×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
راهکارهای قرآن برای تحمل مصائب و بردباری در برابر سختیها

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی برازجان سلام راهکارهای قرآن برای تحمل مصائب و بردباری در برابر سختیها به این شرح اعلام شد. 

                                             بسم الله الرحمن الرحیم
۱- داشتن جهان بینی الهی
اگر انسان همه نعمت ها را از خدا بداند و بندگی خود را باور کند و به ناپایداری دنیا و جاودانگی آخرت ایمان داشته باشد، تحمل مصائب و آزمایشات برای او آسان خواهد بود.
وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ (سوره بقره آیه ۱۵۵) قطعاً همه شما را با چیزی از ترس، گرسنگی، و کاهش در مالها و جانها و محصولات، آزمایش می‌کنیم؛ و بشارت ده به صبر‌کنندگان!
حضرت علی (ع): … صَبَرُوا أَیَّاماً قَصِیرَهً، أَعْقَبَتْهُمْ رَاحَهً طَوِیلَهً … (نهج البلاغه خطبه ۱۹۳) آنها براى مدت کوتاهى در این جهان صبر و شکیبایى پیشه کردند و به دنبال آن آسایشى طولانى نصیبشان شد.
۲- توجه به نظارت الهی
از جمله باورهایی که سبب آرامش اهل ایمان در برابر ناملایمات است، اعتقاد به این است که خداوند حاضر و ناظر بر حالات ایشان است. این مطلب به موسی و هارون چنین یادآور شد:
قَالَ لَا تَخَافَا إِنَّنِی مَعَکُمَا أَسْمَعُ وَأَرَىٰ (سوره طه آیه ۴۶) فرمود: «نترسید! من با شما هستم؛ (همه چیز را) می‌شنوم و می‌بینم!
حضرت سیدالشهدا نیز در کارزار کربلا و پس از شهادت طفل شیرخوار خود فرمود: هَوَّنَ عَلَىَّ ما نَزَلَ بی أَنَّهُ بِعَیْنِ اللّهِ (اللهوف ۱۱۷) آنچه اندوه مصیبت را برایم آسان کند این است که خداوند می بیند.
۳- استمداد از خدا
مدد جستن از خداوند، راهی برای رسیدن به آرامش و بردباری در برابر مشکلات است.
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاهِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ (سوره بقره آیه ۱۵۳) ای افرادی که ایمان آورده‌اید! از صبر (و استقامت) و نماز، کمک بگیرید! (زیرا) خداوند با صابران است.
یوسف بن عبدالله بن سلام می گوید: هرگاه بر اهل بیت و خاندان پیامبر گرفتاری و بلایی نازل می شد پیامبر آنها را به نماز امر می فرمود: وَأْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلَاهِ وَاصْطَبِرْ عَلَیْهَا لَا نَسْأَلُکَ رِزْقًا نَحْنُ نَرْزُقُکَ وَالْعَاقِبَهُ لِلتَّقْوَىٰ (سوره طه آیه ۱۳۲) خانواده خود را به نماز فرمان ده؛ و بر انجام آن شکیبا باش! از تو روزی نمی‌خواهیم؛ (بلکه) ما به تو روزی می‌دهیم؛ و عاقبت نیک برای تقواست!
۴- توجه به پاداش الهی
خداوند در یادآوری پاداش صابران: مَا عِنْدَکُمْ یَنْفَدُ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ وَلَنَجْزِیَنَّ الَّذِینَ صَبَرُوا أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ (سوره نحل آیه ۹۶) آنچه نزد شماست فانی می‌شود؛ امّا آنچه نزد خداست باقی است؛ و به کسانی که صبر و استقامت پیشه کنند، مطابق بهترین اعمالی که انجام می‌دادند پاداش خواهیم داد.
امام صادق (ع) در بیان عظمت اجر اهل ایمان: لَوْ یَعْلَمُ اَلْمُؤْمِنُ مَا لَهُ فِی اَلْمَصَائِبِ مِنَ اَلْأَجْرِ لَتَمَنَّى أَنْ یُقَرَّضَ بِالْمَقَارِیضِ (الکافی ۲/۲۵۵) چنانچه مؤمن مى‌دانست که در مصیبتهایش چه مقدار پاداش دارد، هر آینه آرزو مى‌کرد که «اجزاى بدنش» با قیچى چیده و قطعه قطعه شود.
۵- آشنایی با صابران:
توجه به این مطلب که بندگان برگزیده خداوند و اولیای حضرت حق، با چه مشقات و زحماتی روبرو بوده اند استقامت اهل بینش را می افزاید. خداوند پیامبر خویش را متوجه سختی های فرستادگان پیشین خود کرده و می فرماید: فَاصْبِرْ کَمَا صَبَرَ أُولُو الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ وَلَا تَسْتَعْجِلْ لَهُمْ کَأَنَّهُمْ یَوْمَ یَرَوْنَ مَا یُوعَدُونَ لَمْ یَلْبَثُوا إِلَّا سَاعَهً مِنْ نَهَارٍ بَلَاغٌ فَهَلْ یُهْلَکُ إِلَّا الْقَوْمُ الْفَاسِقُونَ (سوره احقاف آیه ۳۵) پس صبر کن آن‌گونه که پیامبران «اُولو العزم» صبر کردند، و برای (عذاب) آنان شتاب مکن! هنگامی که وعده‌هایی را که به آنها داده می‌شود ببینند، احساس می‌کنند که گویی فقط ساعتی از یک روز (در دنیا) توقّف داشتند؛ این ابلاغی است برای همگان؛ آیا جز قوم فاسق هلاک می‌شوند؟!
وَلَقَدْ کُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِکَ فَصَبَرُوا عَلَىٰ مَا کُذِّبُوا وَأُوذُوا حَتَّىٰ أَتَاهُمْ نَصْرُنَا وَلَا مُبَدِّلَ لِکَلِمَاتِ اللَّهِ وَلَقَدْ جَاءَکَ مِنْ نَبَإِ الْمُرْسَلِینَ (سوره انعام آیه ۳۴) پیش از تو نیز پیامبرانی تکذیب شدند؛ و در برابر تکذیبها، صبر و استقامت کردند؛ و (در این راه،) آزار دیدند، تا هنگامی که یاری ما به آنها رسید. (تو نیز چنین باش! و این، یکی از سنتهای الهی است؛) و هیچ چیز نمی‌تواند سنت های خدا را تغییر دهد؛ و اخبار پیامبران به تو رسیده است.

حسن مصلح
امام جمعه برازجان
۲۶ فروردین ۹۹

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.