×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بوشهر استان مقاومت است رقاص خانه نیست! به نام کسب و کار به کام کاسب کار

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی برازجان سلام در نقد سومین رویداد استارتاپ ویکند به میزبانی دانشگاه خلیج فارس

الله کرم مشتاقی؛ دانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی

استارتاپ ویکند(Startup Weekend) یک گردهمائی آموزشی – تجربی محسوب شده و همانگونه که از نامش پیداست در سه روز آخر هفته برگزار می شود. در این رویداد شرکت کنندگان اعم از صاحبان ایده، سرمایه گذاران، مدیران و صاحبان موسسات صنعتی و تجاری، گرافیست ها، برنامه نویسان، بازاریابها و مدیران روابط عمومی و دانشجویان رشته های مربوطه گرد هم می‌آیند و در ۳ روز به ارائه ایده ها، تیم سازی و یادگیری مدل اجرایی استارتاپ پرداخته تا در نهایت بتوانند کسب و کار جدیدی را شروع کنند.

در دوران پرشتاب تکنولوژی، نیاز به ایده ها و نوآوری های جدید به منظور معرفی، بازاریابی و فروش بیشتر محصول گریز ناپذیر است. در استانی مانند بوشهر که دارای پتانسیل های انسانی، طبیعی و صنعتی بسیار خوبی است لزوم وجود شرکت ها، موسسات کارآفرین محور، کسب و کارهای نوپا و البته ایده هائی که به «رونق تولید» منجر شود ضروری است.

نگارنده با توجه به آشنائی با برگزار کنندگان استارتاپ ویکندها که قصد برگزاری چنین برنامه ای در اواخر اسفند ماه ۹۷ در استان بوشهر را داشتند، بنا داشتم اعتراض خود را پیش از برگزاری برنامه به دست اندرکاران هم استانی، اعلام نمایم تا اسیر «کاسب کاران» پایتخت نشین که خود را در قالب استاد و صاحبان فن معرفی می کنند نشوند. اما بنا به دلایلی از جمله جلوگیری از برچسب «قضاوت زود هنگام» و «قصاص قبل از وقوع» این کار را به بعد از برگزاری مراسم موکول نمودم.

*اصل ماجرا*

سومین رویداد استارتاپ ویکند خلیج فارس با حمایت بنیاد نخبگان ، دانشگاه علوم پزشکی ، پارک علم و فناوری خلیج فارس و چند شهرک صنعتی استان با میزبانی دانشگاه خلیج فارس از ۲۲ تا ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ در این دانشگاه برگزار شد و بر اساس گفته های مسوولین اجرایی، این استارتاپ ویکند با ۱۳۰ نفر شرکت کننده و ۵۰ ایده اجرا شده است. ابهامات اصلی موجود و جان نوشتار حاضر این است که؛

۱- در برگزاری این رویداد استارتاپی از چه تعداد کارآفرینان آفلاین و آنلاین موفق بوشهری دعوت شد؟
۲-به چه میزان؛ از اداره کل کار و امور اجتماعی و ادارات تابعه شهرستانی به منظور حضور دعوت به عمل آمده است؟ آیا غیبت نیروهای متخصص و کارآفرین بومی در این رویدادها، ما را به یاد این اندیشه خودباخته نمی اندازد که فقط مرغ همسایه غاز است؟

۳-حضور لشکر ۲۴ نفره از تهران چه توجیه منطقی داشت؟ وقتی چنین رویدادهایی در تهران با ۵ یا۶ نفر اجرا شده است؟ شنیده ها حاکی از آنست که این جریان از این رویداد به عنوان تعطیلات پایان سال استفاده کرده و به صورت دست جمعی و بعضأ همراه با خانواده در بوشهر حضور پیدا کرده اند! یکی از هزینه های تحمیل شده پروازهای رایگان رفت و برگشت این جریان از جیب میزبان است.

۵-در حالی که این رویدادها در همه جای دنیا در ۳ روز برگزار می شود ، چه توجیهی برای حضور ۵ روزه میهمانان و تحمیل هزینه گشت و گزار و اسکان و تفریحات دریایی آنها وجود دارد؟ شنیده ها حاکی از آن است که این جریان غیربومی حتی بر سر کیفیت غذا و پذیرایی هم با برگزارکنندگان مذاکره کرده و از این جهت کافه دلفین بوشهر برای صبحانه های این جریان در نظر گرفته شده است.
۶-برگزار کنندگان مراسم، چه شناختی از آقای الف.س گرداننده اصلی مراسم که از او با عنوان تسهیلگر یاد می شود داشته اند؟ وی پیش از این نیز اقدامات مشابهی در یکی دو دانشگاه داشته است.

۷-دست آوردهای این رودیداد چه بوده است؟خروجی هر استارتاپ ویکندی در سراسر دنیا تولد کسب و کارهای نوپاست، پس از برگزاری سه استارتاپ ویکند در شهر بوشهر و هزینه های چند ده میلیونی برای هر یک از این رویدادها، چند کسب و کار ایجاد شده است؟متاسفانه جریاناتی خاص در کشور از هر موقعیتی در جهت سودآوری و درامد سواستفاده کرده و امروز موضوعاتی مانند آموزش، رویدادها و همایش ها به کاسبی این جریانات تبدیل شده است. پس از سابقه ده ساله کشور در حوزه استارتاپ بیش از ۹۸ درصد کسب و کارها با شکست روبرو می شوند و سرمایه های مادی و معنوی زیادی را از دست می دهند. یکی از دلایل آن حضور کاسبان استارتاپی و برگزاری رویدادهای غیراستاندارد بدون هرگونه نظارتی است.

۸-چه تحقیقی در مورد کفایت و تجربه مربیان که در اصلاح استارتاپی به آنها منتور گفته می شود صورت گرفته است؟ آیا صرفا به عنوان اینکه بنیانگذار و مدیر و موسس فلان شرکت دیجیتالی بوده اند کفایت می کند؟ برخی از این افراد حتی کسب و کاری هم نداشته و صرفا با دست و پا کردن القابی برای خود در این بازار پرآشوب از این استان به آن استان نقل مکان می کنند!

بوشهر استان مقاومت است

رقاص خانه نیست!
در هفته پایانی سال ۹۷ سه کلیپ به طور گسترده در فضای مجازی پخش شد؛ یکی کلیپ مربوط به رقص دخترانی که به استقبال رئیس جمهور در ورزشگاه کنگان گرد هم آمده بودند و البته مجری برنامه به صورت مکرر حضار را به پایکوبی بیشتر دعوت می کرد؛ دوم کلیپ‌ رقص کافه موسیقی بوشهر که پلمپ شد و سوم کلیپ تمرین رقص رقاص لس آنجلسی(خردادیان) توسط کسانی که به عنوان استاد! آقا و خانم! از تهران به استارتاپ ویکند(Startup Weekend) بوشهر دعوت شده بودند! اول آنکه در این اوضاع اسفبار تورم و مشکلات معیشتی، درد مردم استان؛ این رقاصی ها و لودگی ها نیست؛ دوم آنکه نباید به موسیقی و رقص به عنوان تخدیری برای پوشاندن مشکلات اقتصادی مردم نگاه شود، سوم آنکه چه ارتباطی بین آموزش استارتاپ و رقص لس انجلسی منتورنماهای این رویداد وجود دارد که امیدواریم برگزارکنندگان دلایل متقاعد کننده ای ارائه کنند! و مهمتر از همه آنکه نباید خواسته یا ناخواسته به ورطه ای بغلتیم که فرهنگ بوشهر سر افراز و قهرمان را صرفا در موسیقی خلاصه و تمام کنیم، بله بوشهر به موسیقی اصیل خود مفتخر است اما رابطه ای با لودگی ندارد.

در آخر؛ دلسوزانه به مسئولان دانشگاه خلیج فارس که ظاهرا در ماه های آتی نیز قصد برگزاری برنامه مشابه ای در حوزه “کسب و کار ساحل و دریا”، را دارند و تاسف بار آنکه مجددا تصمیم بر آن است با همکاری همان شخصی که نقش واسطه را داشته است یعنی آقای الف-سین انجام شود، اعلام میدارم در برگزاری چنین برنامه هائی صرفه و صلاح مردم استان، اشتغال، تولید، پرورش استعدادها و کسب و کار واقعی مردم را در نظر داشته باشند و لا غیر.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.