×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
امام جمعه دشتستان: انتخابات باشکوه ۱۱ اسفندماه نمایشگاه شکست تحریم انتخابات و جنگ رسانه ای دشمن بود

به گزارش سایت پایگاه خبری تحلیلی برازجان سلام : آیین عبادی سیاسی نماز جمعه برازجان مورخه ۱۴۰۲/۱۲/۱۸ توسط حجهالاسلام والمسلمین حسن مصلح امام جمعه دشتستان اقامه گردید.

گزیده ای از خطبه اول به شرح زیر اشاره می گردد:

– مقدمات تزکیه و خودسازی:

۱- مجالست با خوبان

۲- ترک مجالست با نااهلان

۳- کنترل گوش و چشم

۴- بهره گیری از مشورت مربیان و مشاوران امین

۵- کسب روزی حلال

۶- اجتناب از کسب حرام

۷- محاسبه نفس

۸- وعظ و موعظه

– واعظ درونی

پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) می‌فرمایند: «اِذَا اَرَادَ اللهُ بَعبدٍ خَیراً جَعَلَ لَهُ وَاعِظاً مِن قَلبِهِ؛ هنگامی که خداوند اراده کند به بنده‌اش خیری برساند، برای او واعظ درونی قرار می‌دهد.»

آن حضرت در جای دیگر فرمود: «مَن کَانَ لَهُ فی قَلبِهِ واعِظٌ کانَ عَلَیهِ مِنَ اللهِ حافظٌ؛ کسی که واعظ درونی داشته باشد، نگهبانی از طرف خداوند برای او خواهد بود».

این تعبیر در احادیث فراوان دیده می‌شود و بدان مفهوم است که وقتی خداوند بخواهد کسی را مورد لطف خود قرار دهد برای او واعظ درونی قرار می دهد.

در حدیثی امام باقر (علیه السلام) می‌فرماید: «مَن لَم یَجعَلِ اللهُ لَهُ مِن نَفسِهِ وَاعِظاً، فَإِنَّ مَواعِظَ النّاسِ لَن تُغنِیَ عَنهُ شیئاً؛ کسی که خداوند برای او واعظی درونی قرار ندهد، موعظه‌های مردم هرگز در او سودمند نمی‌افتد».

واعظ درونی چیست و از کچا پیدا می‌شود؟ اگر به درون خود نگاه کنیم، واعظ‌هایی در آن می‌بینیم که اگر به تذکرات آن‌ها توجّه کنیم، بی شک متعظ خواهیم شد. در این مختصر به چند نمونه از این واعظ‌ها اشاره می‌کنیم:

۱٫ یکی از این واعظان، وجدان خدادادی فطرت است که درون هر انسانی وجود دارد؛ هر چند گاهی اوقات بر اثر عوامل خارجی، پرده بر روی آن گذاشته می‌شود. البته کوچک‌ترین زنگارگیری آن پرده کنار می‌رود و باعث تذکّر انسان می‌شود. کار پیامبران شکوفا ساختن فطرت‌ها و به یاد آوردن نعمت‌های فراموش شده به انسان است.

این وجدان و فطرت در هر کسی که شکوفا شود، بهترین واعظ درونی برای او خواهد بود.

۲٫ ایمان، از دیگر واعظان درونی است. ایمان باعث روشنایی روح فرد می‌شود و زبان و اعضای دیگر بدن تحت تأثیر ایمان قرار می‌گیرد. شخص در این حال، هر چیزی را نمی‌گوید و هر کاری را انجام نمی‌دهد.

ایمان در انسان حالت خداترسی ایجاد می‌کند که در این حالت میان او و گناه سدی ایجاد می‌شود؛ به طوری که اگر هم گناه از انسان سر بزند، بلافاصله پشیمان می‌شود و توبه می‌کند.

۳٫ تقوا و پرهیزکاری از دیگر واعظان درون است که از ایمان و عمل صالح پیدا می‌شود.

تقوا واعظ بسیار قوی درونی است و این همان چیزی است که قرآن کریم می‌فرماید: (وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلا أَن رَّأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ کَذَلِکَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِینَ)؛ آن زن قصد او را کرد و او نیز اگر برهان پروردگار را نمی‌دید، قصد وی نمی‌نمود. این چنین کردیم تا بدی و فحشا را از او دور سازیم؛ چرا که او از بندگان مخلص ما بود».

همسر عزیز مصر، نسبت به کامجویی از یوسف تصمیم و اراده داشت و نهایت کوشش خود را در این راه به کار برد؛ حضرت یوسف هم به مقتضای طبع بشری و این که در سن و سال جوانی بود و هنوز همسری نداشت، و در برابر هیجان انگیز‌ترین صحنه‌های جنسی قرار گرفته بود؛ هرگاه برهان پروردگار، یعنی روح ایمان و تقوا و تربیت نفس و بالاخره مقام عصمت، در این وسط حائل نمی‌شد؛ همان تصمیم همسر عزیز مصر را می‌گرفت. درباره «برهان رب» مطالب زیادی گفته شده است که یکی از آنها همان واعظ درونی و همان ایمان و تقوا می‌باشد.

لذا یوسف (علیه السلام) به خداوند عرضه می‌دارد: «(رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَیَّ مِمَّا یَدْعُونَنِی إِلَیْهِ)؛ پروردگارا! زندان نزد من محبوب‌تر است از آنچه این‌ها مرا به سوی آن می‌خوانند».

حضرت یوسف حاضر است به زندان برود؛ امّا تن به گناه ندهد. این رویکرد، دستاورد همان واعظ درونی است.

براستی این واعظ درونی از کجا پیدا می‌شود؟ خواستن این واعظ از خداوند با تمام توجّه، عبادت با حضور قلب، به جا آوردن سجده‌های طولانی، خواندن نافله و نماز شب، از جمله عواملی است که در انسان واعظ درونی را ایجاد و آن را مستحکم می‌سازد؛ چنان که خداوند متعال به پیامبرش می‌فرماید: اگر مقام محمود می‌خواهی نماز شب بخوان: (وَمِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَهً لَّکَ عَسَى أَن یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقَامًا مَّحْمُودًا).

از خداوند می‌خواهیم این واعظ‌های درونی را به ما عنایت فرماید، إن شاءالله!

گزیده‌ای از خطبه دوم به شرح زیر اشاره می گردد:

۱️⃣ آخرین جمعه ماه شعبان در محضر امام رضا (ع)

عبد السّلام بن صالح هروى (همان خواجه اباصلت معروف) می‌گوید: در روز جمعه آخر ماه شعبان به محضر مبارک و نورانی امام رضا علیه السلام وارد شدم (دَخَلْتُ عَلَى أَبِی الْحَسَنِ عَلِی بْنِ مُوسَى الرِّضَا (ع) فِی آخِرِ جُمُعَهٍ مِنْ شَعْبَان‌).

حضرت به من فرمودند: ای یا ابا صلت! بیشتر ماه شعبان گذشت و این جمعه آخر است (فَقَالَ لِی یا أَبَا الصَّلْتِ إِنَّ شَعْبَانَ قَدْ مَضَى أَکْثَرُهُ وَ هَذَا آخِرُ جُمُعَهٍ مِنْه‌).

هر چه از عبادت در این ماه کوتاهى کرده‌اى در باقى آن تلافى کن (فَتَدَارَکْ فِیمَا بَقِی مِنْهُ تَقْصِیرَکَ فِیمَا مَضَى مِنْه‌).

بر تو باد اهتمام ‌نمودن در امور مهم و ترک آنچه مهم نیست (عَلَیکَ بِالْإِقْبَالِ عَلَى مَا یعْنِیکَ وَ تَرْکِ مَا لَا یعْنِیک‌).

زیاد دعا و استغفار کن و قرآن را تلاوت کن و از گناهان توبه کن (أَکْثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ وَ الِاسْتِغْفَارِ وَ تِلَاوَهِ الْقُرْآنِ وَ تُبْ إِلَى اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِکَ).

تا اینکه ماه خدا به تو رو کند و تو از مخلصین باشى (لِیقْبِلَ شَهْرُ اللَّهِ إلَیکَ وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَل‌).

امانتى در گردن خود مگذار مگر آن‌که ادا کنى (لَا تَدَعَنَّ أَمَانَهً فِی عُنُقِکَ إِلَّا أَدَّیتَهَا).

در قلب خود کینه‌ای از مؤمنى نداشته باش و اگر کینه‌ای هست آن را از قلبت بیرون کن (وَ لَا فِی قَلْبِکَ حِقْداً عَلَى مُؤْمِنٍ إِلَّا نَزَعْتَه‌).

هر گناهى را که مرتکب بوده‌اى رها کن و خود را از آن معصیت بازدار (وَ لَا ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَکِبُهُ إِلَّا أَقْلَعْتَ عَنْهُ‌).

تقوا و مراقبت از خویش داشته باش (وَ اتَّقِ اللَّه‌)

در همه امور خود، چه نهان و آشکار بر خدا توکل کن… (وَ تَوَکَّلْ عَلَیهِ فِی سِرِّ أَمْرِکَ وَ عَلَانِیتِهِ…).

در باقى مانده ی این ماه بسیار بگو: خدایا! اگر در این ماه شعبان، تاکنون نبخشیده‌ای، مرا در باقیمانده این ماه ببخش! (أَکْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ فِیمَا بَقِی مِنْ هَذَا الشَّهْرِ: “اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِیمَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِی مِنْهُ”).

بدون شک خداوند تبارک و تعالى در این ماه بسیارى را به حرمت ماه مبارک رمضان از آتش جهنم آزاد مى‌کند (فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى یعْتِقُ فِی هَذَا الشَّهْرِ رِقَاباً مِنَ النَّارِ لِحُرْمَهِ شَهْرِ رَمَضَانَ(عیون أخبار: ۲/ ۵۱)).

۲️⃣ 22 اسفندماه روز شهداء

– سالروز تاسیس بنیاد شهید و امور ایثارگران

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): تبلیغات عنادآمیز دشمنان سعی کرده‌اند که ارزش‌های شهید را به‌ تدریج کم کنند و در مواردی به ضد ارزش تبدیل کنند! این در کشور ما اتفاق افتاد؛ این سعی انجام گرفت؛ البته خنثی شد، اما عده‌ای این‌قدر وقاحت ورزیدند که نام شهدا و اصل شهادت را زیر سؤال ببرند.(۱۳۸۶/۰۲/۲۷)

بعضی‌ها خواستند، سعی هم کردند که یاد دوران دفاع مقدس و آن شجاعتهای بزرگ و آن عظمتها را به‌تدریج کم‌رنگ کنند و از یادها ببرند. اینها اگر نادانسته اینکار را می‌کنند، غفلت بزرگی دارند؛ اگر هم خدای نکرده دانسته است که خیانت است.(۱۳۸۸/۰۳/۰۳)

آن کسانی که سعی می‌کنند نام ایثارگری، نام جهاد، نام شهادت، نام صبر و پایداری را در کشور ما از ذهنها ببرند، این‌ها به دشمن ملت ایران خدمت می‌کنند.

۳️⃣ پیام‌های انتخابات اسفندماه ۱۴۰۲

۱- پیروزی ملت ایران بر دشمنان داخلی و خارجی؛ بررسی شرایط موجود نشان می‌دهد که با همه سختی‌ها و فشارهای اقتصادی به‌ویژه در ۵ سال اخیر و با تبلیغات گسترده و سنگین رسانه‌ها و دشمنان داخلی و خارجی برای تحریم انتخابات، و امید دشمنان به مشارکت ۱۰ تا ۲۵ درصدی، مشارکت ۴۰ درصدی ملت ایران پاسخ محکمی است به این دشمنان و در حقیقت این بار ملت ایران دشمنان خود را تحریم کردند و در این جنگ نابرابر، پیروز ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی است و شکست‌خورده دشمنان داخلی و خارجی این ملت هستند..

۲- مشارکت ۴۱ درصد قطعاً در حالت عادی برای نام جمهوری اسلامی مطلوب نیست چون در طول این ۴۵ سال متوسط مشارکت در انتخابات مجلس، ۵۸ درصد بوده است لذا از میزان متوسط، ۱۸ درصد کاهش مشارکت داریم. این زنگ هشداری است برای مسئولین جمهوری اسلامی و نخبگان سیاسی و فرهنگی که علت این مسأله و سپس راهکار حل آن را پیدا کنند.

۳- برخی تلاش می‌کنند با سیاه‌نمایی، عدم مشارکت ۶۰ درصد را نشان از افت ۶۰ درصدی طرفداران نظام بعد از ۴۵ سال نشان دهند. این در حالی است که بیشترین مشارکت انتخابات مجلس حدود ۷۱ درصد بوده است یعنی همیشه ۳۰ درصد در انتخابات مجلس شرکت نکردند. پس در بدترین حالت نهایتا ۳۰ درصد افت مشارکت بوده نه ۶۰ درصد. البته با توجه به این‌که متوسط مشارکت ۵۸ درصد بوده است، در حقیقت به طور متوسط شاهد کاهش مشارکت ۱۸ درصد هستیم نه ۶۰ درصد.

انتخابات یازدهم اسفندماه برای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، نمایشگاه شکست تحریم انتخابات و جنگ رسانه‌ای سنگین دشمن در یکسال اخیر بود که چهار راهبرد “امنیت” و “سلامت” و” رقابت” را به شکل مطلوب داشت و راهبرد مشارکت نیز به شکل مقبول محقق شد. این انتخابات البته پیام‌ها و آموزه‌ها و عبرتهایی نیز در پی داشت که باید بدان توجه گردد تا در ادوار آینده شاهد تحقق مشارکت حداکثری و فراگیر باشیم ان شاءالله.

۴️⃣ تسلیت ارتحال عالم متقی و خدوم آیت الله امامی کاشانی

ارتحال این عالم پارسا و انقلابی را که جزء مفاخر ائمه جمعه و یار مخلص و فداکار امام و رهبری به شمار می‌آمد به محضر رهبر حکیم انقلاب و ائمه مکرم جمعه و خانواده محترمشان و نیز شاگردان و علاقمندان و بهره‌مندان از محضر درس و محفل انس آن فقید فرزانه تسلیت و تعزیت می‌گویم.

۵⃣ سه انتخاب برتر استانی

در این چند ماه اخیر اتفاقات خوبی در حوزه فرهنگی شهرستان به ویژه در حیطه نماز جمعه و مسجد جامع اهل البیت (ع) (مصلی جمعه) رخ داده است.

این موفقیت ها را به مسؤولان مربوطه و فعالان عرصه نماز جمعه و مصلی جمعه تبریک عرض می نمایم و توفیقات روز افزون آنها را از خداوند بزرگ مسألت دارم.

انتظار می‌رود این عملکرد مثبت نهاد مقدس نماز جمعه مورد توجه و حمایت بیش از پیش مسؤولان استان و شهرستان قرار گیرد.

۱- برتری ستاد نماز جمعه برازجان در میان ستادهای نماز جمعه استان در جشنواره (نماز جمعه قلب فرهنگی شهر)

۲- برتری گروه سرود ناطق در جشنواره سرود آوای آدینه کشوری

۳- برتری کانون فرهنگی الغدیر مصلی جمعه برازجان در جشنواره رویداد ملی بچه های مسجد

کسب این مقامات برتر در عرصه نماز جمعه و مسجد جامع اهل البیت (مصلی جمعه) مایه افتخار و عزت شهرستان و مباهات خادمان این نهاد مقدس است.

به نا به این گزارش برنامه های جانبی نماز جمعه برازجان مورخه (۱۴۰۲/۱۲/۱۸) بدین شرح اعلام شد 

آیین عبادی سیاسی نماز جمعه برازجان مورخه (۱۴۰۲/۱۲/۱۸) توسط حجهالاسلام حسن مصلح امام جمعه دشتستان اقامه گردید.

در نماز جمعه این هفته برازجان برنامه های جانبی ذیل انجام گرفت:

۱) سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه توسط عباسی رییس اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان دشتستان به مناسبت روز شهید و شهادت

۲) برپایی میز خدمت و ایستگاه صلواتی توسط اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان دشتستان به مناسبت روز شهید و شهادت

۳) برپایی میز خدمت و ایستگاه توزیع نهال توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دشتستان به مناسبت هفته درختکاری

۴) برپایی ایستگاه جمع آوری کمک به سیل زدگان استان سیستان و بلوچستان توسط جمعیت هلال احمر شهرستان دشتستان

۵) استقرار پایگاه جمع آوری کمک به جشن نیکوکاری توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) و مرکز نیکوکاری اهل البیت (علیهم السلام) مصلای جمعه برازجان

۶) ساماندهی وسایل نقلیه نمازگزاران جمعه برازجان توسط پایگاه مقاومت بسیج امام جعفر صادق علیه السلام

۷) فعالیت نوجوانان و جوانان در قسمت کفشداری

۸) اهداء هدایای دانش آموزان برگزیده مسابقه پیام جمعه توسط حجت الاسلام مصلح امام جمعه دشتستان و برخی از مسؤولین شهرستان
توجه داشته باشید که دوستان همراه سایت برازجان سلام برای دیدن تصاویر با کیفیت اصلی روی عکسی که دوست دارید آن را ببیند ، به آرامی لمس نموده و عکس را در مکان فضای مجازی مورد علاقه خود استفاده نمائید. عکاس غلامرضا حسین زاده 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.