×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
حرف های دل یک نابینا /به مناسبت روز جهانی نابینایان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی برازجان سلام : به مناسبت روز جهانی نابینایان مصاحبه ای با یکی از روشندلان موفق، مسئول کتابخانه دیجیتال گویا ویژه کم بینایان و نابینایان و مدیر عامل انجمن نابینایان استان با مسئول روابط عمومی مدیریت بهزیستی شهرستان بوشهر انجام داده است که شنیدن آن خالی از لطف نمی باشد

لطفا بیوگرافی مختصری از خودتان بفرمایید تا بیشتر با شما آشنا شویم؟ مجتبی ناطوری زاده هستم متولد ۱۹/۵/۱۳۶۲در بوشهر، کم بینا، در حال حاضر دانشجوی دوره ی دکتری در رشته زبان و ادبیات فارسی می باشم.


در حال حاضر به چه کاری مشغول هستید؟ بیشترین فعالیت های بنده در حوزه امور فرهنگی و آموزش بوده است و هم اکنون نیز مدیر عامل انجمن نابینایان ایران نمایندگی استان بوشهر و مسئول کتابخانه ی دیجیتال گویا ویژه کم بینایان و نابینایان استان هستم .

آیا ازدواج کرده اید ؟ چند فرزند دارید؟ بله ازدواج کرده ام و دارای یک فرزند می باشم بنده به دلیل ازدواج فامیلی پدر و مادر کم بینا به دنیا آمدم و به مرور با افزایش سن ابن مسئله شدت پیدا کرد .

بعد از مواجه شدن با مشکل نابینایی چه فعالیتهایی انجام دادین؟ هرچند کم بینایی محدودیت های خاص خود را دارد اما بنده سعی کردم با تکیه بر استعداد ها و توانایی های فردی و همچنین همت و تلاش بیشتر راه پر فراز و نشیب زندگی را بر خودم هموار کنم تا در ادامه نیز بتوانم الگو،راهنما و حتی پشتیبانی برای همنوعانم باشم، بنابر این در کنار کارهایی که اشاره کردم فقط کارم شد آموزش شطرنج ویژه نابینایان، آمورش دروس ادبیات به توان یابان و غیر توان یابان ، نوازندگی، کتابداری بخش نابینایان در کتابخانه های عمومی، نویسندگی، ویراستاری و سرودن، فعالیت در فروش بیمه عمر و بازاریابی را تجربه کنم .

در خصوص کتابخانه گویا هم توضیح بدهید و بفرمایید چه خدماتی در این کتابخانه صورت می گیرد؟ کتابخانه دیجیتال گویا ویژه ی کم بینایان و نابینایان استان پانزده همین کتابخانه ای است که شرکت سامسونگ در راستای فعالیت ها فرهنگی-اجتماعی خود راه اندازی و تجهیز نموده است؛ این کتابخانه زیر نظر نمایندگی انجمن نابینایان در استان از مرداد ماه سال ۱۳۹۷ خدمات رسانی خود را آغاز نموده و هم اکنون بیش از ۲۰۰ عضو از سراسر استان از این خدمات فرهنگی بهره مند هستند.
این کتابخانه حدود شش هزار کتاب صوتی در زمینه های مختلف را در بر دارد که در آینده نزدیک در نرم افزاری ویژه کاربران و مراجعین کم بینا و نابینا سازماندهی خواهد شد تا اعضای کتابخانه و نمایندگی انجمن با دسترسی بهتری از این سیستم دیجیتال استفاده های لازم را ببرند؛ در کنار این با هدف کارآفرینی ، اشتغالزایی و خود کفایی آسیب دیدگان بینایی در سراسر استان نمایندگی انجمن پس از طراحی و برنامه‌ریزی مقدمات لازم، پیگیر اجرایی نمودن چندین طرح خوداشتغالی و درآمدزایی می باشد که برخی از این طرح ها در نیمه راه هستند .

لطفا در خصوص خط بریل برای استفاده نابینایان توضیح بدهید؟ این خط جهانی است که در آموزش و مطالعات درسی و غیر درسی این قشر نقشی تعیین کننده را دارد اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تغییر در روش های مطالعه در کنار نوشتن و خواندن به خط بریل کتاب های گویا نقش بسزایی در این بین ایفا می کنند. علاوه بر این ریکوردرها و ام پی تی پلیر ها و ابزارهایی از این دست برای دانش آموزان، دانشجویان و در مجموع کاربران نابینا کاملا کارآمد است .

در حال حاضر چند نفر نابینا در استان وجود دارد و آیا برنامه ای هم به مناسبت روز جهانی عصای سفید داشته اید؟ در سراسر استان بیش از دو هزار نابینا و کم بینا تحت پوشش سازمان بهزیستی وجود دارد که این آمار به مراتب بیشتر از این است؛ در خصوص روز جهانی عصای سفید باید اشاره کنم که برنامه های هر سال را متنوع و متفاوت با سال گذشته اجرا می کنیم که با توجه به شرایط و محدودیت های کرونایی امسال، اجرای برنامه هایی مناسب با همین موقعیت را در دستور کار داریم .

مردم در برخورد با یک نابینا چه برخوردی باید داشته باشند؟ شرایط نابینایان و دیگر توان یابان بسته به شدت آسیب به همان اندازه محدودیت‌هایی را برای آنان ایجاد می کنند که نیازهای آنان را ویژه تر خواهد کرد، بر این اساس دیگران باید متوجه باشند که این گروه از جامعه هم دارای استعدادها، توانایی ها و حتی در برخی موارد نبوغ فردی خودشان هستند اما با همان نیازهای ویژه یا ویژه تر. اگر این طرز فکر در بین آحاد جامعه جا بیفتد مردم خود به خود با رفتاری مناسب و شایسته و دور از هرگونه ترحم با آنها برخورد خواهند کرد و در همراهی با آنان شعارها، وانمود کردنها و دیگر واکنشهای مصنوعی هم رنگ خواهد باخت .

در حال حاضر آیا بستری جهت مناسب سازی برای یک فرد نابینا جهت مراجعه به دستگاه های اجرایی و دولتی وجود دارد و نیازهای این عزیزان رفع شده است؟ در رابطه با مناسب سازی محیط و معابر شهری تا به حال جلسات و پیگیریهای فراوانی از سوی سازمان بهزیستی و انجمنها صورت گرفته و می توانم بگویم به این مسئله بیش از پیش توجه می شود اما چون در کشور ما اموری که همبستگی چند ارگان و سازمان را می طلبند عموما کند پیش می رود مناسب سازیها هم به دلیل عوامل زیرساختی و نظارتی و گستردگی در اجرا از همین دسته اند. تنها راه نتیجه گیری زودتر در این باره عقد تفاهم نامه و صدور بخشنامه های لازم الاجرا در سازمانهای مربوطه هست .

در پایان چه صحبتی با روشندلان دارید؟از آنجا که هیچ تلاشی بی نتیجه نمی ماند با تکیه بر استعدادها و توانمندی‌های فردی امیدوارانه مسیر زندگیشان را هدفمند انتخاب کنند و با اعتماد به نفس و البته توکل به خدا تا رسیدن به اهداف از تلاش دست نکشند و بدانند که آنها هم می تواند .

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.