×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بازدید اصحاب رسانه  از سد ریسعلی دلواری  + جزئیات و تصاویر + فیلم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی برازجان سلام سد مخزنی رئیس‌علی دلواری در بخش شبانکاره و در ۶۰ کیلومتری شهربرازجان (مرکز شهرستان دشتستان) در استان بوشهر ایران قرار دارد.

این سد، در جنوب غربی ایران و در ۷۳ کیلومتری شمال شرقی بوشهر، بر رویرود شاپور ساخته شده‌است.مهم‌ترین اهداف ساخت این سد، آبیاری ۲۴ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی، تولید سالانه ۹۶ هزار مگاوات انرژی برق آبی، کنترل سیلاب، ایجاد اشتغال، جلوگیری از بروز خسارات ناشی از سیل به زمین‌های کشاورزی، نخلستان‌ها و تخریب سواحل رودخانه‌ها بوده‌است.   

  فیلم این مراسم در انتهای گزارش تصوریری  ببیند .

تصاویر اختصای عکاس سید محمد مهدی امیری

در ابتدا بازدید از شبکه های ابیاری و زهکشی استان بوشهر  ( ۸ عکس )

بازدید از سد ریس علی دلواری

 

پایان برنامه بازدید از سد ریسعلی دلواری  نشست جع بندی از بازدید امروز توسط مدیر دفتر تاسیسات ابی استان بوشهر  اقای رضا چویلی به این شرح اعلام شد .

تامین اب در استان در حال انجام است . استان بوشهر حدود ۵۵۰ میلیون متر مکعب تخصیص آب از دو حوزه بزرگ حله و مند تامین می شود . در حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب اب های زیر زمینی داریم ولی برای کنترل سیلاب از طریق سدها . از مبلغ ۵۵۰ میلیونی که داریم در حال حاضر مبلغ ۳۲۰ میلیون متر مکعب در حال استفاده است . در مدت ۴ الی ۵ اخیر اقدامات خوبی در خصوص تاسیسات تعمیر اب انجام شده ، برای این ۵۵۰ میلیون متر مکعب اب برنامه ریزی شده که ۵ سد بزرگ مخزنی . سد دالکی با حجم مخزن ۲۷۰ میلیون متر مکعب و با مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومانی در حال اجراست هدف اصلی این سد تامین  آب کشاورزی پایا به این سد است و سد بعدی سد دشت پلنگ با مخزن ۱۵۰ میلیون متر مکعب و قراداد ۳۲۵ میلیون یوانی از طریق فایناز خارجی در حال اجراست و سد سوم سد باغان با حجم مغزن ۳۲ میلیون متر مکعب و با هدف تامین آب شرب و صنعت بخش ریز ، شهرستان جم و بخش از باغات شهر دشتی در حال اجرا است و سد چهارم که قرار احداث شود سد غایز با حجم ۱۶ میلیون متر مکعب با قرداد ۷۰ میلیارد تومانی با هدف بخشی از نیاز نخیلات ابیاری اهرم و سد اخر سد باهوش که با عنوان مکمل برای سد غایز است به مغزن ۲۲ میلیون متر مکعب این سد در حال حاضر در انجام  مراحل اداری تامین مالی است  که وظیفه این سد برای تاسیسات کنترل سیلاب فصلی است بهتر انجام شود . در ادامه فرموند استان بوشهر با متوسط ۲۵۰ ملیمتر در سال عمده بارشها زمستانه  است و فصلی ( فصل پایز و زمستان ) اگر کنترل انجام شد و سیلاب مهار شد اب بهنگام  برای مصارف پاین دست که عمدتا که در تابستان نیاز دارند قابل تامین است . موادری که اعلام شد در حال ساخت یا اجرای انها هستیم . و ادامه دادندد که ما ۳۲ هزار زهکشی ابیاری مدرن دارم که در حال حاضر به ۷شبکه ابیاری ، ۴ سد انحرافی و ۴ ایستگاه پمباش در حال بهربرداری است . از این ۳۲ هکتار اراضی تحت پوشش است .  حدود ۳۱ هکتار در برازجان واقع شده است . حدود ۱۰۰۰ هکتر در شهرستان تنگستان و شبکه ابیاری اهرم است و حدود ۲۲ هزار هکتار اراضی نخیلات هستند و ۱۰ هزار هکتار اراضی زراعی و اما در مورد سد ریس علی دلواری و ۵ سد یاد شده و سایر تاسیسات آبی که در کشور داریم برنامه ریزی منابع آب در قبل از شروع عملیات اجرایی و در بین عملیات اجرایی از قبل مشخص شده و طبق آن برنامه ریزی انجام شده کار را انجام می دهیم .

برای دیدیدن فیلم بازدید از سد ریس علی دلواری اینجا کلیک نمایید 

فیلمبردار سید محمد مهدی امیری

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.