×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 8 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
امام جمعه دشتستان: کمبود فضای سبز شهری مورد توجه قرار گیرد

به گزارش سایت پایگاه خبری تحلیلی برازجان سلام آیین عبادی سیاسی نماز جمعه برازجان مورخه ۱۴۰۲/۰۶/۳۱ توسط حجهالاسلام والمسلمین حسن مصلح امام جمعه دشتستان اقامه گردید…..

گزیده ای از خطبه اول به شرح زیر اشاره می گردد:

– کنیه و القاب امام حسن عسکری علیه السلام….

کنیه آن حضرت «أبو محمد» است و این کنیه را امام هادی علیه السلام بر ایشان نهاده اند که اشاره به این دارد که فرزند آن حضرت امام منتظر است که روایات ائمه پیشین ایشان را همنام پیامبر معرفی نموده بودند.

القاب آن حضرت که هر کدام آینه ی صفات برجسته و والای ایشان است، عبارتند از:

۱- خالص: ایشان از هر آلایش و پلیدی پاک بودند.

۲- هادی: ایشان نماد هدایت و نشانه ی راهیابی و حرکت در صراط مستقیم برای عالمیان بودند.

۳- عسکری: سامرا یک منطقه ی نظامی به شمار می رفت و امام را به خاطر اقامت در آنجا (یا محله ای از آنجا) «عسکری» لقب دادند. لازم به ذکر است همانطور که مورخان تصریح کرده اند، اگر در جایی لقب «عسکری» به تنهایی بکار رود مراد امام حسن عسکری است نه پدرشان.

۴- زکی: ایشان شریف ترین و پاک نهادترین انسان روزگار خود بودند جان و دل خود را پاک کرده در راه اعمال نیک پرورش داده بودند.

۵- خاص: خداوند ایشان را با فضائل و اجابت دعا، ویژه و خاص خود گردانیده بود

۶- صامت: ایشان خاموش بودند و جز به یاد خدا، تعلیم و حکمت گویی، لب نمی گشودند.

۷- سراج: ایشان چراغی بودند در تیرگی ها و مردم را به صلاح و تقوا راهنمایی می کردند.

۸- تقی: ایشان پرهیزگارترین انسان زمان خود بودند و بیش از هر کس پاسدار احکام دین و متکی به پروردگار به شمار می رفتند.

۹- ابن الرضا: عنوانی است که امام جواد و امام عسکری علیهما السّلام هر دو به آن شهرت یافته اند.

گزیده‌ای از خطبه دوم به شرح زیر اشاره می گردد:

۱️⃣ سنت های فراموش شده

۱- روضه های خانگی

۲- جلسات قرآن خانگی:

توصیه پیامبر اکرم (ص) در مورد «تلاوت قرآن» در خانه :

«نَوِّرُوا بُیُوتَکُمْ بِتِلاَوَهِ القُرْآنِ وَ لاَتَتَّخِذُوهَا قُبُوراً کَمَا فَعَلَتِ الیَهُودُ وَ النَّصَارَى صَلُّوا فِى الکَنَائِسِ وَ البِیَعِ وَ عَطَّلُوا بُیُوتَهُمْ فَإنَّ البَیْتَ إذَا کَثُرَ فِیهِ تِلاَوَهُ القُرْآنِ کَثُرَ خَیْرُهُ وَ اتَّسَعَ أهْلُهُ وَ أضَاءَ لاِهْلِ السَّمَاءِ کَمَا تُضِیئُ نُجُومُ السَّمَاءِ لاِهْلِ الدُّنْیَا»؛

پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم) مى‌فرمایند: خانه‌هاى خود را با تلاوت قرآن نورانى کنید و آنها را مثل قبرستان خاموش و تاریک نکنید، همان گونه که یهود و نصارى رفتار کردند که عبادت را مخصوص معابد قرار دادند و خانه‌ها را تعطیل کردند [و در خانه‌ها خبرى نبود] پس هر خانه‌اى که در آن زیاد تلاوت قرآن شود، خیر و برکت در آن زیاد مى‌شود، گستردگى و گشایش [در مال، ثروت، دانش، محبّت، قدرت و …] در اهل خانه پیدا شده و آن خانه بر اهل آسمان نورافشانى مى‌کند، همان‌گونه که ستارگان بر اهل زمین نورافشانى مى‌ کنند.

از نظر اسلام ارتباط خلق با خالق، مخصوص مساجد و معابد نیست. روایت مى‌فرماید خانه‌هایتان از نور تلاوت قرآن تاریک نباشد.

قرآن تلاوت کنید و گوش اهل خانه را با تلاوت آن آشنا سازید تا کم کم معناى آن را بفهمند و در آن اندیشه کنند. تلاوت قرآن نباید فقط مخصوص جاى خاصى باشد.

– تلاوت قرآن در منزل سه اثر مهمّ دارد:

۱- خیر و برکت زیاد شده و نورانیّت، روحانیّت، صفا و صمیمیّت در خانه پیدا مى‌شود.

۲- باعث گشادگى و گستردگى مال و ثروت و وسعت فکرى و سعه صدر و گشایش در روزى است.

۳- این خانه، ستاره‌اى براى فرشتگان آسمان مى‌شود که نظیر این حالات را در احوال حضرت زهرا (علیها السلام) مى‌خوانیم که:

«وقتى در محراب مى‌ایستادند نور از محراب عبادت ایشان به آسمان‌ها تابیده مى‌شد و فرشتگان مى‌پرسیدند که این نور از کجاست؟ خطاب شد: «اى ملائکه من، به محراب فاطمه نگاه کنید».

هر جا قرآن زنده شود عاطفه، صمیمیّت، وحدت، صداقت و امانت هست و وقتى قرآن از میان مردم برچیده شود، تمام ارزش‌هاى اخلاقى برچیده مى‌ شود.

۲️⃣ 31 شهریور آغاز هفته دفاع مقدس

– اندیشه دفاعی امام (ره) دارای اصول مهمی است از جمله:

۱- اصل عمل به تکلیف

حضرت امام (ره) در بیانات خود، دفاع در برابر تهاجم دشمن به کیان اسلام و مسلمین را یک واجب و تکلیف الهی دانسته و بیش از ۱۷۰ بار بر آن تأکید نموده‌اند: «باید شما بدانید که آنکه فرمان داده است به همه‌ی ما، خداست. فرمانده همه خداست.

اوست که دفاع را واجب کرده است برای رفع فتنه» (صحیفه امام، ج ۱۹: ۴۶۷).

« وقتی کشور اسلام مورد تهدید دشمن‌های اسلام است، دفاع از کشور اسلام و نوامیس مسلمانان بر همه ما، بر تمام ما واجب است… ما داریم به این واجب عمل می‌کنیم» (صحیفه امام، ج ۱۵: ۱۱۸- ۱۱۷).

۲- اصل عقلانیت

حضرت امام خمینی (ره) امر دفاع از کیان اسلام و کشور را یک امر عقلانی دانسته و بارها بر آن تأکید نموده‌اند: «دفاع یک امری است که هم شرعاً واجب است بر همه و هم عقلاً» (صحیفه امام، ج ۱۶: ۳۹).

«این یک امر عقلی است، یک امر عقلایی است، آن‌ها که الآن در خاک ما هستند، … ما دفاع نکنیم؟» (صحیفه امام، ج ۱۶: ۴۸۳)

۳- اصل قیام برای خدا

حضرت امام (ره) برای دفاع در برابر تهاجم دشمن انگیزه‌ی الهی قائل بودند: «… ما برای خدا داریم عمل می‌کنیم، کسی که برای خدا عمل می‌کند، چرا بترسد…» (صحیفه امام، ج ۱۳: ۳۱۵).

۴- اصل صبر و استقامت

یکی از مهم ترین اصول حاکم بر اندیشه دفاعی امام خمینی (ره) در جریان جنگ تحمیلی و دفاع مقدس (قبل از قطعنامه)، صبر و استقامت است، ایشان در این رابطه فرموده اند: «فاستقم کما امرت و من تاب معک… مقاومت یکی از اموری است که دنبال هر انقلابی باید باشد» (صحیفه امام، ج ۱۶: ۳۰۰)

ایشان همچنین فرموده اند: «باید برای شکستن امواج طوفان‌ها و فتنه‌ها و … به سلاح پولادین صبر و ایمان مسلح شویم» (صحیفه امام، ج ۲۱: ۱۹۴)

۵- اصل اخلاص عمل (خدا محوری)

اخلاص و خدامحوری یکی از مهم ترین اصول حاکم بر اندیشه دفاعی امام خمینی (ره) در جریان جنگ تحمیلی و دفاع مقدس (قبل از قطعنامه)، است، ایشان در این رابطه فرموده اند: «وظیفه‌‌ای که از همه‌ی وظایف بالاتر است، این است که اخلاص داشته باشیم، برای کارهایی که می‌کنیم… اول اخلاص‌تان را قوی کنید…» (صحیفه امام، ج ۲۰: ۷۷).

ایشان همچنین فرموده اند: «سعی کنید که انگیزه‌ها، انگیزه‌های الهی باشد… برای کشورگشایی نباشد، برای سلطه نباشد، برای دنیا نباشد…» (صحیفه امام، ج ۲۰: ۲۰۵)

۶- اصل نصرت الهی

یکی از مهم ترین اصول حاکم بر اندیشه دفاعی امام خمینی (ره) در جریان جنگ تحمیلی و دفاع مقدس (قبل از قطعنامه)، نصرت الهی است، ایشان در این رابطه فرموده اند: «اگر چنانچه این معنا در قلب ما واقع شده باشد که نصرت کشور اسلامی، نصرت خداست و نصرت بندگان خدا، نصرت خداست، نصرت مظلومان، نصرت خداست، این معنا اگر در قلب ما محکم شود، از هیچ چیز نباید بترسیم» (صحیفه امام، ج ۱۹: ۲۰۹)

۷- اصل احدی‌الحسنیین

حضرت امام (ره) در زمینه‌ی جنگ تحمیلی، مستمر به اصل احدی‌الحسنیین اشاره فرموده‌اند: «… ملت و ارتش و پاسداران و بسیج و سایر قوای مسلح نظامی و انتظامی و مردم ایران، با احدی‌الحسنیین، پیروزی یا شهادت و وصول به لقاءا…، قله‌ی سعادت را می‌پیمایند. چه غم امتی را که به سوی خداوند تعالی می‌رود و یا به سوی تحقق اهداف اسلامی و انعکاس آن در جهان» (صحیفه امام، ج ۱۵: ۲۳۹)

– نتایج و دستاوردهای دفاع مقدس چه بود؟ (در بیانات اخیر رهبری)

۱- حفظ تمامیت ارضی و جدا نشدن حتی یک وجب از خاک ایران عزیز

۲- آشکار شدن توانمندی‌های عظیم ملت

۳- همه دشمنان هشت سال ملت ایران همدست شدند، اما نتوانستند هیچ غلطی بکنند

۴- شکوفایی استعداد‌های هزاران جوان

۵- گسترش فرهنگ مقاومت

۶- ایمن سازی کشور، به واسطه دفاع جانانه همگانی، تا حد زیادی از تهاجمات محتمل ایمن شده است؛ همانگونه که بار‌ها گفتند گزینه نظامی روی میز است، اما از روی میز تکان نخورد.

۳️⃣ شروع سال تحصیلی ۱۴۰۲ : نقش خانواده و مدرسه در تعلیم و تربیت

مسؤولیت تربیت فرزندان تنها به عهده ی پدر و مادر یا مدرسه نیست، بلکه مسؤولیتی است مشترک بین مدرسه و والدین. زمانی فرزندان ما به اهداف عالی تربیتی و آموزشی دست خواهند یافت که هر دو نهاد (یعنی خانه و مدرسه). احساس مسؤولیت کرده، نسبت به وظایف خود هماهنگ عمل کنند و در تربیت کودک روش های یکسانی را به کار گیرند.

اگر این هماهنگی بین خانه و مدرسه نباشد، کودک دچار سردرگمی می شود، دستورهای تربیتی مدرسه هر چند در سطح بالا باشد، یقیناً بدون هم کاری و تأیید خانواده ها اثری ندارد.

هر دو نهاد اگر به طور هماهنگ عمل کنند و در پی گیرهای مداوم مسائل تربیتی و درسی، هم کاری مستمری با هم داشته باشند، در اصلاح رفتارهای نا به هنجار و تقویت خصلت های نیک نوآموزان موفق خواهند شد.

هم والدین باید به طور مستمر از نحوه ی پیشرفت تحصیلی و اخلاقی دانش آموزان در مدرسه مطلع شوند و هم مربیان و معلمان باید از نحوه ی عملکرد و رفتار دانش آموزان در خانه و خارج از مدرسه با اطلاع باشند.

۴️⃣ حضور پیرومندانه نماینده مردم ایران در سازمان ملل

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بامداد دوشنبه تهران را برای شرکت در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به مقصد نیویورک ترک کرد و صبح دوشنبه به وقت محلی وارد نیویورک شد. رئیس‌جمهور در این سفر علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با تعدادی از سران کشورهای شرکت‌کننده در مجمع عمومی نیز دیدار و گفت‌وگو می‌کند و دیدارهای جانبی دیگری نیز داشته و دارد.

رئیسی در این سفر با دست پر و ده‌ها برگ برنده در زمینه‌های مختلف در نیویورک حضور پیدا کرد که به شرح زیر است:

۱- اعتراف غرب به شکست پروژه منزوی ساختن ایران

۲- عضویت ایران در سازمان همکاری ‌شانگهای

۳- دعوت از ایران برای عضویت در گروه بریکس

۴- پایان یافتن دیپلماسی التماسی

۵- بی‌اثرشدن تحریم بر صنعت پتروشیمی ایران

۶- لغو انتصاب ۸ بازرس آژانس در ایران

۷- دستاوردهای بی‌سابقه در حوزه هسته‌ای

۸- شکست پروژه اغتشاشات و ناامن‌سازی ایران

۵️⃣ جشن عاطفه ها

هر ساله به مناسبت بازگشایی مدارس، جشن عاطفه ها همزمان در سراسر کشور برگزار می شود تا در این جشن با جمع آوری کمک های مردمی دست دانش آموزان نیازمند و محروم گرفته شود.

در این جشن داراها دست ندارها را می گیرند و با نگاه محبت آمیز، شادی ها را در میان همدیگر تقسیم می کنند تا این جشن برای ترویج فرهنگ کمک، بخشش و محبت باشد.

۶️⃣ کمبود فضای سبز

درخت و سبزه نماد آبادانی و شاخص سرسبزی و خرمی و مظهر زندگی و باعث لطافت هوا و موجب آسایش و آرامش انسان و صفا و پاکی طبیعت است.

توسعه جنگل، کاشت درخت و ایجاد فضای سبز وظیفه همه مردم و مسؤولین است در روایات آمده هرگاه آدمی به تماشای خرمی گیاهان و درختان سرسبز می نشیند غرق در سرور و لذت می شود، روح و روانش آرام می گیرد و جانش به طراوت می گراید.

 تماشای آنها لذت بخش و شادی آفرین است، ضمن تشکر ازهمه مردم و مسؤولان بویژه شهرداران و مدیران منابع طبیعی بابت اقدامات انجام گرفته اما شهر ما تا رسیدن به حد مطلوب و ایده آل خیلی فاصله دارد

ساختن شهر سرسبز آباد نیاز به تلاش همگانی و مدیریت جهادی دارد، هم مردم باید پای کار بیایند هر کدام چند درخت بکارند و هم شهرداری و منابع طبیعی با تلاش مضاعف این نقیصه را برطرف نمایند…

پیشانی هر شهر فضای سبز و زیبای آن شهر است، لازمه زندگی بانشاط وجود فضای سبز است….

گسترش فضاهای سبز شهر و آسفالت کوچه ها و معابر در افزایش رضایتمندی مردم نقش بسیار زیادی دارد….

✅ برنامه های جانبی نماز جمعه برازجان مورخه (۱۴۰۲/۰۶/۳۱)

آیین عبادی سیاسی نماز جمعه برازجان مورخه (۱۴۰۲/۰۶/۳۱) توسط حجه الاسلام حسن مصلح امام جمعه دشتستان اقامه گردید.

در نماز جمعه این هفته برازجان برنامه های جانبی ذیل انجام گرفت:

۱) سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه توسط آقای سید جواد حسینی مقدم آزاده و جانباز دوران دفاع مقدس

۲) برپایی ایستگاه صلواتی توسط پایگاه مقاومت بسیج اداری شهدای امدادگر جمعیت هلال احمر شهرستان دشتستان جهت پذیرایی از نمازگزاران جمعه به مناسبت هفته دفاع مقدس

۳) ساماندهی وسایل نقلیه نمازگزاران توسط پایگاه مقاومت بسیج عمار یاسر روستای سرکره

۴) برپایی میز خدمت با حضور روسای بانک های قرض الحسنه مهر، سپه ، ملت ، رفاه کارگران ، پست بانک ، دفتر حمایت حقوقی ایثارگران ، بسیج حقوقدانان ، نماینده معاضدت قضایی و وکالت تسخیری جهت پاسخگویی به سوالات نمازگزاران

۵) برپایی ایستگاه کمک به دانش آموزان نیازمند توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) برازجان

۶) برگزاری نمایشگاه اسوه به مناسبت هفته دفاع مقدس توسط ناحیه مقاومت سپاه حضرت جواد الائمه (ع) شهرستان دشتستان در محیط مصلای جمعه برازجان جهت بازدید علاقه مندان به ویژه نمازگزاران

۷) اهداء هدایای برگزیدگان مسابقه پیام جمعه تاریخ ۲۴ شهریورماه توسط حجت الاسلام مصلح امام جمعه، حیاتی اصل مدیر آموزش و پرورش، معاونین آموزش و پرورش، سرهنگ بناری فرمانده و حجت الاسلام شاد مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت جواد الائمه (ع) شهرستان دشتستان

توجه داشته باشید که دوستان همراه سایت برازجان سلام برای دیدن تصاویر با کیفیت اصلی روی عکسی که دوست دارید آن را ببیند ، به آرامی لمس نماید ، تا تصویر باز شود و در مطلب مناسب خود با ذخیره عکس مورد علاقه خود از آن در هر محیطی که دوست دارید استفاده نمایید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.