×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دشتستان به تبیین و تحلیل بودجه سال ۹۹ پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی برازجان سلام و به نقل از بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دشتستان به تبیین و تحلیل بودجه ۹۹ به این شرح  زیر پرداخته اند .

بسم الله الرحمن الرحیم

همین نظام بانکی و مسئله‌ی بودجه‌ریزی؛ اینها مشکلات ما است. ما الان در زمینه‌ی بودجه‌ریزی واقعاً‌ مشکل داریم. بنده هم، سفارش کرده‌ام، تأکید هم کرده‌ام، چهار ماه هم از اوّل سال فرصت دادیم که در این چهار ماه، نظام بودجه را اصلاح کنید؛ خب ‌نشده دیگر.
رهبر معظم انقلاب(دام عزه)(۱۳۹۸/۰۸/۲۸)
با توجه به مطالبات بی شمار رهبر معظم انقلاب از دولت بر اصلاح ساختار بودجه عمومی و کاهش کسری بودجه با افق دو ساله (۹۹-۹۸) که باید با توجه به شرایط تحریمی و خاص کشور نیز تدوین شود، دیده میشود که عملا این بودجه خلاف منویات مقام معظم رهبری و بیانیه گام دوم مبتنی بر متوازن سازی بودجه و کاهش وابستگی بودجه نسبت به نفت است.

اتفاقی که حال در حال رخ‌دادن است و نیاز به تبیین دارد که مردم متوجه آن شوند، بحث بودجه کشور است؛ بودجه چیست؟ بودجه کل کشور، برنامه مالی دولت است که برای یکسال مالی کشور تهیه می شود. اما بودجه ای که توسط دولت تدوین شده و به کمسیون تلفیق مجلس ارائه شده، شامل یک سری ایرادات جدی است. ایراداتی که اگر پیگیری نکنیم خسارات جبران ناپذیری را برای کشور به دنبال خواهد داشت.

از ایرادات بودجه ۹۹:
۱_ در بودجه ۹۹ ردیف فروش اموال مازاد دولت به عنوان درآمد جدید وارد شده است. فروش دارایی‌های دولت که عموما شرکت‌های دولتی هستند در سال ۹۸، حدود ۴ هزار میلیارد تومان بوده، اما در بودجه ۹۹ به حدود ۵۰هزار میلیارد تومان رسیده است. این عمل حتی بدتر از خصوصی سازی‌های نادرست قبلی بوده و رانت و فساد‌های زیادی را به همراه دارد. به گونه‌ای که از الان میتوان پیش بینی کرد که این اموال به چه کسانی خواهد رسید.

همچنین این رقم بیش از میزان درامد‌های نفتی پیش بینی شده است و عملا چاه نفت دیگر و سرمایه فروشی و خالی کردن دست دولت است.

۲_از آنجا که دولت سهم ۳۶ درصدی صندوق توسعه ملی را به ۲۰ درصد رسانده یعنی ۳۰هزار میلیارد تومان از مابه تفاوت ۱۶ درصدی صندوق توسعه ملی دریافت کرده و با توجه به درامد ۴۸ هزار میلیارد تومانی پیش بینی شده فروش نفت، مجموعا ۷۸هزارمیلیارد تومان درامد نفتی پیش بینی کرده که با تقسیم این عدد بر بودجه عمومی ۴۸۴هزار میلیاردی، سهم نفت در بودجه بیش از ۱۶ درصد است و همچنان وابستگی به نفت در بودجه را شاهدیم.

۳_دولت حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان با فروش یک میلیون بشکه نفت به قیمت ۵۰دلار برای سال ۹۹ پیش بینی کرده است. اما با توجه به تجربه سال ۹۸ مبنی بر پیش بینی کاملا اشتباه و تغییر در میزان درامد‌های نفتی و فروش فعلی ۳۰۰ هزار بشکه در روز، غیر واقعی بودن پیش بینی دولت برای فروش نفت مشخص است.

۴_ ثمره درآمد‌های غیر واقعی در لایحه بودجه ۹۹ آن است که بلافاصله با کاهش درآمد محقق شده در سال ۹۹ دولت ناچار است از هزینه‌های عمرانی خود بکاهد؛ و این به معنای کاهش تحریک رشد و اشتغال در کشور می‌باشد.

۵_ بر اساس پیش بینی دولت در سال۹۹ حدود ۸میلیارد دلار سهم صندوق توسعه ملی از فروش نفت است که حدود ۳/۵ میلیارد آن به دولت قرض داده می‌شود؛ و از ۴/۵ میلیارد دلار باقی مانده طبق تبصره۴ لایحه بودجه که دولت اجازه برداشت۳/۴ میلیارد یورو از صندوق توسعه را گرفته است، عملا صندوق توسعه ملی ورودی نخواهد داشت؛ و با توجه به احتمال تداوام مشکل بودجه در سال ۱۴۰۰ عملا دولت بعدی با صندوق توسعه ملی خالی مواجه خواهند شد.

۶_میزان مالیات دریافتی شرکت‌های دولتی ۲درصد افزایش، اما مالیات دریافتی شرکت‌های خصوصی ۲۷ درصد، مالیات کارکنان دولت ۶ درصد و متاسفانه مالیات کارکنان بخش خصوصی یعنی عموما کارگران، حدود۳۱درصد افزایش پیش بینی شده است!

در حالی که معافیت‌های مالیاتی سلبریتی‌ها و مناطق آزاد و … بسیار به چشم آمده و دولت هیج اقدامی در این زمینه و همچنین مبارزه با فرار‌های مالیاتی مانند پزشکان را در دستور کار خود ندارد!

۷_ از آنجایی که تقریبا همه کارشناسان اقتصادی بر فساد آور و ناکارامد بودن ارز۴۲۰۰تومانی اجماع دارند، اما در لایحه بودجه سال۹۹ دولت حدود۵/۱۰میلیارد دلار برای این کار درنطر گرفته است.

از آنجایی که در گزارش عملکرد ۸ ماهه سال ۹۸ درآمد نفتی کافی برای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی محقق نشد و پیش بینی میشود سال آینده هم محقق نشود، این سیاست غلط موجب چاپ پول یا برداشت از ذخایر ارزی بانک مرکزی و افزایش تورم می‌شود.
۸_در جدول تبصره۱۴ (هدفمندی یارانه ها) لایحه بودجه ۹۹ منابع ناشی از فروش فراورده‌های نفتی (بنزین، گازوئیل، نفت سفید، گاز مایع و نفا کوره) ۷۷ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. این در حالیست که سال۹۸، ۴۵هزار میلیارد بوده است.

از آنجایی که با توجه به افزایش قیمت بنزین و صرفه جویی در آن (پیش بینی مصرف ۸۰ میلیون لیتر در روز به جای ۹۸ میلیون لیتر در روز) درامد حاصل از فروش آن حدود ۵۲ هزارمیلیارد تومان تخمین زده می شود، ۲۵ هزار میلیارد دیگر از افزایش قیمت سایر فراورده‌ها به دست می‌آید. در حالی که سایر فرآورده‌ها سال ۹۸ حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بود، بنابراین انتظار ۲ برابر شدن قیمت‌های گازوییل، نفت سفید، گاز مایع و… خواهیم داشت.

۹_ بودجه شرکت‌های دولتی همچنان غیرشفاف و افزایشی بوده در حالی که کارآمدی آن‌ها بسیار پایین است. بودجه آن‌ها از ۱۲۷۷ هزارمیلیارد تومان در سال ۹۸ به ۱۴۸۴ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه سال ۹۹ افزایش پیدا کرده است. این در حالیست که کمترین کارایی در تولید و اشتغال را دارند.
نکات مطرح شده برخی از ایرادات بودجه ۹۹ بود.

باتوجه به اشکالات جدی بودجه ۹۹، این لایحه باید در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی رد شود تادولت اصلاحات جدیدی را لحاظ کندودر صورت تایید این لایحه توسط اعضای کمیسیون تلفیق بودجه،مشخصا اعضای این کمیسیون در فجایع سال آینده شریک خواهندبود و به عنوان عوامل اصلی بروز اغتشاشات،ناآرامی ها وتعمیق وخامت معیشتی مردم شناخته خواهندشد؛لذا ما از همه اعضای کمیسون تلفیق بودجه میخواهیم که کلیات لایحه بودجه۹۹را ردکنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.