×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 5 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
امام جمعه دشتستان:پلیس جلوی تخلفات رانندگی را بگیرد

به گزارش سایت پایگاه خبری تحلیلی برازجان سلام در؛ در خطبه دوم نماز جمعه برازجان مورخه ۱۴۰۲/۱۰/۲۲ مطرح شد:…

آیین عبادی سیاسی نماز جمعه برازجان مورخه ۱۴۰۲/۱۰/۲۲ توسط حجهالاسلام والمسلمین حسن مصلح امام جمعه دشتستان اقامه گردید.

گزیده ای از خطبه اول به شرح زیر اشاره می گردد:

– مقدمات تزکیه و خودسازی:

۱- مجالست با خوبان
۲- ترک مجالست با نااهلان
۳- کنترل گوش و چشم
۴- بهره گیری از مشورت مربیان و مشاوران امین
۵- کسب روزی حلال
۶- اجتناب از کسب حرام

۷- محاسبه نفس

بر اساس آیات و روایات دنیا بهترین زمان و مکان برای عمل است و آخرت تنها زمان محاسبه و ارزیابی و سنجش است. در آخرت میزان قرار می‌دهند و هر کسی با شخصیت ساخته شده از اعمالش سنجیده می‌شود. پس اگر سبک وزن باشد به دوزخ می‌رود و اگر سنگین وزن باشد به بهشت درآید؛ زیرا اعمال باطل، پوچ است و وزنی ندارد؛ از این رو شخصیت کافر و ناصالح سبک وزن است و در ترازوی اعمال وزنی ندارد؛ اما مومن صالح سنگین وزن است و ترازوی حقش پر از حقیقت است. (مومنون، آیات ۱۰۲ و ۱۰۳)

در روایتی از امیرمؤمنان علی (ع) آمده است که فرمود: « إنّ الیومَ عَمَلٌ و لا حِسابَ ، و غَدا حِسابٌ و لا عَمَلَ »؛ امروز [روز] عمل است و نه حسابرسى و فردا حسابرسى است نه عمل. (بحارالانوار: ج ۶۷، ص ۲۲۵)

– ضرورت محاسبه نفس

هر چند که در این روایات سخن از این است که امروز زمان عمل و فردای قیامت زمان حسابرسی است؛ اما باید توجه داشت که انسان باید خودش به حسابرسی بپردازد. البته خداوند حسابرسی کامل را به آخرت گذاشته است ولی این طور نیست که بشر را در دنیا رها کرده و هیچ حسابی و کتابی برای او نباشد؛ بلکه برای عبرت دیگران (حشر، آیه ۲؛ ذاریات، آیه ۳۷) و نیز بیداری افراد هر از گاهی نوعی حسابرسی انجام می‌دهد که تمام و کمال نیست، بلکه حسابرسی موقت و همراه با ارفاق و مداراست.

انسان‌ها باید هر از گاهی به محاسبه نفس بپردازند و خود را برای ابدیت آماده کنند؛ زیرا اگر این کار را انجام ندهند؛ وقتی در پایان کار در می‌یابند که کاری نکرده‌اند افسوس و حسرت می خورند. از این روست که روز قیامت را روز حسرت نامیده‌اند: «وَأَنْذِرْهُمْ یَوْمَ الْحَسْرَهِ إِذْ قُضِیَ الْأَمْرُ وَهُمْ فِی غَفْلَهٍ وَهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ»؛ و آنان را از روز حسرت انذار ده! زمانی که حکم نهایی داده می‌شود، در حالی که آنان در غفلت بودند و ایمان نمی‌آوردند. ( مریم، آیه ۳۹)

انسان وقتی می‌میرد و چشم بصیرت او باز می‌‌شود (ق، آیه ۲۲) تازه متوجه می‌شود که چه چیزی از خودش ساخته است. آنجاست که برخی‌ها خود را چارپا (اعراف، آیه ۱۷۹) و برخی دیگر خود را سنگ و هیزم دوزخ (جن، آیه ۱۵) می‌یابند و حتی آنانی که خود را در بهشت می‌یابند به سبب تفاوت هشت بهشت بر داشته‌های خود حسرت می‌خورند.

مومن بر اینکه چرا بیشتر از این نیاورده و کافر بر اینکه چرا خود را برای ابدیت در دوزخ قرار داده است. اینجاست که برخی خواهان بازگشت به دنیا می‌شوند تا عمل نیک انجام دهند و خود را بازسازی کنند، ولی به آنان جواب رد داده می‌‌شود (مومنون، آیات ۹۹ و ۱۰۰) اینان تازه متوجه می‌شوند که جهان برزخ و آخرت جای عمل نیست بلکه جای حساب است. بدبخت تر کسی است که دست خالی به قیامت وارد می‌شود، زیرا وقتی قیامت به پا شود، دیگر راه بازگشتی نیست؛ چون بساط دنیا و عالم برزخ به طور کامل جمع می‌شود و بساط جهانی دیگر پهن می‌شود. (ابراهیم، آیه ۴۸)

امیرمؤمنان علی (ع) درباره چگونگی حسابرسی و محاسبه نفس می‌فرماید: چون صبح را به شب رساند، به سراغ نفس خویش رود و بگوید: ای نفس! این روز بر تو گذشت و هرگز سوی تو برنمی‌گردد. خداوند از تو خواهد پرسید که آن را چگونه سپری کردی؟ در آن روز چه کردی؟ آیا خدا را یاد کردی، یا سپاس و ستایشش گفتی؟ آیا حق برادر مؤمنی را ادا کردی؟ آیا بار غمی از دل او برداشتی؟ آیا در نبود او هوای زن و فرزندان او را داشتی؟ آیا وقتی مرد، به بازماندگان او رسیدگی کردی؟ آیا با استفاده از مقام و موقعیتت، از غیبت برادر مؤمنی جلوگیری کردی؟ آیا مسلمانی را یاری رساندی؟ چه کاری برای او کرده‌ای؟ آن‌گاه کارهایی که کرده است را بشمارد؛ اگر کار خیری از وی سر زده باشد، خدا را سپاس گوید و به شکرانه توفیقی که به وی عنایت کرده، خدا را به بزرگی یاد کند و اگر دید گناهی یا تقصیری از او سر زده است، از خداوند عز و جل آمرزش بخواهد و تصمیم بگیرد که دیگر آن را تکرار نکند. (بحارالانوار: ج۷۰، ص ۷۰، حدیث۱۶)

گزیده‌ای از خطبه دوم به شرح زیر اشاره می گردد:

۱️⃣ فضیلت ماه رجب

فرشته ندا دهنده، داعی، یا فرشته جارچی از آسمان هفتم، یعنی بهترین و مقرب‌ترین مکان، از طرف خداوند تبارک و تعالی به ‌جان ما ندا می‌دهد.

پیامبر (ص) می‌فرماید: «خداوند متعال، در آسمان هفتم، فرشته‌اى گماشته است که به ‌آن، «داعى» مى‌گویند و چون ماه رجب فرا رسد، آن فرشته، هر شبِ آن ماه را تا صبح، ندا مى‌دهد: «خوشا بر ذاکران، خوشا بر طاعت کنندگان!»

خداوند متعال نیز مى فرماید: «من، همنشین کسى هستم که با من، همنشین باشد و مطیع کسى هستم که اطاعتم کند و آمرزنده کسى هستم که از من، آمرزش بخواهد. ماه، ماه من است و بنده، بنده من و رحمت، رحمت من. هر که مرا در این ماه بخوانَد، پاسخش مى‌گویم و هر که از من چیزى بخواهد، عطایش مى‌کنم و هر که از من هدایت جوید، راهنمایش باشم. این ماه را رشته‌اى بین خودم و بندگانم قرار داده‌ام.
هر کس به ‌این رشته (ریسمان) چنگ زند، به‌من مى رسد»

(إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى نَصَبَ فِی اَلسَّمَاءِ اَلسَّابِعَهِ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ اَلدَّاعِی فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ یُنَادِی [نادى] ذَلِکَ اَلْمَلَکُ کُلَّ لَیْلَهٍ مِنْهُ إِلَى اَلصَّبَاحِ طُوبَى لِلذَّاکِرِینَ طُوبَى لِلطَّائِعِینَ وَ یَقُولُ اَللَّهُ تَعَالَى أَنَا جَلِیسُ مَنْ جَالَسَنِی وَ مُطِیعُ مَنْ أَطَاعَنِی وَ غَافِرُ مَنِ اِسْتَغْفَرَنِی اَلشَّهْرُ شَهْرِی وَ اَلْعَبْدُ عَبْدِی وَ اَلرَّحْمَهُ رَحْمَتِی فَمَنْ دَعَانِی فِی هَذَا اَلشَّهْرِ أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِی أَعْطَیْتُهُ وَ مَنِ اِسْتَهْدَانِی هَدَیْتُهُ وَ جَعَلْتُ هَذَا اَلشَّهْرَ حَبْلاً بَیْنِی وَ بَیْنَ عِبَادِی فَمَنِ اِعْتَصَمَ به‌وَصَلَ إِلَیَّ؛ (بحار الأنوار، ج۹۸، ص۳۷۷)).

۲️⃣ اول رجب میلاد باسعادت امام محمد باقر علیه السلام و ۳ رجب شهادت حضرت امام هادی علیه السلام

برخی از برکات ولایت اهل البیت (ع) در زیارت جامعه کبیره‌ از باب قاعده میسور (مَا لَا یدْرَک کلُّهُ لَا یتْرَک کلُّه) و به استناد «آتِیکمْ مِنْهَا بِقَبَسٍ» (طه: ۱۰) می‌توان به یکی از آموزه‌های مهم زیارت جامعه کبیره اشاره کرد و آن، توجه به کارکردهای ولایت اهل‌بیت علیهم السلام در عرصه‌های مختلف فردی و اجتماعی انسان‌ها است.

در این زیارت‌نامه گران‌قدر چندین برکت برای ولایت آل الله صلوات الله علیهم بیان شده است. این فرازها عبارت است از:

(۱) توجه به نقش اهل البیت علیهم السلام در آغاز و انجام هستی: «بِکمْ فَتَحَ اللَّهُ وَ بِکمْ یخْتِمُ».

علامه مجلسی، در تبیین جمله «بِکم فَتَحَ اللّه»، می‌گوید: «أی فی الوجود أو الخلافه أو جمیع الخیرات.» و در توضیح جمله «بِکم یختِم» آورده است: «أی دَوْلَتُکم آخِرُ الدُّوَل وَ الدَّولَهُ فی الآخِرَه أَیضا لَکم» – یعنی دولت شما، آخرین دولت است و دولت در آخرت نیز از آنِ شماست-. (بحار الأنوار، ج‌۱۰۲، ص‌۱۴۳)

(۲) بارش باران: «بِکمْ ینَزِّلُ الْغَیثَ».

(۳) پابرجایی آسمان: «بِکمْ یمْسِک السَّمآءَ اَنْ تَقَعَ عَلَی الْأَرْضِ اِلاَّ بِاِذْنِهِ».

(۴) غم و غصه‌زُدایی: «بِکمْ ینَفِّسُ الْهَمَّ».

(۵) گشایش گرفتاری‌ها: «[بِکمْ‌] یکشِفُ الضُّرَّ».

(۶) عامل خوش‌بختی خوش‌بختان: «فازَ الْفآئِزُونَ بِوِلایتِکمْ».

(۷) راه رسیدن به رضوان: «بِکمْ یسْلَک اِلَی الرِّضْوانِ». این فراز نورانی را دو گونه می‌توان معنا کرد که البته هر دو معنا، متمم و مکمل هم هستند: ۱- «رضوان»، به ‌معنای بهشت باشد و معنای عبارت چنین است: «به‌وسیله شما، مردم به بهشت راه می‌یابند».

۲- «رضوان»، به‌معنای رضایت و خشنودی خداوند باشد که عبارت چنین معنا می‌شود: «به‌ وسیله شما، مردم رضایت الهی را در می‌یابند.»

(۸) رهایی از خواری: «بِکمْ اَخْرَجَنَا اللَّهُ مِنَ الذُّلِّ».

(۹) رهایی از سختی و غم: «[بِکمْ‌] فَرَّجَ عَنَّا غَمَراتِ الْکرُوبِ».

(۱۰) رهایی از دوزخ: «[بِکمْ ]اَنْقَذَنا مِنْ شَفا جُرُفِ الْهَلَکاتِ وَ مِنَ النَّارِ». همان‌طور که امام صادق علیه السلام فرمودند: «وَ اللّهِ لا یمُوتُ عَبدٌ یحِبُّ اللّهَ وَرسُولَهُ ویتَوَلَّی الأئِمَّهَ علیهم السلام فَتَمَسُّهُ النّارُ.» (رجال النجاشی، ج‌۱، ص‌۱۳۸، ش‌۷۹) – به خدا سوگند، هر بنده‌ای که خدا و فرستاده‌اش را دوست داشته باشد و ولایت ائمّه علیهم السلام را پذیرفته باشد و از دنیا برود، آتش دوزخ به او نمی‌رسد.

(۱۱) آموختن علوم و معارف: «بِمُوالاتِکمْ عَلَّمَنَا اللَّهُ مَعالِمَ دِینِنا».

(۱۲) حل مشکلات و سامان یافتن امور مادی و دنیوی: «[بِمُوالاتِکمْ‌] اَصْلَحَ ماکانَ فَسَدَ مِنْ دُنْیانا.» همان‌طور که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: «فَوَ اللّهِ ما أحَبَّهُم أحَدٌ إلّا رَبِحَ الدُّنیا وَ الآخِرَهَ.» (مقتل الحسین علیه السلام، ج‌۱، ص‌۵۹) – به خدا سوگند، هیچ‌کس دوستدار آنان نشد، مگر این‌که دنیا و آخرت را بُرد.

(۱۳) فراگیری معارف توحیدی: «بِمُوالاتِکمْ تَمَّتِ الْکلِمَهُ».

(۱۴) تحقق کامل ربوبیت الهی: «[بِمُوالاتِکمْ‌] عَظُمَتِ النِّعْمَهُ».

(۱۵) اتّحاد امّت اسلامی: «[بِمُوالاتِکمْ‌] ائْتَلَفَتِ الْفُرْقَهُ».

(۱۶) پذیرفته شدن و اثربخشی فرائض: «بِمُوالاتِکمْ تُقْبَلُ الطَّاعَهُ الْمُفْتَرَضَهُ».

۳️⃣ 25 دی: روز تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی

تحریف حقایق و رویدادهای انقلاب یکی از شیوه‌ها و شگردهای دشمنان قسم‌خورده انقلاب اسلامی است که با استفاده از این روش تلاش دارند آنچه را به واقع رخ داده است، با قلب واقعیت در ذهن نسل‌های بعدی با خدشه روبه‌رو کنند این تحریف حقایق گاه با ایجاد شبهه و گاه با وارونه جلوه ‌دادنِ اصل ماجرا اتفاق می‌افتد که دهه شصت انقلاب به عنوان یکی از دهه‌های بنیادین در نظام جمهوری اسلامی از این طمع دشمنان بی‌نصیب نبوده و بسیاری از وقایع این دهه با تحریف‌ها و شبهه‌های عجیب و چه بسا چالش‌برانگیز روبرو بوده است!

دهه و سال‌های اولی پیروزی انقلاب اسلامی زندگی مسؤولانی که شیفتگان خدمت بودند، نه تشنگان قدرت در اوج ساده‌زیستی بود از این رو الگوهای رفتاری در میان مسؤولان و مردم در دهه شصت و دور شدن از آرمان‌های انقلاب در دهه‌های بعد از آن لزوم رجعت ما به این آرمان‌ها را بیش از پیش نمایان می‌کند. به طوری که مقام معظم رهبری همواره مسؤولان و دولتمردان و حتی ملت قهرمان ایران را به یادآوری ارزش‌ها و آرمان‌های دهه شصت فرا می‌خوانند.

۴️⃣ 26 دی ماه فرار شاه خائن

با خروج محمدرضا پهلوی از ایران در ۲۶ دی ماه ۱۳۵۷، ۱۸ ماه دربدری او آغاز شد. شاید در طول تاریخ ایران، فرار شاهان به ندرت اتفاق افتاده باشد اما شاهی که دوبار از کشورش‌گریخته باشد، احتمالاً همین شخص محمدرضا پهلوی است.

آری! هر ملّتی به آمریکا اعتماد کرد، ضربه خورد؛ حتّی آن کسانی‌ که دوست آمریکا بودند. حالا دیگر سرنوشت پهلوی اول، تنها آیینه عبرت این واقعیت نیست و کشورهایی مثل قذافی لیبی، مبارک مصر، صدام عراق، اشرف‌غنی افغانستان، کره شمالی و… طعم تلخ این اعتماد خانمان‌سوز را چشیده‌اند. آخرین و البته کامل‌ترین نمونه بدعهدی آمریکا اوکراین است.

۵️⃣ مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران

چهل و چهار سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می گذرد. این انقلاب پدیده ای الهی و مبارک بود که در اواخر قرن بیستم، جهان را به لرزه درآورد و نور امید را در دل مسلمانان و مستضعفان عالم روشن کرد.

اکنون پس از گذشت چهار دهه از عمر گران مایه ی این شجره ی پر امید، نیکوست به بازخوانی برخی دستاوردهای آن پرداخته شود تا برخی نینگارند که به سادگی به بار نشسته و در حفظ آن کوشاتر باشند.

این انقلاب عظیم، دستاوردهای فراوانی در داخل و خارج از کشور داشته و سال ها طول می کشد تا همه ی آثار و نتایج این پدیده ی الهی آشکار و مورد تحلیل قرار گیرد.

در این خطبه گوشه ای از ابعاد وسیع آن مورد بررسی قرار می گیرد.

– دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه «سلامت و بهداشت»

۱. بعد از انقلاب اسلامی تاکنون ۲۱ سال متوسط عمر ایران افزایش داشته است. از ۵۵ سال به ۲/۷۶ سال.

۲. ۳۰ درصد پزشکان ایران وارداتی از بنگلادش، فیلیپین، هند و پاکستان بودند. امروز از ۵۳ کشور جهان برای درمان به ایران می آیند. در ۲۷ رشته تخصص تربیت می کنیم.

۳. در ۱۹۷۳۹ روستای کشور ۳۵ هزار بهورز به عنوان پیشگامان نظام سلامت فعالیت می کنند. قبل از انقلاب تعداد خانه های بهداشت فقط در ۱۵۰۰ روستا بوده است.

۴. با اجرای طرح واکسیناسیون ملی فلج اطفال به همت بسیجیان و پوشش ۹۵ درصدی این واکسیناسیون تاکنون فلج اطفال از کشور ریشه کن شد، در حالی که کشورهای همسایه هیچ کدام نتوانستند.

۵. بیماری های عفونی مالاریا، سل و وبا در ایران کنترل شده است.

۶. در سال ۵۷ صرفاً با ۷ دانشکده پزشکی ۷۰۰ دانشجو داشتیم درحالی که حاضر با ۴۷ دانشگاه، ۱۸۰ هزار دانشجوی پزشکی مشغول تحصیل هستند و اعضای هیأت علمی با ۱۱ هزار عضو هیأت علمی ۱۶ برابر دانشجویان آن زمان هستند.

۷. امروز ایران جزو کشورهای برتر جراحی قلب در دنیاست و جزو معدود کشورهایی است که عمل پیوند قلب در آن صورت می گیرد. ۱۴۰ عمل پیوند قلب در کشور در کارنامه درخشان جراحی قلب در ایران و جهان است.

۸. بانک قرنیه در جمهوری اسلامی یکی از بهترین بانک های قرنیه دنیا است و ظرف ۲۴ ساعت قرنیه مورد نظر بیمار آماده می شود.

۹. پزشکان متخصص قبل از انقلاب ۷۰۰۰ نفر بوده که به ۷۲۰۰۰ نفر رسیده است.

۱۰. به گزارش سازمان بهداشت جهانی بین ۸۰ تا ۹۴ درصد از جمعیت ایران دسترسی به داروهای ضروری را دارند.

۶️⃣ افزایش تصادفات رانندگی در شهرستان

متاسفانه روند افزایشی تصادفات و جانباختگان سوانح و حوادث در چند ماه اخیر در استان نگران کننده است.

سوانح و حوادث رانندگی دلایل مختلفی دارد که نهایتاً منجر به تلخ‌کامی مردم و عزادار شدن خانواده ها می‌شود.

حدود ۱۰ درصد بودجه سالانه کشور هزینه تصادفات می شود که در بخش‌های بیمارستانی، خودرو، وسایل نقلیه و … صرف می شود و آمار بالایی بوده و باید فکری به حال این مسئله مهم کرد.

خانواده ها در تعطیلات اخر هفته و سایر موقعیت‌هایی که پیش می آید به نیت تفریح و تجدید قوا به خارج از شهرستان یا اطراف شهر می روند اما بعضاً این مسافرت ها و گردش ها به غم و اندوه و تلخ‌کامی منجر می‌شود که برای خانواده ها بسیار سنگین بوده و باید عوامل متعدد آن را تا حد امکان برطرف کرد.

عمده ترین عامل اینگونه حوادث عامل انسانی است که نوعاً راکبین موتورها جوانان و نوجوانانی هستند که قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی کنند و فاقد مجوز رانندگی هستند و از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند، بیمه نیستند، سرعت و سبقت غیر مجاز دارند.

جوانان عزیز باید در رانندگی حق و حقوق دیگر افراد را در نظر بگیرند و این را بدانند که اگر با رانندگی پر مخاطره، آسیبی به دیگران برسد فردای قیامت باید پاسخگوی آن باشند

تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی شرعاً، عقلاً و قانوناً ممنوع است، باید پلیس به وظیفه قانونی خودش عمل کند و جلوی این همه تخلفات رانندگی را بگیرد.

#نمازجمعه

✅ برنامه های جانبی نماز جمعه برازجان مورخه (۱۴۰۲/۱۰/۲۲)

آیین عبادی سیاسی نماز جمعه برازجان مورخه (۱۴۰۲/۱۰/۲۲) توسط حجه الاسلام حسن مصلح امام جمعه دشتستان اقامه گردید.

در نماز جمعه این هفته برازجان برنامه های جانبی ذیل انجام گرفت:

۱) سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه توسط حجت الاسلام حقیقت منش مدیر مدرسه علمیه چهارده معصوم علیهم السلام با موضوع فضیلت های ماه رجب المرجب

۲) برپایی میز خدمت با حضور مدیران ادارات اوقات و امور خیریه ، جهاد کشاورزی، شبکه بهداشت و درمان و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان جهت پاسخگویی به سوالات نمازگزاران

۳) ساماندهی وسایل نقلیه نمازگزاران توسط پایگاه مقاومت بسیج انصار المهدی (عج)

۴) برپایی ایستگاه فروش کتاب سیره شهدای گرانقدر

۵) تجلیل از دانش آموزان برگزیده مسابقه پیام جمعه هشتم و پانزدهم دی ماه توسط حجت الاسلام مصلح امام جمعه، خلیفه معاون پرورشی آموزش و پرورش و تعدای از مسؤولین شهرستان دشتستان

رضا حمیدی نژاد

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.