×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
گفتگو/ معلولین ثابت کرده اند که در همه عرصه ها از یک فرد سالم هم موفق تر بوده اند

پایگاه خبری تحلیلی برازجان سلام : مثل همه آدم های معمولی هستم ، اگر هم توانایی هایی دارم با کمک خانواده ام و تلاش خودم و حفظ اعتماد به نفسم به اینجا رسیده ام….

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی برازجان سلام و به نقل از و به نقل از مدیریت بهزیستی شهرستان بوشهر، مسعود نوری صادقی رییس هیئت مدیره انجمن معلولین بوشهر به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت مصاحبه ای را با خبرنگار واحد این مدیریت ترتیب داده است که شنیدن آن خالی از لطف نمی باشد.

خودتان را به صورت کوتاه معرفی کنید و از چه سنی دچار معلولیت شدید؟

مسعود نوری صادقی لیسانس حسابداری کارشناس امور مالی اداره کل نوسازی مدارس استان بوشهر باسابقه سی سال خدمت و به مدت ده سال است که به عنوان رئیس هیئت مدیره انجمن معلولین بوشهر خدمتگزار جامعه هدف معلولین هستم.

با توجه به اینکه از دوران کودکی دچار معلولیت شدید، معلولیت تاثیری در زمان ورود به مدرسه برایتان داشت یا مثل بقیه سایرین در سن هفت سالگی به مدرسه رفتید؟

معلولیت من بخاطر کوتاهی پای راستم نسبت به پای دیگر بود که در زمان ورود به مدرسه معلولیتم هیچ تاثیری نداشت ودرکنار دانش آموزان سالم بودم و همان سن ۷سالگی به مدرسه رفتم

با وجود محدودیت هایی که داشتید و محرومیت هایی که داشتید تصمیم گرفتید ادامه تحصیل دهید چه نیرو و انگیزه ای شما را به ادامه دادن سوق داد؟

هیچوقت معلولیتم من را محدود نکرد و سعی میکردم در تحصیل بهترین و نمونه باشم به همین خاطر همیشه شاگرد اول مدرسه تا پایان دبیرستان بودم، واینقدر انگیزه من بالا بود که درهمه فعالیتهای مدرسه شرکت فعال داشتم و در مسابقات فرهنگی و ورزشی که در مدرسه برگزار میشد شرکت می کردم و در این خصوص به مقامهای خوبی دست پیدا می کردم

آیا در زمان تحصیل کسی هم مشوق شما بود؟

زمان تحصیل مشوق من خانواده به ویژه مادرم که همیشه کنارم بوده وروحیه و انگیزه به من میداد تا یک لحظه فکر نکنم بخاطر وضعیتی که دارم با دیگران متفاوت باشم و همواره حامی من در تمام مراحل زندگی من بود و اعتماد به نفسم را بالا میبرد تا خودم را باور کنم و خود شخصا به امورات خود بپردازم و نیاز به کمک دیگران نداشته باشم.

آیا برایتان پیش آمده که دچار وابستگی عاطفی شوید؟

چون بیشتر دنبال موفقیت و پیشرفت علمی فرهنگی و هنری خودم بودم وقتم پر بود دیگر به خودم اجازه نمی دادم به مسائل حاشیه ای کنار خودم فکر کنم.

در حال حاضر دارای چه مدرک تحصیلی و مشغول به چه کاری هستید؟

لیسانس حسابداری و کارشناس امور مالی اداره کل نوسازی مدارس بوشهر هستم، از بدو استخدام من به عنوان نیروی قرار دادی در اداره کل نوسازی مدارس استان به عنوان متصدی تکثیر مشغول به کار شدم ولی با همتی که در توان خود داشتم سعی کردم در کنار کارم به ادامه تحصیل بدهم و با وجود معلولیتی که داشتم سعی و تلاشم را بیشتر کردم و در رشته حسابداری از دانشگاه فارغ التحصیل شدم و به عنوان کارمند نمونه این اداره کل انتخاب شدم.

آیا ازدواج کرده اید؟ چند فرزند دارید؟

بله، به لطف خداوند مهربان که همیشه در مراحل زندگی همواره یاور من بود در سال هفتاد ویک با یک خانم مهربان ازدواج کردم که ما حصل ازدواج ما دو فرزند دختر می باشد.

نظر شما درباره ازدواج معلولین چگونه است؟

اما مساله ازدواج معلولین دو جنبه دارد

ازدواج معلول با فرد سالم، ازدواج معلول با معلول و مهمترین ویژه برای اینکه ازدواج پایدار داشته باشیم این است که مردان باید شغل مناسب با در آمد ثابت ومسکن مناسب داشته باشند واین تفاوتی بین معلول وسالم و ندارد.

در ازدواج معلول با فرد سالم این را می توانم بگویم که فرد دارای معلولیت باید به این باور برسد که می تواند تشکیل خانواده بده و آن را مدیریت کند البته ناگفته نماند با از خود گذشتگی نسبت بهم می توانند زندگی خوبی را در کنار هم بگذرانند ولی در ازدواج معلول با معلول حتما باید حمایت خانواده در کنار این عزیزان باشند چه بسا افرادی هم وجود دارند که زن و شوهر بخاطر معلولیتی که دارند و با پشتکاری که با هم دارند زندگی خوبی را در کنار هم سپری می کنند.

برخورد خانواده همسر شما با مقوله ازدواجتان چگونه بود؟

برخورد خانواده همسر من اینجور بود که اول باور نداشتن که بتوانم از پس زندگی مشترک بر بیام اما همسر مهربانم با شناختی که از من داشت خانواده خود را قانع کرد و خدا را شکر با بودن همسرم به موفقیتهای خوبی در زندگی رسیده ام.

آیا در تعامل با جامعه دچار رنجش خاطر هم شده اید؟

نمی توانم بگویم که نشده ام بله در زمان مدرسه این مسائل برایم اتفاق می افتاد، نگاه های ترحم آمیز یا به نوعی بخاطر وضعیت راه رفتن که داشتم بارها مورد تمسخر دوستانم در زمان مدرسه قرار می گرفتم ولی من سعی می کردم با خنده به دوستانم بفهمانم که من هیچ فرقی با شما ندارم و بارها می گفتم بهتون ثابت می کنم که در آینده به یک فرد موفق برسم و خدا را شکر که در حال حاض با این سن رسیدم خودم عهده دار و مسئولیت خطیر کمک به جامعه هدف را دارم.

در حال حاضرحقوق افراد دارای معلولیت از نظر شما تا چه حد رعایت شده است؟

درحال حاضر سطح فکری و فرهنگی جامعه نسبت به سالهای گذشته بالا رفته و فرهنگ سازی شده قوانین و مقررات حقوق شهروندی وضع شده، افراد دارای معلولیت به حقوقشان آگاه شدن ودیگه اون نگاه ترحم درچشمان مردم کمتراحساس می شود ولی با این وجود باید به مساله مناسب سازی اماکن، معابر، اشتغال و ورزش معلولان بیشتر رسیدگی شود تا با فعالیت بیشتر و تاثیر گذار در جامعه موفق با شند. ،

از نظر شما مهمترین مشکلات معلولین ایران شامل چه چیزهایی است؟

تجهیزات توانبخشی گران و فاقد کیفیت، بستر مناسب جهت مشارکت معلولان در جامعه وجود ندارد، عدم مهارتهای زندگی و اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد، فقدان اشتغال پایدار در شرایط برابر، مشکلات دسترس پذیری امن وآسان به اماکن عمومی و فقدان مشاوره خانواده و نحوه برخورد مناسب بامعلول که متاسفانه افراد دارای معلولیت با آن مواجه هستند

سازمان بهزیستی به عنوان نهاد حمایتی در موفقیت های شما چه نقشی داشته است؟

سازمان بهزیستی درحد توان خودش درخدمت رسانی به معلولان بوده ولی با توجه به شرایط اقتصادی کشور نیاز به حمایت های همه جانبه دارند.

در خصوص فضاهای های مناسب سازی شده در سطح شهر چه اقداماتی توسط دستگاه های اجرایی برای افراد دارای معلولیت صورت گرفته و همکاری آنان چگونه بوده است؟

در دو سال اخیر برای مناسب سازی اماکن و معابر درسطح شهر با پیگیری های انجمنها وسازمان بهزیستی گامهای بزرگی برداشته شده ولی هنوز درحد مطلوب نیست ومورد انتظار نیست و جا داره در این خصوص همکاریهای بیشتری نسبت به عبور و مرور افراد دارای معلولیت در همه عرصه ها از جمله فضاهای ورزشی و ایجاد رمپهای مخصوص و ایجاد بستر مناسب برای این عزیزان توسط شهرداریها کوشا باشند.

با توجه به روز جهانی افراد دارای معلولیت و با توجه به شرایط اجتماعی کشور بخاطر ویروس کرونا چه برنامه هایی برای پاس داشت این روز تدارک دیده اید؟

انجمن معلولین بوشهر هرساله به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت برنامه ویژه ای برای این عزیزان داشت ولی بخاط شراط پیش آمده در کشور بخاط ویروس منحوس کرونا بیشتر برنامه ها امسال به صورت مجازی برگزار خواهد شد که انشاء الله بعد از اتمام و ریشه کن شدن این بیماری و برگشت کشور به روال عادی ادامه برنامه ها را در آینده خواهیم داشت.

در خصوص انجمن های معلولین در بوشهر توضیحاتی را ارائه دهید؟

انجمن معلولین بوشهر سی سال هست که از تشکیل آن میگذره ولی در تاریخ اسفند ماه هفتاد و نه به صورت رسمی این انجمن در بوشهر به ثبت رسیده و هدف آن ارتقاء سطح فرهنگی، اجتماعی و ورزشی افراد دارای معلولیت و مطالبه گری حقوق آنان و تعامل و همکاری با دستگاه های ذیربط را دنبال می کند.

چه انتظاری از مردم در مواجهه با یک فرد دارای معلولیت دارید؟

انتظار خاصی نداریم ولی شان و شخصیت افراد دارای معلولیت حفظ شود و نگاه مردم به این افراد ترحم آمیز نباشد زیزا معلولین ثابت کرده اند که در همه عرصه ها از یک فرد سالم هم موفق تر بوده اند

آیا به نظر شما معلولیت محدودیت است؟

معلولیت واقعا محدودیت نیست بلکه فرصتی برای کشف استعدادهای نهفته وپرورش آنها به شرط اینکه معلولان بخواهند و منتظر دیگران نباشند که گامی برای آنها بردارند بلکه خودشان سختی های گامهای اول تحمل و از شکست نترسند، همت و تلاش کنند تا به موفقیت و پیشرفت برسند و نمونه بارز تعداد مدالهای رنگارنگ که توسط این عزیزان در بازیهای ورزشی از جمله بازی های پارالمپیک به دست آمده مشاهده می کنیم.

سخن پایانی شما را نسبت به جامعه هدف و مردم می شنویم؟

خواستن توانستن است معلولیت شما نقص نیست بلکه فرصت است برای شکوفا شدن استعدادهای نهفته که خداوند کریم دردرون شما قرارداده است، مطالبه گر حقوق خود درجامعه و حضور وتاثیرگذار داشته باشید و خودتان را باور کنید که می توانید قله های ترقی و پیشرفت را طی کنید و خود باغچه بان ها شوید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.