×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
امام جمعه دشتستان:مسؤولان پیگیر حل مشکل منازل مسکونی فاقد سند برازجان باشند

به گزارش سایت پایگاه خبری تحلیلی برازجان سلام ؛ آیین عبادی سیاسی نماز جمعه برازجان مورخه ۱۴۰۲/۱۱/۰۶ توسط حجهالاسلام والمسلمین حسن مصلح امام جمعه دشتستان اقامه گردید.

گزیده ای از خطبه اول که امام جمعه دشتستان حجت الاسلام مصلح به شرح زیر اشاره نمود:

– مقدمات تزکیه و خودسازی:

۱- مجالست با خوبان
۲- ترک مجالست با نااهلان
۳- کنترل گوش و چشم
۴- بهره گیری از مشورت مربیان و مشاوران امین
۵- کسب روزی حلال
۶- اجتناب از کسب حرام
۷- محاسبه نفس

۸- وعظ وموعظه

«وعظ» و «موعظه»؛ یعنى بیان کردن چیزهایى که دل شنونده را نرم کند؛ مانند: بیان ثواب و عقاب. این موعظه و اندرز دادن، نصیحتى است که شفا دهنده امراض نفسانى و بیماری‌هاى روحانى می‌باشد.
به عبارت دیگر، «موعظه»؛ یعنى استفاده کردن از عواطف انسان‌ها؛ چرا که موعظه، و اندرز بیشتر جنبه عاطفى دارد که با تحریک آن می‌توان توده‌هاى عظیم مردم را به طرف حق متوجه ساخت.

یکى‌ از روش‌هاى‌ تربیت، موعظه است. موعظه با تعلیم، سخنرانى‌ و اقامه برهان تفاوت دارد و از تأثیر ویژه‌اى‌ برخوردار است. به هنگام وعظ، سخن به گونه‌اى‌ به شنونده القا می‌شود که در قلب او نفوذ کرده و حالت رقّت و صفا و نورانیتى‌ در آن به وجود می‌آورد. اگرچه موعظه غالباً به صورت خطابى‌ القا می‌شود و از براهین عقلیه در آن استفاده نمی‌شود، لیکن اثر آن بیشتر از استدلال‌هاى‌ عقلى‌ است.

موعظه، فطرت انسان را بیدار می‌کند و در دل می‌نشیند و از دلیل و برهان و امر و نهى‌ بیشتر تأثیر دارد. پند و انذار‌پذیرى‌، استعدادى‌ است که در جان انسان نهاده شده و براى‌ قبول تربیت آماده‌اش ساخته است. ممکن است کسى‌ از تعلیم دیگران بی‌نیاز باشد، امّا هیچ‌کس نیست که از موعظه بی‌نیاز باشد. حتى‌ دانشمندان و افراد صالح نیز گاه گاه به موعظه نیازمند می‌شوند.

اسلام نیز موعظه را یک امر مفید و مؤثر می‌داند و در مورد ارزش و اهمیت آن آیات و روایات فراوانى‌ داریم، برای نمونه؛ در قرآن می‌خوانیم: «اى مردم! براى شما از جانب پروردگارتان موعظه‌اى آمد و شفایى براى آن بیمارى که در دل دارید و راهنمایى و رحمتى براى مؤمنان».

البته موعظه، زمانی اثرگذارتر است که خود واعظ نیز به آنچه که می‌گوید اعتقاد و التزام داشته باشد.

امیرالمؤمنین(علیه السّلام) در موارد متعدد موعظه را تفسیر فرموده اند که از آن جمله است: (المواعظ حیاه القلوب) : اندرزها مایه زندگی دلهاست؛ (المواعظ صقال النفوس وجلاء القلوب) : اندرزها صیقل بخش جانها و جلاء دهنده دلهاست؛ (بالمواعظ تنجلی الغفله) : با اندرزهاست که پرده غفلت کنار می رود؛ (نعم الهدیه الموعظه) : خوب هدیه ای است اندرز.

حضرت در ضمن این احادیث گرانقدر به خصوصیاتی از قبیل مایه زندگی دلها، صیقل بخش جانها و جلاء دهنده دلها و کنار زننده پرده غفلت، برای موعظه اشاره می کنند. می توان آنچه را که اشاره شد، به صورت زیر جمع بندی کرد: موعظه یا پند و اندرز چیزی است که انسان را متوجه حقایق ساخته و مایه تنبه او شود. البته پند و اندرز لزوماً زبانی و یا از سوی انسان دیگر نیست و گسترده تر از آن است که در این حد محصور شود. موعظه می تواند اشکال مختلفی داشته باشد که یکی از آنها پند زبانی و نصیحت است.

گزیده‌ای از خطبه دوم به شرح زیر اشاره می گردد:

۱️⃣ 15 رجب رحلت حضرت زینب کبری سلام الله علیها (ولایت مداری آن حضرت)

قرآن بدون هیچ قید و شرطی در کنار اطاعت مطلق از خداوند، دستور به اطاعت از پیامبر صلی الله علیه و آله و صاحبان امر، یعنی، ائمه اطهار علیهم السلام می دهد . «اطیعوا الله واطیعوا الرسول واولی الامر منکم «از خداوند و رسول و اولو الامر اطاعت کنید .»

زینب علیها السلام که حضور هفت معصوم را درک کرده، در تمامی ابعاد ولایت مداری (معرفت امام، تسلیم بی چون و چرا بودن، معرفی و شناساندن ولایت، فداکاری در راه آن و) . . . سر آمد است . او با چشمان خود مشاهده کرده بود که چگونه مادرش خود را سپر بلای امام خویش قرار داد و خطاب به ولی خود گفت: «روحی لروحک الفداء ونفسی لنفسک الوقاء ; [ای ابالحسن] روحم فدای روح تو و جانم سپر بلای جان تو باد .» و سرانجام جان خویش را در راه حمایت از علی علیه السلام فدا نمود و شهیده راه ولایت گردید .

زینب علیها السلام به خوبی درس ولایت مداری را از مادر فرا گرفت و آن را به زیبایی در کربلا به عرصه ظهور رساند .

۲️⃣ پنجشنبه ۱۲ بهمن بازگشت امام خمینی (ره) به ایران (۱۳۵۷ش) ؛ آغاز دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی

آن انسان معنوی و عارف و وارسته از پیرایه‌های مادی حضرت امام خمینی (ره) در رأس کشوری قرار گرفت که مایه‌های ایمان مردمش بسی ریشه‌دار و عمیق بود. انقلاب به یک انحطاط تاریخی طولانی پایان داد و در گام نخست، رژیم ننگین سلطنت استبدادی را به حکومت مردمی و مردم‌سالاری تبدیل کرد و عنصر اراده ملی را که جان‌مایه پیشرفت همه‌جانبه و حقیقی است در کانون مدیریت کشور وارد کرد.

از میان همه ملتهای زیر ستم کمتر ملتی به انقلاب همت می‌گمارد و در میان ملتهایی که بپاخاسته و انقلاب کرده‌اند کمتر دیده شده که توانسته باشد کار را به نهایت رسانده و بجز تغییر حکومتها آرمانهای انقلابی را حفظ کرده باشند.

بی‌شک فاصله میان بایدها و واقعیتها همواره وجدان‌های آرمان‌خواه را عذاب داده و می‌دهد اما این فاصله‌ای طی‌شدنی است و در چهل سال گذشته در مواردی بارها طی شده است و بی‌شک در آینده، با حضور نسل جوان مومن و دانا و پرانگیزه، با قدرت بیشتر طی خواهد شد.

۳️⃣ دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه «امنیت»

۱- تجربه ۴۰ ساله نشان داد که سازش امنیت سوز و مقاومت امنیت سازاست.

۲- جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه سنگین ترین تهاجمات نظامی، تروریستی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را با صلابت در هم شکست.

۳- نظام امنیتی انقلاب اسلامی برخلاف همه انقلاب ها مبتنی بر رأفت و دعوت بوده است.

۴- امنیت و آرامش امروز ما مدیون ایثار و جان فشانی شهداست.

۵- جمهوری اسلامی ایران در عین مبارزه مستمر با دولت های ظالم و مستکبر از امن ترین کشور های جهان است.

۶- امنیت جمهوری اسلامی بر سه رکن آموزه های اسلام، اتکا به مردم و پیروی از ولایت استوار است.

۷- انقلاب اسلامی امنیت خشن شکنجه محور شاه را به امنیت مردمی مبتنی بر اعتماد، ایمان، عشق و آثار بدل کرد.

۸- باوجود پشتیبانی همه قدرت های جهانی از شاه مردم در خانه خود هم امنیت نداشتند و باوجود توطئه گری همه قدرت های شیطانی علیه جمهوری اسلامی ایران امروز از امن ترین کشور های جهان است.

۹- ایران در بحرانی ترین منطقه جهان امن ترین کشور است.

۱۰- همه غائله های قومی و مذهبی، کودتاها، ترور و بمب گذاری و آشوب های طراحی شده با حضور مردم شکست خورد.

۱۱- الگوی امنیتی ایران، منطقه را از خطر آمریکا و داعش نجات داد.

۱۲- امنیت کم نظیر امروز ایران نتیجه حضور مقتدرانه نیرو های انقلاب در کنار مقاومت منطقه است.

۴️⃣ مجلس تراز اسلامی

– اهمیت انتخابات به طور کلی؛

در الگوی مردم سالاری دینی افتخار می کنیم که در کوتاهترین زمان بعداز سرنگونی رژیم طاغوتی و استبدادی ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی و در شرایطی که حضرت امام خمینی (ره) در اوج محبوبیّت، اقتدار و قدرت بودند بوسیله انتخابات آزاد و کاملاً دموکراتیک و مبتنی بر رأی ۲/۹۸ درصدی مردم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت و الگوی یک نظام فرایندی بر اساس ارزشهای اسلامی و آراء عمومی که از اهمیت انتخابات دراین نظام مقدس حکایت دارد پایه گزاری شد.

از این‌رو، در الگوی حکومتی مردم‌سالاری دینی، انتخابات سازوکاری است که می‌تواند مانع از انحرافات مختلف در یک نظام سیاسی گردد و در شرایطی یکسان به هر نماینده‌ای که با رعایت هنجارها و ارزش‌های اسلامی و قانونی، خود را در معرض انتخاب مردم قرار داده با طیب خاطر رأی دهد.

در هر دوره از انتخابات، این فرصت برای ملت به‌وجود می‌آید که عملکرد نمایندگان را بررسی کند و آن‌هایی را که دارای بینش صحیح و کمترین آسیب‌پذیری هستند، برگزیند.

از منظر دیگر، نفس انتخابات، اهمیت دادن به شعور سیاسی ملت است. انتخابات موجب تقویت پایه‌های مردمی نظام جمهوری اسلامی می‌شود و میدان را برای فعالیت سلیقه‌های جدید باز می‌کند و مجال طرح دیدگاه‌های مختلف را فراهم می‌آورد. این امر به نوبه خود باعث می‌شود مردم به نظام سیاسی خودشان اعتماد کنند و آن را از خود بدانند و در مصائب و شدائد، پشتیبان آن باشند.

۵️⃣ تقدیر از مسؤولان پیگیری سنددار شدن منازل مسکونی آبپخش

بعد ده ها سال انتظار و درخواست مردم منطقه برای سنددار شدن برخی از منازل مسکونی که فاقد سند بودند بحمدالله به واسطه پیگیری مستمر نماینده محترم و دیگر مسؤولان استانی به ویژه مدیرکل دادگستری و سازمان ثبت اسناد قضیه سنددار شدن خانه های مسکونی آبپخش حل شد.

جا دارد از همه کسانی که در این امر مهم نقش ایفا کردند تقدیر و تشکر داشته باشیم و امیدواریم نسبت به حل مشکل برخی از منازل مسکونی شهر برازجان نیز اقدام مشابه انجام گیرد و مسؤولان برای حل آن پیگیر باشند.

به نا به این گزارش

✅ برنامه های جانبی نماز جمعه برازجان مورخه (۱۴۰۲/۱۱/۰۶)

آیین عبادی سیاسی نماز جمعه برازجان مورخه (۱۴۰۲/۱۱/۰۶) توسط حجه الاسلام حسن مصلح امام جمعه دشتستان اقامه گردید.

در نماز جمعه این هفته برازجان برنامه های جانبی ذیل انجام گرفت:

۱) سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه توسط آقای عباسعلی اسدی دبیر ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی

۲) ساماندهی وسایل نقلیه نمازگزاران توسط پایگاه مقاومت بسیج طریق القدس

۳) برپایی ایستگاه فروش کتاب سیره شهدای گرانقدر

۴) فعالیت کفشداری مصلای جمعه و ارائه خدمات توسط جوانان

۵) برپایی ایستگاه ثبت نام حامیان طرح اکرام ایتام و محسنین توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) برازجان

۶) استقرار صندوق جمع آوری کمک های مردمی جهت ملت مظلوم فلسطین توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) برازجان

۷) فعالیت مهد آدینه توسط معاونت خواهران ستاد نماز جمعه برازجان

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.