×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دردسر نفتی‌ها برای مردم بوشهر در سرمای زمستان

استان بوشهر اگرچه میزبان مهمترین تاسیسات صنعت نفت و گاز می باشد و به پایتخت انرژی مشهور شده، اما شوربختانه بسیاری از خانوار این استان برای تهیه چند لیتر نفت سفید و گرم کردن محل زندگی شان با مشکل مواجه اند!

از اوایل آبان ماه امسال بود که شرکت پخش فرآورده های نفتی استان بر اجرای بخشنامه ارسالی مرکزنشینان مبنی بر عدم اختصاص نفت سفید به شهر و روستاهای دارای لوله کشی گازاصرار داشت، اما با رسانه ای شدن مشکلات شهروندان فاقد لوله کشی گاز و اینکه نفتی ها تاکنون در زمینه محدودیت جدیدشان، اطلاع رسانی دقیقی به مردم نکرده اند، این موضوع به تریبون نمازجمعه مرکز استان نیز کشیده شده و هفته قبل نماینده ولی فقیه در استان در خطبه های نمازجمعه تصریح کرد: «به صرف ارسال بخشنامه ای از کشور، نباید مشکلات مردم که توان لوله کشی گاز نداشته اند، نادیده گرفت و از نفت سفید محروم کرد. از این رو امیدواریم شرکت نفت تا جمعه آینده نفت موردنیاز مردم را تامین کند.»

از ابتدای هفته جاری، شرکت پخش فرآورده های نفتی استان از اصرار اولیه اش بر اجرای بخشنامه ارسالی مرکز کشور تا حدود زیادی عقب نشینی کرده و اکنون مقرر شده افرادی که فاقد لوله کشی گاز خانگی هستند، از سهمیه نفت سفید بهره مند شوند.

با این حال، فرآیند زمانبر ثبت مشخصات خانوار در سامانه اینترنتی شرکت نفت و سپس پیگیری از طریق شرکت گاز و جایگاههای سوخت با اعتراضات و گلایه های شهروندان مواجه شده است.

همچنین بررسی های «خلیج فارس» نشان می دهد علاوه بر هزینه های مضاعفی که به مردم بخاطر مراجعه به کافی نت ها بابت ثبت نام نفت سفید تحمیل شده، تردد چندباره بین کافی نت، شرکت نفت، شرکت گاز (جهت دریافت تاییدیه عدم اشتراک گاز خانگی) و نهایتا جایگاه معرفی شده برای دریافت سوخت هزینه های دیگری را بر مردم تحمیل می کند.

برخی شهروندان نیز می گویند: وقتی این مراحل را طی کرده و پس از یک تا دو روز شرکت نفت به آنها گفته به فلان جایگاه سوخت برای دریافت سهمیه نفت سفید مراجعه کنید، مشخص شده که اغلب جایگاه به سامانه شرکت نفت متصل نبوده و باید لیست ها بصورت دستی توسط نماینده شرکت نفت به جایگاه منتقل شود که معطلی چند ساعته و مراجعه مجدد را برای مردم در پی دارد.

به گفته هم استانی ها، شرایط پیش بینی شده برای دریافت نفت سفید از طریق سامانه اینترنتی عملا مردم را گرفتار کاغذبازی اداری و پرداخت هزینه اضافی کرده، طوری که در برخی سرپرستان خانوار حدود ۴ هزارتومان بابت ثبت نام در سایت تجارت آسان به کافی نت ها باید پرداخت نموده و چندین بار نیز در این مسیر بین شرکت نفت، شرکت گاز و جایگذاه عرضه نفت سفید در تردد باشند.

به گفته آنها، به دلیل اینکه لیست نفرات جدید دارای سهمیه نفت سفید بصورت دستی و تجمیعی در آخر وقت اداری به جایگاههای سوخت ارسال می شود، بسیاری از مردم در مراجعات اولیه متوجه می شوتد که نام سرپرست خانوار در لیست مسئول جایگاه برای دریافت نفت سفید وجود ندارد.

*ما تنها استانی بودیم که دریافت نفت سفید را تسهیل کردیم!

با همه مشکلاتی که پیش آمده، مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی استان معتقد است که شرایط ارائه نفت سفید به خانوار استان مناسب تر از سایر استان های کشور می باشد.

نیک تاج در تماس تلفنی خبرنگار ما اظهار داشت: ما با پیگیری هایی که داشتیم، تنها استانی بودیم که این مجوز را از مرکز گرفتیم که افراد فاقد لوله کشی گاز خانگی نفت سفید دریافت کنند و اکنون نفت مورد نیاز هم تامین شده، ولی در سایر استان ها ملاک توزیع نفت سفید این است که اگر عملک به درب منزل رفته، خانوار ساکن در آن مشمول نفت سفید نمی شود.

وی درباره مشکلاتی که پیرامون ثبت نام اینترنتی و هزینه های تحمیل شده برای مردم وجود دارد گفت: اختلال در سایت تجارت آسان به مرکز انتقال داده ایم و قرار است طی امروز برطرف شود؛ همچنین افرادی که توان پرداخت هزینه ثبت نام اینترنتی نداشته یا امکان چنین کاری ندارند، می توانند به شرکت نفت منطقه بوشهر و سایر نمایندگی های ما در شهرستان ها مراجعه و فرم های کاغذی را تکمیل کنند تا اطلاعات شان وارد سامانه شده و مجوز سهمیه نفت سفید برای آنها بگیریم.

دردسر نفت برای مردم بوشهر

به نظر می رسد دردسری که مردم بوشهر در زمستان امسال جهت دریافت نفت سفید متحمل شده اند، نتیجه مدیرانی است که واقعیت های زندگی در استان هایی نظیر بوشهر را به مرکز انتقال نداده یا توان تاثیرگذاری در این خصوص ندارند و نتیجه اش ابلاغ و اجرای بخشنامه هایی می شود که تا اعتراض مردم و برخی تریبون ها شکل نگیرد، امکان اصلاحش فراهم نمی شود.

قطعا در ابتدای آبان ماه که برای نخستین بار «خلیج فارس» از بخشنامه شرکت فرآورده های نفتی کشور مبنی بر عدم اختصاص نفت سفید به شهر و روستاهای دارای لوله کشی گاز خبر داد و طی گزارشی این تصمیم را غیرکارشناسی و در راستای ایجاد نارضایتی بین مردم دانست، توقع بود که مدیریت شرکت نفت استان، استاندار و نمایندگان مجلس با حساسیت بیشتری شرایط و واقعیت ها را به مرکز انتقال داده و تصمیمات بهتری در این زمینه گرفته می شود.

به هر روی بسیاری از خانوار اگرچه علمک گاز به منزلشان هم رسیده، ولی توان پرداخت هزینه لوله کشی ندارند، یا ساکن منازل اجاره ای یا سازمانی بوده که اختیار لوله کشی گاز با آنها نیست و محروم کردن آنها از دریافت نفت سفید اجحافی آشکار در سرمای زمستان است.

اکنون هم که نفتی ها کمی از مواضع سفت و سخت ماههای گذشته خود عقب نشینی کرده و برای توزیع نفت سفید بین مردم نرم تر شده اند، انتظار می رود فرآیند ثبت نام خانوار محروم از لوله کشی گاز سریع تر و با زمان بسیار کوتاه تری انجام شود تا شاهد نباشیم خانواده ای در سرمای استنخوان سوز بوشهر بدون سوخت مانده است.

دست آخر اینکه امیدواریم مدیران و نمایندگان استانی در زمان ابلاغ بخشنامه های مرکزنشینان، بیش از آنکه به فکر اجرایی کردن آن و ماندن در منصب شان باشند، واقعیت های زندگی مردم را درک کنند. خلیج فارس

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.