پایگاه خبری تحلیلی برازجان سلام : استاندار در حالی از اجرای هفت طرح بزرگراهی در استان خبر داده که سهم تنگستان از اعتبارات این مهم صفر بوده، حتی در سفر هیات دولت سهم این شهرستان به یک قول شفاهی منحصر شد که تا امروز نتیجه ای نداشته است.
یکی از اشکالات دولت گذشته کلنگ زنی پروژه های عمرانی بدون اعتبار و کارشناسی نشده بود که بیش ازپانصد هزار میلیارد تومان به دولت یازدهم تحمیل کرد واین دولت مجبور شد آن دسته از طرحهای اولویت دار را در مسیر تکمیل وبهره برداری قرار دهد.
در یادداشت زیر سعی شده به یکی از پروژه های مهم و زیربنایی در تنگستان پرداخته شود که در۱۰سال گذشته تجربیات تلخی از جمله کمبود اعتبارات، توقف عملیات اجرایی واز همه مهمتر وعده های نافرجام را طی کرده است.
اگر نگاهی به تاریخچه آغاز ساخت پروژه بزرگراه اهرم،برازجان،گناوه،دیلم بیاندازیم ما را به سالهای دور می برد که زمانی جزء طرحهای مهر ماندگار و از مصوبات استانی دولت سابق در سال۸۶بوده و وعده های زیادی از زمان آغاز طرح تاکنون به مردم داده شد، اما با حضور ۴ استاندار بوشهر و ۴ فرماندار تنگستان محقق نشد.
در دولت گذشته مصوب شد این بزرگراه با مشارکت وزارت نفت و راه و شهرسازی ساخته شود و پیمانکاری این طرح به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار گردید، ولی پس از مدتی به دلیل عدم ایفای تعهدات نفت در تخصیص اعتبار، این پروژه در مرحله خاکبرداری و زیرسازی متوقف و تعطیل شد، آن هم در شرایطی که پیشرفت فیزیکی این پروژه در حوزه استحفاظی تنگستان کمتر از پنج درصد روی زمین ماند.
نظر به اینکه جاده اهرم- برازجان از محورهای شریانی استان است که به دلیل کم عرض بودن جاده، وجود مناطق مسکونی و اراضی کشاورزی همه سال شاهد تلفات جانی زیادی در این مسیر می باشیم، ضرورت تعیین تکلیف پروژه و تا قبل از آن حضور مستمر گشت های پلیس راهور وجود دارد.
استاندار بوشهر در سه سال گذشته در حالی از اجرای هفت طرح بزرگراهی در بوشهر خبر می دهد که سهم تنگستان از اعتبارات این مهم صفر بود، حتی در سفر کاروان تدبیر و امید به بوشهر سهم این شهرستان به یک قول شفاهی (اجرای سد خاییز) منحصر شد که تا امروز به هیچ نتیجه ای نرسیده است.
سالاری طی سه سال گذشته چندین بار در جمع مسولان دو شهرستان تنگستان دشتستان از تخصیص۲۵میلیارد تومان برای اجرای دوقطعه از محور اهرم برازجان خبر داده است، از سوی دیگر به گفته معاون عمرانی استاندار اولویت مسولان در حال حاضر پروژه برازجان- گناوه به دیلم بوده ودر خصوص اهرم- برازجان در صورت تخصیص اجرایی می شود.
اما کاش مسولان شهرستانی این شجاعت و اراده را داشتند تا این پروژه نظیر دو پروژه شمالی که برای آقایان ضروری بوده، با پیگیری و جذب اعتبارات لازم زمینه شتاب این محور را فراهم می کردند.
بارها گفتیم و باز هم تاکید کرده نباید اعتبارات دولتی بیشتر در جاههای خاص هزینه شده، بلکه باید به مناطق محروم نیز تعمیم داده شود تا رضایت مندی مردم را فراهم کنند.
از سوی دیگر تاکنون اعتباری نیز از سوی وزارت راه و شهرسازی خاصه برای این بزرگراه اختصاص و هرآنچه هم بوده در راستای روکش و لکه گیری بخشی از جاده اهرم برازجان حد فاصل روستای اشکالی تا روستای سمل بوده که آن هم تاثیری در کاهش تصادفات نداشته است.
از طرفی وعده استاندار برای کلنگ زنی این پروژه در هفته دولت نیز محقق نشد. سالاری هفته گذشته به مرکز تنگستان سفر کرد اما فقط به بازدید از تجهیز کارگاه بسنده و پروژه ای را به طور رسمی کلنگ نزد تا علامت سوال های زیادی پیش روی اهالی این شهرستان قرار دهد.
تاخیر در ساخت بزرگراه اهرم برازجان با اولویت ساخت یک دستگاه پل بروی رودخانه باهوش توجیه پذیر نیست و مسولان استان خصوصا نماینده دشتی و تنگستان در مجلس تلاش کنند با جذب اعتبارات متمرکز ملی، زمینه تسریع و تکمیل وبهره برداری از این پروژه ملی و زیربنایی فراهم کنند.
نوشته محسن قاسمی زاده / خلیج فارس
https://borazjansalam.ir/?p=12815