×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
امام جمعه دشتستان: دستگاههای ناظر برعملکرد اصناف نظارت نمایند

سایت پایگاه خبری تحلیلی برازجان سلام : در خطبه دوم نماز جمعه برازجان مورخه ۱۴۰۲/۱۱/۱۳ مطرح شد:…

به گزارش سایت پایگاه خبری تحلیلی برازجان سلام: آیین عبادی سیاسی نماز جمعه برازجان مورخه ۱۴۰۲/۱۱/۱۳ توسط حجهالاسلام والمسلمین حسن مصلح امام جمعه دشتستان اقامه گردید.

گزیده ای از خطبه اول به شرح زیر اشاره می گردد:

– مقدمات تزکیه و خودسازی:

۱- مجالست با خوبان

۲- ترک مجالست با نااهلان

۳- کنترل گوش و چشم

۴- بهره گیری از مشورت مربیان و مشاوران امین

۵- کسب روزی حلال

۶- اجتناب از کسب حرام

۷- محاسبه نفس

۸- وعظ و موعظه

– وعاظ

براساس آموزه های قرآن مجید و احادیث معصومین (علیهم السّلام) موارد زیر از مصادیق لفظ واعظ به شمار می روند:

(۱) خداوند متعال

اولین موعظه گر خداوند متعال است. آیات متعددی از قرآن کریم بر این موضوع دلالت دارند. جملاتی از قبیل یعظکم، اعظک و… در قرآن همگی بیانگر این مطلب اند که خداوند متعال یکی از پنددهندگان انسان است.

در ادامه به مواردی از موعظه های خداوند در قرآن کریم اشاره خواهد شد.

در اینجا طرق و روشهایی که خداوند به کمک آن انسان را موعظه می کند مورد بررسی قرار می دهیم:

الف) قرآن

در دو آیه ۳۴ از سوره نور و ۵۷ از سوره یونس با تعابیر بسیار شیوا همراه با ایجاز به این نکته اشاره شده که یکی از طرقی که خداوند متعال به وسیله آن مردم را موعظه می کند قرآن کریم است:

سوره نور آیه ۳۴: (ولقد انزلنا الیکم آیات مبینات و مثلاً من الذین خلوا من قبلکم و موعظه للمتقین): ما برای شما آیاتی فرستادیم که حقایق بسیاری را تبیین می کند و اخباری است از کسانی که پیش از شما بودند و اندرزی برای پرهیزکاران است.

سوره یونس آیه ۵۷: (یا ایها الناس قد جاءتکم موعظه من ربکم و شفاء لما فی الصدور و هدی و رحمه للمؤمنین): ای مردم از سوی پروردگارتان پندی برای شما و شفادهنده ای برای دلها و رهنمود و رحمتی برای مؤمنان آمده است.

ب) کتب آسمانی

در آیه ۱۴۵ از سوره اعراف به موعظه بودن تورات اشاره شده است: (و کتبنا له فی الالواح من کل شیءٌ موعظه و تفصیلاً لکل شیء): و در الواح (تورات) هرگونه پند و روشنگری در هر باب برای او نوشتیم» و در آیه ۴۶ از سوره مائده به موعظه بودن انجیل اشاره شده است: (و اتیناه الانجیل فیه هدی و نور و مصدقا لما بین یدیه من التوراه و هدی و موعظه للمتقین): و به او (حضرت عیسی(علیه السّلام) انجیل دادیم که در آن رهنمود و نوری است و همخوان با تورات است که پیشاپیش آن (نازل شده) است و راهنما و پندآموز پارسایان است.

در سوره بقره آیه ۲۳۱ از کتاب و حکمت به عنوان موعظه نام برده شده است و آنرا نیز از طرق موعظه خداوندی به شمار آورده است: (واذکروا نعمت الله علیکم و ما انزل علیکم من الکتاب والحکمه یعظکم به): و نعمت الهی را بر خود و آنچه از کتاب و حکمت که بر شما نازل کرد و بدان پندتان می دهد یاد کنید.

ج) پیامبران الهی

از راههایی که خداوند تبارک و تعالی آنرا واسطه بین خود و مردم در موعظه قرار داده است، «پیامبران» هستند.

حضرت امیر (علیه السّلام) می فرمایند: (فاتقوا الله الذی نفعکم و وعظکم برسالته وامتن علیکم بنعمته) : بترسید از خداوندی که با پند و اندرزش به شما سود بخشیده، به وسیله رسالتش شما را اندرز داده و با نعمتش بر شما منّت گذارده است.

حضرت همچنین در خطبه ۱۰۶ نهج البلاغه، «اسلام» را نیز از جمله موعظه گران بر شمرده اند: (…وعبره لمن اتعظ): اسلام درس عبرتی است برای کسی که بپذیرد.

گزیده‌ای از خطبه دوم به شرح زیر اشاره می گردد:

۱️⃣ 25 رجب سالروز شهادت امام کاظم (ع)

امام هفتم علیه السلام می‌فرمایند: «سه چیز مایه هلاکت است: شکستن پیمان و بیعت، ترک سنّت، و جدایی از جماعت». این سه گناه بزرگ، موجب هلاکت است

«ثَلَاثٌ مُوبِقَاتٌ نَکْثُ الصَّفْقَهِ وَ تَرْکُ السُّنَّهِ وَ فِرَاقُ الْجَمَاعَهِ» (مسائل علی بن جعفر و مستدرکاتها، ص۳۴۵).

حضرت می‌فرمایند: سه چیز از موبقات است.

۱- شکستن بیعت. «بیعت» بُعد طولی در شبکه ولایت است که انسان را به خداوند و رسول و اولیای امور متصل می‌کند.

۲- ترک سنت. «سنت» بُعد عمقی در شبکه ولایت است که ارتباط انسان را با عمل صالح شکل می‌دهد. عمل صالح سازنده شخصیت ایمانی فرد و جامعه است.

۳- ترک اجتماع. «اجتماع» بُعد عرضی در شبکه ولایت است که زمینه‌ساز ارتباط انسان مسلمان با امت اسلامی و جماعت مسلمانان و عموم مومنان در زمین است.

بر اساس این روایت نورانی امام کاظم علیه السلام، عدم تنظیم حیات انسان مسلمان در این ساختار، موجب هلاکت وی می‌شود.

۲️⃣ 27 رجب عید مبعث

رهبر معظم انقلاب در عید مبعث سال ۱۳۹۹ در تحلیلی دقیق انقلاب اسلامی را به مثابه بعثت نبوی صلی الله علیه و آله و سلم بیان کردند و فرمودند: «انقلاب عظیم اسلامی در ایران مضمون بعثت را در دوره معاصر تجدید کرد. امام بزرگوار توانست همان خط بعثت را که در طول زمان کمرنگ بود، پررنگ کند و جامعیت اسلام را در عمل نشان بدهد و نشان بدهد که اسلام یک دین جامع است.

وقتی که این انقلاب تشکیل شد و نظام جمهوری اسلامی را به‌وجود آورد، همون حادثه‌ای که برای پیغمبران پیش می‌آمد، تکرار شد. یعنی اشرار عالم در مقابل این انقلاب صف کشیدند همچنانی که در مقابل پیغمبران صف می‌کشیدند».

– ابعاد شباهت انقلاب اسلامی و بعثت نبوی (ص)

۱٫ عزت‌آفرینی: می‌توان این انقلاب را به انقلاب پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله تشبیه کنیم. با بعثت پیغمبر اسلام، خدای متعال مردمی را که از لحاظ تمدن، فرهنگ و زندگی مادی در پست‌ترین شرایط بودند، در مدت کوتاهی به عالی‌ترین شرایط رساند.

۲٫ عبرت‌آموزی: روی آوردن به آموزه‌های غیراسلامی و جاهلی، آفت انقلاب اسلامی است، همان‌طور که انقلاب و بعثت نبوی(ص) چنین لطمه خورد. آفتی که ما را تهدید می‌کند، همان آفتی است که مسلمان‌ها را بعد از رحلت پیغمبر(ص) تهدید کرد.

۳️⃣ 26 رجب سالروز ارتحال حضرت ابوطالب (ع)

بنی امیه و بنی عباس در ترویج مشرک‌بودن ابوطالب انگیزه مشترک داشتند و آن کاستن منزلت فرزندش امیرالمؤمنین علیه‌السلام بود. زیرا بنی امیه و در رأس آنها ابوسفیان تا روز فتح مکه در برابر اسلام مقاومت کردند و تنها در آن روز و از روی ناچاری اظهار مسلمانی کردند و عباس، بزرگ خاندان بنی‌عباس نیز در جنگ بدر در سپاه قریش مقابل مسلمین جنگ کرد و اندکی قبل از فتح مکه اسلام آورد.

این در حالی بود که حمایت ابوطالب پدر حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام از اسلام جای انکار نداشت، لذا کوشیدند به بهانه شرک ابوطالب این افتخار را از امیرالمؤمنین علیه‌السلام بگیرند.

آنچه می‌تواند بهانه مخالفان باشد سرّی‌بودن ایمان حضرت ابوطالب است که امام صادق علیه‌السلام با تشبیه آن حضرت به اصحاب کهف، کتمان ایمانش را باعث اجر مضاعف می‌دانند.

تقیه از افتخارات شیعه و مورد تأیید قرآن و رفتارى است که مؤمن آل فرعون داشت. درباره ایمان حضرت ابوطالب (علیه السلام) نیز باید گفت، آن بزرگوار براى حفظ مصالح دین نوپاى اسلام مأمور به تقیه بود.

۴️⃣ دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه «صنعت»

۱- افزایش سهم صنعت در تولید ناخالص ملی از درصد ۱۶ به درصد ۴۰ بیانگر جهش صنعتی ایران پس از انقلاب اسلامی است.

۲- صادرات غیرنفتی ایران از ۵۴ میلیون دلار به ۳۱ میلیارد دلار یعنی ۵۷ برابر افزایش یافته است.

۳- ایران تک محصولی را به صادرکننده محصولات صنعتی، کشاورزی و خدمات فنی مهندسی تبدیل کرده است.

۴- مـحصولات پتروشیمی ایران از سال ۵۷ تاکنون ۳۳ برابر رشد داشته است.

۵- ایران بدون پیوستن به سازمان تجارت جهانی هفدهمین اقتصاد جهان را دارد.

۶- تولید فولاد از ۳۶۰ هزار تن به ۱۸ میلیون تن افزایش و ۵۰ برابر شده است.

۷- ایران امروز در تولید فولاد و آلومینیوم رتبه چهاردهم جهان، در تولید سیمان رتبه هشتم، در تولید سرامیک رتبه پنجم، در تولید موتور وسایل نقلیه رتبه دوازدهم و در تولید خودرو و مس رتبه هجدهم جهان را احراز کرده است.

۸- مونتاژکاری در صنعت خودرو از ۱۰۰ درصد به ۱۵ درصد کاهش یافته است.

۹- در ابتدای انقلاب، صنعت دارویی کشور ۲۵ درصد از دارو های دم دستی مردم را تولید می کرد اکنون ۹۵ درصد از تخصصی ترین دارو ها در داخل کشور تولید می شود.

۱۰- ایران از واردکننده قایق های کوچک ماهیگیری به سازنده کشتی های اقیانوس پیما تبدیل شده است.

۵️⃣ اهمیت انتخابات به تناسب وضعیت

علاوه بر اهمیت کلی، هر انتخاباتی به تناسب موقعیت زمانی و چگونگی تحولات سیاسی و اجتماعی آن دوره، حائز اهمیت است. انتخابات دوردوازدهم مجلس شورای اسلامی وششم مجلس خبرگان در ایران با توجه به اوضاع بین‌المللی و منطقه‌ای، وضعیت و صف‌بندی جریان‌ها و گروه‌های سیاسی داخلی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

این انتخابات در موقعیتی برگزار می‌گردد که جمهوری اسلامی ایران با پیمودن مسیر مقاومت و پایداری در برابر فشارهای نظام سلطه، به قدرت برتر منطقه راهبردی خاورمیانه تبدیل شده و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران مسائل بین‌المللی، در آستانه تبدیل شدن به یک قدرت مؤثر جهانی است.

موفقیت‌ها و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی در مهار و مقابله با فتنه ها در داخل، از یک طرف و شکست‌ها و ناکامی‌های آمریکا و متحدان او در منطقه خاورمیانه از طرف دیگر، ایالات متحده و برخی دیگر از کشورهای غربی را درباره تحولات سیاسی منطقه و جهان در آینده نگران ساخته است.

تحولات اخیر و خیزش مردمان آزادیخواه جهان در دفاع از غزه و نمایش اقتدار جبهه مقاومت در منطقه با الهام از انقلاب اسلامی در حال به ثمر رسیدن است. این تحولات به گمان بسیاری از صاحب‌نظران، روزبه‌روز بر عمق راهبردی ایران در منطقه و جهان افزوده است و سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایی متکی بر قدرت نظامی آمریکا را در منطقه با شکست کامل مواجه ساخته است.

۶️⃣ ضعف نظارت بر اصناف

متاسفانه عمده دستگاه های ناظر در انجام وظیفه خود کوتاهی و کم کاری دارند لذا عمده اصناف به دلیل عدم نظارت مستمر و قانونی توسط دستگاه های ناظر بر عملکرد آنها هم در کمیت و هم در کیفیت کالا و خدمات کاستی و نارسایی دارند و تخلفات زیادی را مرتکب می شوند اعم از: به کارگیری اتباع بیگانه، سد معابر، کم فروشی، گران فروشی، احتکار، عدم رعایت مقررات عفاف و حجاب و … موجبات نارضایتی مردم را فراهم می کنند مسؤولان باید مدافع حقوق عامه باشند و اجازه ندهند حق و حقوق مردم تضییع شود.

در نماز جمعه این هفته برازجان برنامه های جانبی ذیل انجام گرفت:

۱) سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه توسط آقای عباس دهقان از یادگاران انقلاب اسلامی و معاون برنامه ریزی فرمانداری دشتستان با موضوع دهه مبارک فجر

۲) سخنرانی بین الصلاتین دکتر احمد بنافی فرماندار شهرستان دشتستان با موضوع دهه مبارک فجر و گزارش عملکرد از کلنگ زنی ها و افتتاح پروژه های عمرانی دولت سیزدهم

۳) برپایی ایستگاه سلامت توسط مرکز بهداشت امام سجاد (ع) برازجان و انجام تست فشار خون

۴) برپایی میز خدمت نماز جمعه با حضور مدیران ادارات و دستگاه های اجرایی شهرستان دشتستان به مناسبت ایام الله دهه فجر جهت پاسخگویی به سوالات نمازگزاران

۵) ساماندهی وسایل نقلیه نمازگزاران توسط پایگاه مقاومت بسیج میثم تماز روستای بنداروز

۶) برپایی ایستگاه فروش کتاب سیره شهدای گرانقدر

۷) فعالیت کفشداری مصلای جمعه و ارائه خدمات توسط جوانان

۸) فعالیت مهد آدینه توسط معاونت خواهران ستاد نماز جمعه برازجان

۹) دیدار صمیمی و عکس یادگاری حجت الاسلام مصلح امام جمعه و دکتر ابراهیم رضایی نماینده مردم شریف دشتستان در مجلس شورای اسلامی با شیعیان افغانی مقیم شهرهای برازجان و آبپخش شرکت کننده در مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه

توجه داشته باشید که دوستان همراه سایت برازجان سلام برای دیدن تصاویر با کیفیت اصلی روی عکسی که دوست دارید آن را ببیند ، به آرامی لمس نموده و عکس را در مکان فضای مجازی مورد علاقه خود استفاده نمائید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.