×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
امام جمعه دشتستان: مسئله عفاف و حجاب پیش شرط اصلی امنیت اخلاقی و روانی جامعه است

پایگاه خبری تحلیلی برازجان سلام؛ در خطبه دوم نماز جمعه برازجان مورخه ۱۴۰۲/۰۴/۳۰ مطرح شد:

به گزارش سایت پایگاه خبری تحلیلی برازجان سلام ؛ آیین عبادی سیاسی نماز جمعه برازجان مورخه ۱۴۰۲/۰۴/۳۰ توسط حجهالاسلام والمسلمین حسن مصلح امام جمعه دشتستان اقامه گردید.

گزیده ای از خطبه اول به شرح زیر اشاره می گردد:

– علل ماندگاری قیام حسینی (ع) (به مناسبت ماه محرم)

یکی از مباحثی که در رابطه با قیام عاشورا بسیاری از اندیشمندان به آن پرداختند، علل ماندگاری و جاودانگی نهضت عاشوراست. در تاریخ، انقلاب‌های زیادی واقع شده اما هیچ نهضت و انقلابی به اندازه عاشورا این‌قدر ماندگاری و جاودانگی نداشته است. به تعبیر یکی از نویسندگان تاریخ کربلا، کربلا، یک «پیام» داشت و یک «پیامد»؛ پیام کربلا روشن است مبارزه با ظلم، حق‌محوری، دفاع از مردم، دفاع از دین و… که کتاب‌های زیادی درباره‌اش نوشته‌اند؛ اما پیامدهای عاشورا کمتر بحث شده است. مثلاً: سازندگی‌های عاشورا؛ بعد از عاشورای ۶۱ هجری تا امروز که قریب به ۱۴ قرن می‌گذرد چقدر انسان‌ها در پرتو عاشورا ساخته شده‌اند؛ فقط حرّ نبود که روز عاشورا تغییر کرد، حرّهایی بعدها آمدند و تغییر و تحول در آنها پیدا شد، چقدر غیر مسلمان‌ها به برکت امام حسین شیعه شدند، که حتی بعضی‌هایشان مثل روزنامه‌نگار مراکشی ادریس حسینی کتاب نوشتند به نام «لقد شیعنی الحسین» (یعنی حسین و نهضت اباعبدالله مرا شیعه کرد) و علت گرویدنش به مذهب تشیع را توضیح می‌دهد.

علت این ماندگاری، این سازندگی، این پویایی و این جاودانگی نهضت عاشورا چیست؟ چرا هرگز محبت و دوستی امام حسین سرد نمی‌شود؟ حکمت و فلسفه این بیان نبوی (ص) چیست (إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَینِ حَرَارَهً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً) هیچ سالی جلسات امام حسین به افول و سستی نگرایید. هر سال دارد جلسات شلوغ‌تر می‌شود، منابر بیشتر می‌شود، امام حسین علیه السلام جهانی‌تر می‌شود. از خود عصر عاشورا عزاداری بر اباعبدالله شروع شد تا کوفه، شام و همین‌طور تا امروز این نهضت ادامه یافته است. برخی از عمده‌ترین دلائل ماندگاری نهضت عاشورا، عبارت است از:

۱. اراده الهی

اولین عاملی که باعث ماندگاری نهضت کربلا شد اراده الهی بود؛ چون اراده الهی اگر بر چیزی تعلق بگیرد، تحقق پیدا خواهد کرد. وقتی حضرت ابراهیم زن و فرزندش را در سرزمین مکه و لم یزرع حجاز گذاشت دعا کرد: «رَبَّنَا.. فَاجْعَلْ أَفْئِدَهً مِنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیْهِمْ» (ابراهیم: ۳۷) خدایا! دل‌های مردم را به سوی ذریه من جذب کن تا محبوب قلب‌ها بشوند. خدا هم اراده کرد ماندگار شوند و ماندگار شدند.

وقتی قنداقه اباعبدالله علیه السلام را به‌دست پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم دادند همین دعای حضرت ابراهیم را ایشان نمود: «رَبَّنَا… فَاجْعَلْ أَفْئِدَهً مِنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیْهِمْ»؛ به همین جهت فرمود: «إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَینِ حَرَارَهً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً»(مستدرک، ج ۱۰، ص۳۱۸). اگر اراده الهی به چیزی تعلق بگیرد ماندگار می‌شود.

حضرت زینب علیهاالسلام هم در مجلس دشمن همین مطلب را فرمود: «فَکِدْ کَیدَکَ وَ اسْعَ سَعْیکَ وَ نَاصِبْ جُهْدَکَ فَوَ اللَّهِ لَا تَمْحُو ذِکْرَنَا وَ لَا تُمِیتُ وَحْینَا»(لهوف، ۱۸۵).

خواست الهی بستگی به اخلاص افراد دارد. همان‌طور که خدای متعال پیغمبرش را بالا برد(وَ رَفَعْنا لَکَ ذِکْرَکَ). چقدر سبّ امیرالمؤمنین علیه السلام کردند، شصت سال بر منابر به امیرمؤمنان ناسزا گفتند تا جایی که مسجد سبّ على ساختند. اما امروز می‌بینیم این نام مقدس روزبه‌روز بیشتر طرفدار پیدا می‌کند تا برسد به آن وعده الهی که: «وَ لَیمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَى لَهُمْ»(نور: ۵۵).

کسی‌که زمینه‌اش را داشته باشد خداوند می‌فرماید «إِلَیهِ یصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ یرْفَعُهُ»(فاطر: ۱۰). خدا بی‌دلیل کسی را بالا نمی‌برد. علاوه بر عمل صالح می‌فرماید: کسی‌که عالم باشد او را بالا می‌بریم ولی نه هر عالمی «یرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ» کسی‌که علمش برای خدا باشد. بلعم باعورا عالم بود، ولی سقوط کرد(وَ لَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَکِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ(اعراف: ۱۷۶)).

علاوه بر عمل صالح و علم، یکی دیگر از عواملی که باعث بالا رفتن می‌شود تواضع است، امام صادق علیه السلام فرمود: «مَنْ تَوَاضَعَ لِلَّهِ رَفَعَهُ اَللَّهُ وَ مَنْ تَکَبَّرَ وَضَعَهُ اللّهُ»(بحارالانوار، ج۹۸، ص۱۰۹).

۲. عمل صالـح

دومین عاملی که باعث ماندگاری نهضت کربلا شد، عمل صالح است. به بیان قرآن: «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیینَّهُ حَیاهً طَیبَهً»(نحل: ۹۷). مثلاً به تصریح قرآن هر کار مقاومتی در برابر دشمنان خدا، عمل صالح است: «هیچ تشنگی و خستگی، و گرسنگی در راه خدا به مسلمین نمی‌رسد و هیچ گامی که موجب خشم کافران می‌شود برنمی‌دارند، و ضربه‌ای از دشمن نمی‌خورند، مگر این‌که به خاطر آن، عمل صالحی برای آنها نوشته می‌شود»(ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ لَا یصِیبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَهٌ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یطَئُونَ مَوْطِئًا یغِیظُ الْکُفَّارَ وَلَا ینَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَیلًا إِلَّا کُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ(توبه: ۱۲۰)).

به نظر علامه طباطبایی عمل صالح عملی است که دو تا ویژگی مهم داشته باشد: ۱- قصد قربت در آن باشد؛ یعنی برای خدا باشد، ۲- اعتقادات انسان را تقویت کند. وقتی عمل صالح انجام می‌دهی، متوجه شوی عقیده‌ات قوی‌تر می‌شود. «یصعَدُ الکَلِمُ الطَّیبُ وَالعَمَلُ الصّالِحُ یرفَعُهُ» کربلا مصداق عمل صالح بود؛ بنابراین ماندگار شد. یکی از میل‌های طبیعی در انسان، محبوبیت است(اللهم فاجعل نفسی… مَحْبُوبَهً فِی أَرْضِکَ وَ سَمَائِکَ(زیارت امین الله)). چه کار کنیم که محبوب بشویم؟ راه محبوبیت این است «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا»(مریم: ۹۶). یکی از صفات خداوند «ودود» به‌معنای محبت و دوستی است.

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: «إِذَا أَحَبَّ اَللَّهُ مؤمِناً» خدا وقتی یک بنده‌ای را دوست داشته باشد «قَالَ لِجَبْرَائِیلَ» به جبرئیل می‌فرماید «إِنِّی أَحْبَبْتُ فُلاَناً» من فلانی را دوستش دارم «فَیُحِبُّهُ» تو هم دوستش داشته باش، «ثُمَّ یُنَادِی فِی اَلسَّمَاءِ» جبرئیل برای اهل آسمان و اهل زمین ندا می‌دهد و می‌گوید: «إنَّ اللهَ یحِبُّ فلاناً، فَأَحِبُّوهُ ثُمَّ یوضَعُ لَهُ القَبُولُ فی الأرضِ»(مرآه العقول، ج۵، ص۱۳۰). این ندای تأثیرگذار و ندای نفوذ در دل‌هاست؛ جبرئیل به مردم ندا می‌دهد و می‌گوید: مردم فلانی را خدا دوست دارد، شما هم دوستش داشته باشید. درباره وجود مبارک سیدالشهداء علیه السلام هم پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «إِنَّ لِلْحُسَیْنِ فِی بَوَاطِنِ الْمُؤْمِنِینَ مَعْرِفَهً مَکْتُومَهً»(بحارالأنوار، ج ۴۳، ص۲۷۱) امام حسین در دل مؤمنین محبت و جایگاه خاصی دارد. چرا کربلا ماندگار شد؟ ۱- خدا خواست، ۲- عمل صالح. عمل صالح ماندگار می‌شود، کربلا ماندگار شد؛ چون عمل صالح محض بود. شرط اصلی عمل صالح، اخلاص است. در فرمایش امیرالمؤمنین علیه السلام است: «العَملُ کُلُّهُ هَباءٌ إلاّ ما اُخْلِصَ فیهِ»؛ «ضاعَ مَن کانَ لَهُ مَقْصَدٌ غَیرُ اللهِ».

۳. جامعیت

سومین عاملی که باعث ماندگاری نهضت کربلا شد جامعیت است. عاشورا نهضتی است که برای همه اقشار و برای همه گروه‌ها پیام و درس دارد. به قول یکی از نویسندگان عرب: در یک نیم‌روز و در ساعاتی محدود، نمایشگاه فضائل و نمایشگاه رذائل در مقابل هم واقع شد. تمام رزیلت‌ها در سپاه عمر سعد تجلی کرد و تمام فضائل در سپاه حسینی علیه السلام تجلی پیدا کرد؛ این همان جامعیت است. باید این جامعیت و درس‌های آن را برای اقشار مختلف تبیین کرد.

برای درس زمان لازم نیست، یک تصادف ممکن است پنج ثانیه واقع شود و پنجاه نفر بیایند و از آن درس بگیرند و صد نکته یادداشت کنند و همیشه برای استفاده از یک درس زمان و طول زمان مهم نیست. نهضت عاشورا کوتاه بود اما فوق‌العاده درس و محتوا دارد.

عباس عقاد عالم سنی کتابی نوشته به نام ابو الشهدا حسین پدر شهدا، آنجا وقتی بحث می‌کند راجع به نهضت عاشورا و درس‌های عاشورا، می‌گوید: ما گویا یک اردوگاهی از فضائل و عظمت‌ها را در یک زمان کوتاه و در یک سرزمین محدود می‌یابیم؛ لذا این هم رمز سوم ماندگاری نهضت کربلا است.

۱- نقش حیاتی نمازجمعه برای جامعه اسلامی (به مناسبت پنجم مرداد؛ روز نماز جمعه)

– رُجـحـان نمازجمعه

اسلام دینی اجتماعی است و به همین جهت آئین‌های مذهبی آن عمدتاً اجتماعی و جامعه‌محورند. به همین جهت می‌بینیم در اعمال عبادی مسلمانان، اجتماع روزانه نماز جماعت در مساجد، اجتماع هفتگی نمازجمعه و اجتماع سالانه حجّ را تعریف نموده است. اما «از خصوصیات نمازجمعه استمرار این حادثه است؛ جلسه‌ی هفتگی. حج در عمر یک بار است امّا نمازجمعه هر هفته اتّفاق می‌افتد؛ این خیلی مهم است. تا آنجایی که من اطّلاع دارم و یک مقداری تفحّص کردم، در هیچ آئینی، در هیچ جایی، اجتماعِ مُلابس با معنویّت به ‌صورت هفتگی وجود ندارد که مردم یک شهر یا جمع کثیری از مردم یک شهر، هر هفته یک جایی در یک مرکزی جمع بشوند و گرد هم بیایند؛ این خیلی خصوصیت مهمی است. اینجا است که رجحان این، از این جهت حتی بر حج معلوم میشود؛ یعنی پشت سر هم، پی‌درپی، این هفته، هفته‌ی بعد، هفته‌ی بعد، هفته‌ی بعد تا آخر» (نک: ۱۴۰۱/۰۵/۰۵).

۲- هفته اول دهه محرم هفته امر به معروف و نهی از منکر

امر به معروف و نهی از منکر و امنیت اخلاقی مسئله مهم و مورد نیاز امروز جامعه است همه باید نسبت به آن احساس مسؤولیت کنند و اگر همه به آن پای بند باشند جامعه از فساد و آلودگی دور می ماند و حریم ها حفظ می شود.

تامین امنیت در ابعاد مختلف نیاز یک جامعه سالم است اعم از امنیت مرزی، اقتصادی، مالی، جانی و اخلاقی، یک امر حیاتی و از وظایف دولتمردان است و امنیت اخلاقی نیز همچون امنیت اجتماعی و غذای برای جامعه یک ضرورت است، اگر امنیت غذایی در جامعه نباشد جامعه آلوده می شود.

برای حفظ امنیت غذایی نهاد و یا سازمانی نظارت دارد تا سلامت جامعه حفظ شود و این مهم در مورد امنیت اخلاقی نیز باید مدنظر قرار گیرد که مطالبه مردمی است.

با گروهها و باندهایی تبهکاری که در داخل یا از خارج از مرزها برای ویرانی و فساد جامعه ما توطئه و نقشه می کشند و عده ای دستورهای آنها را در خیابانها عملیاتی می کنند باید برخورد قاطع و قانونی صورت گیرد.

مردم ما از نیروی انتظامی در راستای امنیت اخلاقی جامعه و مقابله با هنجارشکنان حمایت می کنند و از دستگاه قضا و نیروی انتظامی میخواهیم که در موضوع امنیت اخلاقی جامعه کوتاه نیاید و مسئله عفاف و حجاب پیش شرط اصلی امنیت اخلاقی و روانی جامعه است.

۳- بیانات رهبری به مناسبت آغاز ماه محرم

– نسل جوان را، به عمل به دین سوق دهید

«بهترین استفاده‌ی از این فرصت چیست؟ تبلیغ معارف دین؛ تبلیغ همان‌چیزی که این بزرگواران، این نشانه‌های عظمت و فضیلت برای خاطر آن، جانشان را کف دست گرفتند؛ این ‌همه رنج بردند؛ این ‌همه مصیبت کشیدند؛ حادثه‌ی عاشورا به‌ وجود آمد؛ حوادث گریه‌آور صدر اسلام به ‌وجود آمد. [اینها] برای چه بود؟ برای ترویج معارف دین بود. از این فرصت برای ترویج معارف دین، برای سوق دادن نسل جوان به عمل به دین، به عمل به شریعت، به عمل به مسئولیّت‌های بزرگ این دوران استفاده کنید.» (۱۳۹۴/۰۱/۲۰)

۴- اهانت های اخیر به ساحت مقدس قرآن کریم

تکرار هتک حرمت قرآن کریم و مقدسات اسلامی در کشور سوئد را به شدت محکوم می کنیم و مسؤولیت کامل عواقب تحریک احساسات مسلمانان جهان را متوجه مقامات این کشور می دانیم.

کشورهای اروپایی که در قبال این هتاکی با بی تفاوتی و یا حمایت از اجیران رژیم صهیونیستی زمینه این وضعیت را فراهم کرده اند بدانند سیلی محکمی از سوی کشورهای اسلامی و جامعه مسلمانان خواهند خورد توهین به عقاید و کتب آسمانی در هیچ یک از ادیان الهی جایگاهی ندارد.

در پایان برنامه های جانبی نماز جمعه برازجان مورخه (۱۴۰۲/۰۴/۳۰) بدین شرح اعلام می نمایم…..

آیین عبادی سیاسی نماز جمعه برازجان مورخه (۱۴۰۲/۰۴/۳۰) توسط حجه الاسلام حسن مصلح امام جمعه دشتستان اقامه گردید.

در نماز جمعه این هفته برازجان برنامه های جانبی ذیل انجام گرفت:

۱) سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه توسط آقای جعفر کمالی رییس اداره بهزیستی شهرستان دشتستان با موضوع هفته بهزیستی

۲) سر دادن شعارهای کوبنده توسط نمازگزاران در محکومیت اهانت به ساحت قرآن کریم در کشور سوئد

۳) برپایی ایستگاه صلواتی توسط پایگاه مقاومت بسیج شهید فیاض بخش اداره بهزیستی شهرستان دشتستان جهت پذیرایی از نمازگزاران جمعه

۴) برگزاری میز خدمت نماز جمعه با حضور مدیران ادارات صنعت، معدن و تجارت ، ورزش و جوانان ، امور مالیاتی و اتاق اصناف جهت پاسخگویی به سوالات نمازگزاران

۵) ساماندهی وسایل نقلیه نمازگزاران توسط پایگاه مقاومت بسیج امام علی (ع).

توجه داشته باشید که دوستان همراه سایت برازجان سلام برای دیدن تصاویر با کیفیت اصلی روی عکسی که دوست دارید آن را ببیند ، به آرامی لمس نماید ، تا تصویر باز شود و در مطلب مناسب خود با ذخیره عکس مورد علاقه خود از آن در هر محیطی که دوست دارید استفاده نماید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.