×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 22 November , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اسماعیل ضیاء فعال سیاسی و اجتماعی:بازار انحصاری خودرو پول و جان مردم را گرفته است

سایت پایگاه خبری تحلیلی برازجان سلام؛ در سال‌های اخیر قیمت و کیفیت خودرو تولید داخل یکی از موضوعاتی که روی رفاه مردم وهمچنین سبد مصرفی و بودجه خانوار ایرانی خیلی تاثیر گذاشته است. کارشناسان اقتصادی انحصار در صنعت خودرو را باعث عقب ماندگی این صنعت از برندهای معتبر کشورهای که عمر تولیدشان به اندازه صنعت خودرو در ایران، نظیر کره جنوبی است، می دانند. *مردم می پرسند، چطور کشوری که در صنایع موشکی و هوا و فضا در فاصله چند کیلومتری ایران خودرو و سایپا چنان رشد کرده که جز برترین دنیاست، اما خودروهایش عملکرد ارابه مرگ برای مردم داشته اند!؟*

در رسانه ها خواندم که جوانان ایرانی در پارک علم و فناوری تهران چند نمونه از خودرویی کوچک هیبریدی با ظرفیت دو سرنشین و با قیمت اقتصادی طراحی و تولید کردند، اما اجازه پلاک گذاری نیافت! در واقع قدرت انحصار مافیایی جلوی آن را گرفته است. بنده یقین دارم در بخش تحقیق و توسعه توانایی طراحی و تولید خودرو با کیفیت برای رقابت در سطح دنیا را داریم، اما خودرو سازی که رقیبی برای خودش حس نمی کند و هر چند سال به بهانه تحریم نیز تسهیلات بانکی چند هزار میلیارد تومانی با نرخ بهره خیلی پایین از جیب مردم و از کیسه بانک مرکزی بر می دارد، چرا خودش را به زحمت بیاندازد و به بهبود کیفیت بپردازد!؟ از طرف دیگر نه تنها انحصار تولید بلکه انحصار واردات خودرو خارجی نیز در اختیار دارند‌!

*در واقع ما با یک قدرت انحصاری مافیایی روبرو هستیم که در دولتها و مجلسها نفوذ کرده اند!* حمایت های بی چون چرا از صنعت خودروی ما بمانند دانش آموزی که بدلیل اینکه مطمئن است، در هنگام درج نمرات در کارنامه اش از طرف مدیریت مدرسه به وی ارفاق می شود علیرغم داشتن استعداد، برای رقابت با سایر دانش آموزان خود را به زحمت نمی اندازد. اما وقتی همین دانش آموز به صف کنکور سراسری می رسد، از رقابت عقب می ماند ویا دانشگاهی کم کیفیت و پولی وارد می شود، پس از فارغ‌التحصیلی هم صرفا یک مدرک تحصیلی دارد ولی مهارت و سواد ندارد! اکنون مردم نیز برای خرید خودرو داخلی کم کیفیت صف کشیده اند، چاره ای هم ندارند، زیرا گزینه دیگر برای خرید نمی بینند. اگر می گویند ارز برای واردات خودرو نیست، چطور ارز متاسفانه برای واردات خودرو مونتاژی تمام چینی است!؟

مشخصا بنده بعنوان منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی واردات خودرو هیبریدی خارجی بدون تعرفه و عوارض گمرکی پیشنهاد خواهم داد.

بدلایل اینکه اول رقیبی قوی برای خودرو داخلی ایجاد کنیم که مجبور شود قیمت هایش تعدیل و کیفیتش افزاش دهد.

دوم با افزایش تعداد خودروهای هیبریدی مصرف بنزین در سطح کشور به سرعت کاهش می یابد و بجای تخصیص ارز برای واردات بنزین، از بابت صادرات بنزین ارزآوری نیز خواهیم داشت. سوم خودروهای هیبریدی میزان آلایندگی بسیار کمتری برای محیط زیست دارند. چهارم مهمتر از همه انحصار تولید خودرو موجب افزایش چندصد درصدی قیمت خودروهای بی‌کیفیت داخلی شده است، که فشار هزینه های کارشکنی بر سبد خانوار ایرانی در کنار قیمت مسکن ایجاد کرده، بنابراین با واردات خودروهای هیبریدی با قیمت خارج کشور ضمن شکستن انحصار بازار خودرو، این صنعت نیز برای رقابت مجبور به تعدیل قیمت و افزایش کیفیت خواهد بود که نتیجه آن کاهش هزینه سبد مصرفی خانوار می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.