×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 17 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
امام جمعه دشتستان: مساجد می بایست کانون فعالیت های فرهنگی اجتماعی محله های شهر و روستا باشند

به گزارش سایت پایگاه خبری تحلیلی برازجان سلام ؛ آیین عبادی سیاسی نماز جمعه برازجان مورخه ۱۴۰۲/۰۹/۱۷ توسط حجهالاسلام والمسلمین حسن مصلح امام جمعه دشتستان اقامه گردید….

حجت الاسلام مصلح امام جمعه برازجان گزیده ای از خطبه اول به شرح زیر اشاره نمود:

– مقدمات تزکیه :

۱- مجالست با خوبان
۲- ترک مجالست با نااهلان
۳- کنترل گوش و چشم
۴- بهره گیری از مشورت مربیان و مشاوران امین
۵- کسب روزی حلال
۶- اجتناب از کسب حرام

– پیامدهای کسب حرام :

۱- بی برکتی مال
۲- عدم پذیرش عبادت
۳- عدم استجابت دعا

۴- قساوت قلب

خوراکی که انسان تناول می‌کند، اگر پلید و حرام باشد، قلب را تیره می‌سازد. در این صورت دیگر از او امید خیری نیست و پند و اندرز در او اثر نمی‌کنند و سخت‌ترین مناظر رقّت بار او را متأثر نمی‌کنند.

امام حسین علیه السلام به لشکریان عمر سعد فرمود: «از اینکه شما نافرمانی‌ام می‌کنید، و به سخن من گوش فرا نمی‌دهید، این است که شکم‌هایتان از حرام پر شده و بر دل‌هایتان مهر خورده است و دیگر حق را نمی‌پذیرید. وای بر شما! آیا انصاف نمی‌دهید؟ آیا گوش فرا نمی‌دهید؟».

۵- تأثیر منفی در نسل

نطفه‌ای که از آن فرزندان به وجود می‌آیند، از غذایی که پدر و مادر تناول می‌کنند، تولید می‌شود و در صورت نامشروع بودن «درآمد»، شیطان در به وجود آمدن این فرزندان مشارکت می‌کند و گرایش این فرزندان به گناه بیشتر می‌شود و تربیت آنها سخت‌تر و تکامل اخلاقی‌شان با مشکلات زیادتری روبه‌رو خواهد شد. لقمه حرام، چنان در جان و روان یک طفل اثر می‌گذارد که نمی‌تواند به آسانی از افاضات نورانی حق تعالی کسب نور کند و به سعادت راه یابد.

خداوند می‌فرماید: «اذْهَبْ فَمَن تَبِعَکَ مِنْهُمْ فَإِنَّ جَهَنَّمَ جَزَآؤُکُمْ جَزَاءً مَوْفُورًا… وَ شارِکْهُمْ فِی الأمْوَالِ وَ الأوْلادِ…»؛
«(ای شیطان) برو! هر کس از آنان که از تو تبعیّت کند، جهنّم کیفر شماست؛ کیفری فراوان…، و در ثروت و فرزندانشان شرکت جوی…».

بر اساس روایات، شرکت شیطان در فرزندان آن است که نطفه فرزندان از مال حرام منعقد شده باشد.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: خداوند متعال بهشت را برای کسی که بسیار ناسزا می‌گوید و باکی ندارد از اینکه هر حرف (زشتی) بگوید یا بشنود، حرام کرده است. اگر پی‌جویی کنید، چنین فردی را زنازاده یا کسی که (به سبب حرام خواری) شیطان در انعقاد نطفه‌اش شرکت داشته، خواهید یافت. سؤال شد آیا شیطان در این گونه موارد شرکت داشته، خواهید یافت.

سؤال شد آیا شیطان در این گونه موارد شرکت دارد؟ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: آیا این سخن خداوند را نخوانده‌ای که فرمود:
«وَ شَارِکْهُمْ فِی الأمْوَالِ وَ الأوْلادِ…».

امام صادق علیه السلام فرمود: «کسی که میل به زنا و خوردن مال حرام دارد، شیطان در نطفه‌اش شرکت داشته است».

امام صادق علیه السلام فرمود:
«کَسْبُ الحَرامِ یُبینُ فی الذّرّیه؛
درآمد حرام در فرزندان اثر (نامطلوب) می‌گذارد (و هدایت آن‌ها را دچار مشکل می‌کند)».

از این آیات و روایات به خوبی استفاده می‌شود که اگر بخواهیم فرزندان سالم، متدیّن، خوش خلق و تربیت‌پذیر داشته باشیم، ابتدا باید منبع درآمد ما حلال باشد و لقمه‌ای حرام به خانه نیاوریم و حرام خواری نکنیم، سپس به تربیت و تعلیم آن‌ها همّت بگماریم.

گزیده‌ای از خطبه دوم به شرح زیر اشاره می گردد:

۱️⃣ سنت های فراموش شده

۱- روضه های خانگی
۲- جلسات قرآن خانگی
۳- تعلیم و تعلم قرآن کریم
۴- گفتن اذان در خانه
۵- اقامه نماز به جماعت
۶- اقامه نماز صبح در مسجد و جماعت
۷- حضور و اقامه نماز در مسجد

– آسیب شناسی مسجد

مسجد مهمترین مکان برای گردهمایی مسلمین است که می بایست علاوه بر عبادات دسته جمعی، کارکردهای اجتماعی، علمی، فرهنگی، اقتصادی، آموزشی و تربیتی نیز داشته باشد. مسجد در طول تاریخ اسلام محل اجتماع و بسیج مردمی برای وصول به همه اهداف مورد نظر جامعه بوده و سابقه درخشانی در حل مشکلات و معضلات داشته است.

همین الگو بود که در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تأثیر خود را گذاشت و مساجد سنگرهای گسترده در سراسر کشور برای حضور مردم در عرصه های مورد نیاز انقلاب و نظام اسلامی شد ولی متأسفانه پس از آن سال ها، مساجد مورد بی مهری و کم توجهی مسئولان، نخبگان و مردم قرار گرفته و از رونق لازم برخوردار نیستند.

اقشار مختلف به ویژه جوانان آنطور که شایسته جامعه اسلامی است با مسجد انس و الفت ندارند و حضورشان در مسجد کمرنگ و یا بی رنگ است و مسجد که می بایست کانون فعالیت فرهنگی اجتماعی محله های شهر و روستا باشد، اکنون محدود و محصور به ساعات نماز آنهم اکثراً نماز مغرب و عشاء با مراجعین محدود و مشخص شده است؛ این در حالی است که هر ساله رهبر معظم انقلاب با پیام به اجلاس نماز یا در جمع روحانیون و … بر اهمیت و جایگاه مسجد و نقش ویژه آن تأکید دارند.

اینکه چرا این وضع به وجود آمده؟ آیا غفلت و کوتاهی متولیان امر باعث عدم رونق مساجد شده؟ و یا اقدامات برنامه ریزی شده دشمن سبب آن بوده است؟ خود محل بحث است؛ اما بر اساس یک نظرسنجی اجمالی از سطح کشور، دلسوزان جامعه اسلامی و فعالان عرصه تعلیم و تربیت بر این باورند که عمده عوامل از رونق افتادن مساجد عبارتند از:

۱– نبود برنامه فرهنگی اجتماعی متنوع و متناسب با نیاز اقشار مختلف جامعه، چه در شادی ها و چه در عزاداری ها

۲– نبود اهتمام لازم برای رونق بخشی و به روز کردن مساجد در مسؤولان و مردم

۳– نبود مشوّق برای اقشار به ویژه جوانان و نوجوانان

۴– روند رو به رشد سرگرمی ها و جاذبه های کاذب مثل: فضای مجازی، تلویزیون، ماهواره، مراکز بازی و …

۵– باز بودن مراکز خرید، خدماتی، بازی و … در ساعات اقامه نماز

۶– رفتارهای خارج از انتظار اعضای هیأت امنای مساجد با مردم، به ویژه جوانان

۷– به روز نبودن ائمه جماعات

۸– بسته بودن درب مساجد در اکثر اوقات شبانه روز

۹– نبود امام جماعت موظف و دائم در مسجد

۱۰– فراهم نبودن وضعیت سرمایش، گرمایش، سرویس های بهداشتی، وضوخانه و پارکینگ مناسب برای خودروی نماز گزاران

۱۱– نپرداختن به مسائل و مشکلات مردم و بی تفاوت بودن نمازگزاران و گردانندگان مسجد به وضع و حال سایرین

۲️⃣ ایام فاطمیه دوم

– الگوی فاطمی (س) برای حضور در جامعه

راوی خطبه (جناب عبدالله محض) که نحوه حرکت و ورود حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها را به محل ایراد خطبه شرح می‌دهد، مبیّن فضیلت بسیار متعالی عفاف و بسیاری دیگر از آموزه‌های دینی است.

حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها، هنگام رفتن به مسجد برای ایراد خطبه، روسری بلند و لباس بلند یعنی «جلباب» بر تن کردند و در میان زن‌های مهاجر، انصار و اقوام در مسجد حضور یافت.

منابع گزارش چگونگی ورود حضرت فاطمه سلام الله علیها را چنین نوشته‌اند: «مقنعه را برسرکرد و چادر برخود پوشید، و با گروهى از زنان فامیل و خدمتکاران خود بسوى مسجد روانه شد، در حالیکه چادرش به زمین کشیده می‌شد، و راه رفتن او همانند راه رفتن پیامبر خدا بود»

(لَاثَتْ خِمَارَهَا عَلَى رَأْسِهَا وَ اشْتَمَلَتْ بِجِلْبَابِهَا وَ أَقْبَلَتْ فِی لُمَهٍ مِنْ حَفَدَتِهَا وَ نِسَاءِ قَوْمِهَا تَطَأُ ذُیُولَهَا مَا تَخْرِمُ مِشْیَتُهَا مِشْیَهَ رَسُولِ اللَّهِ (ص) (الاحتجاج، ج۱، ص۹۸)).

در همین عبارت کوتاه چند پیام و درس عملی وجود دارد:

پیام اول: از متن «لَاثَتْ خِمَارَهَا عَلَى رَأْسِهَا وَ اشْتَمَلَتْ بِجِلْبَابِهَا» این درس و پیام را می‌یابیم که حجاب و عفاف نه تنها مانع از حضور زن در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نیست، بلکه زن می‌تواند با پوشش کامل و حجاب برتر در تمام عرصه‌ها از جمله در پیچیده‌ترین حوداث سیاسی ورود پیدا کرده و از ارزش‌های دینی خود دفاع نماید، بنابراین همان‌گونه که نمی‌توان به بهانه این‌که حفظ حجاب و چادر دست و پاگیر است حجاب را از زن گرفت و به همین دلیل نمی‌توان به بهانه‌ این‌که حضور در عرصه سیاسی، اجتماعی با عفاف و حجاب سازگار نیست، زن را از حضور در چنین عرصه‌هایی محروم کرد؛ چرا که می‌بینیم حضرت فاطمه سلام الله علیها با حفظ حجاب و عفاف در پیچیده‌ترین حادثه سیاسی حضور پیدا کردند.

پیام دوم: از متن «وَ أَقْبَلَتْ فِی لُمَهٍ مِنْ حَفَدَتِهَا وَ نِسَاءِ قَوْمِهَا» این پیام و درس را می‌یابیم که شأن و منزلت سیاسی داشتن منافاتی با تواضع و مردمی بودن ندارد، همان‌گونه که مردمی بودن منافات با شأن و منزلت اجتماعی ندارد چرا که حضرت فاطمه سلام الله علیها با این‌که زندگی کاملا مردمی داشت با جمعی از زنان بنی هاشم با هیبت و شکوه خاص به مسجد رفتند تا مردم و غاصبان خلافت را متوجه عظمت خود نماید.

پیام سوم: از متن «تَطَأُ ذُیُولَهَا» این درس عملی را از حضرت فاطمه سلام الله علیها می‌آموزیم که عفاف و حجاب برای حضرت آن‌چنان مهم بوده است نه تنها از حجاب برتر «چادر» استفاده می‌نمودند بلکه چادرشان آن‌قدر بلند بود که روی پایش را می‌پوشاند و هنگام راه رفتن، روی زمین کشیده می‌شد.

پیام چهارم: از متن «مَا تَخْرِمُ مِشْیَتُهَا مِشْیَهَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله» این پیام را می‌یابیم که حضرت نه تنها رسول الله(ص) را از نظر فکری، معنوی و سیاسی الگوی خود قرار داده بودند، بلکه از نظر رفتاری نیز آن‌چنان پیامبر(ص) الگوی‌شان بود که راه رفتن و گام برداشتن‌شان نیز همانند رسول‌الله (ص) بوده است.

به بیان امام خمینی رضوان الله علیه: «فاطمه زهرا سلام الله علیها، تمام نسخه انسانیت، تمام حقیقت انسان است. زنی که تمام خاصه‌های انبیا در اوست. زنی که اگر مرد بود، نبی بود؛ زنی که اگر مرد بود، به‌جای رسول الله بود» (صحیفه امام، ج۷، ص۳۳۷).

۳️⃣ 19 آذر سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرمان امام خمینی (ره)

رهبری: من توقعم از همه‌ى حضرات عزیز و دوستانى که در این مجموعه تشریف دارند، این است که مسأله‌ى فرهنگ و مسأله‌ى صف‌آرایى فرهنگى در مقابل دشمن را جدى بگیرید. این وظیفه‌ى ماست. این آن چیزى است که بنده هم اگر در راه آن کشته شدم، احساس مى‌کنم که در راه خدا کشته شده‌ام. هرکس در این راه کشته شود، در راه خدا کشته شده و هر کس در این راه، زحمتى متحمل شود، در راه خدا متحمل شده است. مسأله، مسأله‌ى کوچکى نیست؛ دشمن ما را از اطراف، محاصره مى‌کند – از طریق کتاب، روزنامه، رادیو و تلویزیون‌ها، صداهاى بیگانه و خبرگزارى‌ها و جعل خبر و تولید انواع و اقسام وسایل فرهنگى – ما همین‌طور بنشینیم و احیاناً هماهنگى و هم‌صدایى کنیم! اینکه نمى‌شود. نظام اسلامى بایستى از خودش دفاع کند و براى دفاع از حقیقت اسلام و انقلاب، حرف گفتنى و سرمایه و ذخیره‌ى فرهنگى هم زیاد دارد و مرکزش هم همین مجموعه‌ى شماست. من این مجموعه را مجموعه‌ى مهمى مى‌دانم

۴️⃣ 20 آذر سالروز شهادت آیه الله دستغیب

آیت الله سید عبدالحسین دستغیب در سال ۱۲۹۲ خورشیدی در شیراز چشم به جهان گشود و با بهره‌های معنوی و کسب فیض از محضر علمای بزرگ زمانه به چنان درجه‌ای از دانش و اخلاق دست یافت که از جمله بهترین الگو‌های اخلاقی تهذیب نفس و سیر و سلوک معنوی شد.

این عارف پرهیزگار به عنوان نماینده امام خمینی (ره) در استان فارس، عضو مجلس خبرگان و رییس حوزه علمیه، نقش پررنگی در پیشبرد اهداف انقلاب داشت. او بار‌ها زندان و تبعید را به جان خرید، اما هرگز دست از تبلیغ دین و حمایت از انقلاب اسلامی برنداشت.

تمام فعالیت‌های انقلابی ضد رژیم پهلوی در استان فارس با هدایت این روحانی بزرگوار انجام می‌شد. اندیشه‌های ناب اخلاقی، انسانی و ولایی آیت الله دستغیب به اندازه‌ای نافذ بود که پس از ۴۲ سال از شهادت او، همچنان پاسخگوی مناسب نیاز‌های معنوی نسل امروز است.

امام خمینی در پیام تسلیتی پس از شهادت آیت الله دستغیب چنین مرقوم فرمودند: حضرت حجت الاسلام والمسلمین شهید حاج سید عبدالحسین دستغیب را که معلم اخلاق و مهذّب نفوس و متعهد به اسلام و جمهوری اسلامی بود با جمعی از همراهانش به شهادت رساندند. این کوردلان نمی‏ بینند که در هر شهادتی و در هر جنایتی ملت متعهد به اسلام و کشور مصمم ‏تر و در صحنه حاضرترند

۵️⃣ هفته بزرگداشت قرآن، عترت و نماز

بر اساس برنامه عملیاتی وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۲، از تاریخ ۱۱ لغایت ۱۷ آذرماه هفته بزرگداشت قرآن، عترت و نماز تعیین و نام‌گذاری شده است.

در همین راستا و به‌ منظور ترویج و تبلیغ فرهنگ سه منشور نورانی قرآن، عترت و نماز و معرفی اهم فعالیت‌ها و برنامه‌های مرتبط، به این سه موضوع مقدس است، از همه فعالان، مربیان و متولیان امر قرآن و عترت و نماز تشکر و قدردانی می شود.

۶️⃣ فصل جدید در تغییر نظم جهانی

اکثر تحلیلگران حوزه روابط بین‌الملل معتقدند که حمله هفت اکتبر دیوار بازدارندگی صهیونیست‌ها در برابر محور مقاومت را فروریخته و هم‌اکنون ایران دست برتر را در جریان نبرد پنهان با اسرائیل دارد.

در جبهه جنوبی نیروهای انصارالله علاوه بر حمله موشکی- پهپادی به شهر بندری ایلات، به شبکه کشتیرانی تجار صهیونیست‌ در دریای سرخ و خلیج عدن را هدف قرار داد.

هم‌زمان گروه‌های مقاومت حاضر در جغرافیای عراق و سوریه بیش از ۶۰ بار پایگاه‌های آمریکا را هدف قرار دادند. استراتژی «تهاجمی» مقاومت علیه منافع واشنگتن- تل‌آویو در سراسر منطقه نشان‌دهنده تغییر نظم امنیتی خاورمیانه به نفع ایران اسلامی است.

در بازی بزرگ میان قدرت‌های قدیمی و جدید نظام بین‌الملل، عملیات طوفان الاقصی تأثیر مهمی روی هندسه قدرت جهانی بر جای گذاشته است. طوفان الاقصی پایه‌های نظم غربی را سست کرده است روزها و ماه‌های آینده سرنوشت ساز و ضعف و سستی جبهه استکبار را بیشتر مشخص خواهد کرد، حوادث و اتفاقاتی که برای غرب و آمریکا شگفت‌انگیز و غیر منتظره خواهد بود.

طوفان الاقصی نه تنها شکست غیر قابل ترمیم برای رژیم جعلی است بلکه شکستی راهبردی و غیر قابل ترمیم برای نظم رو به افول استکبار و آمریکا هم هست و خواهد بود.

#نمازجمعه

✅ برنامه های جانبی نماز جمعه برازجان مورخه (۱۴۰۲/۰۹/۱۷)

آیین عبادی سیاسی نماز جمعه برازجان مورخه (۱۴۰۲/۰۹/۱۷) توسط حجه الاسلام حسن مصلح امام جمعه دشتستان اقامه گردید.

در نماز جمعه این هفته برازجان برنامه های جانبی ذیل انجام گرفت:

۱) سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه توسط حجت الاسلام مرتضی احمدی مدیر دارالقرآن مصباح الهدی به مناسبت هفته قرآن و عترت

۲) قرائت بیانیه روز دانشجو توسط آقای برامکی عضو بسیج دانشجویی شهرستان دشتستان قبل از خطبه های نماز جمعه

۳) برگزاری مراسم استقبال از شهید گمنام

۴) برپایی ایستگاه سلامت توسط کانون بسیج جامعه پزشکی شهرستان دشتستان و انجام تست فشار خون

۵) برپایی میز خدمت با حضور مدیران بانک های صادرات، ملت، رفاه کارگران و تجارت جهت پاسخگویی به سوالات نمازگزاران

۶) برپایی ایستگاه کمک به ملت مظلوم فلسطین توسط اداره کمیته امداد امام خمینی (ره) برازجان

۷) برپایی مهد آدینه با همکاری معاونت خواهران ستاد نماز جمعه برازجان

۸) تجلیل از دانش آموزان برگزیده مسابقه پیام جمعه دهم آذرماه توسط حجت الاسلام مصلح امام جمعه دشتستان و اسدی مسؤول ستاد نماز جمعه برازجان

۹) استقرار خودروی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی برازجان در محل برگزاری مراسم نماز جمعه

۱۰) برپایی ایستگاه فروش کتاب سیره شهدای گرانقدر

۱۱) ساماندهی وسایل نقلیه نمازگزاران توسط پایگاه مقاومت بسیج فتح المبین

۱۲) تجلیل از اساتید و دانش آموزان فعال عرصه های قرآنی به مناسبت هفته قرآن و عترت توسط امام جمعه دشتستان و مدیر آموزش و پرورش شهرستان

۱۳) برگزاری مراسم عزاداری و سینه زنی به مناسبت ایام فاطمیه و حضور شهید گمنام با مداحی کربلایی کریم اسفندیاری

توجه داشته باشید که دوستان همراه سایت برازجان سلام برای دیدن تصاویر با کیفیت اصلی روی عکسی که دوست دارید آن را ببیند ، به آرامی لمس نموده و عکس را در مکان فضای مجازی مورد علاقه خود استفاده نمائید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.