×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
چاقی شکمی یکی از عوامل مستعد کننده کبد چرب می‌باشد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی برازجان سلام کارشناس تغذیه و رژیم درمانی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: بیماری کبد چرب بیماری سلول‌های کبد انسان است که اخیراً به علت افزایش میزان چاقی در جامعه ما افزایش‌یافته است.

پریوش بهادری افزود: اهمیت این بیماری به خاطر تخریب سلول‌های کبدی است و در صورت عدم‌تشخیص زودرس و درمان مناسب می‌تواند منجر به بیماری پیشرفته و غیرقابل‌برگشت کبدی به نام «سیروز» شود.
بهادری اظهار داشت: کبد یکی از اعضاء مهم بدن است که سم‌زدایی از داروها، دفع محصولات زائد ناشی از تخریب و نوسازی گلبول‌های قرمز خون به صورت صفرا، تولید عوامل انعقادی خون، ذخیره قند به صورت گلیکوژن و نیز تنظیم سوخت و ساز قند و چربی از مهم‌ترین نقش‌های آن در بدن است؛ البته نقش کبد در جذب چربی و دفاع در مقابل میکروب‌ها و سموم جذب‌شده از راه مواد غذایی را نیز نباید نادیده گرفت.
وی تصریح کرد: بیماری‌های کبدی مانند هپاتیت و کبد چرب در مراحل اولیه هیچ نشانه‌ای برای تشخیص ندارند و پس از گذشت زمان و وخیم شدن وضعیت کبد تأثیرات منفی بر عملکرد آن مشخص می‌شود.
بهادری گفت: وقتی کبد چرب به هپاتیت منجر می‌شود، کبد متورم می‌شود و فرد در ناحیه فوقانی و راست شکم احساس فشار و سنگینی می‌کند.
وی همچنین از عوامل مستعد کننده کبد چرب به مصرف الکل، بیماری‌هایی مثل اختلالات چربی خون، چاقی به ویژه چاقی شکمی، دیابت، جراحی‌های بای پس معده، سوءتغذیه، کاهش وزن سریع و بیماری ویلسون اشاره کرد و گفت: از علل متفرقه ابتلا به کبد چرب، مسمومیت با سموم و مصرف خوراکی برخی از داروها مثل مواد کورتون دار و بعضی از داروهای کنترل سرطان است.
کارشناس تغذیه و رژیم درمانی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان بیان کرد: خط اول درمان در خصوص این بیماری، پیروی از یک رژیم غذایی سالم بر پایه مصرف مواد غذایی کم‌چرب و دوری از فست فودها، مواد قندی صنعتی مثل نوشابه‌ها و انواع نوشیدنی تجاری، مصرف میوه و سبزی‌های تازه، مصرف غلات کامل مثل نان‌های سبوس‌دار، لبنیات کم‌چرب، گوشت سفید است که در کنار آن توصیه به فعالیت بدنی منظم به میزان حداقل ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در روز می‌باشد.
وی با بیان اینکه دومین نکته مهمی که بیماران مبتلا به کبد چرب باید توجه داشته باشند، کنترل بیماری‌های زمینه‌ای متابولیک مثل دیابت و اختلالات چربی خون است افزود: جهت پیشگیری از این بیماری حفظ وزن ایده آل و کنترل چربی و قند خون توصیه می‌شود.
بهادری گفت: افراد در معرض خطر، آزمایش‌های دوره‌ای خون جهت بررسی آنزیم‌های کبدی، چربی و قند توصیه می‌شود تا با تشخیص و درمان زودرس از پیشرفت بیماری جلوگیری شود زیرا تشخیص و درمان زودهنگام و صحیح این بیماری می‌تواند منجر به کاهش مرگ‌ومیر و عوارض ناشی از بیماری مقاومت به انسولین می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.