×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
امام جمعه دشتستان:حجاب خط مقدم براندازی فرهنگی دشمن و فتنه گران داخلی است

پایگاه خبری تحلیلی برازجان سلام؛ در خطبه دوم نماز جمعه برازجان مورخه ۱۴۰۳/۰۱/۲۴ مطرح شد…

به گزارش سایت پایگاه خبری تحلیلی برازجان سلام؛ آیین عبادی سیاسی نماز جمعه برازجان مورخه ۱۴۰۳/۰۱/۲۴ توسط حجهالاسلام والمسلمین حسن مصلح امام جمعه دشتستان اقامه گردید.

گزیده ای از خطبه اول به شرح زیر اشاره می گردد:

– مقدمات تزکیه و خودسازی:
۱- مجالست با خوبان
۲- ترک مجالست با نااهلان
۳- کنترل گوش و چشم
۴- بهره گیری از مشورت مربیان و مشاوران امین
۵- کسب روزی حلال
۶- اجتناب از کسب حرام
۷- محاسبه نفس
۸- وعظ و موعظه
۹- تفکر
۱۰- یاد مرگ

– اثرات یاد مرگ و مرگ اندیشی از دیدگاه امام علی (ع) :

در آموزه‌های امام علی (ع) و در نهج البلاغه یاد مرگ و مرگ اندیشی بسیار برجسته دیده می‌شود که هیچ چیز چون آن، آدمی را از گردنفرازی و گردنکشی فرود نمی‌آورد و به تواضع و فروتنی در برابر حقیقت هستی نمی‌کشاند. انسان با مرگ اطرافیان و دوستان و دیگران پیوسته مرگ را در برابر خویش می بیند و با این احوال چنین گردنفرازی و گردنکشی می‌نماید. اگر مرگ نبود چه می‌کرد؟! غفلت آدمی از مرگ و معاد، خود، عاملی بزرگ در عصیان و تباهگری است. امیرمومنان علی (ع) تلاش بسیار کرده است تا این غفلت را بزداید و آدمی را با مرگ اندیشی آشتی دهد و بدین یاد، او را از دام تبختر و تکبر، و تجاوز و تعدی آزاد سازد.

آن حضرت در ضمن خطبه‌ای به مردمان چنین سفارش فرموده است: «أُوصِیکُمْ بِذِکْرِ الْمَوْتِ وَ إِقْلاَلِ الْغَفْلَهِ عَنْهُ، وَ کَیْفَ غَفْلَتُکُمْ عَمَّا لَیْسَ یُغْفِلُکُمْ، طَمَعُکُمْ فِیمَنْ لَیْسَ یُمْهِلُکُمْ! فَکَفَی وَاعِظًا بِمَوْتَی عَایَنْتُمُوهُمْ، حُمِلُوا إِلَی قُبُورِهِمْ غَیْرَ رَاکِبِینَ، وَ أُنْزِلُوا فِیهَا غَیْرَ نَازِلِینَ، فَکَأَنَّهُمْ لَمْ یَکُونُوا لِلدُّنْیَا عُمَّارًا، وَ کَأَنَّ الاْخِرَهَ لَمْ تَزَلْ لَهُمْ دَارًا. أَوْحَشُوا مَا کَانُوا یُوطِنُونَ، وَأَوْطَنُوا مَا کَانُوا یُوحِشُونَ، وَ اشْتَغَلُوا بِمَا فَارَقُوا، وَ أَضَاعُوا مَا إِلَیْهِ انْتَقَلُوا. لاَ عَنْ قَبِیحٍ یَسْتَطِیعُونَ انْتِقَالاً، وَ لاَ فِی حَسَنٍ یَسْتَطِیعُونَ ازْدِیَادًا. أَنِسُوا بِالدُّنْیَا فَغَرَّتْهُمْ، وَ وَثِقُوا بِهَا فَصَرَعَتْهُمْ. فَسَابِقُوا رَحِمَکُمُ اللهُ إِلَی مَنَازِلِکُمُ الَّتِی أُمِرْتُمْ أَنْ تَعْمُرُوهَا، وَ الَّتِی رَغِبْتُمْ فِیهَا، وَ دُعِیتُمْ إِلَیْهَا. وَ اسْتَتِمُّوا نِعَمَ اللهِ عَلَیْکُمْ بِالصَّبْرِ عَلَی طَاعَتِهِ، وَ الْمُجَانَبَهِ لِمَعْصِیَتِهِ، فَإِنَّ غَدًا مِنَ الْیَوْمِ قَرِیبٌ. مَا أَسْرَعَ السَّاعَاتِ فِی الْیَوْمِ، وَ أَسْرَعَ الاَْیَّامَ فِی الشَّهْرِ، وَ أَسْرَعَ الشُّهُورَ فِی السَّنَهِ، وَ أَسْرَعَ السِّنِینَ فِی الْعُمُرِ!» (نهج البلاغه، خطبۀ ۱۸۸)

شما را به یاد کردن مرگ و کاستن بیخبری‌تان از آن سفارش می‌کنم. چگونه از چیزی غافلید که شما را رها نمی‌کند و از شما غافل نیست؟ چگونه از کسی که مهلت نمی‌دهد (ملک الموت) مهلت می‌طلبید؟ برای پند دادن به شما مردگان بسنده‌اند که آنان را دیدید. بر دوش‌ها به گورهایشان بردند، نه خود سوار بودند؛ در گورهایشان فرود آوردند، نه خود فرود آمدند. گویی آنان آباد کننده دنیا نبودند، و گویی همیشه آخرت خانه‌هایشان بود، و پیوسته در آن غنودند. آنچه را وطنِ خود گرفته بودند، از آن رمیدند؛ و در آنجا که از آن می‌رمیدند، آرمیدند. بدانچه از آن جدا شدند، سرگرم گردیدند؛ و جایی را که بدان رفتند، تباه گردانیدند. نه از زشتی، باز گردیدن توانند؛ و نه بر کارِ نیک، افزودن. به دنیا خو گرفتند و آنان را فریفته ساخت؛ و بدان اعتماد کردند و بر خاکشان انداخت. پس بر یکدیگر پیشی گیرید خدایتان بیامرزد! در خانه‌هایتان که شما را آباد کردنِ آن فرموده‌اند، و بدانچه خواهان آنتان ساخته‌اند و بدان خوانده‌اند. و با شکیبایی بر طاعتِ خدا و دوری گزیدن از معصیتِ او، کامل ساختن نعمتهایش را بخواهید، که فردا به امروز نزدیک است، و چه شتابان گذرد ساعتها در روز، و روزها در ماه، و ماه‌ها در سال، و سال‌ها در دورانِ زندگانیِ کوتاه.

یاد مرگ و مرگ اندیشی وسیله‌ای نیکو در مهار آدمی و دست مایه‌ای پر توان برای پرواپیشه نمودن انسان است. امیرمومنان علی (ع) در سخنی پس از بیان مرزبانی دقیق خویش این حقیقت را یادآور می‌شود که آدمی برای چه مرزها را زیر پا بگذارد و حرمتها را بشکند و دنیاطلبی نماید و ستمگری کند؟ برای جسمی که مرگ در کمین اوست؛ و پس از مردن، پاسخ دادن به همه چیز در انتظار اوست، و رسیدگی سخت فرا روی اوست؟

«وَ اللهِ لاَِنْ أَبِیتَ عَلَی حَسَکِ السَّعْدَانِ مُسَهَّدًا، أَوْ أُجَرَّ فِی الاَْغْلاَلِ مُصَفَّدًا، أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْ أَنْ أَلْقَی اللهَ وَ رَسُولَهُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ ظَالِمًا لِبَعْضِ الْعِبَادِ، وَ غَاصِبًا لِشَیْءٍ مِنَ الْحُطَامِ، وَ کَیفَ أَظْلِمُ أَحَدًا لِنَفْسٍ یُسْرِعُ إِلَی الْبِلَی قُفُولُهَا، وَ یَطُولُ فِی الثَّرَی حُلُولُهَا؟» (نهج البلاغه، کلام ۲۲۴) به خدا سوگند، اگر شب را روی خارهای سخت مانم بیدار، و از این سو بدان سویم کِشند در طوقه‌ای آهنین گرفتار، خوش‌تر دارم تا روز رستاخیز بر خدا و رسول در آیم، بر یکی از بندگان ستمکار، یا اندک چیزی را گرفته باشم به ناسزاوار. و چگونه بر کسی ستم کنم به خاطر نفسی که به کهنگی و فرسودگی شتابان است و زمانِ ماندنش در خاک دراز و فراوان؟!

در این سخن، امام (ع) به روشنی نقش یاد مرگ و معاد را در بازدارنگی از ستم و بیداد به انسان‌ها، و دست اندازی و تعدّی به دارایی‌ها، آن هم در کمترین میزان و مقدار بیان کرده است. چرا آدمیان از یاد مرگ و مرگ اندیشی گریز دارند و از این وسیله و دست مایۀ بی مانند بهره نمی‌گیرند؟!

یاد مرگ، انسان را از فرو رفتن در دام دنیای نکوهیده باز می‌دارد و سرکشی آدمی را مهار می‌زند؛ و از این رو یاد مرگ و ذکر معاد بالاترین ذکرهاست. امیرمومنان علی (ع) فرزند خود حسن (ع) و همۀ فرزندان معنوی خویش را بدین روش نیکوی تربیتی، یادآور شده و فرموده است: «یَا بُنَیَّ، أَکْثِرْ مِنْ ذِکْرِ الْمَوْتِ، وَ ذِکْرِ مَا تَهْجُمُ عَلَیْهِ، وَ تُفْضِی بَعْدَ الْمَوْتِ إِلَیْهِ، حَتَّی یَأْتِیَکَ وَ قَدْ أَخَذْتَ مِنْهُ حِذْرَکَ، وَ شَدَدْتَ لَهُ أَزْرَکَ، وَ لاَ یَأْتِیَکَ بَغْتَهً فَیَبْهَرَکَ. وَ إِیَّاکَ أَنْ تَغْتَرَّ بِمَا تَرَی مِنْ إِخْلاَدِ أَهْلِ الدُّنْیَا إِلَیْهَا، وَتَکَالُبِهِمْ عَلَیْهَا، فَقَدْ نَبَّأَکَ اللهُ عَنْهَا، وَ نَعَتْ هِیَ لَکَ عَنْ نَفْسِهَا، وَتَکَشَّفَتْ لَکَ عَنْ مَسَاوِیهَا، فَإِنَّمَا أَهْلُهَا کِلاَبٌ عَاوِیَهٌ، وَ سِبَاعٌ ضَارِیَهٌ، یَهِرُّ بَعْضُهَا عَلَی بَعْضٍ، وَ یَأْکُلُ عَزِیرُهَا ذَلِیلَهَا، وَ یَقْهَرُ کَبِیرُهَا صَغِیرَهَا. نَعَمٌ مُعَقَّلَهٌ، وَ أُخْرَی مُهْمَلَهٌ، قَدْ أَضَلَّتْ عُقُولَهَا، وَ رَکِبَتْ مَجْهُولَهَا. سُرُوحُ عَاهَهٍ بِوَادٍ وَعْثٍ، لَیْسَ لَهَا رَاعٍ یُقِیمُهَا، وَ لاَ مُسِیمٌ یُسِیمُهَا. سَلَکَتْ بِهِمُ الدُّنْیَا طَرِیقَ الْعَمَی، وَ أَخَذَتْ بِأَبْصَارِهِمْ عَنْ مَنَارِ الْهُدَی، فَتَاهُوا فِی حَیْرَتِهَا، وَ غَرِقُوا، فِی نِعْمَتِهَا، وَاتَّخَذُوهَا رَبًّا، فَلَعِبَتْ بِهِمْ وَلَعِبُوا بِهَا، وَ نَسُوا مَا وَرَاءَهَا.» (نهج البلاغه، نامۀ ۳۱)

فرزندم! بسیار یاد مرگ کن، و یاد آنچه با آن بر می‌آیی، و آنچه پس از مردن روی بدان نمایی، تا چون بر تو در آید سازِ خویش را آراسته باشی و کمرِ خود را بسته، و ناگهان نیاید و تو را مغلوب نماید؛ و مبادا فریفته شوی که بینی دنیاداران به دنیا دل می‌نهند، و بر سرِ دنیا بر یکدیگر می‌جهند. چه خدا تو را از دنیا خبر داده و دنیا وصف خویش را با تو در میان نهاده و پرده از زشتی‌هایش برائت گشاده. همانا دنیاپرستان سگانند عوعوکنان، و درندگانند در پی صید دوان. به جان یکدیگر افتاده‌اند؛ نیرومندشان ناتوان را طعمه خویش می‌نماید، و بزرگشان بر خُرد دست چیرگی می‌گشاید. گروهی از ایشان [چون] حیوانات پایبند نهاده، و گروهی دیگر [چون] حیوانات رها شده، و خِرَد خود را از دست داده. در کار خویش سرگردان، در چراگاه زیان، در بیابانی دشوارگذر روان؛ نه شبانی که به کارشان رسد، نه چراننده‌ای که به چرایشان بَرَد. دنیا به راه کوری‌شان راند و دیده‌هایشان را از چراغ هدایت بپوشاند. در بیراهگی‌اش سرگردان، و فرو شده در نعمت آن. دنیا را پروردگار خود گرفته‌اند و دنیا با آنان به بازی پرداخته و آنان سرگرمِ بازی دنیا، و آنچه را پسِ آن است فراموش ساخته.

اگر انسان مرگ را فرا راه خویش بیند و پیامدهای آن را در نظر آورد، بی‌گمان از دل سپردن به دنیای نکوهیده آزاد می‌شود و از تن دادن به فریبکاری‌های آن سرباز می‌زند. امیرمومنان (ع) با یاد آوردن مرگ و تبعات آن، مردمان را به اصلاح خود می‌خواند و می‌فرماید: «اُذْکُرُوا انْقِطَاعَ اللَّذَّاتِ، وَ بَقَاءَ التَّبِعَاتِ.» (نهج البلاغه، حکمت ۴۳۳) به یاد دارید که لذّتها تمام شدنی است، و پایانِ ناگوارِ آن بر جای ماندنی.

آن حضرت درباره خود و نقش یاد مرگ در راه و رسم زندگی خود می‌فرماید: «أَمَا وَ اللهِ إِنِّی لَیَمْنَعَنِی مِنَ اللَّعْبِ ذِکْرُ الْمَوْتِ.» (همان، خطبۀ ۸۴) به خدا سوگند، یادِ مرگ مرا از بیهودگی باز می‌دارد.

راه نجات آدمی از خودخواهی و دنیاطلبی، از حیوان صفتی و درنده خویی، از پست نگری و فزونخواهی در تداوم یاد مرگ و مرگ اندیشی است؛ و آنچه انسان را از غفلت دنیاپرستی بیرون می‌برد و از نیرنگ‌های آن رهایی می‌دهد، پیوستگی یاد مرگ است، چنانکه پیشوای موحّدان، علی (ع) بدان اشارت کرده و فرموده است: «مَنْ أَکْثَرَ مِنْ ذِکْرِ الْمَوْتِ نَجَا مِنْ خِدَاعِ الدُّنْیَا.» (شرح غررالحکم، خوانساری، ج ۵، ص ۳۰۹) هر که مرگ را بسیار یاد کند، از نیرنگ‌های دنیا نجات یابد.

از دیدگاه امیرمومنان (ع) فراموشی مرگ و معاد، بستری است که آدمی را به تمایلات پست سوق می‌دهد و عاملی است که انسان را از بهره گرفتن از فرصتها در جهت کمالات حقیقی و توشه برداشتن برای زندگی آخرتی باز می‌دارد. بنابراین با یاد مرگ، این مانع اساسی تربیت رفع می‌شود و انسان خود را چون مسافری می‌بیند که باید از فرصتها بهره گیرد و سرمایه عمر را از بین نبرد و ره‌توشه آخرت را فراهم نماید.

گزیده‌ای از خطبه دوم به شرح زیر اشاره می گردد:

۱️⃣ هشت شوال سالروز تخریب جنه‌البقیع

پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله خطاب به امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: یا علی! هرکس قبرهای شما را آباد کند و با آنها مأنوس باشد مانند کسی است که به حضرت سلیمان(ع) در ساختن بیت‌المقدس کمک کرده است و هر کس قبور شما را زیارت کند ثوابش معادل حج واجب و هفتاد حج دیگر پس از آن است و وقتی بر می‌گردد از گناهانش بیرون می‌رود مانند کسی‌که از مادر متولد شده است.

با این روایت و روایات دیگر، به وضوح روشن است که: بناى قبور ائمه، تعظیم شعائر الهى و مصداق ترفیع بیوت‌ الهی است. از این رو حفظ و صیانت آثار رهبران الهی انبیاء و ائمه (علیهم‌السلام) در حقیقت احیاء و ابقاء تمدن توحیدی است.

در داستان اصحاب کهف وقتی مردم غار ایشان را پیدا کردند، مؤمنین براى تبرک‌ جستن به آن مضجع یکتاپرستان، آنجا را مسجد قرار دادند. نوع نقل قرآن مى‌رساند که چنین کارى نزد خداوند مقبول بوده است.

۲️⃣ 29 فروردین روز ارتش

ارتش جمهوری اسلامی ایران با پشتوانه ای الهی از خون پاک حدود ۵۰ هزار شهید و ده‏ها هزار جانباز و آزاده هم اکنون با سه نیروی زمینی و هوایی و دریایی و نیز نیرویی که زاده انقلاب اسلامی است (نیروی پدافند هوایی) اکنون سرشار از انگیزه و ایمان است با ساختاری ولایی، انقلابی، مردمی، بومی در خدمت انقلاب اسلامی و نظام و مردم است.

این کلمه طیبه الهی هم اکنون تبدیل به قدرتمندترین ارتش منطقه شده است ومایه عزت واقتدارنظام اسلامی وامت اسلامی گردیده است.

۳️⃣ بایدها و نبایدهای تحقق شعار سال

اگر چه رشد و جهش تولید در ادبیات اقتصادی، موضوع جدیدی نیست، اما به نظر می‌رسد مقید کردن و مقید دانستن آن به مشارکت مردم، نگاه و راهبرد نسبتاً جدیدی است که با توجه به شرایط روز اقتصاد کشور از سوی رهبر انقلاب هدف‌گذاری شده است. در این باره، کارشناسان دیدگاه‌های جدی و قابل تاملی را مطرح کرده‌اند که نشان می‌دهد دامنه این راهبرد سطوح مختلفی را در بر می‌گیرد و نیازمند توجه سطوح مختلف سیاست‌گذاری و اجرا در کشور است.

منظور از مردمی‌سازیِ اقتصاد این است که ذهنیت‌های مردم و مسئولان، مقررات زاید و رویه‌های موجود طوری اصلاح شود که هر شهروند جمهوری اسلامی بتواند کسب و کار شخصی راه بیندازد.

منظور از مردمی‌سازی این است که ورود به بازار آسان باشد و کوچک‌ها بتوانند بزرگ بشوند، بتوانند به بزرگ‌ها بفروشند و خودشان هم بزرگ بشوند، رقیب بزرگ‌ها بشوند. این تصور که حمایت از تولید صرفا یعنی وام دادن، زمین ارزان دادن، انرژی ارزان دادن، اشتباه است بلکه در کنار اینگونه حمایتها که باید هوشمندانه و با حذف زمینه‌های ویژه‌خواری باشد، اقدامات مبتکرانه و خلاقانه و نوآورانه است که اتفاقا در میان خود کارآفرینان فراوان است و باید از ظرفیت آنها استفاده بشود.

۴️⃣ چرایی تأکید مجدد رهبر انقلاب بر مقوله عفاف و حجاب

بدون شک، موضوع حجاب و به طور کلی مقوله فرهنگ جزو اولویت‌های جمهوری اسلامی است.

با در نظر داشتن این پیش فرض، اگر در زمینه حجاب با یک “چالش تحمیلی” – که رهبر انقلاب در همین دیدار اخیر با مسئولین نظام، مسأله به‌ وجود آمده در مورد حجاب را یک چالش تحمیلی دانستند – روبرو شویم، اهمیت آن چند برابر می‌شود.

در شرایط فعلی، حجاب، یک خط مقدم محسوب می‌شود. یعنی دشمن و فتنه‌گران داخلی برای براندازی فرهنگی از حجاب شروع می‌کنند اما در اینجا متوقف نمی‌مانند.

طبیعی است که اگر ما در اینجا کوتاه بیایم و منفعلانه رفتار کنیم، هم برای آنها دستاوردسازی صورت می‌گیرد و هم این‌که فرمولی به‌دست آنها خواهیم داد که با استفاده از این فرمول، می‌توانند سایر پروژه‌های خود را علیه جمهوری اسلامی عملیاتی کنند.

برنامه های جانبی نماز جمعه برازجان مورخه (۱۴۰۳/۰۱/۲۴) بدین شرح اعلام شد…

آیین عبادی سیاسی نماز جمعه برازجان مورخه (۱۴۰۳/۰۱/۲۴) توسط حجهالاسلام حسن مصلح امام جمعه دشتستان اقامه گردید.

۱) سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه توسط حجت الاسلام سید محمدرضا موسوی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان دشتستان با موضوع حجاب و عفاف

۲) ساماندهی وسایل نقلیه نمازگزاران جمعه برازجان توسط پایگاه مقاومت شهدای بسیج

۳) فعالیت نوجوانان و جوانان در قسمت کفشداری

۴) امضای طومار مطالبه گری نمازگزاران جمعه برازجان از وزیر کشور جهت اجرای قانون عفاف و حجاب و فعال سازی واقعی قرارگاه های استانی

۵) استقرار پایگاه جمع آوری کمک به ملت مظلوم فلسطین و صدقه برای سلامتی امام زمان علیه السلام

۶) برگزاری میز خدمت نماز جمعه با حضور رئیس و کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان دشتستان جهت پاسخگویی به سوالات نمازگزاران

۷) فعالیت مهد آدینه و نگهداری کودکان توسط معاونت خواهران ستاد نماز جمعه برازجان

توجه داشته باشید که دوستان همراه سایت برازجان سلام برای دیدن تصاویر با کیفیت اصلی روی عکسی که دوست دارید آن را ببیند ، به آرامی لمس نموده و عکس را در مکان فضای مجازی مورد علاقه خود استفاده نمائید. عکاس غلامرضا حسین زاده

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.