×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 9 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
امام جمعه دشتستان: روضه‌های خانگی باعث تقویت قلوب مومنین می‌شود

به گزارش سایت پایگاه خبری تحلیلی برازجان سلام: آیین عبادی سیاسی نماز جمعه برازجان مورخه ۱۴۰۲/۰۶/۲۴ توسط حجهالاسلام والمسلمین حسن مصلح امام جمعه دشتستان اقامه گردید……

 

حجت الاسلام حسن مصلح امام جمعه شهرستان دشتستان گزیده ای از خطبه اول به شرح زیر اشاره می گردد:

– وراثت ویژه‌ی امام رضا (ع) از امام حسین (ع)

یکی از اوصاف حضرات ائمه (ع)، وراثت (ارث‌بُردن) است؛ حضرات «ورثه الانبیاء» (زیارت جامعه کبیره) هستند. امام حسین (ع) که زیارتی معروفی به نام “زیارت وارث” دارند و در زیارت امام رضا (ع) نیز به ویژگی وراثت آن حضرت اشاره شده است.

وراثت ائمه (ع) با وراثت های متعارف متفاوت است. وراثت های متعارف عمدتاً در امور اعتباری و مادی و دنیوی است (مثلاً ما اسم خانوادگی خود را به ارث می بریم، برخی از خصوصیات ژنتیکی به ارث می بریم، مال و اموال و برخی حقوق را به ارث می بریم) ولی وراثت ائمه، فراتر از وراثت متعارف است و وراثت جامع، عمیق، حقیقی و ابدی است (نه محدود و اعتباری و دنیوی) وراثت ائمه به قدری عُمق دارد که خلقاً و خُلقاً و منطقاً از هم ارث می برند است، وراثت در ابعاد «بینشی» و «منشی» و «کُنشی» (افکاری، گفتاری، رفتاری و کرداری) است.

اساساً همین خصوصیت وراثت را می توان مبنای معرفتی نظریه انسان ۲۵۰ (وحدت شخصیتی ائمه (ع)) دانست. اما امام رضا (ع) از امام حسین(ع) دو ارث ویژه دارد: (۱) غربت فوق‌العاده (غریب‌الغُربایی)؛ (۲) قتل لسانی «قَتَلَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَیْدِی وَ الْأَلْسُنِ»

– شواهد وراثت‌های ویژه‌ی امام رضا (ع)

(۱) غربت جغرافیایی مَدفن و (۲) دفن در کنار قاتل پدر، که انزل مراتب غربت است.

(۳) انکار امامت حضرت توسط برخی از شیعیان و نمایندگان پدر بزرگوارش و وقوع فتنه‌ی واقفه.

(۴) دیر فرزنددار شدن حضرت؛ (البته در حکمت الهیه، چیزی دیر و زود نیست، ولی عرفاً) حضرت رضا (ع)، ۴۶ سالشان بود و هنوز هیچ فرزندی نداشت. خیلی به حضرت زخم زبان زدند و او را «ابتر» می‌خواندند، بخصوص واقفی‌ها. نوشتند که امام رضا (ع) از شدت این اذیت‌ها، گریه کردند. امام جواد (ع) که به دنیا آمد، شد کوثر امام رضا (ع) به همین خاطر «وَ کَانَ الرضا(ع) طُولُ لَیْلَتِهِ یُنَاغِیهِ فِی مَهْدِهِ» (بحارالأنوار/ ج۵۰/ص۱۵) حضرت تمام شب را در کنار گهواره فرزندش می نشست و برای او لالایی می خواندند.

(۵) انکار فرزندی امام جواد علیه‌السلام برای حضرت توسط برخی از اقوام و خویشان (حتی برخی از برادران و عموهای امام رضا)؛ از آنجا که مادر امام جواد (ع) از قاره‌ی آفریقا بوده، رنگ بدن آن حضرت سبزه مایل به سیاه بوده (حائل اللون) بوده و مانند پدرانش گندم گون نبوده است و این تاثیری وراثتی و امری طبیعی است. ولی به امام رضا (ع) گفتند: «مَا کَانَ فِینَا إِمَامٌ قَطُّ حَائِلَ اَللَّوْنِ فَقَالَ لَهُمُ اَلرِّضَا عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ هُوَ اِبْنِی!» (الکافی/ ج۱/ ص۳۲۲) غربت را ببینید! به حضرت قیافه‌شناسی را تحمیل کردند.

– تحمیل ولایت عهدی و پیچیدگی رفتار مأمون

مأمون عباسی، منافق‌ترین خلیفه در بین طواغیت عصر ائمه (ع) و مصداق «أکبر الأعداء أخفاهم مکیدهً» (مستدرک نهج‌البلاغه/ ص۱۵۷) سرسخت‌ترین و پیچیده‌ترین دشمن است. در حدیث است که امیرالمؤمنین فرمودند: «أضعفُ الأعداء مَن أظهرَ عداوتَه و أشدُ الأعداء اَخفاهُم مَکیدهً»

امام رضا (ع) تحت عنوان دروغین «ولایت عهدی» به خراسان تبعید شد، تبعید همیشه بُعد مکانی نیست گاهی برعکس به شکل تقریب است. «روح را صحبت ناجنس عذابی است الیم» لذا نوشته‌اند: «قَبِلَ ولایهَ العهد من المأمون و هو باک حزین… و یسئل الله أن یعجل وفاته» (همان/ ج۱/ ص۳۱). ولایت عهدی، سیاست شیطانی مأمون برای قطع جریان امامت و اسلام ناب بود.

مأمون به دنبال ادغام امامت و خلافت بود همانگونه که یزید به دنبال ادغام امامت و سلطنت بود. اگر نقشه ی شیطانی مأمون می گرفت، کار ناتمام یزید کامل می شد و اسلام مهدوم می گشت. (مأمون معاویه بنی عباس بود، به تعبیر مولا «سابعهم اعلمهم» (مناقب آل ابی‌طالب/ ج۲/ ص۲۷۶).

اما این ظاهر جریان است، لایه‌ی زیرین این توطئه، از الطاف خفیه بود؛ به فرمایش خود حضرت «فی کل قضاء الله عز و جل خیره للمؤمن» (عیون أخبار/ ج۱/ ص۱۴۱). ائمه(ع) همه تجلی اسماءالله‌اند، اما دو امام تجلی اسم «ماکریت» خدای متعال هستند (و مکروا و مکرالله و الله خیر الماکرین)؛ یکی، امام حسن مجتبی (ع) در جریان صلح و دوم، امام رضا (ع) در جریان ولایت عهدی. حضرت رضا (ع)، نمود و نماد «خیرالماکرین» است.

به بیان برخی از اساتید، سرّ اینکه تعداد اسماءالله در دعای جوشن کبیره هزار و یک است و عدد ابجد اسم «رضا» هم هزار و یک است بخاطر تجلی جامع اسامی حضرت حق با ولایت رضویه است.

سیاست رضوی، تهدید عباسی را به فرصت تمدن رضوی تبدیل کرد. هجرت حضرت، در حقیقت توسعه‌ی جغرافیای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شیعه است و عملاً ایران وسیع را با تمام امکانات و ظرفیت هایش به «شیعه خانه اهل البیت (ع)» و “کهف عصر ظهور برای آمادگی زمینه‌سازان ظهور برای تقابل با دقیانوس جهانی” تبدیل نمود.

این حقیقت فلسفه‌ی این کلام حکیمانه رهبر معظم انقلاب است که: «انقلاب ما، در حقیقت میراث علی بن موسی الرضا (ع) است».

گزیده‌ای از خطبه دوم به شرح زیر اشاره می گردد:

۱- اول ربیع الأول هجرت پیامبر از مکه

هجرت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم از مکه به ‌مدینه، نقطه عطفی در تاریخ فرهنگ اسلامی است. همان‌گونه که بعثت، طلیعه نشر توحید بود، هجرت، نوید پیروزی آن است. بررسی این هجرت تاریخی، از چند جهت اهمیت دارد که از آن جمله طلیعه تشکیل حکومت اسلامی و در امتداد آن، تکون تمدن اسلامی و جهانی شدن آن است. رخدادهای مسیر هجرت، مانند ساختن نخستین مسجد در اسلام و برپایی نماز جمعه توسط شخص پیامبر(ص) نیز از ابعادی است که بررسی این هجرت را ضروری می‌نماید.

به بیان امام خامنه‌ای: «این سیزده سالِ مکه، چه سال‌های سختی بود؛ پیغمبر ایستاد و ایستادن او مسلمان‌های مقاوم و مستحکمی به ‌وجود آورد که هیچ فشاری روی آنها اثر نمی‌کرد. اینها درس است برای ما. بعد هم جامعه‌ی مدنی را تشکیل داد، ده سال بیشتر هم حکومت نکرد. اما پی‌ریزی یک بنائی را کرد که در طول قرنهای متمادی، قله‌ی بشریت در علم، در تمدن، در پیشرفت معنوی، در پیشرفت اخلاقی، در ثروت، همین جامعه بود؛ جامعه‌ای که پیغمبر طراحی کرده بود و او پی‌ریزی کرده بود.» (۱۳۹۰/۱۱/۲۱)

اما در بطن حادثه عظیم هجرت، واقعه لیله المبیت و فداکاری بی‌مانند حضرت علی علیه السلام است که خداوند متعال این فضیلت سترگ را با نزول آیه ۲۰۷ سوره مبارکه بقره ستوده است: «وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللّهِ وَ اللّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبادِ». واقعیت این است که نمی توان به ‌مسئله هجرت پرداخت و در برابر شأن والای حضرت علی علیه السلام و جانبازی ایشان، در راه تحقق اهداف پیامبر اسلام سر تعظیم فرود نیاورد.

۲- برکات روضه های خانگی در طول سال

بزرگان و علماء ما همواره بر برقراری روضه ها در منازل تاکید داشته و این سیره و سفارش امام صادق (ع) را خود نیز عمل کرده و می کنند. بر این اساس امروزه نیز در اکثر بیوت عظام در یکی از ایام هفته، مجلس روضه برپاست و این بزرگواران خود مستمع چنین مجالسی می شوند.

تکیه گاه بسیاری از روایات این است که روضه ها را به منازل خود ببرید. در بعضی از منازلی که سالیان درازی مجالس روضه برپاست ، وقتی در آن پا گذاشته می شود حالت معنویت خاصی به انسان دست می دهد و احساس می کنیم که این فضا با فضاهای دیگر متفاوت است.

اگر بخواهیم به بعضی از آثار روضه های خانگی اشاره کنیم می توان به این نکات اشاره کرد:

۱- روضه های اهل البیت (ع) در منازل باعث نزول خیر و برکت بر آن منازل و اهل آن خواهد بود. چرا که منزلی که نام اهل البیت (ع) در آن برده می شود مورد رضایت خداوند متعال و مورد عنایت ملائکه الهی است.

۲- روضه های خانگی باعث تقویت قلوب مومنین خواهد شد چرا که چه بسا دوستان و بستگان در چنین مجالسی با احوالات و مشکلات هم بیشتر آشنا می شوند و بنوعی با برقراری صله ارحام ، باعث جلوگیری یا از بین رفتن کینه ها و کدورتها از یکدیگر می گردند.

۳- در روضه های خانگی ، مومنین راحت تر با روحانیت معظم ارتباط برقرار می کنند و بهتر می توانند مسائل دینی خود را با آن در میان بگذارند.

۴- در روضه های خانگی فرزندانمان آسانتر می آموزند که چگونه با اهل البیت (ع) ارتباط برقرار کنند و به نوعی آموزش دین را به منازلمان می بریم

۵- روضه های خانگی تکلفات کمتری داشته و برای کسانی که توانایی مجالس بزرگتر را ندارند راه بسیار خوبی برای بهره مندی از برکات مجالس اهل البیت (ع) خواهد بود.

۶- چون تکلفات در این مجالس کمترست لذا اخلاص آن نیز بیشتر جلوه می کند.

۳- فضاسازی کاذب (پروپاگاندا)؛ اصلی‌ترین ابزار جنگ شناختی

پروپاگاندا، اصطلاحی تخصصی در عالم سیاست و رسانه است و به بیان ساده، نوعی اقدام تبلیغاتی است که در آن، اطلاعات به ‌صورت هماهنگ و جهت‌دار برای تأثیر دلخواه بر افکار عمومی، منتشر و توزیع می‌شود.

امروزه پروپاگاندا به ‌خصوص از طریق فضای مجازی، جزئی از جنگ شناختی و ادراکی غرب شده است.

نظریه‌پردازان جنگ ادراکی می‌گویند دیگر دوران جنگ سخت تمام شده و مردم در مقابل زور، مقاومت می‌کنند؛ لذا باید در یک جنگ ادراکی و با پروپاگاندا، ذهنیت‌های افراد را طوری تغییر دهیم که داوطلبانه ارزش‌های غرب را بپذیرند و حتی برای تحقق آن به نفع دشمن تلاش کنند.

اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع، و تبیین و تحلیل‌های مستند و اقناعی از سوی شبکه تبلیغ و جبهه رسانه‌ای انقلاب، جهت معرفی اهداف و مصادیق جنگ ادراکی دشمن، حقیقتاً می‌تواند تا حد زیادی پروپاگاندای دشمن را خنثی کند.

این موضوعی است که گلایه‌مندی چندین ساله رهبر معظم انقلاب است: «امروز در دنیا با پروپاگاندا و شیوه‌های پیچیده تبلیغاتی، سیاه را سفید و باطلِ مطلق را حق جلوه می‌دهند اما متأسفانه بسیاری از دستگاه‌های ما کارهای رسانه‌ای دقیق و هنرمندانه و موضوع جلب اعتماد عمومی را دست‌کم گرفته‌اند»

ایشان در دیدار اخیر با دولت سیزدهم، بالغ بر چهار یا پنج بار از موضوع ضعف اطلاع‌رسانی و روشن‌گری شِکوه کردند.

۴- تقدیر و تشکر از همه کسانی که در طول دو ماه محرم و صفر در دستگاه امام حسین علیه السلام خدمت مخلصانه و صادقانه داشتند اعم از هیات های مذهبی، موکب داران، متولیان مساجد، مبلغان و ذاکران و مردم شریف و دوستدار اهل البیت (ع) که حاضرند همواره در راه اهل البیت (ع) از مال و جان خود بگذرند.

امید است این خدمات مقبول حق تعالی و رضایت مندی اهل‌ البیت (ع) قرار گرفته در این دنیا مشمول عنایت آنها و در آخرت مشمول شفاعت ایشان قرار گیریم.

۵- تشکر دارم از همه مسؤولان و مدیران ادارات و نهادها، هیأت‌ها و موکب ها بویژه فرمانداری محترم، شهرداری، سپاه و نیروی انتظامی، صدا و سیمای استان و ستاد پیاده روی ولایت بابت فراهم نمودن تسهیلات لازم برای پیاده روی روز شهادت امام رضا علیه السلام

این اجتماع صد هزار نفره افتخاری است برای مردم ولایتمدار دشتستان که هر ساله در چنین مناسبتی شکل می گیرد.

همه باید برای هرچه باشکوه تر برگزار کردن این پیاده روی و اجتماع بزرگ اهتمام لازم داشته باشیم و سال به سال بر کمیت و کیفیت آن بیفزاییم.

 برنامه های جانبی نماز جمعه برازجان مورخه (۱۴۰۲/۰۶/۲۴) بدین شرح اعلام شد……

آیین عبادی سیاسی نماز جمعه برازجان مورخه (۱۴۰۲/۰۶/۲۴) توسط حجه الاسلام حسن مصلح امام جمعه دشتستان اقامه گردید….

در نماز جمعه این هفته برازجان برنامه های جانبی ذیل انجام گرفت:

۱) سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه توسط آقای سلیمان حیاتی اصل مدیر آموزش و پرورش شهرستان دشتستان به مناسبت فرارسیدن بازگشایی مدارس…

۲) برپایی ایستگاه صلواتی توسط آموزش و پرورش شهرستان دشتستان جهت پذیرایی از نمازگزاران

۳) ساماندهی وسایل نقلیه نمازگزاران توسط پایگاه مقاومت بسیج طریق القدس

۴) برپایی میز خدمت با حضور مدیر و معاونین آموزش و پرورش شهرستان دشتستان جهت پاسخگویی به سوالات نمازگزاران در آستانه بازگشایی مدارس

۵) برپایی ایستگاه کمک به دانش آموزان نیازمند توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) برازجان

۶) اجرای سرود امام غریب کاری از گروه سرود منتظران موعود پایگاه مقاومت بسیج سیدالشهدا (ع) و کانون فرهنگی هنری گل یاس مسجد امام زمان (عج) روستای دهقاید

۷) اهداء هدایای برگزیدگان مسابقه پیام جمعه تاریخ های ۱۰ و ۱۷ شهریورماه توسط حجت الاسلام مصلح امام جمعه، حیاتی اصل مدیر آموزش و پرورش، معاونین آموزش و پرورش و سرهنگ یحیایی جانشین سپاه حضرت جواد الائمه (ع) شهرستان دشتستان….

توجه داشته باشید که دوستان همراه سایت برازجان سلام برای دیدن تصاویر با کیفیت اصلی روی عکسی که دوست دارید آن را ببیند ، به آرامی لمس نماید ، تا تصویر باز شود و در مطلب مناسب خود با ذخیره عکس مورد علاقه خود از آن در هر محیطی که دوست دارید استفاده نماید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.