×

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
صعود قله شاهان کوه اصفهان (پروژه سیمرغ) به دست کوهنوردان برازجانی و استانی که فتح شد . به روایت تصویر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی برازجان سلام توسط باشگاه سهند کوهنوردی برازجان ار تاریخ ۵ تا۸ تیر ماه ۹۸قله شاهان کوه با ارتفاع ۴۰۴۰ از دره وهرگان، در ۴۰ کیلومتری شمال غرب فریدون شهر و بر روی خط الراسی نعلی شکل در جهت شمال غربی-جنوب شرقی واقع است که بلندترین قله استان نیز به شمار می رود. این رشته کوه با طولی حدودا ۳۷ کیلومتر مسیرهای صعود متفاوتی دارد که عبارتند از: مسیر شمالی- از چشمه لنگان فریدون شهر، مسیر غربی- از روستای شاهاندهلیز غربی و مسیر شرقی- از روستای سرداب بالاتنگ عرب دهلیز جنوبی که لازم به ذکر است که این مسیر( شرقی) بعنوان بهترین و معمولی ترین مسیر صعود، تاکنون بیشترین صعود را از آن خود کرده است. دیگر قلل مرتفع این کوهستان منحصر به فرد از شرق به غرب عبارت است از دری، دودکشان، چال روغن، سفید کوه، شاهان کوه، کود میشان، دره غول، لاشوم، هشتاد، مارک و … که از بین قلل مذکور قله دری عنوان فنی ترین قله زاگرس را به خود اختصاص داده است.فریدون شهر منطقه ای با اقلیم کوهستانی با ارتفاعی بیش از ۲۵۰۰ متر با آب و هوائی معتدل در کیلومتر ۱۵۸ از مرکز استان قرار دارد. دارای تابستان های خنک و زمستانهای پر برف می باشد. طبیعت زیبا، بکر، چشمه های پرآب، ۳۶ هزار هکتار جنگل طبیعی، ۱۵۳ هزار هکتار مرتع، فاقد بیابان آن را به یکی از مناطق دل انگیز استان اصفهان تبدیل کرده است. در فصول سرد نیز به واسطه وجود پیست اسکی در ۳ کیلومتری شهر و در دامنه کوه تسخیه روستای چغیورت، که مرتفع ترین پیست اسکی فلات مرکزی ایران بشمار می رود، بازدیدکنندگان زیادی را به سوی خود جلب می کند.
گونه های گیاهی این منطقه عبارتند از: لاله واژگون، ریواس، کرفس کوهی، یونجه، موسیر و … .
گونه های جنگلی عبارت است از: زالزالک، پسته کوهی، زبان گنجشگ، بادام کوهی، بلوط، سنجد و… .
این شهرستان با مساحتی حدود ۱،۲۲۳۶ کیلومتر که در مدارک و اسناد تاریخی به نام “پرتیکان” معروف است در میان استان های لرستان و چهارمحال بختیاری واقع شده است. این شهرستان شامل یک بخش مرکزی و ۵ دهستان می باشد که ۵ گروه گرجی، بختیاری، ترک، ارمنی و فارسی زبان از تیره های معروف این ناحیه می باشند و هر تیره به زبان قومی مربوط به خود تکلم می کنند.گزارش صعود:
بر اساس تقویم ورزشی باشگاه کوهنوردی سهند برازجان، در اجرای طرح سیمرغ قلل ایران، تیمی متشکل از ۱۷ کوه نورد جهت صعود به قله شاهان کوه اصفهان مورخ ۹۸/۴/۵ ساعت ۱۷:۱۵ با یک دستگاه مینی بوس، حرکت خود را از میدان معلم برازجان پارک کوهنورد آغاز نمودیم. پس از عبور از شهرهای کنارتخته، قائمیه ونورآبادوسپس در شاه مختار یاسوج شب رابیتوته نمودند وفردا صبح زود به سمت فریدون شهر به راه افتادند که در مسیر از شهرهای گندمان وشهرکردوگندمان وداران گذشتند
پس از عبور از روستاهای سیبک و نهضت آباد به سمت روستای میدانک و سرداب پایین رسیدیم. از این جا به بعد آسفالت به پایان می رسد. بقیه مسیر از جاده خاکی به سرداب بالا و نهایتا چشمه تنگ عرب و کمپ عشایری منتهی می شود. مسافتی حدودا ۳۸ الی ۴۰ کیلومتر تا چشمه سرداب، که شامل حدودا ۸ کیلومتر جاده خاکی بود را، ۴۵ دقیقه با مینی بوس طی کردیم. از ماشین پیاده شدیم وشب دوم رابا زدن کمپ دریک فضای آرام بیتوته نمودیم . یادآور می شود که برای صعود از مسیر شرقی چشمه تنگ عرب آخرین نقطه جهت تهیه آب قابل استفاده همین چشمه می باشد.
ساعت ۵:۳۰ بامداد از مسیر جنوب شرقی شاهان کوه، تنگ عرب، حرکتمان را با نام و یاد پروردگار مهربان در تاریکی محض در زیر آسمانی پر از ستاره که آسمان کویر را تداعی می کرد آغاز کردیم. از مسیر پاکوب که خیلی مشخص بود با شیبی ملایم شروع و کم کم با روشن شدن افق با ستاره های زیبای خدا خداحافظی کرده و با خاموش کردن هدلایت ها، شاهد طبیعت بسیار زیبای منطقه و بویژه قله شدیم. ساعت ۶:۱۵ به ابتدای تنگه رسیدیم. از سمت راست تنگه به طرف دهلیز شرقی ادامه مسیر دادیم. بعد از درگیری مختصری با صخره در مسیر تنگه بر روی یخچال، مدام بر شیب مسیر اضافه می شد . ساعت ۷:۳۰ با پایین آمدن آفتاب در میان صخره های سرد و خشن، از سرمای تنگه به سمت آفتاب و گرمای خورشید به پناه آمدیم. در لابه لای صخره ها نیم ساعتی را به خوردن صبحانه اختصاص دادیم. ساعت ۸، مسیر کناره تنگه با شیبی حدودا ۷۰ درجه که پایانی بر آن متصور نبود را با صبوری و به ذوق رسیدن به قله بالا کشیدیم. ساعت۱۲:۳۰ به پایان تنگه رسیدیم. سپس با توجه به شیب و سختی قله و صلاح دید راهنما آقای شهرام اونی کازی، به طرف یال غربی قله حرکت کردیم. از روی تیغه های یال غربی، چشمه های پرآب که در زیر نور خورشید سیمابگون به سمت دره های عمیق جبهه شمالی سرازیر بودند را به تماشا نشستیم. با توجه به مساعد بودن هوا از این نقطه در ارتفاع ۳۸۵۰ به وضوح قلل کلونجی، شاه شهیدان و هفت تنان زردکوه و غالیه کوه و…. قابل رویت بود.در ادامه مسیر قله را از جنوب غرب به سمت یال نیم دور زدیم. و سوار بر قله شدیم. ساعت۱۳:۳۰ بر روی قله خستگی مسیر را فراموش نمودیم. با توجه به سطح وسیع قله و هوای مساعد، نیم ساعتی را به گرفتن عکس و مشاهده دیگر قلل از جمله قلل شمالی، مانند هشتاد، سپری کردیم. در میان شادی زائد الوصف صعود و مبهوت از مشاهده این منطقه زیبا و پر ابهت ایران زمین، علی رغم میل به ماندن، با توجه به فرصت کم ، مسیر فرود را از همان شرق قله پیش گرفتیم. ساعت ۱۴ بلافاصله ادامه حرکت دادیم. لازم به ذکر است که این برنامه از جمله صعودهای ایست که فرودش طولانی می باشد. نهایتا پس از یک روز تلاش بی وقفه، سرانجام ساعت ۱۹:۳۰ به محل کمپ عشایر و چشمه سرداب تنگ عرب رسیدیم. با نوشیدن چای و دمنوش گرم و پاسداشت همراهان خوب تنگستانی و فریدونشهری، سرشوق از اجرای صعودی موفق، ساعت ۲۰ منطقه زیبای تنگ عرب را به سمت فریدون شهر ترک کردیم.شام رادر فریدون شهرصرف نمودیم و ساعت ۲۳ بی درنگ فریدون شهر خاطره انگیز را به مقصدشهرکرد ترک نمودیم.ودر همانجا بیتوته نمودیم وفردا صبح پس از صرف صبحانه حرکت کردیم وناهار را در یاسوج خوردیم وساعت ۱۹:۳۰به برازجان رسیدیم.

اعضای تیم عبارتند از:
سرپرست برنامه: حاج فتح اله موسوی
مسئول فنی: حاج باقرسراج زاده
سرقدم:فرج اله گرمسیری
پزشکی:امیدغلامی
امدادونجات:خادم زاده،زهرایی،سراج وخانم زمانی
عقب دار: حبیب اله گرمسیری
عکاس: منصور کوهمره
سایراعضا: سلیمی،نوذری،دشتی،امیدوار،شاه حسینی،نعمت کوهمره،توانی،زهرایی،وخانم کشاورز
ضمنا در این برنامه دو نفر از اعضای گروه برگ سبز تنگستان،آقایان محمد ستار زاده و حمزه اروانه شرکت داشتند .

• دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.