×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
قیمت های نجومی  لوازم خانگی در بوشهر

پایگاه خبری تحلیلی برازجان سلام شهروند بوشهری می گوید: فکر نمی کردم بخاطر کرونا مغازه ها تعطیل خواهد شد و پس از بازگشایی قرار است چند میلیون تومان روی برخی برندها کشیده شود. الان هم با این قیمت ها، هر چه دودوتا چهارتا می کنم بعید است بتوانم از پس قیمت های ۱۴، ۱۵ میلیونی کولر بربیایم .

قیمت ها در بازار لوازم خانگی رشد قزاینده ای به خود گرفته و روی نوار گرانی افتاده؛ طوری که بسیاری از هم استانی ها از خرید برخی لوازم ضروری ناتوان مانده اند.

در پی بازگشایی بازار پس از تعطیلات حدود یک ماهه ناشی از کرونا، بسیاری از مردم می گویند: قیمت ها در بازار لوازم خانگی بعضا رشد ۲۰ درصدی هم تجربه کرده، در شرایطی که طی این مدت کالاها در انبار بوده و بالا رفتن قیمت از منطق خاصی غیر از سودجویی برخی مغازه داران پیروی نمی کند.

یکی از کالاهای پرمشتری در این فصل بوشهر، کولر می باشد که بررسی های میدانی خبرنگار ما از بازار از متغییر بودن قیمت های یک برند مشخص میان مغازه ها و از سویی ثابت نبودن قیمت ها حکایت دارد.

یکی از شهروندان که در تکاپوی خرید کولر در بازار بوشهر بود، به «خلیج فارس» می گوید: صبح کولر گری مدل ۳۰ هزار از مغازه قیمت گرفتم، وقتی عصر برای خرید مراجعه کردم، ۲۰۰ هزارتومان روی قیمت آن اضافه شده، وقتی به این موضوع اعتراض کردم، مغازه دار مدعی بود چون می خواهد جنس جدید بخرد، ناچار به اعلام قیمت به روز است.


وی که به گفته خودش منتظر واریز حقوق اسفند و عیدی بوده تا قبل از فصل گرما کولر خریداری کند، ادامه می دهد: فکر نمی کردم بخاطر کرونا مغازه ها تعطیل خواهد شد و پس از بازگشایی قرار است چند میلیون تومان روی برخی برندها کشیده شود. الان هم با این قیمت ها، هر چه دودوتا چهارتا می کنم بعید است بتوانم از پس قیمت های ۱۴، ۱۵ میلیونی کولر بربیایم.

در جریان بررسی میدانی خبرنگار ما از مرکز شهر بوشهر، در یکی از فروشگاه های بزرگ لوازم خانگی، برخی مشتریان در حال بررسی قیمت برندهای معروف بوده و وقتی با بازارگرمی مغازه دار مواجه شده که کولرهای موردنظرشان را محدود می دانست که اگر تماس شود، محموله جدید گرانتر خواهد بود، برای اقساطی شدن بخشی از قیمت آن به تکاپو افتادند؛ اما مغازه دار تاکید داشت که فروش وی نقدی است.

وقتی یکی از مشتریان پس از کلی چانه زنی، اصرار می کند که بخشی از مبلغ کولر را طی یک هفته آینده بیاورد، مغازه دار تاکید کرد: فروش قسطی و نسیه نداریم، چون قیمت ها در حال تغییر است و نمی توانیم جای خالی اجناس را به راحتی پر کنیم.
نهایتا این شهروند مغازه را ترک می کند به امید آینکه در بازار بوشهر فروشنده ای پیدا کند که کولر قسطی بفروشد یا فرصتی برای وی جهت تکمیل پولش قائل شود.

نکته قابل تأمل در بازار بوشهر این است که بیشتر فروشگاه های لوازم خانگی برچسب قیمت خصوصا روی کولرها نداشته و فروشنده یا شاگردش پا به پای مشتری می روند تا قیمت هر جنسی را که دستش را روی آن گذاشت اعلام کنند. هرچند گرانی در این بازار به شکلی است که بیشتر مشتریان بجای خرید، اغلب قیمت ها را مقایسه می کنند.


در یک فروشگاه معروف لوازم خانگی خیابان انقلاب بوشهر نیز که تنها کولر برند هایسنس داشت، وقتی درباره قیمت آن سوال شد، مغازه دار پاسخ داد هنوز قیمت نخورده! او حتی حاضر به اعلام اینکه سقف قیمت آن چقدر خواهد بود نشد.

در یک مغازه دیگر هم وقتی درباره عدم برچسب قیمت سوال شد، فروشنده از پاسخ طفره رفته و خود را به مکالمه با مخاطب پشت تلفن مشغول کرد!

فروشنده ای هم درباره نداشتن برچسب قیمت، سعی کرد حالت مشتری مداری خود را حفظ کرده و بگوید: ما تقصیری نداریم نرخ ارز بالا رفته و واردات کالا هم قفل شده. اگر از من می شنوید الان بخرید به نفع تان است، چون ممکن است گران تر شود.

خلاصه اینکه قیمت ها به طرز سرسام آوری بالا رفته، آن هم پس از حدود یک ماه تعطیلی مغازه ها؛ اتفاقی که در نبود نظارت موثر بر بازار رخ می دهد.

بالا رفتن قیمت ها حضور مستمر ناظران و بازرسان را می طلبد زیرا در آشفته بازار قیمت ها فضایی برای تخلف ایجاد شده، به ویژه در شرایط فعلی که اجناسی مانند کولر مشتریان بیشتری دارد.

قیمت ها در بازار لوازم خانگی چشم انداز روشنی ندارد .

در همین خصوص، «اشعری» رئیس اتحادیه لوازم خانگی بوشهر می گوید: خروج برندهای معروف خارجی از بازار ایران باعث شده تا اقلام بصورت غیر رسمی مثل ملوانی تامین شود که بازار را دچار کمبود کرده، از این رو بخشی از گرانی ماههای اخیر ناشی از چنین وضعیتی می باشد.

وی افزود: همچنین در کنار گرانی ارز، مسیرهای واردات کالا از کشورهای عربی بسته مانده و تا مشخص شدن تکلیف آن، نمی توان چشم انداز روشنی درباره قیمت کالاها داشت. خلیج بوشهر

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.