×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
حجت الاسلام شاد امام جمعه موقت برازجان : ای فرزندان آدم! لباسی برای شما فرستادیم که اندام شما را می‌پوشاند و مایه زینت شماست اما لباس پرهیزگاری بهتر است!

به گزارش سایت پایگاه خبری تحلیلی برازجان سلام خطبه دوم نماز جمعه برازجان ، به امامت حجت الاسلام ابوذر شاد ، امام جمعه موقت شهر برازجان ، مورخه ۱۴۰۱/۶/۱۸ در مصلی جمعه شهر برازجان بدین شرح اعلام شد….

*بسم الله الرحمن الرحیم*

الحمد الله نحمده ونستعین و نستغفره ونستهدی ونومن به ونتوکل علیه و نعوذ بالله تبارک وتعالی من شرور انفسنا ومن سیئات اعمالنا الذی لاهادی لمن اضل ولا مضل لمن هدی ونشهد ان لااله الا الله وحده لاشریک له ونشهد ان محمدا عبده ورسوله ارسله بالهدی ودین الحق لیظهره علی الدین کله ولو کره المشرکون ونصلی ونسلم علی سیدنا ونبیینامحمدبن عبدالله (ص) افضل ماصلیت وبارکت وترحمت علی ابراهیم انک حمید مجید وصلی علی علی امیرالمومنین سیدالوصیین وعلی زوجته فاطمه سبده النساء العالمین وعلی الحسن والحسین سیدی شباب الجنه وصلی علی ائمه المسلمبن علی بن الحسین ومحمدبن علی وجعفر بن محمد وموسی بن جعفر وعلی بن موسی ومحمد بت علی وعلی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم المنتظر المهدی حججک علی عبادک وامنائک فی البلادک. اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر وجعلنا من خیر انصاره واعوانه.

*توصیه به تقوای الهی*

قال الله الحکیم فی قرآن الکریم:
یبَنى ءادَمَ قَد انزَلنا عَلَیکُم لِباسًا یُورى سَوءتِکُم وریشًا ولِباسُ التَّقوى‌ ذلِکَ خَیرٌ ذلِکَ مِن ءایتِ اللَّهِ لَعَلَّهُم یَذَّکَّرون؛
ترجمه: ای فرزندان آدم! لباسی برای شما فرستادیم که اندام شما را می‌پوشاند و مایه زینت شماست اما لباس پرهیزگاری بهتر است! اینها (همه) از آیات خداست، تا متذکر (نعمت‌های او) شوند.

حدیث؛ قال رسول الله(ص):
مَنْ سَرَّهُ أَنْ یُنْسَأَ لَهُ فِی عُمُرِهِ وَ یُوَسَّعَ لَهُ فِی رِزْقِهِ فَلْیَتَّقِ اللَّهَ وَ لْیَصِلْ رَحِمَه‏.
ترجمه : هر کس دوست دارد که عمرش طولانى و روزى اش زیاد شود، تقواى الهى پیشه کند و صله رحم نماید.

مناسب های هفته:

*مناسبت اول:
*شنبه ۱۹ شهریورماه مصادف با دوازدهم ماه صفر:*
*سالگرد ارتحال آیت الله سید محمود طالقانی اولین امام جمعه تهران _نوزدهم شهریور ۵۸در ۶۷سالگی.*
*پیام امام به‌مناسبت رحلت آیت الله طالقانی ره:*
آقای طالقانی یک عمر در جهاد و روشنگری و ارشاد گذراند. او شخصیتی بود که از حبسی به حبس و از رنجی به رنج دیگر در رفت و آمد بود و هیچ گاه در جهاد بزرگ خود سستی و سردی نداشت. من انتظار نداشتم که بمانم و دوستان عزیز و پرارج خودم را، یکی پس از دیگری، از دست بدهم. او برای اسلام به منزله حضرت ابوذر بود، زبان گویای او چون شمشیر مالک اشتر برّنده بود و کوبنده، مرگ او زودرس بود و عمر او با برکت.
*سید محمود علایی طالقانی* (۱۲۸۹- ۱۳۵۸ش) از مبارزان و شخصیت‌های انقلاب اسلامی ایران، مفسر قرآن و نهج البلاغه و از علمای تهران بود.
*وی پیش از انقلاب* با جبهه ملی و نهضت آزادی همراهی داشت و پس از کودتای ۲۸ مرداد، از مدافعان فدائیان اسلام بود. وی در جریان انقلاب سفید و مخالفت‌ با آن به زندان افتاد. در آستانه انقلاب، ریاست شورای انقلاب را بر عهده گرفت و پس از انقلاب اولین امام جمعه شهر تهران و نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان قانون اساسی شد.
*آیت اللّه طالقانی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در برپایی نماز جمعه نقش مهمی را ایفا کرد* و پس از طرح مسئله با امام خمینی رحمه الله با موافقت ایشان رو به رو شد و به امامت نماز جمعه تهران منصوب گردید. آیت اللّه طالقانی مکان برگزاری نماز جمعه را دانشگاه تهران انتخاب کرد تا از این رهگذر، نمازگزاران را به دانشگاه بکشاند و دانشگاهیان را به صف نماز بیاورد و دین داری و روشن فکری را به هم بیامیزد. ایشان شش نماز جمعه در تهران اقامه کرد که نخستین آن پنجم مرداد ۱۳۵۸ و آخرین آن شانزدهم شهریور ۱۳۵۸ بود. از دیگر مسئولیت های آیت اللّه طالقانی، می توان به عضویت در شورای انقلاب و مجلس خبرگان قانون اساسی اشاره کرد که به نمایندگی از مردم تهران در آن شرکت می کرد.
*فعالیت‌های فرهنگی:*
*سید محمود دلیل بازگشت خود به تهران را تثبیت عقاید ایمانی جوانان ذکر کرده است* و فعالیت‌های فرهنگی خود را با نوشتن مقاله و سخنرانی، شروع می‌کند. وی چارۀ درد اجتماع را در بازگشت به قرآن و نهج‌البلاغه می‌دانست از همین‌رو برای جوانان جلسات تفسیر قرآن برپا کرد. خود در این باره می‌گوید.
*تأسیس کانون اسلام*
*پس از سقوط رضاخان در شهریور ۱۳۲۰ش، وی کانون اسلام را برای نشر معارف قرآن و سنت تأسیس کرد و در همان زمان مجله‌ای به نام دانش‌آموز از طرف همان کانون انتشار رساند.* این کانون محل آمدوشد اقشار مختلف جامعه اعم از افسران ارشد ارتش، مهندسان، و صاحبان منصب عالی‌ در برخی وزارت‌خانه‌ها همچون پست و تلگراف، دانشیاران، آموزگاران، دانشجویان، دانش‌آموزان و حتی کسبه بود.
*حضور مؤثر در انجمن‌ها*
طالقانی سلسه سخنرانی‌هایی در انجمن‌های مختلف آن دوره داشت از جمله انجمن اسلامی دانشجویان در دانشگاه تهران، انجمن اسلامی مهندسین، و تشکل فدائیان اسلام. وی بیشترین فعالیت را در خلال سال‌های ۱۳۳۹ تا ۱۳۴۱ش، در انجمن ماهانه دینی داشت که غالباً پیرامون مسائل روز و کاربردی جامعه به سخنرانی می‌پرداخت. شهید مطهری و محمد ابراهیم آیتی نیز از ارکان این انجمن بودند.
*حوزه و دانشگاه*
*فاصله میان حوزویان و دانشگاهیان، یکی از مهمترین دغدغه‌های طالقانی بود و همواره از این دیوار بزرگ میان این دو قشر، رنج می‌برد.* وی تلاش بسیاری کرد تا میان این دو نهاد تاثیرگذار در جامعه ارتباط و وحدت ایجاد کند که بیشترین این فعالیت ها در مسجد هدایت بوده است.
*فعالیت های سیاسی:*
*با تشکیل نهضت ملی ایران، از دو طیف و گروه عمده سیاسی ملی‌گراها و مذهبی ها، طالقانی هم به حمایت از این نهضت پرداخت.* عملکرد عمده طالقانی،حمایت از نهضت‌های مبارز و انقلابی بود. وی علاوه بر حمایت از نهضت ملی، تلاش جهت ایجاد تفاهم و همدلی میان جناحهای مختلف نهضت بود؛ اعضای نهضت در آغاز، برای مبارزه با استبداد و استعمار وحدت رویه داشتند؛ ولی، در نهایت، گرفتار اختلاف و تفرقه گردیدند.
*نامزدی برای مجلس*
از جمله فعالیت‌های سیاسی طالقانی در زمان نهضت و دولت ملی مصدق، نامزدی وی در دوره هفدهم مجلس شورای ملی در استان مازندران بود. طالقانی تلاش کرد با نامزدی خود، از یک طرف مانع گسترش حزب توده در آن منطقه شود و از طرف دیگر مایل بود که نیروهایی که آرمان‌های دینی و ملی دارند و خواستار مبارزه با استبداد هستند به مجلس راه یابند؛ ولی به علت درگیری بین طرفداران حزب توده و فئودال‌های منطقه، که مورد حمایت دربار بودند، دولت ملی مصدق انتخابات این مناطق را لغو می‌کند؛ در نتیجه، وی از راهیابی به مجلس بازمی‌ماند.

*پس از کودتا ۲۸مرداد ۳۲*
طالقانی پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ش، مسجد هدایت را به یکی از کانون‌های مقاومت و مبارزه تبدیل کرد. در کنار فعالیت‌های فرهنگی و نشر فرهنگ و اصول راستین اسلامی، فعالیت و مبارزات خود را سامان داد و همراه با سید رضا موسوی زنجانی به نهضت مقاومت ملی پیوست.
*همراهی با فدائیان*
*وی پس از کودتای ۲۸ مرداد، فدائیان اسلام را پناه داد. او، علاوه بر پناه دادن آنان در تهران، آنها را به طالقان و دیگر شهرهای ایران می‌فرستاد* تا از گزند جوخۀ اعدام رژیم در امان باشند. وی به سبب پناه دادن فدائیان اسلام دستگیر و به طور موقت روانه بازداشتگاه شد.
*تأسیس نهضت آزادی*
پس از آنکه نهضت ملی دچار اختلافات شده و از نگاه طالقانی، دیگر توان یک مبارزه اصولی را با شاه را نداشت، طالقانی و همفکرانش درصدد برآمدند تا راهی دیگر را برای مبارزه مدنی و سیاسی خود برگزنند. طالقانی به همراه مهدی بازرگان و یدالله سحابی در اردیبهشت ۱۳۴۰ش نهضت آزادی ایران را تأسیس کردند.
*انقلاب سفید*
*در جریان انقلاب سفید شاه، یکی از کسانی که به مخالفت با این رفراندوم پرداخت، طالقانی بود.* وی در بیانیه‌ای در ۲ بهمن ۱۳۴۱ش ضمن بیان دیدگاهش در مخالفت با فئودالیسم و اینکه به داشتن گرایش‌های سوسیالیستی مشهور است و با اصلاحات واقعی مخالف نیست، اعلام داشت که تا آزادی قلم و مطبوعات نباشد و قانون اساسی زیر پا گذاشته می‌شود، خیمه شب بازی رفراندوم، فایده‌ای ندارد.
*مناسبت دوم:*
*شنبه ۱۹ شهریور روز جهانی پیشگیری ازخودکشی:*
طبق آمار سازمان بهداشت جهانی‌ در هر ۴۰ ثانیه یک نفر در جهان خودکشی می‌کند وسالانه ۲۰ تا ۶۰ میلیون نفر در جهان دست به خودکشی می‌زنند اما تنها یک میلیون نفر از آنها در اقدام خود موفق می‌شوند. خودکشی رفتار و پدیده‌ای ضداجتماعی است که معمولا در پی فشارهای اجتماعی و خانوادگی شکل می‌گیرد.
به گفته کارشناسان بیشتر خودکشی‌ها از فشارهای روانی ناشی می‌شود. فشارهایی که عوامل گوناگونی مانند تنهایی، بی‌هدفی‌، احساس خلا در زندگی، بیکاری ‌و مشکلات اقتصادی دارد.
آمار خودکشی در ایران هم در سال‌های اخیر روندی رو به افزایش داشته است، ‌به طوریکه روزانه ۵ تا ۱۰ نفر در پی این اقدام جان خود را از دست می‌‌دهند. در این میان مردان تعداد بیشتری نسبت به زنان را به خود اختصاص داده‌اند.
وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَهً ضَنْکًا.
دورى از یاد خدا مایه اضطراب، حیرت و حسرت است، هر چند تمکّن مالى بالا باشد. مَنْ أَعْرَضَ‌ …
زندگى آرام و شیرین، فقط در پرتو یاد و ذکر خداست. «مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی»
*مناسبت سوم؛*
*یکشنبه۲۰شهریورمصادف با سیزدهم صفر*
*سالگرد شهادت دومین شهید محراب آیت سید اسدالله مدنی به دست منافقین درسال۶۹.*
*آیت الله سید اَسَدُالله مَدَنی (۱۲۹۳ -۱۳۶۰ش) روحانی شیعی و امام جمعه تبریز. وی از مبارزین سیاسی پیش از انقلاب اسلامی ایران بود* که چند بار به‌دست رژیم پهلوی به شهرهای مختلف تبعید شد. بعد از انقلاب، نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان قانون اساسی بود. مدنی نماینده امام خمینی در همدان و امام جمعه آن شهر بود و بعد‌ها همین مسئولیت را در تبریز بر عهده گرفت. مدنی در جریان برگزاری نماز جمعه، به‌دست سازمان مجاهدین خلق، ترور شد. در ایران، او را از شهدای محراب می‌خوانند. مدفن او در قم و در حرم حضرت معصومه قرار دارد.
*او که از مبارزین پیش از انقلاب اسلامی بود و چندین بار توسط حکومت شاهنشاهی دستگیر و به شهرهای مختلف ایران تبعید شد.* پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به فعالیت‌های خود ادامه داد و نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان قانون اساسی شد و به حکم امام خمینی (رحمهالله) به امامت آن شهر منصوب گردید، پس از مدتی با شهادت اولین شهید محراب آیت‌الله قاضی طباطبائی، به حکم امام خمینی امامت جمعه تبریز را عهده‌دار و با حزب خلق مسلمان در آن منطقه به مقابله پرداخت و توانست توطئه آمریکا و ایادیش در آذربایجان را خنثی کند. سرانجام آیت الله مدنی در تاریخ ۲۰ شهریور ۱۳۶۰ در جریان برگزاری نماز جمعه، توسط سازمان مجاهدین خلق ترور و به شهادت رسید. از وی به عنوان دومین شهید محراب یاد می‌شود.
*فعالیت‌های سیاسی ومذهبی*
مبارزه با فرقه استعماری بهائیت:
آیت الله مدنی از مجاهدان غیوری است که نخستین فعالیت سیاسی و اجتماعی خود را ستیز با فرقه گمراه بهائیت قرار داد. به روایت تاریخ، رضاخان و عوامل داخلی استعمار برای سرکوب اسلام، مخصوصاً مکتب شیعه، زمینه فعالیت بهائیت و دیگر فرقه‌های ساختگی را فراهم نمودند؛ تا آنجا که در زمانی کوتاه، سرمایه‌داران بهایی در آذربایجان و به ویژه اطراف تبریز، بعضی از کارخانه‌های برق را در دست گرفتند. آیت الله مدنی پس از آگاهی از وضع موجود، با سخنرانی‌های افشاگرانه و تحریم برق تولیدی آن کارخانه‌ها و منع خرید و فروش با این فرقه گمراه، سرانجام شهر مذهبی آذرشهر را از لوث وجود استعمارگران پاک نمود.
*مبارزه با طاغوت:*
*مبارز نستوه آیت الله مدنی تمام عمر خویش را در راه ترویج اسلام و مبارزه با رژیم فاسد طاغوت گذراند.* او با زبان گویای خود، آگاهی و باور دینی را برای مردم به ارمغان می‌آورد. او با مسافرت‌های تبلیغی در داخل و خارج از کشور، چهره منفور طاغوت را بر همگان آشکار می‌ساخت و برای احیای دین مقدس اسلام از شهادت هراسی نداشت. شهید آیت الله مدنی از جمله مبارزان خستگی ناپذیری است که با انجام سفرهای تبلیغیِ داخلی و خارجی و نیز همکاری با گروه فدائیان اسلام به رهبری نواب صفوی، و تحمل رنج‌های تبعید و زندان، ضربه سهمگینی بر پیکره پوسیده طاغوت زد.
*اهمیت روحانیت:*
*شهید مدنی در بیان دلایل توطئه تفرقه‌افکنی میان مردم و روحانیت می گوید:* «روحانیت از اول نقشه خائنانه استعمار را در هم کوبید. میرزا محمدتقی شیرازی بود که انگلیس را از عراق بیرون راند و مرحوم مدرس بود که به واسطه یک پیمان، وثوق الدوله را از کابینه‌اش بیرون انداخت؛ لذا دست به تضعیف روحانیت زده‌اند. اما امروز جامعه از نعمت بزرگی برخوردار است؛ آگاهی مردم و رهبری بی‌نظیر». او در موضعی دیگر می گوید: «بدانید که خط امام خمینی ویژگی‌هایش همان ویژگی های قرآن و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است. در گذشته از اسلام فقط اسلوبی بوده و از مساجد صورت‌هایی. و امام در حقیقت اسلام راستین را می‌خواهد پیاده کند. امروز آقای خمینی مظهر اسلام است. امام هر فرمانی بدهند باید بدون چون و چرا آن را اطاعت کنیم. حتی اگر به ضرر جانمان باشد. واللّه این شخص، علاوه بر حیات ظاهری، حق حیات معنوی بر گردن همه ما دارد».
*شهید مدنی پس از پیروزی انقلاب:*
پس از به ثمر رسیدن قیام خونین ملت ایران به رهبری امام خمینی، شهید محراب آیت الله مدنی – این یار دیرینه امام که پرچم مبارزه را آنی بر زمین نگذاشته و از سنگری به سنگر دیگر، در صف مقدم مبارزه حرکت کرده بود – فصل دیگری از مبارزات خود را برای پاسداری از انقلاب شکوه‌مند اسلامی ‌آغاز نمود. او این بار با تصدی نمایندگی مجلس خبرگان قانون اساسی از طرف مردم همدان خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ‌ایران را آغاز کرد. این مبارز خستگی‌ناپذیر در سنگر نماز جمعه با افشای ماهیت پلید عناصر فرصت‌طلب، ملی‌گرا و لیبرال و نیز منافقین کوردل، توطئه‌های استعمار و عناصر داخلی آنان را نقش بر آب نمود و از حریم انقلاب اسلامی ‌پاسداری کرد.
*ویژگی‌های اخلاقی*
*شهید آیت الله مدنی در موقعیت‌های مختلف، هرگز ساده‌زیستی و زهد را فراموش نکرد* و همیشه با زندگی اشرافی، علنی و عملی، مبارزه کرد. زندگی ساده او همیشه توطئه‌های دشمن را برای تخریب شخصیت وی نقش بر آب می‌کرد. هنگامی‌ که از قیامت سخن می‌گفت، چنان می‌گریست که گویی صحرای محشر و عظمت آن را می‌بیند. او انسان خودساخته‌ای بود که جامعه‌سازی کرد.
*آیت الله مدنی به تهذیب نفس و تقوی بسیار اهمیت می‌داد* و معتقد بود پیروزی بر دشمنان و طاغوتیان زمان در گروی اصلاح نفس و خودسازی است. او درباره اصلاح نفس می گوید: «مادامی‌ که بت نفس در وجود انسان حاکم است؛ یعنی آن حکم می‌کند و انسان بدان عمل می‌کند، رسیدن به خداوند تبارک و تعالی محال است؛ به خاطر این که این ظلمات برای انسان حجاب شده‌اند. وقتی ما می‌توانیم از این پیروزی انقلاب اسلامی‌ نسبت به خودمان استفاده صحیحی بکنیم که اول نفس خودمان را اصلاح کرده باشیم. به تعبیر دیگر اگر نفسمان اصلاح نشده باشد، پیروزی به هر حدی برسد چاره دردهای ما را نخواهد کرد».
*شهید والامقام آیت اللّه سید اسدالله مدنی، پس از پیروزی انقلاب و شکست توطئه‌های امریکا و مزدوران داخلی‌اش، در سنگر نماز جمعه ماهیت پلید لیبرال‌ها و منافقین را بر مردم آشکار می‌کرد.* این امر باعث شد تا آنان این چهره درخشان را هدف کینه خود قرار دهند. آیت الله مدنی در بیستم شهریورماه ۱۳۶۰، پس از اتمام خطبه‌های نماز جمعه در تبریز، با انفجار نارنجک منافقی کوردل به شهادت رسید. پیکر مطهرش بعد از تشییع و انتقال به قم، در حرم حضرت معصومه (علیهاالسلام) به خاک سپرده شد.
*مناسبت چهارم:*
*یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ سالروز حمله تروریستی به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی*

در تاریخ ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، چهار هواپیما که از فرودگاه بین‌المللی لوگان، فرودگاه بین‌المللی دالس واشینگتن و فرودگاه بین‌المللی لیبرتی نیوآرک به مقصد فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس در پرواز بودند، دزدیده شدند.
هواپیماربایان دو هواپیما را در فاصله‌های زمانی گوناگون به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک کوبیدند. در نتیجه این دو برخورد، همه مسافران به همراه عده بسیاری در ساختمان‌ها کشته شدند.
*کشته شدگان حادثه ۱۱ سپتامبر*
کشته شدگان این حمله‌ها مجموعاً دو هزار و ۹۷۴ تن بودند که با در نظر گرفتن ۱۹ هواپیما ربا در کل شمار کشته‌های این حمله‌ها به دو هزار و ۹۹۳ تن می‌رسد. بیشتر کشته شدگان این حمله‌ها مردم عادی و شهروندانی بودند که ملیت ۹۰ کشور گوناگون جهان را داشتند
*حادثه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ تاکنون بزرگ‌ترین عملیات تروریستی تاریخ ایالات متحده به شمار می‌آید* و پیامدهای مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی برای این کشور و جامعه جهانی به دنبال داشته‌است.

*واکنش ایران به حادثه ۱۱ سپتامبر*
ایران از نخستین کشورهایی بود که پس از این حادثه، پیام همدردی با مردم آمریکا ارسال کرد و عده‌ای از مردم ایران نیز با حضور در محل سفارت سوئیس در تهران (حافظ منافع آمریکا در تهران) با روشن
کردن شمع با قربانیان این حادثه ابراز همدردی کردند.
*مناسبت پنجم:*
*دوشنبه ۲۱ شهریورماه مصادف با ۱۴صفر روز سینما*

*علت نامگذاری روز ملی سینما :*
بانی ورود نخستین دوربین فیلم برداری و نمایش فیلم به ایران، در سال ۱۲۷۹ شمسی مظفرالدین شاه بود.
در سال ۱۳۷۹ در چهارمین جشن بزرگ سینمای ایران و همزمان با بزرگداشت صدمین سال ورود سینما به ایران بود که ۲۱ شهریور ماه به عنوان «روز ملی سینما» شناخته شد و هر سال جشن خانه سینما در این روز برگزار می‌شود و ۲۱ شهریور ماه به عنوان روزی نمادین وارد تقویم شد.
*اهمیت سینما و ضرورت پیشرفت در آن:*
فیلم و سینما، وسیله‌ای بلیغ و تبیین‌کننده‌ای رسا برای ارائه برترین حقایق عالم، یعنی حقیقت دین به شمار می‌رود و برای این منظور دست‌اندرکاران امور سینمایی باید بر توانایی‌های خود بیفزایند.
کلید پیشرفت کشور، به میزان زیادی دست سینماگران است؛ چرا که دست‌اندرکاران هنر فاخر سینما، با توجه به تأثیرگذاری و جهت‌دهی این هنر، می‌‌توانند با تولیدات خود، روح امید، شوق پیشرفت، انگیزه کار و تلاش، اعتماد به نفس و اعتقاد به ارزش‌های اسلامی و ملی را در جامعه ترویج کنند و سهم بزرگ خود را در پیشرفت و تعالی کشور ایفا نمایند، و یا اینکه با فیلم‌های خود، نسلی ناامید، پشیمان، متکی به بیگانه و تحقیرشده را پرورش دهند.
*توقع انقلاب از هنر*
انقلاب از هنر و هنرمند تنها یک توقع دارد و آن اینکه جامع هنری با همان نگاه زیباشناختی هنر، به پدیده‌هایی همچون ایثار و فداکاری مردم در پیروزی انقلاب و حماسه هشت‌سال دفاع مقدس بنگرد و این زیبایی‌ها را با زبان هنرمندانه تبیین کند.
*تبیین حقایق دینی*
بخش‌های مختلف هنری، هر یک امتیازات و کمبودهایی دارند، اما در میان انواع روش‌ها و بیان‌های هنری، بیان نمایش در مجموع از همه بخش‌های هنری، رساتر، فراگیرتر، و جالب‌تر است. از این رو، برای تبیین حقایق دینی باید از زبان هنر، به‌ویژه هنر نمایش استفاده شود.
*ادای دین به انقلاب*
جامعه هنری ما، باید در تبیین ابعاد این حقیقت باعظمت، با پدید آوردن کارهای هنری ارزشمند در همه زمینه‌ها به‌ویژه هنر سینما که گویای ابعاد عظیم این انقلاب باشد، دین خود را به دین ادا نماید.
مقام معظم رهبری: «من شأن سینما را این می‌دانم. من می‌گویم امروز کلید پیشرفت این کشور، به میزان زیادی دست شماست؛ شما می‌توانید این نسل را یک نسل پیش‌رونده، امیدوار، پُرشوق، معتقد به خود و معتقد به ارزش‌های اسلامی و ملّىِ خود بار بیاورید؛ و همین‌طور می‌توانید این نسل را شرمنده، پشیمان، زیر سؤال برنده افتخارات گذشته و زیر سؤال برنده افتخار انقلاب و دفاع مقدس بار بیاورید.»
*معیارهای سینمای انقلابی از دیدگاه امامِ انقلاب*
امام خمینی(ره) را نه‌تنها باید بنیانگذار جمهوری اسلامی و نظریه‌پرداز انقلاب اسلامی بدانیم بلکه باید اندیشه و عمل او را شاخص و معیاری در راستای سنجش میزان درستی و نادرستی رفتارها، جهتگیری‌ها، مواضع مسؤولان نظام و همچنین سیاستگذاری‌های کلان نظام جمهوری اسلامی ایران قرار دهیم. چنان‌که سیره و سخن رهبر معظم انقلاب سال‌هاست بر همین مدار قرار گرفته است. بنابراین لازم است با مشخص کردن مواضع حضرت امام(ره) میزان انقلابی‌بودن سیاست‌گذاری فرهنگی در عرصه هنر سینما را بسنجیم.
*دیگاه امام خمینی ره درباره سینمای انقلابی :*
*۱-سینمای اخلاقی و تربیتی*
اگر یک سینماى اخلاقى باشد و علمى باشد، چه کسى جلویش را مى گیرد؟… اگر اخلاقى باشد، اگر آزادى باشد، اگر براى تربیت جوان‌هاى ما باشد، خوب این هم یک راه تربیت است. این هم مثل یک معلم خانه، مثل مدرسه مى ماند، لکن ایران وضعش وضع نمونه است .
مى خواهد سینما باشد، سینماى آموزنده باشد، سینماى اخلاقى باشد.
مثلًا سینما. مثلًا سینما. ممکن است که کسى در سینما نمایشهایى که مى دهد نمایش‌هاى اخلاقى باشد، نمایش‌هاى آموزنده باشد، که این را هیچ کس منع نکرده.
سینما یکى از مظاهر تمدن است که باید در خدمت این مردم، در خدمت تربیت این مردم باشد.
*۲-سینما برای آموزش وپرورش*
سینما که یکى از مراکز آموزشى است در دنیا، رادیو و تلویزیون که یکى از مراکز آموزشى است براى همه، آموزش براى همه طبقات، دستگاهى است که باید همه ملت را آموزش بدهد.
مثلًا فرض کنید سینما؛ سینما یک جایى است که براى آموزش است، براى پرورش است]یا[ رادیو تلویزیون .
سینمایى که باید معلّم این جوان‌ها باشد، مربّى این جوان‌ها باشد، اصلاح کند این‌ها.
*۳-سینماورویکرد سیاسی این سینما آموزنده باشد…* این‌ها باید بچه هاى ما را تربیت کنند ، این‌ها باید بچه هاى ما را رشد سیاسى بدهند، این‌ها را وارد میدان عمل سیاسى بکنند.
*۴-سینما؛ دارالتبلیغ*
سینما باید مربى باشد براى آن‌ها[یی] که در سینما وارد مى شوند. تئاتر هم همین طور. و تلویزیون و رادیو هم از همه بالاتر. این‌ها باید یک دارالتبلیغى، یک دستگاه سازنده باشد که به وسیله این‌ها یک مملکت، افرادش یک افراد امین صالح، یک افراد ملی‌ـ‌اسلامى بشود.
*۵-سینمای فاسد و استعمارزدگی*
اما وقتى که ما مى بینیم که مملکت ما از سینمایش گرفته تا مدرسه اش استعمارى است؛ یعنى از خارج آوردند این‌ها را براى ما، تحفه ‌هایى است که از آن‌جا آوردند براى فاسد کردن نسل جوان ما، همه چیزش را، اگر مسجد هم یک‌وقت این طور شد، ما درِ آن را مى بندیم.
*۶- سینمای فاسد و مقابله با رشد سابق…* وضع را جورى کرده بودند که هم جلوی معلومات جوان‌هاى ما را مى گرفتند و نمى گذاشتند رشد بکنند، و هم جلوی پرورش را که پرورش صحیح نکنند. این همه مراکز فساد که در ایران ایجاد کردند ـ همه چیزهایى که براى آموزش و پرورش بود، این‌ها تبدیلش کردند به مرکز فساد! مثلًا فرض کنید سینما.
*۷- سینمای فاسد در حکم مسجد ضرار*
اگر مسجدى شد که این مسجد دعوتش دعوت فاسد شد، پیغمبر اکرم خراب کرد «مسجد ضِرار» را، مسجدى که درست کرده بودند در مقابل پیغمبر، و تبلیغات مى کردند بر ضد اخلاق و بر ضد امثال ذلک؛ پیغمبر داد خرابش کردند. اگر مسجدى باشد که مسجد ضِرار باشد، مسجدى باشد که نتوانیم آن مسجد را اصلاحش کنیم، مسجدش [را] هم خراب مى کنیم؛ نه این‌که سینمایش را.
*۸ –سینمای فاسد و تربیت جوانان در راه اهداف استعماری*
… یعنى تمام برنامه هایى که این‌ها درست کرده ‌اند، برنامه ‌هاى فرهنگى، برنامه هاى هنرى، هر چه درست کرده اند استعمارى است. مى خواهند این‌ها جوان‌هاى ما را یک جوان‌هایى بار بیاورند که به درد آن‌ها بخورند، نه به درد مملکت خودشان بخورند…

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.