×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جزئیات افزایش تعداد زائران عمره رمضانیه

به گزارش سایت پایگاه خبری تحلیلی برازجان سلام؛ در آستانه ماه رمضان متولیان مسجدالحرام و حرم نبوی اعلام کرده‌اند که امسال سفره‌های افطاری پهن شده و زائران می‌توانند در مراسم افطاری‌ حرمین شریفین که به شیوه نوین اجرایی می‌شود، حضور یابند.

البته سال گذشته نیز بسته‌های افطاری بین نمازگزاران توزیع شد، اما مثل سابق سفره‌های افطاری پهن نشد تا زائران بتوانند در کنار یکدیگر به افطار مشغول شوند. با این وجود، امسال متولیان حرمین شریفین از برپایی سفره‌های افطاری با شیوه متفاوت از سال گذشته خبر دادند و قرار است جزئیات این ضیافت افطاری برای زائران مشخص شود. اما شنیده‌ها حاکی است که پهن شدن سفره افطاری همچون ایام قبل از کرونا و کاهش فاصله‌های اجتماعی و توزیع غذای گرم بین زائران بخشی از این تحولات است.همچنین پیش‌بینی شده که در عمره رمضانیه هر شب بیش از ۶۰ هزار بسته افطاری توزیع شود که این امر نشان از افزایش تعداد زائران در ایام ماه رمضان است.

علاوه بر این، عربستان از همه زائران کشورهای مختلف دعوت کرده است تا در مراسم عمره رمضانیه حضور یابند و با لغو برخی محدودیت‌های کرونایی، سعی دارد که تشرف به خانه خدا را سهولت بخشد. بر همین اساس، زائران دیگر برای زیارت کعبه و تشرف به مسجدالحرام نیازی به تزریق واکسن یا ارائه کارت واکسیناسیون نداشته و حتی افرادی واکسن نزده باشند، می‌توانند وارد مسجدالحرام شوند.

در ایام ماه رمضان هم که نوعی تمرین برای برپایی باشکوه حج تمتع با حضور زوار خارجی است، سعی می‌شود تا زائران بدون دغدغه و حتی برخی محدودیت‌ها در اماکن عمومی حضور یابند. علاوه بر این، استفاده از ماسک هم در فضاهای باز الزامی نیست.

این امر در حالی است که در نخستین سالی که کرونا شیوع پیدا کرد، مسجدالحرام در ماه رمضان بسته بود و هیچ زائری امکان تشرف به خانه خدا را نداشت و فقط متولیان خانه خدا امکان زیارت داشتند. سال گذشته نیز با وجود شیوع کرونا، سعودی‌ها با اعمال برخی محدودیت‌ها درهای خانه خدا را در ماه رمضان باز کرده و حتی افطاری در قالب بسته‌هایی بین زائران بعد از اقامه نماز مغرب توزیع شد.

با گذشت ۲ سال تعطیلی حج تمتع برای زائران کشورهای مختلف، بسیاری از مشتاقان زیارت خانه خدا در انتظار اخباری خوش از برپایی حج تمتع هستند. اما سعودی‌ها هنوز درباره وضعیت حج تمتع سال جاری اظهارنظر نکرده‌اند و حتی با وجود پیگیری مسؤولان کشورمان برای روشن شدن تکلیف حج تمتع ۱۴۰۱، پاسخ روشنی از سوی سعودی‌ها دریافت نشده است.

با این وجود، دولت عربستان در حال برنامه‌ریزی برای حج تمتع سال جاری متفاوت از ۲ سال گذشته است و به نظر می‌رسد که امسال با برنامه‌ریزی صورت گرفته، قرار است زائران خارجی از کشورهای مختلف هم به جمع حاجیان بپیوندند. با این وجود، با توجه به نامشخص بودن وضعیت کرونا و سویه‌های جدید آن، سعودی‌ها اطلاع‌رسانی در این رابطه را به بعد از ماه رمضان موکول کرده‌اند. اما شواهد نشان می‌دهد که حج تمتع سال جاری با حضور زائران کشورهای مختلف خواهد بود و حتی در جلسه روزهای گذشته سعودی‌ها در ریاض، به حضور پرشور زائران خارجی اشاره شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.