×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
امام جمعه دشتستان: باید کرامت مردم در طرح‌های حمایتی لحاظ شود

به گزارش سایت پایگاه خبری تحلیلی برازجان سلام در خطبه دوم نماز جمعه برازجان مورخه ۱۴۰۲/۱۲/۲۵ مطرح شد: امام جمعه دشتستان: باید کرامت مردم در طرح‌های حمایتی لحاظ شود.

آیین عبادی سیاسی نماز جمعه برازجان مورخه ۱۴۰۲/۱۲/۲۵ توسط حجهالاسلام والمسلمین حسن مصلح امام جمعه دشتستان اقامه گردید.

گزیده ای از خطبه اول به شرح زیر اشاره می گردد:

– مقدمات تزکیه و خودسازی:
۱- مجالست با خوبان
۲- ترک مجالست با نااهلان
۳- کنترل گوش و چشم
۴- بهره گیری از مشورت مربیان و مشاوران امین
۵- کسب روزی حلال
۶- اجتناب از کسب حرام
۷- محاسبه نفس
۸- وعظ و موعظه
۹- تفکر

– اهمیت «تعقّل و اندیشه» در قرآن

خداوند در سوره «بقره» هدف از نزول آیات الهى را تعقّل و اندیشه مردم ذکر مى کند و با تعبیر به «لعلّ» که در این گونه موارد براى بیان هدف است این حقیقت را آشکار مى سازد.

بعضى دیگر از آیات قرآن، مطلب را از این فراتر برده و با لحن سرزنش بارى مردم را به خاطر عدم تفکر و تعقّل، مورد مؤاخذه قرار داده، مى گوید: «أَفَلاَ تَعْقِلُونَ» .

در آیات دیگرى، همین معنا را به صورت جمله شرطیه ذکر کرده، مى فرماید: «قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الاْیَاتِ إِنْ کُنْتُمْ تَعْقِلُونَ» (ما آیات [و راههاى پیشگیرى از شرّ آنها] را براى شما بیان کردیم اگر بیندیشید).

این سه تعبیر مختلف «لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ» ، «أَفَلاَ تَعْقِلُونَ» ، «إِنْ کُنْتُمْ تَعْقِلُونَ» به وضوح این حقیقت را روشن مى سازد، که خداوند، نیروى تعقّل را در اختیار انسان نهاده که براى درک واقعیّت ها از آن استفاده کند، و اگر نکند در خور ملامت و توبیخ است.

در سوره «آل عمران» با اشاره به نشانه هاى خدا، در آفرینش آسمان ها و زمین و آمد و شد شب و روز مى فرماید: درک این آیات، براى «اولواالالباب» میّسر است؛ و چنان که در تفسیر مفردات آیه گفتیم «اولوالالباب» اندیشمندانى هستند که فکر و عقلشان به مرحله خلوص رسیده و از شوائب و اوهام پاک شده. آنها هستند که از دقایق نظام آفرینش آگاه مى شوند، و در ماوراى آن، جمال دل آراى خدا را مى بینند، و این خود اهمیّت عقل و خرد را در طریق شناخت حق روشن مى سازد.

در سوره «نحل» پس از اشاره به خارج شدن انسان از شکم مادر، در حالى که هیچ نمى دانست، ابزار شناخت و معرفت را، شرح مى دهد. نخست «سمع» (نیروى شنوایى) که با آن علوم نقلى و تجارب دیگران را مى شنود، سپس نیروى بینایى که با آن امور حسّى و قابل مشاهده را در پهنه جهان درک مى کند و سپس «افئده» (دل ها و خردها) که با آن واقعیّات ماوراى حس را ادراک مى نماید، و چنان که گفتیم «فؤاد» عقل بر افروخته و پخته است، و مفهومى والاتر از «عقل» دارد.

در سوره «ق» پس از اشاره به سرنوشت اقوام نیرومندى که قبل از این در کره خاکى زندگى داشتند و بر اثر طغیانگرى و فساد نابود شدند، و راهى براى فرار پیدا نکردند، مى فرماید: «سرنوشت آنها باعث تذکّر و بیدارى است، براى آنها که قلب (عقل) دارند و گوش شنوا»!

در سوره «طه» پس از اشاره به زنده شدن زمین هاى مرده و روییدن گیاهانى که غذاى انسان ها و چهارپایان را که در اختیار انسان است تشکیل مى دهد، مى فرماید: «در اینها نشانه هاى خدا براى صاحبان نُهى است» و چنان که گفتیم «نُهى» (بر وزن شما) به عقل گفته مى شود، از این نظر که انسان را از زشتى ها و قبایح باز مى دارد.

در سوره عنکبوت، پس از اشاره به آیات با عظمت و روشنگر قرآن، مى فرماید: «اینها در سینه هاى کسانى است که علم و دانش به آنها عطا شده»، و چنان که گفتیم، «صدر» (سینه) در اصل به معناى بخش مقدّم و اعلاى هر چیز است، و نشان مى دهد گوهر عقل که از منابع مهّم شناخت است، برترین بخش وجود انسان را تشکیل مى دهد.

در سوره های «حج» و «ص» ضمن اشاره به آفرینش آدم(علیه السلام) از خاک مى فرماید: «هنگامى که خلقت او موزون شد، و از روح خودم در آن دمیدم، شما اى فرشتگان براى عظمت او سجده کنید».

این روح الهى همان گوهر عقل است که به خاطر اهمیّت اش، به خداوند اضافه شده ـ این اضافه را اضافه تشریفى مى نامند ـ وگرنه خداوند نه روح دارد و نه جسم، و درست به خاطر همین روح الهى بود که تمام ملائکه مقرّبین و فرشتگان با عظمت بارگاه حق مى بایست براى آدم سجده کنند، والاّ خاک و گل هرگز چنین ارزشى را نداشت و این تأکید مهمّى است بر ارزش عقل و خرد.

در سوره «شمس» به آفرینش «نفس» (روح و عقل) انسان، و آفریدگار نفس قسم یاد مى کند، و سپس مى افزاید: «بعد از آن که خداوند، این روح را آفرید و موزون ساخت، طرق فجور و تقوا (راه هاى کجى و راستى) را به او الهام کرد»، که این خود اشاره لطیفى است به ادراکات فطرى انسان، که از روز نخست در درون جان او از طریق تعلیم الهى، نهاده شده است.

باز در این جا به تعبیرات مختلفى در قرآن برخورد مى کنیم: گاه مطلب را مانند آیه فوق با جمله «لعل» که در این گونه موارد براى بیان هدف است مطرح مى کند، و گاه به صورت توبیخ و سرزنش «أَفَلاَ تَتَذَکَّرُونَ» گاه به عنوان سرزنش از افرادى که اندیشه خود را به کار نمى اندازند و حقایق را حفظ و یادآورى نمى کنند «قَلِیلا مَّا تَذَکَّرُونَ» 

در سوره «انعام» سخن از «تفکر» است، بعد از آن که در یک استفهام انکارى مى پرسد آیا نابینا و بینا یکسان است؟ با لحن سرزنش آمیزى مى فرماید: آیا فکر نمى کنید و همان گونه که اشاره کردیم «فکر» در واقع به معناى تجزیه و تحلیل مسائل مختلف براى راهیابى به عمق آنها است، طریقى است براى فهم بهتر و بیشتر….

باز در این جا تعبیرات متنوّع است؛ گاه مى گوید: «لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُونَ» (شاید بیندیشید)، گاه مى فرماید:«لِقَوْم یَتَفَکَّرُونَ» ؛ (براى گروهى که مى اندیشند) و گاه مى فرماید: «أَوَلَمْ یَتَفَکَّرُوا فِى أَنفُسِهِمْ» ؛ (آنان با خود نیندیشیدند).

در آیه دیگری از سوره «انعام» سخن از «فقه» به معناى فهم و درک عمیق است؛ مى گوید: «ببین ما چگونه آیات خود را براى آنها با انواع بیان ذکر مى کنیم شاید آنها بفهمند و درک کنند».

در این جا نیز گاه «لَعَلَّهُمْ یَفْقَهُونَ» آمده (مانند آیه فوق) و گاه «لِقَوْم یَفْقَهُونَ» ؛ (براى کسانى که مى فهمند).

در جاى دیگر «لَّوْ کَانُوا یَفْقَهُونَ» ؛ (اگر مى فهمیدند).

در موارد دیگر «بَلْ کَانُوا لاَ یَفْقَهُونَ إِلاَّ قَلِیلا» (ولى آنها جز اندکى نمى فهمند) که همه بیانگر اهمیّت فوق العاده مسأله تفقه و ادراکات عقلى است.

همان گونه که اشاره شد «فقه» به معناى درک مسائل پنهانى از طریق مشاهده مسائل اشکار است که این یکى از ابعاد درک عقلى است.

در سوره «بقره» سخن از «شعور» است که پس از نهى مؤمنان از این که شهیدان راه خدا را مرده نگویند؛ مى فرماید: «آنها زندگان هستند ولى شما درک نمى کنید».

البتّه «شعور» گاه به معناى احساس ظاهرى مى آید، و گاه به معناى احساس درونى که همان درک عقلى است؛ و در قرآن مجید در هر دو معنا به کار رفته است.

قرآن در آیات زیادى گروهى را که شعور خود را به کار نمى گیرند با تعبیراتى مختلفى مورد مذمّت قرار داده.

خلاصه بحث:

– لزوم توجه به تفکر و خردورزی:

در آیات و روایات بسیاری انسانهایی که تعقل و تفکر نمی کنند مورد مذمت قرار گرفته اند. و بر اهمیت و نقش مهم عقل تأکید شده است مانند:

۱- در کتاب خداوند، کسانی که نمی اندیشند کور و کرولال و بدترین جنبنده و آلوده به رجس و پلیدی معرفی شده اندو تسلیم در برابر حق و ایمان به توحید، رهآورد تعقّل است و استکبار در مقابل حق و توحید، حاصل عدم تعقّل است.

۲- پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ می فرماید: «عقل نخستین آفریده خداوند است»

و همچنین می فرماید: «خداوند چیزی برتر از عقل میان بندگان تقسیم نکرده است».

 – برتری تفکر و خردورزی بر عمل

هر چند عمل لازمه سعادت است و ایمان بدون عمل رستگار بخش نیست اما از آنرو که ریشه عمل سعادتگر، اندیشه ورزی و تفکر و بکارگیری صحیح عقل است اسلام تفکر و بکارگیری عقل را از عمل مهم تر شمرده است

۳- امام جعفر صادق ـ علیه السلام ـ می فرماید: تفکر ساعه خیر من عباده سنه

یک ساعت تفکر از یک سال عبادت بهتر است.

۴- رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: رکعتان خفیفتان فی تفکر خیرٌ من قیام لیله.دو رکعت نماز اندک، که همراه با تفکر باشد بهتر از شب زنده‌داری یک شب است.

نهایتاً باید گفت اسلام توأم با عمل و تعقّل از اسلام عملیِ بدون تعقّل بهتر است و در متون اسلامی هم به آن سفارش شده است.

گزیده‌ای از خطبه دوم به شرح زیر اشاره می گردد:

۱️⃣ پنجشنبه ۱۰ رمضان : رحلت حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها 

متاسفانه در جهان اسلام حضرت ام‌المؤمنین خدیجه علیها السلام چندان شناخته شده نیستند. برخی صدها صفحه از سایر همسران پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نوشته‌اند و از حضرت ام‌المؤمنین خدیجه علیها السلام به درستی نام نبرده‌اند.

برخلاف الگوی زن مدرن چه شرقیّاً چه غربیّاً که تک ساحتی است، حضرت ام‌المؤمنین علیها السلام یک زن قدرتمند و انسانی چند ساحتی است که فهم شخصیت نورانی ایشان به ما برای تبیین الگوی سوم زن مسلمان کمک می‌کند.

نمونه بارز زن قدرتمند چند ساحتی حضرت فاطمه زهرا و مادرش بزرگوارشان حضرت ام‌المؤمنین خدیجه صلی الله علیهما است. نقش خانوادگی (همسری، مادری و دختری)، عبادت، ارتباط اجتماعی و جواب به سؤال مردم و حضور در موضوعات سیاسی در زندگی ایشان نمایانگر این واقعیت است.

صَدَّقَتْنی وَ وَازَرَتْنی وَ أَعَانَتْنی

حضرت ام‌المؤمنین خدیجه علیها السلام، در زمانه‌ای که به گواه تاریخ زنان جدی گرفته نمی‌شدند، فعالیت‌های اقتصادی بزرگی را انجام می‌دادند. این شخصیت بزرگ بعد از رسالت نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، چنان مؤثر ایفای نقش نمود که به فرمایش پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، اگر کمک‌های خدیجه نبود دین اسلام دچار مشکل می‌شد.

حضرت در شأن ایشان فرمودند: «مثل خدیجه پیدا نخواهد شد. خدیجه در آن هنگام که مردم مرا تکذیب کردند، مرا تصدیق نمود، و مرا با ثروت خود برای پیشرفت دین خدا یاری نمود. خدا به من دستور داد خدیجه را به قصر زمرّدی که در بهشت دارد و هیچ رنج و زحمتی در آن نیست، بشارت دهم» (أَیْنَ مِثْلُ خَدِیجَهَ، صَدَّقَتْنِی حِینَ کَذَّبَنِی النَّاسُ‌ وَ وَازَرَتْنِی عَلَی دِینِ اللَّهِ وَ أَعَانَتْنِی عَلَیْهِ بِمَالِهَا إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَنِی أَنْ أُبَشِّرَ خَدِیجَهَ بِبَیْتٍ فِی الْجَنَّهِ مِنْ قَصَبِ الزُّمُرُّدِ لَا صَخَبَ فِیهِ وَ لَا نَصَبَ (بحار الأنوار، ج‌۴۳، ص۱۳۱)

حضرت خدیجه کبری (س) همه اموال خود را با هزینه کردن در راه اسلام «باقی» نگاه داشتند و ذره‌ای از آن را «فانی» نکردند. این اقدام همانند کاری است که مادران شهید و جانبازان جنگ با اهدای اعضای بدنشان در نیم قرن اخیر انجام داده‌اند. شیرزنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم، «زن نه شرقی، نه غربی» است. زن مسلمان ایرانی، تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان، گشود.

۲️⃣ چهارشنبه ۱ فروردین: فرا رسیدن عید نوروز

امام خمینی (ره): در اعیادی که اسلام به ما عنایت فرموده است، در همه آن اعیاد، آنچه انسان ملاحظه می‌کند، همه‌اش مسأله ذکر و دعا است، نماز است، روزه است، ذکر است. در این عید هم که عید ملی است و اسلامی نیست – لکن اسلام هم مخالفتی با آن ندارد – باز می‌بینیم که در روایتی که وارد شده، از آداب (این روز) روزه‌گرفتن است، از آداب (این روز) دعاکردن است، نمازخواندن است و این (مسأله) به ما می‌فهماند (که) اگر ملتی بخواهد به راه راست برود و بخواهد استقلال (و) آزادی خودش را حفظ کند، باید در عید و غیر عیدش تذکر داشته باشد، ذکر خدا بکند، یاد خدا باشد، برای خدا باشد، حتی در عیدش دستور روزه است؛ دستور استحبابی؛ روزه‌ای که باید انسان منقطع بشود از شهوات خودش و متوجه به خدای تبارک و تعالی شود و این دلیل بر این است که ما باید هر قدمی که برای پیروزی پیش می‌رویم، هر قدمی که برای ساختن کشورمان پیش می‌رویم، چند قدمی (هم) برای ساختن خودمان، برای پیروزی بر نفس خودمان، برای پیروزی بر شیطان باطنی خودمان قدم برداریم. (صحیفه امام، ج ۱۷، صص ۳۶۹ – ۳۷۰)

۳️⃣ چگونگی حفظ شیرینی انتخابات

رهبر حکیم انقلاب اسلامی پس از برگزاری انتخابات دوراندیشانه با آسیب‌شناسی بهنگام از مجلس جدید، برای کارآمدی مجلس دوازدهم، با توصیه‌های راهبردی به منتخبان، اصلی‌ترین آفتی که می‌تواند مجلس را درگیر حاشیه‌های بی‌فایده و دشمن شادکن کند، متذکر شده و فرمودند: «آن‌چیزی که می‌تواند شیرینی مجلس جدید را نابود کند، سخنان اختلاف‌انگیز و دعوا راه‌انداختن‌ها و ستیزه‌گری‌های دشمن‌پسند است؛ شیرینی مجلس جدید را این جور چیزها از بین می‌برد. باید خیلی مراقبت کرد، باید خیلی مراقبت کرد.

رهبر معظم انقلاب با این هشدار مبتنی بر آسیب‌شناسی مجلس جدید و مبتنی بر تجارب ۴۵ ساله، در ادامه بیانات خود افزودند: «اگر نمایندگان این مهم را مراقبت نکنند، هم کام ملت تلخ می‌شود و هم فضای سیاسی کشور، فضای تلخی می‌شود و در نهایت هم، مجلس از کارایی می‌افتد.» بنابراین، لازم است همه منتخبان به این نکته کلیدی توجه کنند که تمامی کوشش آنان در راستای افزایش کارآمدی مجلس دوازدهم باشد.

یکی از مهم‌ترین مسئولیتهای منتخبان ملت، آشنایی عمیق و همه‌جانبه با گفتمان امام راحل و امام حاضر انقلاب است. منظومه فکری امامین انقلاب بهترین منبع برای چاره‌جویی پیرامون مشکلات کشور و حرکت فردی و جمعی، در خط مشی ترسیمی از سوی ایشان است.

۴️⃣ باید کرامت مردم در طرح‌های حمایتی لحاظ شود.

متأسفانه در اجرای برخی از طرح‌های حمایتی، شاهد ضعف تدبیر، ابهام و بی برنامگی هستیم. 

طرح حمایتی «کالابرگ فجرانه»، یکی از این طرح‌ها است که در شیوه اجرای آن مردم را نگران و ناراحت نموده و به نوعی نارضایتی مردم را به دنبال داشته است.

پس از اجرایی شدن این طرح، شاهد انتقادات و گلایه‌مندی‌های به‌ حق مردم شریف از نحوه اجرای آن هستیم؛ زیرا تعداد فروشگاه‌های متصدی این طرح به نسبت متقاضیان کم بوده یا پاسخگو نبوده و مردم به ناچار برای دریافت آن، باید ساعت‌ها در صف، منتظر مانده و مجبور به خرید میزان تعیین شده برای اعمال تخفیف ۲۲۰ هزار تومانی شوند. این شیوه اجرا، مردم را سرگردان و عصبانی نموده.

در اجرای اینگونه طرح‌های حمایتی، باید اصل حفظ «کرامت مردم» لحاظ شود، انتظار می رود در مرحله های بعد بهتر از این تدبیر شود.

به نا به این گزارش برنامه های جانبی نماز جمعه برازجان مورخه (۱۴۰۲/۱۲/۲۵) بدین شرح اعلام شد 

آیین عبادی سیاسی نماز جمعه برازجان مورخه (۱۴۰۲/۱۲/۲۵) توسط حجهالاسلام حسن مصلح امام جمعه دشتستان اقامه گردید.

در نماز جمعه این هفته برازجان برنامه های جانبی ذیل انجام گرفت:

۱) سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه توسط حجت الاسلام محمد بجلی مسؤول تعلیم و تربیت سپاه حضرت جواد الائمه علیه السلام شهرستان دشتستان با موضوع فضیلت های ماه مبارک رمضان

۲) استقرار پایگاه جمع آوری کمک به معیشت نیازمندان در ماه مبارک رمضان و ثبت نام حامیان اکرام ایتام و محسنین توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) برازجان

۳) برگزاری میز خدمت نماز جمعه برازجان با حضور مدیران و کارشناسان ادارات فنی و حرفه‌ای ای، دامپزشکی و بیمارستان مهر تأمین اجتماعی جهت پاسخگویی به سؤالات نمازگزاران

۴) برپایی ایستگاه فروش کتاب سیره شهدای گرانقدر

۵) ساماندهی وسایل نقلیه نمازگزاران جمعه برازجان توسط پایگاه مقاومت بسیج هجرت

۶) فعالیت نوجوانان و جوانان در قسمت کفشداری

۷) اهداء هدایای دانش آموزان برگزیده مسابقه پیام جمعه توسط حجت الاسلام مصلح امام جمعه دشتستان و برخی از مسؤولین شهرستان

توجه داشته باشید که دوستان همراه سایت برازجان سلام برای دیدن تصاویر با کیفیت اصلی روی عکسی که دوست دارید آن را ببیند ، به آرامی لمس نموده و عکس را در مکان فضای مجازی مورد علاقه خود استفاده نمائید. 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.