ مساجد جایگاه خدا و برای خداست، پس با خدا کسی را نخوانید.

خلاصه مسجد اسلامی، این است که زمینه را برای عبادت بر حضور، خالصانه فراهم نماید، تا مؤمنان در آنجا با پرداختن به نماز و ذکر دعا، زنگار غفلت را از دل و جان بشویند و با خدا انس بگیرند.

پیامبرگرامی اسلام (ص) از نخستین روزهایی که دعوت به اسلام را به صورت آشکارا مطرح ساختند، از کعبه و مسجدالحرام (اولین مسجد ساخته شده بر روی کره زمین) به عنوان پایگاه عبادی استفاده می‌کردند و در آن به قرائت قرآن و مناجات با خدا و اقامه نماز می‌پرداختند.

۲- مسجد، کانون تعلیم و تربیت

در صدر اسلام، مسجد افزون بر محل برگزاری مراسم عبادی، محل دانش آموزی نیز به شمار می‌آمد. بر این اساس، پس از هجرت پیامبر به مدینه و ساختن مسجدالنبی (ص)، فصل نوینی در فعالیتهای آموزشی مسجد آغاز شد. تعلیم و تربیت و آموزش احکام دین در مسجد صورت مى‌گرفت و پیامبر (ص) بیشتر پس از نماز صبح و عشاء به سخنرانی و گفتگوهای علمی می‌پرداخت. این جلسه‌ها با حضور مردان و زنان مسلمان برپا می‌شد که این از آشکارترین جلوه‌های آموزشی مسجد در مدینه بود.

۳- مسجد، کانون فعالیتهای سیاسی

از آغاز اسلام، مسجد با مسائل سیاسی آمیخته شد، زیرا شریعت اسلام دینی است که در آن رابطه‌ای مستقیم بین فعالیت‌های عبادی و سیاسی وجود دارد. این ارتباط به روش‌های متعدد قابل تصور و درک است که از آن جمله، می‌توان به خطبه‌های نماز جمعه و بیان مسائل حکومتی و سیاسی و مسائل مهم اجتماعی توسط خطیب جمعه اشاره کرد، مسجد، پایگاه همه فعالیت‌های سیاسی جامعه اسلامی و در واقع، «دارالحکومه» آن بوده است.

۴- مسجد، مرکز دادخواهی و قضاوت

به گواهی تاریخ، مسجد نخستین مکانی است که پیامبراکرم (ص) در آن به قضاوت و دادخواهی و حل و فصل اختلافات، منازعات و صدور احکام قضایی پرداختند و مکان دیگری جز مسجد برای قضاوت آن نقل نشده است و قضات بعد از پیامبر (ص) همچنان در مسجد انجام می‌شد و این امر به قدری رایج بود که جایگاه قضاوت امام علی (ع) در مسجد کوفه به «دکه القضاء» شهرت یافته و همچنان باقی است.

۵- مسجد، پایگاه تعاون اجتماعی

مسجد، پایگاه عمومی مسلمانان و محل حضور قشرهای گوناگون است. از این‌ رو جایگاه مناسبی برای تعاون اجتماعی مسلمانان و مشارکت آنان در راستای رفع نارسایی‌های اجتماعی در صدر اسلام توجهی همه جانبه به تهی‌دستان و محرومان در مسجد به عمل می‌آمد که باید الگوی مساجد در این عصر قرار گیرد نظیر کمک مالی؛ مسجد تنها محل خواندن نماز نبود، بلکه جایگاهی برای دادن صدقه و کمک به مستمندان نیز به شمار می‌آمد.

امام رضا (ع) در گفتاری نورانی یکی از فواید و آثار سازنده نماز جماعت را که معمولاً در مسجد برپا می‌شود، همیاری و تعاون مسلمانان بر«بِرّ و تقوا» برشمرده است.

۶- مسجد، پایگاه وحدت اجتماعی

مسجد، محل گردهمایی مسلمانان و تجلی گاه پرشکوه انسجام و یک پارچگی ملت مسلمان است. مسجد، حافظ سلامت دین و جامعه است و نمایش وحدت و همدلی نمازگزاران، بقای اسلام را تضمین می‌کند. حضور نمازگزاران در مسجد، امید دشمنان اسلام را به ناامیدی بدل می‌سازد.

وحدت اجتماعی، عنصری اساسی برای سلامت و بقای اصل و اساس هر جامعه‌ای است. مسجد در تحکیم این عنصر اساسی، نقشی بس بزرگ ایفا می‌کند.

۳️⃣ دوشنبه ۳۱ مردادماه مصادف با روز تأسیس وزارت دفاع به عنوان «روز صنعت دفاعی» نامگذاری شده است.

صنعت دفاعی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز در ارتباطی تنگاتنگ با نیروهای مسلح، دستاوردهای متنوعی را در حوزه های مختلف زمینی، دریایی، هوایی، فضایی، موشکی برای کشور به ارمغان آورده است.

با وجود سال ها تحریم توانست در چهار دهه اخیر در مسیر خود اتکایی گام برداشته و تجهیزات و تسلیحات مورد نیاز کشور را تامین کند، از قبیل: موشک بالستیکی شهید حاج قاسم را می توان مهم ترین دستاورد رونمایی شده در سال گذشته دانست؛ موشکی با برد ۱۴۰۰ کیلومتر و موشک کروز با نام شهید ابومهدی المهندس در سال گذشته رونمایی شد؛ موشکی که قابلیت شلیک از عمق را دارد و با تجهیز نیروهای مسلح به ویژه نیروی دریایی، امنیت مرزهای آبی از هزار کیلومتری تامین خواهد شد و ساخت انواع پهباد و …

۴️⃣ سه شنبه یکم شهریور همزمان با روز بزرگداشت و تولد ابو علی سینا پزشک، فیلسوف و حکیم ایرانی، روز پزشک نامیده شده است.

از آنجا که ابن سینا را پدر علم پزشکی می‌دانند به همین علت در ایران روز تولد وی را برابر با روز پزشک نامگذاری کرده‌اند.

این مناسبت فرصتی است برای تببین دستاوردهای پزشکی و تقدیر و تشکر از جامعه پزشکی و مدافعان سلامت.

🔸 دستاوردهای پزشکی:

۱- ساخت نای مصنوعی به کمک مهندسی بافت توسط محققان کشور
نخستین نای مصنوعی به کمک مهندسی بافت از سوی محققان ایرانی برای نخستین بار در دنیا ساخته شد. تحقیقات برای ساخت نای مصنوعی از حدود ۱۰ سال پیش شروع شد.

۲- تولید رگ مصنوعی به کمک نانو الیاف
رگ مصنوعی از نانو الیاف زیست سازگار زیست تخریب پذیر از سوی محققان ایرانی ساخته شد.

۳- تولید رده سلول های بنیادی جنینی و قرار گرفتن ایران در میان ۱۰ کشور برتر دنیا
پژوهشکده رویان در سال ۸۰ با تلاش های مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی و همکارانش به عرصه تحقیقات سلول های بنیادی وارد شد که این تحقیقات در سال ۱۳۸۲ به نتیجه رسید و پژوهشکده رویان با تولید رده سلول های بنیادی جنینی نام ایران را در بین ۱۰ کشور برتر دنیا که به این فناوری دست یافته اند، قرار گرفت.

۴- تولد اولین کودک حاصل از روش لقاح مصنوعی در ایران در سال ۷۱
اولین کودک حاصل از روش IVF در ایران در این پژوهشکده در سال ۱۳۷۱، دومین کودک حاصل از روش میکرواینجکشن در ایران در سال ۱۳۷۳ در پژوهشکده رویان و اولین کودک حاصل از روش PGD در ایران در سال ۱۳۸۳ در پژوهشکده رویان متولد شد.

۵️⃣ چهارشنبه دوم شهریورماه هر سال مصادف با آغاز هفته دولت است که روز پایانى آن سالروز شهادت محمد على رجایى؛ رئیس جمهور و محمد جواد باهنر؛ نخست وزیر وقت ایران در سال ۱۳۶۰ است.

انفجار دفتر نخست وزیری در هشتم شهریور سال ۱۳۶۰ و شهادت دو یار دیرین امام (ره) و انقلاب و دو اسوه علم و تقوا، شهید محمد علی رجایی، رئیس جمهور و محمد جواد باهنر، نخست وزیر که نمونه ای از دولتمردان مردمی بودند و نیز به منظور آشنایی مردم با فعالیت ها و بیان اهداف و برنامه های‌ آینده دولت، هفته ای به نام هفته دولت نامگذاری شده است که از دوم تا هشتم شهریور می‌باشد.

در کشور ما هفته دولت، هفته ولادت دولت نیست. جاهای دیگر اگر بخواهند، چنین روزی و چنین مناسبتی بگذارند، قاعدتاً ولادت دولت، یا مثلاً کار برجسته‏ای که دولت انجام داده، این را به عنوان هفته دولت معین می‏کنند، اما ما آمدیم و هفته دولتمان را یادبود شهادت قراردادیم. این چیز خیلی پرمعنا و مهمی است؛ این معنایش آن است که راه ما را، مجاهدت در خدمت رسانی و اثبات کارآمدی نظام و مقابله با القاء ناکارآمدی از سوی دشمن و شهادت طلبی است.

🔹 هفته دولت فرصتی برای:

۱- شناخت آرایش نبرد ترکیبی دشمن اعم از اقتصادی، سیاسی و امنیتی، فرهنگی و …
۲- تبیین دستاورد های دولت مردمی و انقلابی
۳- نقد منصفانه و پرهیز از سیاه نمایی.
۴- تقدیر و تشکر از خدمات ارزشمندی که ارائه شده
۵- دفاع از دولت انقلابی منبعث از نظام اسلامی و عدم تقیه در دفاع از دولت برآمده از نظام.
۶- خودارزیابی دولت و بررسی میزان تحقق اهداف و توجه به زمانبندی باقیمانده در عمل به وعده های خود.

۶️⃣ پنج شنبه مصادف با سوم شهریورماه سال ۱۳۲۰ اشغال ایران توسط متفقین و فرار رضا شاه از ایران.

پس از آغاز جنگ جهانی دوم در ۹ شهریور ۱۳۱۸ برابر با اول سپتامبر ۱۹۳۹، ایران بی طرفی خود را اعلام کرد، اما به دلیل گستردگی مرز ایران با اتحاد جماهیر شوروی و درگیری با آلمان این بی طرفی ناپایدار بود. نیروهای شوروی از شمال و شرق و نیروهای بریتانیایی از جنوب و غرب، از زمین و هوا به ایران حمله کردند و شهرهای سر راه را اشغال کردند و به سمت تهران آمدند. ارتش ایران به سرعت متلاشی شد. رضاشاه ناچار به استعفا شد و متفقین با انتقال سلطنت به پسر و ولیعهد او محمدرضا موافقت کردند.

دوره بیست‌ساله خودکامگی رضاخان با حمله متفقین به ایران، در شهریور ۱۳۲۰ به پایان رسید. پهلوی اول اگرچه کوشید با اعلان بی‌طرفی، خود را از شراره آتش بزرگترین جنگ تاریخ جهان، یعنی جنگ بین‌الملل دوم، حفظ کند، با درک نادرست از آینده جنگ و محتوم دانستن پیروزی نهایی آلمان، سیاست نزدیکی به رایش سوم را در پیش گرفت و با این کار، سبب رنجش گمارندگان اولیه خود در سال ۱۲۹۹ شد.

رضاخان که از شعور سیاسی ـ نظامی بهره چندانی نداشت، درنیافت که به دلیل اعلان جنگ آلمان به آمریکا و ملحق شدن دولت واشنگتن به اتحاد انگلیس و شوروی و جبهه‌گیری آنها علیه نازی‌ها، هیتلر با وجود برتری نظامی بر مخاصمان خود در سال ۱۳۲۰، نهایتاً نمی‌تواند پیروز نهایی این جنگ باشد.

در پی حمله نیروهای متفقین به ایران، ارتش رضاشاهی بیش از هشتاد ساعت (یعنی اندکی بیش از سه روز)، تاب نیاورد و با فرار فرماندهان، نیروهای متخاصم بیش از پیش در خاک ایران پیشروی کردند. مردم نیز این بار برخلاف وطن‌پرستی نهادینه‌ شده در هویت ایرانی به دلیل نفرت شدید از رضاخان و ظلم و ستم او، تمایلی به مقاومت در برابر هجوم بیگانگان نداشتند و گرایش غالب بر این بود که از قوای روس و انگلیس به منظور براندازی این دیکتاتور خشن و سرکوبگر بهره برند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.