×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
شهردار برازجان خبر داد: احداث یا اجرای طرح توسعه‌ی ۲۰ پارک و فضای سبز طی ۲/۵ سال در برازجان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی برازجان فضاهای سبز شهری به واسطه‌ی نقش مهمی که در پالایش آلودگی‌های محیطی و بصری و البته صوتی، تلطیف هوا، نگهداری خاک، کمک به جلوگیری از آسیب‌های باد و روان‌آب‌ها به محیط زندگی و بسیاری مزایای دیگر دارند به عنوان یکی از ضرورت‌ها و پارامترهای مهم در توسعه‌ی شهرها شناخته می‌شوند. هر اندازه سطح فضاهای سبز و درختان یک شهر بیشتر باشد می‌توان به ارتقاع کیفیت زندگی در آن محیط خوشبین‌تر بود اما نکته‌ی مهمی که در این میان وجود دارد این است که کمیت درختان و فضای سبز شهری به تنهایی نمی‌تواند الگوی مناسبی از کیفیت مطلوب محیط شهری به دست بدهد و بدون تردید کیفیت درختان نیز نقش مهمی در ارتقاء سلامت فیزیکی و روانی جامعه‌ی شهری دارد. تطابق و سازگاری پوشش گیاهی و درختان با شرایط اقلیمی هر منطقه می‌تواند تضمین کننده‌ی کیفیت مطلوب فضای سبز شهری باشد.
اگرچه برخی نوآوری‌ها در تغییر بافت فضاهای سبز شهری می‌تواند نقش قابل توجهی در ارتقای کیفیت فضای سبز و به تبع آن محیط زیست شهری ایفا نماید اما گاهی در بلند مدت می‌توان میزان موفقیت یا عدم توفیق این تغییرات را به قضاوت نشست. نمونه‌ی این تغییرات ساختاری را در نوآوری اعمال شده طی سالهای گذشته در فضای سبز بساری از شهرهای جنوبی از جمله در شهر برازجان دیده‌ایم. استفاده از یک گونه‌ی درختی به نام کنوکارپوس که پس از ورود به منطقه به دلایلی همچون مقاومت در برابر گرما و سبز ماندن در چهارفصل سال، نیاز حداقلی به آبیاری، رشد سریع، سایه‌آفرینی مطلوب و برخی مشخصات دیگرش به سرعت مورد استقبال قرار گرفت و سطح وسیعی از فضاهای سبز شهری را به تسخیر خود در آورد اما به مرور زمان اثرات مخرب خود را بروز داد و همگان را قانع کرد که این درخت نمی‌تواند کیفیتی سازگار با شرایط زیست‌محیطی و ذائقه‌ی بهداشتی جمعیت انسانی نواحی جنوبی ایران به دست بدهد. وجود شائبه‌های اساسی در ایجاد برخی حساسیت‌ها توسط این درختان برای شهروندان مبتلا به مشکلات تنفسی و البته ریشه‌های قطوری که گهگاه باعث وارد آمدن آسیبهای جدی به تاسیسات شهری از جمله شبکه‌ی آب و سنگفرش پیاده‌روها می‌شود همگان را قانع کرد که استفاده از این درختان در شهرهایی همچون برازجان تجربه‌ی موفقی نبوده است. بر همین اساس شهرداری برازجان پس از بررسی‌های گسترده و با بهره بردن از نظریات کارشناسی کارشناسان تصمیم به جایگزینی گونه‌های دیگری از درختان و درختچه‌ها گرفته است که سازگاری بیشتری با محیط زیست منطقه دارند.
نگرانی دغدغه‌مندان و فعالان زیست محیطی از امحاء احتمالی کنوکارپوس‌های برداشته شده از سطح برخی بلوارها و پارکها را نیز باید به عنوان یکی دیگر از چالش‌های فرایند تغییر در ساختار فضای سبز شهر برازجان به رسمیت شناخت که اتفاقا دغدغه‌ی بجایی است. شهردار برازجان در این رابطه می‌گوید: موضوع جابجایی کنوکارپوسها از ابتدا با دقت کامل و با بهره‌گیری از مشورت کارشناسان در شهرداری برازجان مورد توجه قرار گرفت و ضرورت این تغییرات آشکار شد لذا با انجام تحقیقات لازم درصدد جایگزینی گونه‌های دیگری از درختان سازگار با اقلیم جنوب در شهر برازجان برآمدیم که در نهایت این موضوع وارد فاز عملیاتی گردیده و به تدریج در حال جایگزین نمودن درختانی همچون برهان گلی، سپستان، چریش و… هستیم.
محمدحسن محمدی در پاسخ به خبرنگار روابط عمومی شهرداری برازجان درخصوص نگرانی فعالان زیست محیطی از سرنوشت کنوکارپوسهای برداشت شده از بلوارها و فضاهای سبز شهری چنین می‌گوید: این نگرانی کاملا بجا و صحیح است اما سرنوشت درختان مذکور پیش از آنکه محل نگرانی فعالان ارجمند محیط زیست باشد، موضوع مورد توجه خود ماست زیرا این عزیزان فقط دغدغه‌ی درختان به عنوان موجوداتی زنده را دارند اما ما نه تنها نگران حیات این موجود زنده هستیم بلکه مجموعه‌ی شهرداری طی سالیان متمادی هزینه‌های هنگفتی جهت خرید، کاشت و نگهداری این درختان پرداخته و به نوعی باید آنها را سرمایه‌های شهر و شهرداری دانست که از بین رفتن هر یک از این درختان باعث هدررفت بخشی از سرمایه‌های این مجموعه خواهد شد پس نگرانی ما اگر از نگرانی دوستان عزیزمان بیشتر نباشد، کمتر هم نیست. از این جهت به عنوان خدمتگزار مردم در عرصه‌ی مدیریت شهری عرض میکنم تا وقتی اینجانب افتخار خدمتگزاری به مردم شهرم را دارم از این بابت جای نگرانی نیست. لذا جهت تنویر افکار عمومی عرض میکنم کنوکارپوسهای برداشت شده از سطح شهر به مناطق حاشیه‌ای شهر منتقل شده و در حاشیه‌ی دره‌ها و مکانهایی دور از محیط زندگی شهروندان غرس می‌شوند تا هم جلوی هدررفت بیت‌المال گرفته شود، هم آسیب‌های این درختان به حداقل برسد و هم از زیبایی این درختها در مناطق حاشیه‌ی شهر استفاده گردد.
شهردار برازجان در پاسخ به سوالی درخصوص برنامه‌های پیاده شده در حوزه‌ی عملیاتی سازمان فضای سبز شهرداری جهت توسعه‌ی فضای سبز شهری میگوید: برنامه‌های اجرا شده یا در دست اقدام شهرداری در این حوزه را می‌توان به چند بخش تفکیک کرد.
مثلا در بحث توسعه‌ی فرهنگ فضای سبز می‌توان به برنامه‌های مختلف فرهنگی همچون طرح “درختِ فرزندِ من” اشاره کرد که در این طرح با مشارکت شهروندان نهالهایی در سطح محلات کاشته می‌شود و شناسنامه‌ی درخت به نام فرزند خردسال خانواده صادر می‌گردد. نتیجه‌ی این طرح این است که خانواده‌ی برازجانی نهال غرس شده را متعلق به فرزند خود می‌داند و در نگهداری از این درخت در کنار شهرداری قرار می‌گیرد و به نوعی همکار مجموعه‌ی مدیریتی شهری به شمار می‌رود. اینها به نظر من حرکات خوبی است که نتایج بسیار اثربخشی در تغییر فرهنگ جامعه و پاسداشت طبیعت به جای خواهد گذارد. ضمن اینکه شهرداری برازجان از سال ۹۶ تا کنون تلاشهای قابل توجهی در توسعه‌ی فضای سبز شهری داشته که حاصل آن اضافه شدن حدود ۵۰ هزار مترمربع به مساحت فضاهای سبز شهر برازجان بوده و این می‌تواند آمار قابل قبول و یا حتی شایان توجهی باشد. پارک غدیر، فضای سبز حاشیه جاده سلامت، پارک حاشیه بلوار ورودی از محور بوشهر، حاشیه خیابان انتظام، فضای سبز مسکن مهر، احداث، گلخانه‌ی مسقف، فضای سبز ضلع شرقی دره‌ی گرمسیری، فضاهای سبز فاز ۲ دره گرمسیری و گلزار شهدا، پارک شفا، فضای سبز محله‌ی الفتح و بسیاری از دیگر مناطق و محله‌های شهر که جمعا حدود ۲۰ مورد را شامل می‌شود نمونه‌های شاخص این اقدامات بوده است. بخش دیگری از برنامه‌های شهرداری برازجان در حوزه‌ی عملکردی سازمان فضای سبز، سیما و منظر شهرداری را باید در زمینه‌ی بهینه‌سازی ظرفیتهای موجود دانست که تغییر سیستم آبیاری فضاهای سبز شهری از غرقابی به قطره‌ای نمونه‌ی ملموسی از این اقدامات است. در این زمینه باید به قطره‌ای کردن سیستم آبیاری بیش از ۲۰ مسیر مهم همچون بلوار سعادت، بلوار بسیج، بلوار امام خامنه‌ای، میدان آیت‌اله مجاهد برازجانی، بلوار مساوات، بلوار فرهنگ‌شهر- بعثت و… اشاره کرد که حاصل زحمات بی‌وقفه‌ی همکاران ما که خود از فرزندان تلاشگر شهر عزیزمان برازجان هستند از سال ۱۳۹۶ تا کنون بوده است. البته فعالیتهای شهرداری در حوزه‌ی فضای سبز یک فعالیت مقطعی و پروژه‌ای نیست که بتوان برای آن آغاز و پایان مشخصی متصور بود چون بخشی از فضاهای سبز دارای عمر مفید مشخصی هستند و دائما نیاز به بازسازی این فضا وجود دارد و همین موضوع باعث می‌شود بخش عمده‌ای از توان و ظرفیتهای موجود صرف نگهداری و بازآفرینی فضاهای سبز موجود شود. آماده‌سازی بلوارها، میادین و پارکها جهت کاشت یا واکاری گلها، تعویض چمن‌های سوخته یا فرسوده، کاشت درختچه‌های تزیینی و نگهداری از آنها، هرس کردن درختان، آبیاری فضاهای سبز و درختان محله‌ها و… که خود حجم وسیعی از زمان و انرژی همکاران سازمان فضای سبز شهرداری و حتی در برخی موارد کمک پرسنل دیگر بخشهای اجرایی و فنی را می‌طلبد.
محمدحسن محمدی شهردار برازجان در بخش پایانی گفتگوی خود با خبرنگار روابط عمومی شهرداری برازجان‌ ضمن تشکر از معاونت اجرایی و خدمات شهر شهرداری و تقدیر از تلاشهای مهندس پورجم مدیرعامل و مجموعه‌ی همکاران وی در سازمان سیما و منظر شهری شهرداری برازجان و دیگر همکاران پرتلاش حوزه‌ی معاونت اجرایی بابت تلاشهای شبانه‌روزی در جهت ارائه‌ی خدمتی شایسته به شهروندان برازجانی از آمادگی مجموعه‌ی شهرداری برازجان جهت همکاری با عموم شهروندان، سازمانهای مردم‌نهاد و دیگر گروهها در زمینه‌ی توسعه و نگهداری فضاهای سبز به عنوان بخشی از سرمایه‌های شهر خبر داد و ابراز امیدواری کرد هر شهروند برازجانی در جایگاه یک حامی محیط زیست باشد و همگی دست در دست هم بگذاریم تا حافظان خوبی برای سرمایه‌های شهر و یاریگر هم در توسعه و آبادانی برازجان عزیز باشیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.