×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
امام جمعه دشتستان: اجرایی شدن طرح پزشک خانواده منوط به مدیریت جهادی شبکه بهداشت و همکاری مردم و پزشکان در شهرستان است/ تصاویر برگزاری میز خدمت و اهدای جوایز برندگان مسابقه پیام نماز جمعه و اعتکاف دانش آموزی

سایت پایگاه خبری تحلیلی برازجان سلام در خطبه دوم نماز جمعه برازجان مورخه ۱۴۰۲/۰۲/۱۵ مطرح شد:…

امام جمعه دشتستان: اجرایی شدن طرح پزشک خانواده منوط به مدیریت جهادی شبکه بهداشت و همکاری مردم و پزشکان در شهرستان است…

آیین عبادی سیاسی نماز جمعه برازجان مورخه ۱۴۰۲/۰۲/۱۵ توسط حجهالاسلام والمسلمین حسن مصلح امام جمعه دشتستان اقامه گردید.

گزیده ای از خطبه اول به شرح زیر اشاره می گردد:

– سنت های الهی در تدبیر جوامع
الف) زیادت نعمت های معنوی و اخروی
ب) تحبیب و تزیین ایمان
ج) زیادت نعمت‌های مادی و دنیوی

د) پیروزی بر دشمنان

آیات قرآنی که دلالت بر پیروزی اهل حق بر اهل باطل دارد به هفت دسته قابل تقسیم است:

۱) آیاتی که دال است به پیروزی «حق» بر «باطل»: این پیروزی ممکن است به دو معنا باشد: یکی پیروزی حق بر باطل در میدان حجت و استدلال و برهان؛ و دیگری پیروزی اهل حق بر اهل باطل در صحنه جنگ و نبرد. هر ‌دوی این معانی صحیح است.

۲) آیاتی که دال است بر اینکه خدای متعالی، پیامبران خود، فرمان‌بران و پیروان آنان را کمک و یاری می‌کند و پیروزی و چیرگی می‌بخشد.

۳) آیاتی که نشان‌‌دهنده مصادیق و نمونه‌هایی از کمک و یاوری خدای متعالی به انبیا و مؤمنان است.

۴) آیاتی که اهل حق را وعده خیر دنیا و آخرت می‌دهد.

۵) آیاتی که به اهل حق وعده پیروزی در همین دنیا می‌دهد:

«وَلا تَهِنُوا وَلا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤمِنِینَ» (سوره آل‌عمران،آیه ۱۳۹)؛
«سست مشوید و اندوهگین مباشید که شما، اگر [واقعاً] مؤمن باشد، برترید».

« إِنَّ اللّهَ یُدافِعُ عَنِ الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ اللّهَ لا یُحِبُّ کُلَّ خَوّانٍ کَفُورٍ * أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللّهَ عَلی نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ * الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیارِهِمْ بِغَیْرِ حَقٍّ إِلاّ أَنْ یَقُولُوا رَبُّنَا اللّهُ وَلَوْ لا دَفْعُ اللّهِ النّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَبِیَعٌ وَصَلَواتٌ وَمَساجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللّهِ کَثِیراً وَلَیَنْصُرَنَّ اللّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ إِنَّ اللّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ * الَّذِینَ إِنْ مَکَّنّاهُمْ فِی الأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاهَ وَآتَوُا الزَّکاهَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَلِلّهِ عاقِبَهُ الْأُمُورِ» (سوره حج، آیات ۳۸ـ۴۱)؛

«خدای متعالی از کسانی که ایمان آورده‌اند دفاع می‌کند. خدای متعالی، خیانتگران کفران ‌پیشه را دوست ندارد* به کسانی که دیگران به جنگشان می‌آیند اجازه داده شد [که به جنگ بپردازند] زیرا ستم دیده‌اند؛ و خدای متعالی بر یاری کردنشان تواناست* همان کسانی که از دیارشان بیرون رانده شدند به‌ نا‌حق [بدون سبب]؛ جز ‌اینکه می‌گویند: «پروردگار ما خدای متعالی است»؛ اگر خدای متعالی، پاره‌ای از مردم را به پاره‌ای دیگر دفع نمی‌کرد، دیرها و کلیساها و نمازخانه‌ها و مسجدهایی که نام خدای متعالی در آنها بسیار یاد می‌شود ویران می‌شد. خدای متعالی به ‌یقین، کسی را که او را یاری کند یاری می‌کند؛ که خدای متعالی، توانا و نیرومند است* همان کسان که اگر در زمین فرمانروایی‌شان دهیم، نماز به‌پا کنند و زکات دهند و به خوبی وادارند و ازبدی باز‌دارند؛ و سرانجامِ همه کارها از ‌آنِ خدای متعالی است».

«وَعَدَ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً وَمَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ* وَأَقِیمُوا الصَّلاهَ وَآتُوا الزَّکاهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ» (سوره نور،آیات ۵۵ و ۵۶)؛

«خدای متعالی به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده‌اند وعده داده است که در زمین جانشینشان سازد، چنانکه کسانی را که پیش ‌از آنان بودند جانشین ساخت، و دینشان را که برایشان پسندیده است فرمانروا گرداند و از‌ پی ترسشان، آسودگی [و امنیت] جایگزین کند؛ که مرا بپرستند و چیزی را با من انباز نکنند؛ و کسانی که پس‌ از‌ آن،کفر ورزند، آنان خودشان نافرمان‌اند* نماز به ‌پا کنید و زکات دهید و پیامبر را فرمان برید تا شاید رحمت بینید».

« وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَنَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ * وَنُمَکِّنَ لَهُمْ فِی الأَرْضِ» (سوره قصص،آیات ۵ و ۶)؛

«می‌خواستیم بر کسانی که در آن سرزمین، زبون شده بودند، منت نهیم و آنان را پیشوایانی سازیم و آنها را وارث [آن سرزمین] کنیم* و در آن سرزمین فرمانروایی‌شان دهیم»….

گزیده‌ای از خطبه دوم توسط حجت الاسلام مصلح امام جمعه دشتستان به شرح زیر اشاره می گردد:

۱- ۱۵ شوال: رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی

– رمز و راز زیارت امامزادگان انقلابی

در بین امامزادگان انقلابی عصر ائمه (ع) شخصیت نامدار حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) – به تعبیر رهبر معظم‌ انقلاب -‌ »ستاره‌ای درخشان‌ از خاندان‌ پیامبر (ص)» (۱۳۷۳/۰۸/۰۵) است که به تصریح امام هادی (ع): «‌زیارت‌ مرقد مطهر حضرت‌ عبدالعظیم‌ به‌ مثابه‌ زیارت‌ مرقد حضرت‌ سیدالشهدا (ع) در کربلا است» «لَو زُرتَ قَبرَ عَبدِالعَظیم عِندَکمُ لَکُنتَ کَمَن زارَ الحُسَینَ» (کامل الزیارات/ ۳۲۴).

وقتی امام هادی (ع) که پیشتر نشان و مدال افتخارآمیز «أنتَ وَلِیُّنا حَقّاً» (الأمالى الصدوق/ ص۴۱۹) را به حضرت عبدالعظیم (علیه‌السلام) عنایت فرموده بودند، مردم را به زیارت این امامزاده انقلابی، با بصیرت و ولایتمدار تشویق می‌کنند، نشان می‌دهد که اهل البیت (ع) قصد داشتند شیعیان را به سمت ایشان و ویژگی‌هایی که داشتند سوق دهند، چرا که غایت زیارت، شباهت زائر با مَزور، و تخلق زائر به اوصاف او است.

اساساً! زیارت، مانند آینه‌ای عمل می‌کند که در برابر آفتاب قرار گرفته و نور آن را بازتاب داده و به اشیاء و اشخاص می‌تاباند. حضرات ائمه (علیهم‌السلام) دوست دارند که همه ما مثل حضرت سید الکریم، مخاطب «أنتَ وَلِیُّنا حَقّاً» باشیم.

۲- ۱۵ شوال: شهادت حضرت حمزه سیدالشهداء

– شخصیت حضرت حمزه، شاخص تمایز دو جریان حق و باطل

وقتی شخصیتی در قله ایمان به خدا و اعمال صالحی مثل جهاد و یاری ولیّ الهی‌اش قرار می‌گیرد، مصداق و عینیت آیات متعددی از قرآن کریم قرار می‌گیرد. در بین این شخصیت‌های بزرگ، حضرت حمزه سیدالشهدا علیه السلام جایگاه و موقعیت بسیار بالایی دارد چرا که شخصیت مبارک ایشان، مورد عنایت و ارادت ویژه جریان حق و کینه و عناد ویژه جریان باطل قرار گرفته است.

در قرآن کریم وقتی به محضر آیات شریفی مانند آیه «وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ الَّذِینَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ مَغْفِرَهٌ وَ رِزْقٌ کَرِیمٌ» (سوره انفال، آیه ۷۴) مى‌رسیم، وجود مبارک حمزه سیدالشهداء علیه السلام را در رأس مصادیق آن قرار می‌گیرد که ایمان آوردن در وضعیت سخت، یارى‌کردن و پناه‌دادن به رسول خدا در مقابل دشمنان، آنگاه که همه مشرکان و دشمنان ضد او بسیج شده بودند، دلالت بر ایمان حقیقی دارد.

۳- اردیبهشت‌ ماه؛ ماه نکوداشت علم و فرهنگ

اردیبهشت ماه، دارای مناسبت‌های متعددی در موضوع بزرگداشت مفاخر و شخصیت‌های علمی تراز اول فرهنگ ایرانی اسلامی کشور عزیز ما ایران است.

سوم اردیبهشت، روز بزرگداشت جناب شیخ بهایی، ۱۲ اردیبهشت، روز بزرگداشت شهید مطهری و ۱۵ و ۱۹ آن، روز بزرگداشت دو تن از بزرگترین علمای شیعه یعنی جناب شیخ صدوق و جناب شیخ کلینی است که حقاً و انصافاً نه تنها از مفاخر مذهب حقه شیعه و مکتب متعالی اسلام، بلکه از افتخارات علم و دانش در عالم بشریت‌اند و نور وجود پر برکت‌شان بعد از هزار سال، هنوز عالم‌تاب است و مصداق این فرمایش‌های نبوی و علوی علیهما السلام است: تا گردش شب و روز هست، علما هستند.

با تمام جایگاهی که عبادت در ساختار آفرینش انسان دارد، با این حال می‌بینیم مقام اهل علم از اهل عبادت والاتر است. در روایات عترت علیهم السلام می‌خوانیم: «برتری عالم بر عابد، مانند برتری خورشید است بر ستارگان و برتری عابد بر غیر عابد، مانند برتری ماه است بر ستارگان؛ یک ساعت تکیه زدن عالم بر بستر خویش و نگریستن در کار و عملش، بهتر از هفتاد سال عبادت عابد است. عالمی که از علمش بهره بَرَد، برتر از هفتاد هزار عابد است.»

۴- آموزه‌های قرآنی عفاف و حجاب در ملاقات شعیب (ع) و موسی (ع)

خداوند از یک سو، برخورد سراسر حجب و حیای دختر شعیب (ع) با نامحرم را می‌ستاید و از دیگر سو، رفتار زیبا و همراه با وقار حضرت موسی (ع) با دختری نامحرم در بیابانی خلوت را به ‌عنوان الگوی رفتاری شایسته بیان می‌کند.

همچنین از آیه قرآن در می‌یابیم اگر رابطه با نامحرم، با رعایت موازین شرعی و انسانی و حجب و حیا و سنگینی و وقار همراه باشد، شرع مقدس آن را تأیید خواهد کرد.

در برخی تفاسیر ذیل آیات مربوط به این داستان، نکته‌های مهمی درباره حضور اجتماعی بانوان آمده است که برخی از آنها عبارت است از:

– زنان باید در محیطی سالم و به دور از آسیب کار کنند.

– رفت و آمد زنان در بیرون از خانه باید بر اساس حیا و عفت باشد.

– حریم میان زن و مرد یک ارزش است که دختران شعیب (ع) به آن توجه داشتند.

– حمایت از زنان یک ارزش انسانی است.
– در حرف زدن با نامحرم، خلاصه و کوتاه سخن بگوییم.

– کار زن در خارج از خانه اشکالی ندارد؛ به شرط آنکه زن در محیط کار با مرد تنها نباشد؛ با مردان اختلاطی نداشته باشد؛ مردی که توان کار داشته باشد، در خانواده او نباشد.

– خانواده‌ای که دختر دم بخت دارد، اگر مرد شایسته‌ای برای دامادی یافت، منتظر خواستگار نشود و خود پیش‌قدم امر خیر شود.

۵- جهاد تبیین از نگاه رهبری

– عرصه های مختلف جهاد: جهاد نظامی، جهاد علمی، جهاد دیپلماسی، جهاد رسانه ای، جهاد اقتصادی

– یک روز میدان، میدان نظامی است مثل دوران دفاع مقدس، دوران دفاع از حرم؛ اینجا میدان، میدان نظامی است …؛ یک روز عرصه ی علم است و جهاد، جهاد علمی است. باید علم را بالا برد؛ یک روز عرصه ی فعالیتهای اجتماعی است؛ یک روز عرصه ی خدمات اجتماعی است و خدمت به مردم، آن روزی که دشمن سعی می کند جامعه را در فشار اقتصادی قرار بدهد برای اینکه مردم را در مقابل اسلام، در مقابل نظام اسلامی قرار بدهد، آن روز اگر شما خدمت اقتصادی و اجتماعی به مردم بکنید، جهاد کرده اید در مقابل دشمن. (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مداحان اهل البیت (ع) – ۳ بهمن ۱۴۰۰)

۶- بیانات مهم رهبری به مناسبت روز معلم

پنج فرمانِ مهم و بنیادیِ مقام معظم رهبری اَدامَ الله ظِلَّه: برای آموزش و پرورش

«اول، سند تحول به صورت مستمر تکمیل و به روزرسانی شود».

«دوم، از سند تحول حمایت قاطع و به اجرای آن کمک شود».

«سوم، برای سند تحول که سندی متقن و خوب است بدیل و رقیبی درست نشود».
«چهارم، نقشه راه دقیق اجرای سند تحول از ستاد تا مدارس تهیه و در دولت و مجلس از آن حمایت شود»

«پنجم، در نقشه راه، شاخص‌های قابل اندازه‌گیری معین شود که بر اساس آنها پیشرفت اجرای سند دائماً رصد شود».

شأن تعلیم و تربیت شأن دولتی است. هیچ نظامی نمیتواند این شأن را از خودش دور کند، قابل تفکیک نیست از نظام.

تربیت و تعلیم کشور به عهده‌ی نظام حاکم بر این کشور است. در همه‌ی دنیا هم همین است.

قانون اساسی ما هم که این را به صراحت بیان کرده [رایگان و دولتی بودن آموزش برای همگان] بنابراین مسئله‌ی برون‌سپاری، معنی‌ای ندارد. این شأن دستگاه حاکم [است] و قابل واگذاری نیست.

برنامه‌های پرورشی باید در مدرسه دیده بشود، در مدارس خبر چندانی نیست.

باید امور پرورشی امتداد داشته باشد تا داخل مدارس.

بسیاری از مدارس معاون پرورشی ندارند، مسؤول پرورشی ندارند. باید حتماً تأمین بشود.

باید کار پرورشی جذّاب باشد. بچه‌ها را فراری نباید داد. باید جوری باشد که بچه‌ها به طرف او جذب بشوند. تقویت و هویت ملی، تقویت عشق به میهن، تقویت پرچم ملی، تعلیمِ سبک زندگیِ اسلامی و ایرانی، اینها در شمار اصلی‌ترین کارهایی است که بایستی انجام بدهیم.

۷- طرح پزشکی خانواده

بنا به اعلان دانشگاه علوم پزشکی استان طرح پزشک خانواده شهری در استان با همکاری بیش از ۱۸۰ پزشک و ۳۶۰ نفر مراقب و ماما در بخش دولتی و خصوصی در پنج شهر بوشهر، برازجان، خورموج، گناوه و کنگان برای ۵۵۰ هزار نفر اجرایی می‌شود.

طرح پزشکی خانواده شهری و نظام ارجاع که در دولت سیزدهم مورد توجه جدی قرار گرفته است؛ برنامه‌ای هدفمند، راهبردی و روشی بسیار مهم و موثر در حفظ سلامت مردم، کاهش هزینه و ارتقای نظام سلامت به شمار می‌رود.

طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع یکی از مهم‌ترین روش‌های افزایش دسترسی و بهره‌مندی عادلانه مردم از خدمات سلامت است که موجب دسترسی مناسب‌تر و ارتقای کمی و کیفی خدمات سلامت می‌شود.

امید است با مدیریت جهادی شبکه بهداشت و همکاری مردم شریف شهرستان این طرح به طور شایسته و مطلوب در سطح شهرستان اجرا شود و رضایتمندی مردم را به دنبال داشته باشد…

در مراسم امروز میزهای خدمت فرمانداری دشتستان، آموزش و پرورش شهرستان دشتستان و تامین اجتماعی دشتستان و جمعیت هلال احمر برازجان پاسخگو نمازکزارن بودند ..

در پایان نماز جمعه امروز برازجان برندگان مسابقه پیام نماز جمعه و اعتکاف دانش آموزی از حجت الاسلام مصلح امام جمعه دشتستان و آقای حیاتی اصل مدیریت آموزش و پرورش شهرستان دشتستان و آقای خلیفه معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش شهرستان دشتستان و مسئولین دیگر هدایای خود را دریافت نمودند …

بنا به این گزارش اسامی برگزیدکان این دو مسابقه به شرح زیر اعلام شد…

مدرسه شاهد محمد رسول الله: سبحان بوستانی ، مهدی زیراهی ، ابوالفضل جمالی ، علی زیراهی

مدرسه باقرالعلوم: محمد مهدی اقتداری ، عباس احمدنیا

مدرسه رشد: داریوش غلامی

در تقدیر امروز همه دوستان برگزیده تشریف نداشتند و دوستانی که حضور داشتند توسط مسئولین هدایا به آنها اهدا شد.

توجه داشته باشید که دوستان همراه سایت برازجان سلام برای دیدن تصاویر با کیفیت اصلی روی عکسی که دوست دارید آن را ببیند ، کلیک نماید…

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.