×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
امام جمعه دشتستان:حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن مصداق پایبندی به آرمانهای انقلاب اسلامی و تجدید میثاق با خون شهداست

در خطبه دوم نماز جمعه برازجان مورخه ۱۴۰۲/۱۱/۲۰ مطرح شد:

به گزارش سایت پایگاه خبری تحلیلی برازجان سلام آیین عبادی سیاسی نماز جمعه برازجان مورخه ۱۴۰۲/۱۱/۲۰ توسط حجهالاسلام والمسلمین حسن مصلح امام جمعه دشتستان اقامه گردید.

گزیده ای از خطبه اول به شرح زیر اشاره می گردد:

– مقدمات تزکیه و خودسازی:
۱- مجالست با خوبان
۲- ترک مجالست با نااهلان
۳- کنترل گوش و چشم
۴- بهره گیری از مشورت مربیان و مشاوران امین
۵- کسب روزی حلال
۶- اجتناب از کسب حرام
۷- محاسبه نفس

۸- وعظ و موعظه

– موعظه در قرآن

«وَإِذ قَالَ لُقْمانُ لاِبْنِهِ وَ هُوَ یعظُهُ یابنی لاَتُشْرِکْ بِاللّهِ إنَّ الشِّرْکَ لَظُلْم عَظیم»
و زمانی که لقمان پسرش را پند می‌داد، به او گفت: «فرزندم! چیزی را همتای خدا قرار مده، همانا شرک ستمی بزرگ است». (سوره لقمان، آیه ۱۳)

در تفسیر مجمع البیان امده پیامبر گرامی اسلام فرمود: لقمان پیامبر خدا نبود، بنده‌ای مخلص بود که به خداوند عشق می‌ورزید و بسیار فکر می‌کرد. لقمان از بستگان حضرت ایوب و معاصر حضرت داود و دارای عمری طولانی بود. او میان انتخاب حکومت و حکمت مخیر شد، ولی حکمت را انتخاب نمود. از لقمان پرسیدند: چگونه به این مقام رسیدی؟ در پاسخ گفت: با امانت داری، صداقت و سکوت درباره آنچه به من مربوط نبود.

لقمان در ابتدا برده‌ای بیش نبود، روزی مولای لقمان از او خواست تا بهترین عضو گوسفند را برایش بیاورد. او زبان گوسفند را آورد. روزی دیگر گفت: بدترین عضو آن را بیاور، این بار نیز لقمان زبان گوسفند را آورد. چون مولایش دلیل این کار را پرسید، لقمان گفت: اگر زبان حق بگوید، بهترین عضو است و اگر باطل، بدترین عضو.

از لقمان مواعظ حکیمانه بسیاری بجای مانده که برخی از آنها را قرآن بیان نموده است. از آن جمله این آیه است که لقمان با لحنی صمیمانه فرزندش را از شرک و بت پرستی، نهی می نماید

پیامها:

۱ـ بهترین راه تربیت فرزندان، گفتگوی صمیمی با انهاست. (قال لقمان لابنه)

۲ـ فرزندحکیمی چون لقمان هم به نصیحت نیاز دارد. از فرزندانمان غافل نشویم. (قال لقمان لابنه)

۳ـ در ارشاد و تبلیغ وموعظه از نزدیکان خود شروع کنیم. (لابنه)

۴ـ از مهمترین رسالت‌های پدر نسبت به فرزندان ، موعظه است. (لابنه)

۵ـ با نوجوانان باید به زبان موعظه سخن گفت، نه با زبان امر و نهی و سرزنش. (یعظه)

۶ـ برای تأثیر موعظه، به فرزندان خود احترام بگذاریم و به آنها شخصیت بدهیم. (یا بنی)

۷ـ موعظه باید با محبّت و عاطفه همراه باشد. (یا بنّی)

۸ـ در ارشاد و موعظه، مسایل اصلی را در اولویت قرار دهیم. (یعظه… لاتشرک)

۹ـ موعظه نیز باید مستدل و منطقی باشد و همراه با دلیل بیان شود. (لا تشرک … ان الشرک لظلم عظیم)

۱۰ـ در نزد خدایی که همه دنیا قلیل است: (متاع الدنیا قلیل) ؛ شرک، ظلم عظیم است. (ان الشرک لظلم عظیم) یعنی اگر همه دنیا را به کسی بدهند که مشرک شود، نباید بپذیرد.

گزیده‌ای از خطبه دوم به شرح زیر اشاره می گردد:

۱️⃣ فضیلت ماه شعبان

ماه شعبان براى انسان به سوى خدا یکى از ماههاى سال است و براى آن جایگاه بزرگ و پر فضیلتى در احادیث و روایات اسلامى از سوى پیشوایان دینى گزارش شده است.

زیرا اولاً شخصیتهاى بزرگ و ارزشمند که از ستارگان آسمان ولایت و امامت به شمار می‌آیند در ماه شعبان دیده به جهان گشوده‌اند مانند ولادت با سعادت حضرت اباعبداللّه الحسین (ع) که در روز سوم ماه شعبان اتفاق افتاده و نیز در روز چهارم این ماه ولادت با سعادت حضرت ابوالفضل (ع) رخ داده، در روز پنجم آن ولادت حضرت سجاد (ع) مى باشد همچنین در پانزده شعبان ولادت پر برکت قطب عالم امکان حضرت ولى اللّه الأعظم مهدى موعود اتفاق افتاده است که خداوند به وسیله او به هر مظلومى از اولیاء و انبیاء و اصفیاء خویش از زمانى که پدر ما آدم (ع) به زمین آمده، وعده نصرت فرموده و وعده داده که زمین را پس از آنکه از ظلم و ستم و بى عدالتى پر شده، از عدل و داد پر کند.

ثانیاً علاوه بر موارد ذکر شده طبق برخى روایات نیمه این ماه شب قدر به شمار آمده که پیشوایان دینى به احیاء و شب زنده دارى آن سفارش و تأکید کرده‌اند.

ثالثاً ماه شعبان ماه بسیار شریفى بوده و منسوب به پیامبر اکرم(ص) است.

– فضیلت ماه شعبان از نگاه احادیث و روایات:

رسول خدا (ص) فرمودند: “رجب شهر اللّه و شعبان شهرى و رمضان شهر امّتى” رجب ماه خدا و شعبان ماه من و رمضان ماه امت من است.

همچنین فرمودند: “شعبان شهرى رحم اللّه من أعاننى على شهرى” شعبان ماه من است خدا بیامرزد کسى که مرا به ماه من اعانت کند.

و نیز در حدیثى دیگر پیامبر مى فرماید: “ماه شعبان ماهى است که اعمال انسانها بالا می‌رود در حالی که مردم از آن غفلت مى کنند.

همینطور از امام على (ع) گزارش شده که فرمودند: ماه شعبان ماه رسول خدا (ص) است.

پیامبر (ص) مى فرمایند :”شعبان ماه من است هر کس یک روز از این ماه را روزه بدارد بهشت بر او واجب مى شود”، و در برخى احادیث از شعبان به سید و سرور ماهها تعبیر شده است.

در روایتى از حضرت صادق (ع) گزارش شده که هنگامى ماه شعبان فرا می‌رسید، پدرم امام سجاد (ع) اصحاب و یاران خود را جمع مىکرد و چنین مىفرمود:اى اصحاب من، می‌دانید این چه ماهى است؟ این ماه شعبان است و حضرت رسول (ص) مى فرمود: شعبان ماه من است پس روزه بدارید براى دوستى و محبت پیامبر خود و براى تقرّب و نزدیک شدن به پروردگار، به حق آن خدایى که جان على بن الحسین به دست قدرت اوست، سوگند یاد مى کنم که از پدرم حسین بن على (ع) شنیدم که او نیز از پدرش امیرالمؤمنین (ع) شنیده است که مىفرماید: “هر کس روزه بدارد ماه شعبان را براى محبّت پیامبر (ص) و تقرّب به سوى خدا، خدا او را دوست دارد و او را به کرامت و بزرگوارى خود در قیامت نزدیک گرداند و بهشت را بر او واجب نماید.

از صفوان جمال روایت شده که مىگفت امام صادق (ع) به من فرمود وادار کن کسانى را که در اطراف تو هستند به روزه ماه شعبان.

گفتم فدایتان شوم. مگر در فضیلت آن چیزى مى بینید فرمودند: بلى به درستی که رسول خدا (ص) هرگاه می‌دید هلال ماه شعبان را، امر مى فرمود به منادى که در مدینه ندا مى کرد: اى اهل مدینه من از جانب خداوند به سوى شما مبعوث شدم آگه باشید که شعبان ماه من است. پس خدا رحمت کند کسى را که مرا بر ماه من یارى کند یعنى روزه بدارد.

از امام صادق روایت است که امیرالمؤمنین (ع) فرمود: “ما فاتنى صوم شعبان مذ سمعت منادى رسول اللّه (ص) ینادى تلى شعبان فلن یفوتنى ایّام حیاتى صوم شعبان ان شاء اللّه” روزه ماه شعبان از من فوت نشد از زمانى که شنیدم منادى رسول خدا (ص) فریاد مى کرد.

بنابراین هرگز روزه ماه شعبان از من در ایام زندگانى ام فوت نخواهد شد. (اگر خدا بخواهد).

روایت شده که روزه دو ماه شعبان و رمضان توبه و مغفرت از خداست.

روزى در نزد امام صادق (ع)، ذکر روزه ماه شعبان به میان آمد.
حضرت فرمود که در فضیلت روزه شعبان چنین و چنان است.

۲️⃣ دستاوردهای انقلاب اسلامی

– عدالت در تقسیم و توزیع امکانات و ثروت:

برق رسانی به روستا:
در رژیم گذشته ۴۳۵۰روستا برخوردار از برق بودند پس از انقلاب ۵۴۲۳۲ یعنی ۹۹ درصد روستا صاحب برق شدند.

مخابرات در روستا:
پیش از انقلاب ۳۱۲ مخابرات در روستا وجود داشت پس از انقلاب ۵۳ هزار روستا دارای مخابرات شدند

گاز رسانی به روستا:
قبل از انقلاب هیچ‌کدام از روستاها از نعمت گاز لوله‌کشی برخوردار نبودند، اما امروز به برکت انقلاب اسلامی بیش از ۶ هزار روستا از لوله‌کشی گاز بهره‌مند هستند و لوله‌کشی خطوط گاز روستایی در مابقی ادامه دارد.

خانه بهداشت در روستا:
پیش از انقلاب ۱۳۴ روستا خانه بهداشت داشتند، اکنون ۱۷ هزار ۹۲۱خانه بهداشت وجود دارد.قبل از انقلاب ۵۱۸مر کز بهداشتی در روستا بود ولی الان۲۴۲۷ مرکز بهداشتی تاسیس شده است.

آب شرب بهداشتی:
پیش از انقلاب ۴۷۰۰ روستا از آب شرب بهداشتی برخوردار بودند؛ ولی بعد از انقلاب ۳۲۳۸۶ یعنی ۹۰ درصد از روستا از نعمت آب شرب بهداشتی بهره مند هستند.

مرکز تحصیلی شبانه روزی:
پیش ازانقلاب ۵۸مرکز تحصیلی شبانه وجود داشت وامروز۱۳۸۷ مرکز شبانه روستایی دایر است.

سواد آموزی در روستا:
پیش از انقلاب اکثر روستائیان بی سواد بودند ولی بعداز انقلاب نود درصد از آنان باسوادند.

طول راه‌های روستایی:
در زمان حکومت پهلوی ۲۶ هزار کیلومتر که بیشتر خاکی بود، ولی بعد از انقلاب ، ۲۰۰ هزار کیلومتر راه اسفالت در کشور ایجاد شد، وطول راه‌های روستایی ۶ برابر شده است.

طبق آمار موجود در وزارت راه و شهرسازی ایران قبل از انقلاب اسلامی، ۳۶ هزار کیلومتر جاده اصلی داشت و هم‌اکنون در نظام جمهوری اسلامی ۲۲۱ هزار کیلومتر راه جاده‌ای ایجاد شد.

تعداد خودرو شخصی:
خودرو پیش از انقلاب دومیلیون خودرو وجود داشت؛ پس از انقلاب بیست ودو میلیون خودرو در اختیار مردم قرار داد.

تعداد مسکن بعد از انقلاب:
پیش از انقلاب داشتن مسکن برای اکثر مردم یک آرزو بود؛ ولی دراین چهل سال دوازده میلیون مسکن ارزان قیمت ساخته شد و به فاقدین مسکن تحویل داده شد

تعداد سد بعد از انقلاب:
پیش از انقلاب تنها ۱۳ سد مخزنی به طراحی آمریکا و با اجرای مهندسین کانادایی ساخته شد؛ ولی بعد از انقلاب ۶۰۰ سدکوچک و بزرگ که ۲۰۰ تا از پروژه ملی هستند توسط مهندسین داخلی بدون وابستگی خارجی ساخته شد. تا علاوه بر تامین آب شرب شهر و روستا، به توسعه کشاورزی زمینه اشتغال روستائیان فراهم شود.

هر چند نظام جمهوری اسلامی راضی و قانع به همین مقدار از خدمات نیست و آن را در تراز آرمان‌های خود نمی داند؛ ولی با توجه به جنگ تحمیلی و تحریم پس از تحریم نظام استکباری بین المللی، آنچه ذکر شد نمونه کوچکی از توزیع عادلانه امکانات در نظام جمهوری اسلامی است که نشان می دهد جهت گیری نظام به سمت عدالت اقتصادی و محرومین جامعه بوده است و خواهد بود.

از همین رو رهبر معظم انقلاب حضرت آیه الله خامنه ای در توصیف این حرکت معجزه آسا در بیانیه گام دوم می نویسند:

“جمهوری اسلامی در شمار موفق ترین حاکمیت جهان در جابجایی خدمت و ثروت از مرکز به همه جای کشور و از مناطق مرفه نشین شهرها به مناطق پایین دست آن بوده است.”

۳️⃣ اهمیت مجلس تراز در قانون اساسی

از چهارده فصل و ۱۷۷ اصل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، به‌عنوان میثاق ملی کشور، چندین فصل (فصول پنجم، ششم و هفتم) به حاکمیت ملت و اختیارات و صلاحیت مجلس شورای اسلامی پرداخته است.

قانون اساسی به‌مثابه منشور اداره کشور، در ۲۹ اصل به موضوع مجلس شورای اسلامی پرداخته و در ۲۰ اصل، وظایفی خاص برای مجلس برشمرده است. اختصاص حدود یک‌چهارم اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به قوه مقننه، جایگاه ویژه و ممتازی به مجلس شورای اسلامی بخشیده است.

همچنین عدم پیش‌بینی و واگذاری اختیار انحلال مجلس به هیچ یک از نهادهای قانونی، نظام جمهوری اسلامی را به سیستمی پارلمانتاریستی شبیه کرده که این نهاد را در رأس قوای سه‌گانه قرار می‌دهد.

در اصل ۵۸ از فصل پنجم قانون اساسی آمده است: «اعمال قوه مقننه از طریق مجلس شورای اسلامی است که از نمایندگان منتخب مردم تشکیل می‌شود و مصوبات آن پس از طی مراحلی که در اصول بعد می‌آید، برای اجرا به قوه مجریه و قضائیه ابلاغ می‌گردد.»

در اصل ۵۹ قانون اساسی، اعمال قوه مقننه از راه همه‌پرسی و مراجعه مستقیم به آرای مردم را نیز در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن دانسته به شرط آنکه به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد.

با توجه به اصول ۶۲ تا ۹۹ قانون اساسی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رأی مستقیم و مخفی مردم برای چهار سال انتخاب می‌شوند و تعداد آن‌ها هم‌اکنون ۲۹۰ نفر است که به استناد همه‌پرسی سال ۱۳۶۸، هر ده سال، حداکثر ۲۰ نماینده به آن اضافه می‌شوند.

کمیت و کیفیت اختیارات مجلس در قانون اساسی، نکته دیگری است که می‌توان با توجه به آن، به اهمیت مجلس تراز انقلاب اسلامی پی برد. بر اساس اصل ۷۱ قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی می‌تواند در عموم مسائل کشور در حدود مقرر در قانون اساسی، قانون وضع کند و کلیه عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی (بر اساس اصل ۷۷) باید به تصویب مجلس برسد و وفق اصل ۸۴، هر نماینده مجلسی حق دارد در همه مسائل داخل و خارج کشور اظهار نظر کند و برابر اصل ۸۶، در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهار نظر و رأی خود آزاد است.

بر اساس اصل ۸۸ هر یک از نمایندگان می‌توانند از وزیر مسئول، درباره یکی از وظایف آنان سؤال کنند. رئیس‌جمهور یا وزیر موظف است در مجلس حاضر شود و به سؤال، جواب دهد. چنانچه نمایندگان تصمیم بگیرند هیئت وزیران یا هر یک از وزرا را استیضاح کنند، به موجب اصل ۸۹ این استیضاح، با امضای حداقل ۱۰ نماینده، قابل طرح است و اگر مجلس به وزیر یا هیئت وزیران مورد استیضاح، رأی اعتماد نداد، هیئت‌وزیران یا وزیر مورد استیضاح عزل می‌گردد.

به موجب اصل ۸۹ نمایندگان مجلس می‌توانند با یک‌سوم آرا، رئیس‌جمهور را استیضاح کنند و چنانچه پاسخ رئیس‌جمهور حداکثر ظرف یک‌ماه نمایندگان را قانع نساخت، در صورت تصویب دو سوم نمایندگان، عدم کفایت رئیس‌جمهور جهت اطلاع مقام معظم رهبری اعلام می‌گردد.

همچنین بر اساس اصل ۹۰ قانون اساسی، کلیه شکایات از عملکرد مجلس، قوای مجریه و قضائیه قابل عرضه به مجلس است و مجلس وظیفه دارد پس از رسیدگی، پاسخ کافی را اعلام کند. اداره مجلس بر اساس آیین‌نامه داخلی آن صورت می‌گیرد که برای تصویب آن، موافقت دوسوم حاضران الزامی است

۴️⃣ دعوت به راهپیمایی ۲۲ بهمن

پیروزی انقلاب اسلامی ایران پیروزی خون بر شمشیر و نور بر ظلمت بود و دهه مبارک فجر تحقق شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی بود که با رهبری بی نظیر امام و حضور آحاد مردم اعم از روحانی، دانشجو، دانش آموز، پیر و جوان اتفاق افتاد.

گرامیداشت دهه مبارک فجر و شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن مصداق پایبندی به آرمانهای انقلاب اسلامی و تجدید میثاق با خون شهداست.

در چهل و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی که متقارن با ایام بعثت پیامبر اعظم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم گشته است از امت حزب الله و همیشه در صحنه و قدرشناس دعوت نموده که با حضور پرشور خود وحدت و وفاداری خود را به آرمان‌های انقلاب اسلامی بر همگان نمایان کنند.

به نا به این گزارش برنامه های جانبی نماز جمعه برازجان مورخه (۱۴۰۲/۱۱/۲۰) بدین شرح اعلام شد…

آیین عبادی سیاسی نماز جمعه برازجان مورخه (۱۴۰۲/۱۱/۲۰) توسط حجه الاسلام حسن مصلح امام جمعه دشتستان اقامه گردید.

در نماز جمعه این هفته برازجان برنامه های جانبی ذیل انجام گرفت:

۱) سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه توسط حجت الاسلام مجید احمدی دبیر رسیدگی به امور مساجد شهرستان دشتستان با موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی

۲) ساماندهی وسایل نقلیه نمازگزاران توسط بسیجیان گردان امنیتی امام علی علیه السلام ناحیه سپاه حضرت جواد الائمه (ع) شهرستان

۳) برپایی ایستگاه فروش کتاب سیره شهدای گرانقدر

۴) فعالیت کفشداری مصلای جمعه و ارائه خدمات توسط جوانان و نوجوانان

۵) برپایی صندوق جمع آوری کمک های مردمی جهت صدقه سلامتی آقا امام زمان (عج) توسط اداره کمیته امداد امام خمینی (ره) برازجان

۶) اهداء هدایای دانش آموزان برگزیده مسابقه پیام جمعه توسط حجت الاسلام مصلح امام جمعه، آقایان دهقان معاون برنامه ریزی فرماندار، خلیفه معاون پرورشی آموزش و پرورش، سرهنگ یحیایی جانشین سپاه حضرت جواد الائمه (ع)، حجت الاسلام کشاورز بارگاهی و برخی از مسئولین اجرایی شهرستان

۷) اهداء هدایای برگزیدگان مسابقه نظرسنجی مردمی انتخاب مساجد برتر توسط حجت الاسلام مصلح امام جمعه، حجت الاسلام احمدی دبیر رسیدگی به امور مساجد، عباسی رییس اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان و حجت الاسلام کشاورز بارگاهی

گفتنی است این نظرسنجی مردمی توسط مجموعه اتحاد مساجد برازجان صورت گرفت که برگزیدگان به شرح زیر است :

مقام اول : مسجد امام حسین علیه السلام محله حسین آباد
مقام دوم : مسجد حضرت مهدی (عج) محله فرهنگیان
مقام سوم : مسجد امام حسن عسکری علیه السلام محله فاز ۲

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.