×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
امام جمعه دشتستان: حل مشکلات حاشیه نشینی برازجان نیازمند اتخاذ تدابیر ضرب الاجلی است

به گزارش سایت پایگاه خبری تحلیلی برازجان سلام آیین عبادی سیاسی نماز جمعه برازجان مورخه ۱۴۰۲/۰۷/۰۷ توسط حجهالاسلام والمسلمین حسن مصلح امام جمعه دشتستان اقامه گردید.

گزیده ای از خطبه اول به شرح زیر اشاره می گردد:

– نمونه هایی از سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم :

۱- تنفر از بیکاری و بطالت
از بیکاری و بطالت متنفر بود، می گفت: «خدایا! از کسالت و بی نشاطی، از سستی و تنبلی و از عجز و زبونی به تو پناه می برم.»
مسلمانان را به کار کردن تشویق می کرد و می گفت: «عبادت هفتاد جزء دارد و بهترین جزء آن کسب حلال است.»

۲- امانت
پیش از بعثت برای خدیجه – که بعد به همسری اش درآمد – یک سفر تجارتی به شام انجام داد.در آن سفر بیش از پیش لیاقت و استعداد و امانت و درستکاری اش روشن شد.

او در میان مردم آنچنان به درستی شهره شده بود که لقب «محمد امین » یافته بود. امانتها را به او می سپردند.

پس از بعثت نیز قریش با همه دشمنی ای که با او پیدا کردند، باز هم امانتهای خود را به او می سپردند، از همین رو پس از هجرت به مدینه، علی (علیه السلام) را چند روزی بعد از خود باقی گذاشت که امانتها را به صاحبان اصلی برساند.

۳- مبارزه با ظلم
در دوران جاهلیت با گروهی که آنها نیز از ظلم و ستم رنج می بردند برای دفاع از مظلومان و مقاومت در برابر ستمگران هم پیمان شد.

این پیمان در خانه عبد الله بن جدعان از شخصیتهای مهم مکه بسته شد و به نام «حلف الفضول » نامیده شد.

او بعدها در دوره رسالت از آن پیمان یاد می کرد و می گفت حاضر نیستم آن پیمان بشکند و اکنون نیز حاضرم در چنین پیمانی شرکت کنم.

۴- اخلاق خانوادگی
در خانواده مهربان بود، نسبت به همسران خود هیچ گونه خشونتی نمی کرد و این بر خلاف خلق و خوی مکیان بود.

بدزبانی برخی از همسران خویش را تحمل می کرد تا آنجا که دیگران از اینهمه تحمل رنج می بردند.

او به حسن معاشرت با زنان توصیه و تاکید می کرد و می گفت: همه مردم دارای خصلتهای نیک و بد هستند، مرد نباید تنها جنبه های ناپسند همسر خویش را در نظر بگیرد و همسر خود را ترک کند، چه، هر گاه از یک خصلت او ناراحت شود خصلت دیگرش مایه خشنودی اوست و این دو را باید با هم به حساب آورد.

او با فرزندان و با فرزندزادگان خود فوق العاده عطوف و مهربان بود، به آنها محبت می کرد، آنها را روی دامن خویش می نشاند، بر دوش خویش سوار می کرد، آنها را می بوسید و اینها همه بر خلاف خلق و خوی رایج آن زمان بود.

روزی در حضور یکی از اشراف، یکی از فرزندزادگان خویش – حضرت مجتبی (ع) – را می بوسید، آن مرد گفت: من دو پسر دارم و هنوز حتی یک بار هیچ کدام از آنها را نبوسیده ام. فرمود: «من لا یرحم لا یرحم» (کسی که مهربانی نکند رحمت خدا شامل حالش نمی شود.)

نسبت به فرزندان مسلمین نیز مهربانی می کرد. آنها را روی زانوی خویش نشانده، دست محبت بر سر آنها می کشید. گاه مادران، کودکان خرد سال خویش را به او می دادند که برای آنها دعا کند. اتفاق می افتاد که احیاناً آن کودکان روی جامه اش ادرار می کردند. مادران ناراحت شده و شرمنده می شدند و می خواستند مانع ادامه ادرار بچه شوند. او آنها را از این کار به شدت منع می کرد و می گفت: مانع ادامه ادرار کودک نشوید، اینکه جامه من نجس بشود اهمیت ندارد، تطهیر می کنم.

۵- نظافت و بوی خوش
به نظافت و بوی خوش علاقه شدید داشت، هم خودش رعایت می کرد و هم به دیگران دستور می داد. به یاران و پیروان خود تاکید می نمود که تن و خانه خویش را پاکیزه و خوشبو نگه دارند. بخصوص روزهای جمعه وادارشان می کرد غسل کنند و خود را معطر سازند که بوی بد از آنها استشمام نشود، آنگاه در نماز جمعه حضور یابند.

۶- برخورد و معاشرت
در معاشرت با مردم، مهربان و گشاده رو بود. در سلام به همه حتی کودکان و بردگان پیشی می گرفت. پای خود را جلو هیچ کس دراز نمی کرد و در حضور کسی تکیه نمی نمود. غالباً دو زانو می نشست. در مجالس، دایره وار می نشست تا مجلس، بالا و پایینی نداشته باشد و همه جایگاه مساوی داشته باشند.

از اصحابش تفقد می کرد، اگر سه روز یکی از اصحاب را نمی دید سراغش را می گرفت، اگر مریض بود عیادت می کرد و اگر گرفتاری داشت کمکش می نمود.

در مجالس، تنها به یک فرد نگاه نمی کرد و یک فرد را طرف خطاب قرار نمی داد، بلکه نگاههای خود را در میان جمع تقسیم می کرد.

از اینکه بنشیند و دیگران خدمت کنند تنفر داشت، از جا برمی خاست و در کارها شرکت می کرد. می گفت: «خداوند کراهت دارد که بنده را ببیند که برای خود نسبت به دیگران امتیازی قائل شده است»

گزیده‌ای از خطبه دوم به شرح زیر اشاره می گردد:

۱️⃣ سنت های فراموش شده

۱- روضه های خانگی
۲- جلسات قرائت قرآن خانگی

۳- تعلیم و تعلم قرآن

یادگیری و یاددهی قرآن پاداش بزرگی دارد و در اهمیت آن همین بس که خداوند از خود به عنوان «معلم قرآن» یاد می‌کند: «الرَّحْمَنُ*عَلَّمَ الْقُرْآنَ» (سوره الرحمن آیات ۱-۲).

همچنین یکی از وظایف بسیار مهم پیامبر گرامی اسلام (ص) تلاوت و آموزش قرآن به مردم است: «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَهَ» (سوره جمعه آیه ۲).

در روایات معصومان (ع) نیز درباره تعلیم و تعلم قرآن و فضیلت آن تأکیدها و تشویق‌های بسیار شده است که برای نمونه به چند روایت اشاره می‌شود:

۱٫ پیامبر اسلام (ص) فرمودند: «إنّ أفضلکم مَن تعلّم القرآن و علّمه؛ برترین شما کسی است که قرآن را بیاموزد و آن را به دیگران آموزش دهد». و در روایت دیگر فرمود: «خیرُکم مَن تعلّم القرآن و علّمه».

۲٫ امام صادق (ع) فرمودند: «ینبغی للمؤمن أن ‌لا یموت حتّی یتعلّم القرآن أو یکون فی تعلّمه؛ شایسته است انسان مؤمن نمیرد تا قرآن را بیاموزد یا در حال آموزش آن باشد».

۳٫ امام علی (ع) فرمودند: «حق فرزند بر پدر، آن است که نامش را نیکو بگذارد و نیکو ادبش کند و قرآن به او یاد دهد».

۴٫ پیامبر (ص) فرمودند: «هر کس به فرزند خود قرآن را آموزش دهد، خداوند تاج افتخاری بر سر والدین او می‌گذارد و لباسی بر اندام آن دو پوشانده می‌شود که احدی مانند آن را ندیده است».

۵٫ همچنین آن حضرت می‌فرماید: «کسی که قرآن را یاد بگیرد و به دیگران یاد بدهد و به محتوایش عمل کند، من راهنمای او به سوی بهشت خواهم بود».

۶٫ امام علی (ع) فرمودند: «قرآن را فرا گیرید؛ زیرا قرآن بهار دل‌ها است».

۷٫ پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «قرآن سفره پر برکت الهی است؛ آن را یاد بگیرید و تا می‌توانید در این راه بکوشید؛ زیرا قرآن نور آشکار و شفای سودمند الهی است. قرآن را یاد بگیرید؛ چون خداوند به جهت فراگرفتن آن، شما را به درجه اعلای شرافت خواهد رساند».

۸٫ اصبغ بن نباته می‌گوید: حضرت علی (ع) فرمودند: «زمانی که مردم مرتکب معاصی شوند و در بدی‌ها فرو روند، خداوند همت می‌ورزد آن‌ها را عذاب کند، باکی هم ندارد؛ اما وقتی به پیرها می‌نگرد که به سوی نماز قدم برمی‌دارند و به بچه‌ها که قرآن می‌آموزند، بر آنان ترحم می‌کند و عذاب را به تأخیر می‌اندازد

۲️⃣ تبریک میلاد باسعادت پیامبر خدا (ص) و میلاد امام جعفر صادق (ع) و هفته وحدت

فاصله بین ۱۲ ام ربیع الاول تا ۱۷ ربیع الاول که دو روایت مختلف برای میلاد پیامبر عظیم الشان اسلام میان مسلمانان شیعه و سنی است، توسط حضرت امام خمینی (ره) هفته وحدت نامگذاری شده است.

طبق روایات اهل سنت، روز میلاد پیامبر اعظم ۱۲ ربیع الاول است، در حالی که شیعیان معتقدند ایشان در ۱۷ ربیع الاول پا به جهان گذارده اند که این هفت روز بعنوان هفته وحدت نامگذاری شده است.

پیام هفته وحدت این است که با دست اتّحاد و ذهن هوشیار، در سایه دستورات قرآن کریم، پیامبر خدا (ص) و عترت پاک آن حضرت، مجال از تفرقه افکنی بیگانگان بگیریم و وحدت و یکرنگی خود را حفظ کنیم.

– آیات و روایات متناسب با هفته وحدت:

قرآن: «وَاعتَصِمُوا بِحَبلِ اللَّهِ جَمِیعاً و لاتَفَرَّقُوا» (سوره آل عمران ، آیه ۱۰۳)
(همگی به ریسمان الهی چنگ زنید و پراکنده نشوید.)

پیامبر (ص): «أیُّهَا النّاسُ! عَلَیکُم بِالجَماعَهِ و إیّاکُم و الفُرقَهَ» (میزان الحکمه ، ح ۲۴۳۴)
(ای مردم! بر شما باد به جماعت و بپرهیزید از جدایی)

پیامبر (ص): «الجَماعَهُ رَحمَهٌ و الفُرقَهُ عَذابٌ» (کنزالعمّال ، ح ۲۰۲۴۲)
(وحدت مایه رحمت و تفرقه موجب عذاب است.)

پیامبر (ص): «یَدُاللَّهِ عَلَی الجَماعَهِ و الشَّیطانُ مَعَ مَن خالَفَ الجَماعَهَ یَرکُضُ» (کنزالعمّال ، ح ۱۰۳۱)
(دست خدا بر سر جماعت است و شیطان با کسی همراه است که با جماعت ناسازگاری کند.)

پیامبر (ص): «عَلَیکَ بِالجَماعَهِ ؛ فَإنَّما یأکُلُ الذِّئبُ القاصِیَهَ» (مسند أحمد ، ج ۶ ، ص ۴۴۶)
(با جماعت همراه شو ؛ زیرا گرگ ، گوسفند دورمانده را می‏خورد.)

امام علی (ع) : «عَلَیکُم بِالتَّواصُلِ وَالتَّباذُلِ و إیّاکُم و التَّدابُرَ والتَّقاطُعَ» (نهج البلاغه)
(بر شما باد به ارتباط و بخشش به یکدیگر و دوری گزیدن از جدایی و پشت کردن به یکدیگر)

– معنا و مفهوم وحدت و اتحاد شیعه و سنی:

منظور از وحدت شیعه و سنی کنار گذاشتن مسائل اختلافی و تکیه بر مشترکات و مبنا قرار دادن آنها در تعامل با یکدیگر و در مسائل مربوط است.

– ضرورت و لزوم وحدت مسلمین شیعه و سنی:

در شرایطی که دشمنان اسلام تمام تلاش خویش را برای مبارزه و مقابله با اسلام به کار بسته و آشکارا اعلام می کنند «جهان اسلام در قرن بیست و یکم یکی از مهمترین میدان های زورآزمایی سیاست خارجی آمریکاست» و «تقابل اصلی آینده جوامع بشری برخورد فرهنگ اسلامی و فرهنگ غربی است».. تأکید بر مسائل اختلافی و تفرقه میان صفوف مسلمانان منطقی نیست.

در زمانی که مسلمانان می توانند با توجه به جمعیت بیش از یک میلیارد نفر و منابع و امکاناتی که در اختیار دارند به عنوان یک قدرت تأثیرگذار در صحنه بین المللی مطرح باشند پرداختن به اختلافات و مسائل تفرقه انگیز نتیجه ای جز به هدر رفتن سرمایه ها و استفاده دشمن از این اختلافات، نخواهد داشت.

۳️⃣ ضربات سهمگین سربازان گمنام امام زمان (عج) بر پیکر دشمن

کمیت و کیفیت اقدامات دقیق و سریع دستگاههای اطلاعاتی و مجاهدان گمنام این عرصه، در یکسال اخیر، تحسین‌برانگیز است و مع‌الاسف به‌خاطر کثرت این اقدامات از یک سو و عدم امکان تبیین کامل این مجاهدتها، برای مردم ما تا حدود زیادی عادی شده است.

– فهرستی از مهم‌ترین اقدامات در چند ماه اخیر عبارتند از:

* خنثی‌سازی همزمان ۳۰ انفجار در تهران

* انهدام شبکه‌های ترور و اغتشاش و تحرکات سازمان‌یافته هنجارشکنانه- دهها مورد در استان‌های مختلف

* واکنش سریع در شناسایی و حذف عوامل تروریستی در کمترین زمان ممکن

* کشف ۴۰۰ بمب که ۴۰ بمب قرار بود در ایام محرم در هیأت‌های مذهبی منفجر شود

* دستگیری بیش از ۲۰۰ تروریست از گروه‌های مختلف تکفیری، منافقین و سلطنت‌طلبان و بهاییان منفور

* ناکام گذاشتن حملات سایبری و خرابکاری مراکز حساس کشور

* دستگیری چند تروریست در اروپا و انتقال آنان به ایران

* اخراج تروریست‌ها از آلبانی و اقدامات مؤثر بعدی

* شناسایی شرکت‌های اقتصادی پشتیبان منافقین در کانادا

* ضربه به شبکه اغتشاش کشور قبل از هرگونه اقدام موثر

* دستگیری اعضای گروهک موسوم به ارتش مردمی

* بازداشت جاسوسان بهایی که در ارتباط مستقیم با رژیم صهیونیستی بودند

* ضربات و حملات مکرر به رژیم صهیونیستی که به گفته وزیر اطلاعات منجر به خودکشی‌های زیاد افسران صهیونیست شده و می‌شود

شایسته است از همه مجاهدان عرصه امنیت و اقتدار کشور اعم از نیروهای مسلح و دستگاه‌های اطلاعاتی تشکر و تقدیر کنیم و برایشان توفیقات بیشتر همراه با تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف و آسیب‌ها را داریم.

به سربازان گمنام امام زمان (عج) درود می‌فرستیم و جهاد مقدس آنان را از صمیم جان ارج می‌نهیم و قدر می‌دانیم.

۴️⃣ 7 مهر روز آتش نشانی و ایمنی

۷ مهرماه به نام روز آتش نشانی و ایمنی نامگذاری شده است. در واقع این روز بهانه ای است تا به گرامیداشت انسان هایی بپردازیم که از جان و آسایش خود در راه حفظ جان و آسایش ما می گذرند و تقدیر و تشکر کنیم از همان کسانی که وقتی دشمن به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کرد برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند و در پی حمله مجدد هواپیماهای دشمن در پالایشگاهی که مورد اصابت قرار می گیرد به شهادت می رسند.

۵️⃣ یکشنبه ۹ مهر روز جهانی سالمندان

تکریم سالمندان و احترام ویژه آنان از آموزه‌های روشن فرهنگ اسلامی است.

در آیه ۲۳ سوره اسرا آمده است: «به پدر و مادر نیکی کنید. هرگاه یکی از آن دو، یا هر دو آنها نزد تو به سن پیری رسند، کمترین اهانتی به آنها روا مدار و بر آنها فریاد مزن و گفتار لطیف و سنجیده و بزرگوارانه به آنها بگو.»

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز فرمود: «احترام به پیران امّت من، گرامی داشت من است.»

امام علی علیه السلام، بزرگداشت سالمندان را زمینه ساز احترام خود انسان می‌داند و می‌فرماید: «به بزرگانتان احترام کنید تا کوچک‌ترها شما را محترم شمارند.»
امام صادق علیه السلام نیز فرموده است: «پیران خویش را تکریم کنید.»

۶️⃣ مشکل حاشیه نشینی شهر

حاشیه نشینی تصویری واقعی از یک معضل فرهنگی اجتماعی است شهرستان دشتستان به دلایل مختلفی از جمله جاذبه های کارگری و کشاورزی به یک شهر مهاجرپذیر تبدیل شده است که حجم قابل توجهی از سکونت های این شهر به حاشیه نشینی مبدل شده است، لذا از جمله مسائل و معضلات جدی شهر برازجان مساله تصرف و تغییر کاربری زمین های کشاورزی و حاشیه نشینی است.

اگر جلو این مسائل گرفته نشود در آینده به یک معضل جدی و بحرانی منجر خواهد شد، باید برای حل این مسائل و جلوگیری از افزایش حاشیه نشینی با اولویت در دستور کار مدیران شهر باشد.

حل مشکلات سکونتگاه های اطراف شهر نیازمند اتخاذ تدابیر ضرب الاجلی است و بی تکلیفی و رهاشدن آنها زیبنده شهر و مردم انقلابی ما نیست، اکنون بیش از ۲۰ سال است که این معضلات همچنان بر زمین مانده و ادامه دارد.

نظام خدمات ارزشمندی به همه مردم به ویژه افراد مستضعف ارائه کرده اما بروز چنین مشکلاتی بعضاً خدمات خوب نظام را مخدوش می‌کند.

وضع موجود نشان می دهد همچنان بخش زیادی از محله های حاشیه شهر برازجان همانند: پردیس، والفجر، امیرآباد، آبرسانی از حداقل خدمات فرهنگی، آموزشی، بهداشتی و امنیتی محرومند.

اگر مسؤولین شهرستان به موقع به وظایف خود عمل می کردند امروز شاهد این همه مشکلات حاشیه نشینی و سکونتگاه های غیررسمی نبودیم انتظار می رود مدیران مسؤولانه عمل کرده و در توزیع عادلانه خدمات تدبیر کنند.

۷️⃣ تبریک پرتاب موفق ماهواره تصویربرداری نور ۳

به حول و قوه الهی و با تلاش متخصصان نیروی هوافضای سپاه، در هفته دفاع مقدس ماهواره تصویربرداری نور ۳ با ماهواره ‌بر ایرانی قاصد با موفقیت در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت، این موفقیت را به رهبر حکیم و فرزانه همه مردم عزیز، تلاشگران صنعت فضایی کشور و متخصصین فضایی سپاه پاسداران تبریک می‌گویم.

این موفقیت تجلی خودباوری و توانمندی فرزندان این ملت و شکست پروژه تحریم دشمن است، ان ‌شا‌ءالله امسال سال پرباری برای صنعت فضایی کشور خواهد بود.

در پایان سلام و تحیت می فرستیم بر همه شهدای راه حق و فضیلت به ویژه شهیدان ۸ سال دفاع مقدس و گرامی می داریم روز بزرگداشت فرماندهان شهید دفاع مقدس و شهادت سرداران رشید اسلام: فلاحی، فکوری، نامجو، کلاهدوز و جهان آرا که تمام بشریت مدیون ایثار و فداکاری آنهاست.

در پایان برنامه های جانبی نماز جمعه برازجان مورخه (۱۴۰۲/۰۷/۰۷) بدین شرح اعلام شد….

آیین عبادی سیاسی نماز جمعه برازجان مورخه (۱۴۰۲/۰۷/۰۷) توسط حجه الاسلام حسن مصلح امام جمعه دشتستان اقامه گردید.

در نماز جمعه این هفته برازجان برنامه های جانبی ذیل انجام گرفت:

۱) سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه توسط آقای حاج عباسعلی اسدی ایثارگر دوران دفاع مقدس با موضوع خاطره گویی دوران جنگ تحمیلی

۲) برپایی ایستگاه صلواتی توسط سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی جهت پذیرایی از نمازگزاران به مناسبت هفته آتش نشانی و ایمنی

۳) برپایی ایستگاه سلامت توسط کانون بسیج جامعه پزشکی شهرستان و انجام تست فشار خون

۴) ساماندهی وسایل نقلیه نمازگزاران توسط پایگاه مقاومت بسیج نبی اکرم (ص)

۵) برپایی میز خدمت با حضور مدیران ادارات تامین اجتماعی، آموزش و پرورش، جمعیت هلال احمر و کتابخانه‌های عمومی شهرستان جهت پاسخگویی به سوالات نمازگزاران

۶) برپایی ایستگاه فروش کتاب های سیره شهدای والامقام

۷) برپایی پایگاه جمع آوری صدقه برای سلامتی امام زمان (عج) و صندوق کمک به دانش آموزان نیازمند توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) برازجان

۸) عکس یادگاری دانش آموزان خوابگاه شبانه روزی شهید رجایی کمیته امداد امام خمینی (ره) برازجان با امام جمعه دشتستان

۹) برگزاری نمایشگاه نقاشی دانش آموزی با موضوع آتش نشانی به مناسبت هفته آتش نشانی و ایمنی

۱۰) اهداء جوایز برگزیدگان مسابقه پیام جمعه تاریخ ۳۱ شهریورماه توسط حجت الاسلام مصلح امام جمعه، آقایان حیاتی اصل مدیر و خلیفه معاون پرورشی آموزش و پرورش شهرستان دشتستان

توجه داشته باشید که دوستان همراه سایت برازجان سلام برای دیدن تصاویر با کیفیت اصلی روی عکسی که دوست دارید آن را ببیند ، به آرامی لمس نماید ، تا تصویر باز شود و در مطلب مناسب خود با ذخیره عکس مورد علاقه خود از آن در هر محیطی که در فضای مجازی دوست دارید استفاده نمایید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.